Hvad er KETO?


Hvad er Keto? KETO er en populær variant af low carb/LCHF, hvor man spiser så få kulhydrater, at kroppen lægger sin forbrænding om til at forbrænde fedt (og ketonstoffer) i stedet for kulhydrater (glukose). Det kaldes ketose.

Læs mere om ketose her: Hvad er ketose?

Hvorfor er KETO så effektivt?

KETO’s popularitet skyldes, at det er utroligt effektivt til vægttab. KETO stabiliserer nemlig blodsukkeret og nedsætter appetitten, så det føles mere behageligt (eller mindre ubehageligt) at være i kalorieunderskud.

Mange oplever, at de med KETO helt mister appetitten og glemmer at spise, eller at de har svært ved at spise deres portion op. Sukkertrang og cravings forsvinder også, og det er på mange måder det modsatte af, hvad der oftest sker, når man går på slankekur.

Slankekure er nemlig kendt for at øge appetitten og øge sukkertrangen, hvilket ofte fører til yderligere overspisning og derved vægtøgning. Simpelthen fordi kroppen (eller rettere hjernen) opfatter, at der er mangel på energi og derfor udsender stærke spisesignaler, som kan være svære at stå imod.

På KETO sker dette ikke i samme grad.

Om det skyldes det ultrastabile blodsukker eller at kroppen bevarer de appetitregulerende hormoner i normalområdet eller om det slet og ret skyldes, at kroppen pga. det lave insulinniveau har fri adgang til at hente energi i kroppens egne fedtlagre og derfor ikke tolker situationen som sult, vides faktisk ikke.

Læs også: Vægttabsresultater med før og efter-billeder

Hvad spiser man på KETO?

På KETO spiser man grøntsager, kød og fedt.

Grøntsager – især salatgrønt og kål

Idet sigtet er at holde kulhydratindtaget så lavt som 20-30 g pr. dag, er salatgrøntsager og kål gode valg. Vælger man primært disse som det grønne indslag på tallerkenen, kan det snildt lade sig gøre at spise 600 g grøntsager om dagen (hvis man gerne vil det).

Animalske proteinkilder

Herudover spiser man godt med animalsk protein, dvs. kød, fisk, fjerkræ, æg og til dels også mejeriprodukter som fx ost.

Animalsk protein udgør en vigtig del af KETO. Dels fordi protein er det mest mættende makronæringsstof men også fordi tilstrækkeligt protein er vigtigt for at lykkes med at tabe fedtvægt uden samtidig at tabe for meget muskelmasse.

Animalsk protein er modsat planteprotein (bønner og linser fx) komplet protein, hvilket vil sige, at det indeholder samtlige aminosyrer, herunder de essentielle aminosyrer, som vi skal have dækket gennem kosten.

Animalsk protein indeholder heller ikke nogen kulhydrater, hvilket gør det muligt at lykkes med at spise så få kulhydrater. Undtagelsen her er æg, som faktisk indeholder en lillesmule kulhydrat, men det er så lidt, at det ikke er værd at bekymre sig om.

Sundt fedt

Herudover spiser man fedt.

Fedt er kroppens energikilde eller brændstofkilde på KETO. Med for lidt fedt er det svært at blive rigtigt mæt. Fedt fås gennem proteinkilderne, men de fleste har behov for at lægge lidt ekstra fedt til maden også.

Det er dog ikke sådan, at du skal spise en bestemt mængde fedt, for at ‘det virker’. Du skal spise den mængde fedt, der gør dig mæt, så du undgår at spise allemulige andre ting.

Kan du gå fra morgenmad til frokost og fra frokost til aftensmad uden at føle nævneværdig sult, spiser du ‘nok fedt’. Føler du dig propmæt og lidt kvalm hele tiden og står vægten stille (eller går op), spiser du for meget  fedt.

Gode kilder til fedt på KETO er alt animalsk fedt (dvs. det fedt, du får med i købet, når du spiser kød, fisk, fjerkræ etc.).  Andre gode fedtkilder er smør, olivenolie, avokado/avokadoolie, kokosolie etc.

Det anbefales at begrænse indtaget af de omega 6-rige planteolier (solsikkeolie, tidselolie, majsolie, sojaolie, vindruekerneolie og ‘unavngivne vegetabilske olier) pga. deres inflammationsdrivende virkning.

Spekulerer du på, hvordan det hænger sammen med specifikke madvarer, kan du læse her -> Er det KETO?

Kan man spise ubegrænset på KETO?

Ja og nej.

Den naturlige appetitnedsættelse er det stærkeste kort for KETO, når  det  kommer til vægttab. For de fleste giver det sig selv, at de ved at  sigte efter at spise grøntsager, kød og  fedt spontant nedsætter deres kalorieindtag, så de går ned i vægt.

Det afføder en opfattelse af  at  man ‘kan spise ubegrænset’, så længe kosten indeholder få kulhydrater. I virkeligheden sker der det, at man lykkes med at spise sig mæt på færre kalorier og derfor ikke oplever det, som at man skal kontrollere sit indtag med viljestyrke.

Den appetitdæmpende virkning indfinder sig som regel i løbet af den første uge, men hos enkelte tager det 3-4 uger, før det sker.

Det er vigtigt at holde tingene adskilt her: Det er kulhydratrestriktionen, som resulterer i appetitnedsættelsen, men det er kalorieunderskuddet, der giver vægttabet.

Læs mere her: Begynderguide til KETO

Tilegn dig viden og få succes med KETO

Viden er magt, og jo mere du ved om hvad KETO er og forstår hvordan KETO virker, jo større chance har du for ikke at blive hylet ud af kurs, når tvivlen banker på. Og derved i sidste ende for at lykkes med dit vægttab.

KETO er helt enkelt rent kostmæssigt (grøntsager-kød-fedt), men du kan have brug for forståelse for, hvorfor det bliver skidt, før det bliver rigtigt godt, og hvordan du bedst sikrer, at din krop laver det eftertragtede skifte til fedtforbrænding.

Min mine Keto-bøger får du viden og lækre og nemme opskrifter, der alle indeholder få kulhydrater og som du kan sammensætte på kryds og tværs og derved lykkes med at holde dit kulhydratindtag på 20-30 g.

Læs mere om bøgerne her: Keto-bøger

Keto bøger på dansk af Jane Faerber fra Madbanditten.dk

Så hvad er KETO?

KETO er din vej til et vægttab, uden at det betyder, at du skal gå og være sulten hele tiden. Og det er i al sin enkelhed hemmeligheden bag KETO.

Se alt, hvad jeg kan tilbyde af hjælpemidler til Keto, livsstil og vægttab her: Hjælpemidler og ressourcer til Keto

103 kommentarer til “Hvad er KETO?”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane.
    Tak for super god vidensdeling.
    Jeg har for 3 års tid siden spist efter LCHF principperne, hvilket jeg tabte mig rigtig meget af. Pga. stress stoppede jeg og endte med at tage dobbelt så meget på som jeg havde tabt.

    Jeg vil rigtig gerne starte igen og har fundet motivationen til at gå i gang nu. Men, jeg er bekymret for om jeg igen tager på hvis jeg senere ønsker at ændre min kost og spise efter andre principper? Findes der en måde at undgå vægtøgning, hvis man indimellem spiser flere kulhydrater end hvad KETO tillader?

    Svar
    • Hej Pernille
      Åh dit spørgsmål er jo svært, for det, du er nødt til at forstå, er, at du tabte dig med LCHF, fordi du fik din appetit under kontrol. Da du begyndte at spise kulhydrater igen, vendte appetitten tilbage og du begyndte at spise for meget igen.

      Der er ingen kost, der kan gardere dig imod at tage på igen, hvis du vender tilbage til de madvaner, der gav dig overvægten i første omgang. Heller ikke Keto.

      Så det første skrift er måske at acceptere, at det kræver en grad af kulhydratrestriktion at holde din appetitregulering normal, så du ikke spiser for meget?

      Man tager ikke på af at spise flere kulhydrater. Man tager på af at spise flere kalorier, end man forbrænder. Så hvis du kan lykkes med at spise flere kulhydrater men stadig holde dit kalorieindtag i energibalance, så tager du ikke på. Vi er bare mange, der oplever det som dødsvært ikke at spise for meget, fordi kulhydraterne f***** med vores sult og mæthedsfølelse.

      Prøv også at læse denne artikel: Sådan undgår du vægtøgning efter vægttab med Keto

      Svar
      • Tak for hurtigt svar. Det er nøjagtig hvad jeg har oplevet mht vægtøgning da jeg stoppede, at jeg gik tilbage til den gamle måde. Og det var ofte de hurtige kalorier jeg spiste, da jeg ikke havde mentalt overskud til at passe ordentligt på mig selv.
        Og nu spiser jeg mere end jeg forbrænder, det må jeg tilstå. Og derfor har jeg gjort mig tanker om at starte igen. Husker hvor motiverende det hurtige vægttab var og hvordan jeg fik lyst til at fortsætte med at spise godt. Havde så meget energi, og det vil jeg gerne tilbage til og have resten af livet.
        Inden jeg startede på daværende tidspunkt vejede jeg 75 kg og tabte mig ned til 60 kg. Det var så lækkert. Nu vejer jeg 83 kg.

        Som du beskriver i klummen, så er det for mig vigtigt at tabe mig ned til den vægt jeg ønsker, og derefter at holde vægten. Vil også gerne dyrke motion både i forbindelse med vægttab og vedligeholdelse.
        Da jeg før spise efter LCHF oplevede jeg at mine muskler blev svagere på LCHF og at jeg til slut ikke havde krafter til at løbe ret langt. Har du hørt om det før? Og er det mon protein jeg skal have fokus på for at undgå at dette sker igen?

        Svar
        • Hej igen
          Nok protein er helt sikkert vigtigt for dine muskler og for ordentlig restitution efter træning. Men den muskeltræthed, du beskriver, skyldes dog oftere elektrolyt-ubalance, fordi du ikke har været opmærksom på at supplere din kost med salt. Det er helt afgørende.

          Du kan læse om Keto og træning her: Keto og træning
          Og generelt om salt her: Keto og salt

          Og ja, vaner ER svære at bryde og det nemmeste er at falde tilbage i de gamle. Det er derfor det er så vigtigt at få etableret nye vaner til at sætte i stedet for. Læs evt. (også) artiklen om at skabe nye vaner her: Sådan skaber du en vane

          God læselyst – og fornøjelse❤️

          Svar
  2. Jeg har tænkt på, om man mon hurtigere kommer i ketose (tilbage på keto), hvis man tidligere har været det – fx inden for det seneste år?
    Dbh Ann

    Svar
  3. Hej 🤗
    Nu har jeg været på keto i en lille uge, og der er én ting der nager mig. Jeg plejer normalt at drikke en sjat mælk i min kaffe, men jeg kan læse mig frem til at det ikke er så godt. Du har regnet kalorier ud for fløde i kaffen og kaffe-latte hvor der jo bruges meget mælk. Men er en lille sjat mælk i kaffen helt no-go?

    Svar
    • Hej Sarah
      Der er ikke noget, der er no go på Keto. Keto handler 100% om at du holder dit samlede kulhydratindtag lavt. Hvad du bruger dine kulhydrater på, er helt frit.

      Ift. vægttab er nogle ting mere egnede end andre men ift. Keto er det udelukkende kulhydraterne, der er relevante.

      Svar
  4. Hej Jane :-)
    Jeg er nu igang med Keto, har været igang i knap en uge. Jeg har enormt svært med at få spist så meget æg om morgenen(formiddag).
    Jeg har ledt efter opskrifter, der minder mere om traditionel morgenmad, og ikke så meget om frokost!
    Jeg er klar over at fedt, kød og grøntsager er de vigtige spillere, og jeg vil SÅ gerne lykkedes med det her! Men jeg er ved at miste modet nu – jeg har aldrig spist morgenmad før, så det er en lille udfordring i sig selv :-/
    Jeg er gør lykkedes med skyr – uden knas og nødder, er det bare helt “forbudt” at indtage som første måltid?

    Tak for ellers gode bøger og gode råd her på madbanditten.

    Mvh. Heidi

    Svar
    • Hej Heidi
      Jeg tænker det lidt anderledes, må jeg indrømme. At ændre livsstil og vægt kræver nogle andre valg end dem, du plejer at tage. At acceptere dette er en mindsetudfordring og så længe, du holder det ene ben i din gamle kost, bliver det svært at lykkes.

      Og lidt modsat: Det bedste resultat får du ved at finde en kost, du kan fastholde. Hvis du ikke er parat til at spise de ting, vi spiser på Keto, er Keto ikke rette vej for dig. Og det er ok. Du kan sagtens få succes på anden vis. En mere liberal Low Carb kost er måske et bedre og mere langtidsholdbart bud for dig.

      Giver det mening at se det sådan?

      Svar
  5. Hej Jane,
    Jeg startede på Keto/Low Carb for 3 uger siden. For 2 uger siden fik jeg foræret din bog LCHF- Spis dig mæt og glad. Det har hjulpet mig med at fastholde kosten og fortsat holde mig motiveret. Igennem din bog har jeg bla. fået mere viden, blevet inspireret i hvad angår opskrifter og være kreativ i køkkenet. Hvilket er super dejligt.

    Har to spørgsmål herfra:

    Hvilken bog vil du anbefale mig at købe, som supplere fint med den jeg har nu?

    Ift. stenalderknækbrød, kan jeg læse mig frem til at hvis man er 40+ overvægtigt, anbefales der ikke man spiser for meget (helst ikke noget) hvis man vil tabe sig.

    Men nu fik jeg det lavet igår, fulgt din opskrift. Men synes ikke jeg kan læse mig frem til hvor meget jeg må spise. Tog en lille stykke imorges. Har svært ved at vurdere hvor meget er meget, altså balance i det.
    Jeg er 30+ KVINDE, mangler omkring de 5 kg at tabe.

    Ser frem til at gøre fra dig
    Vh. Sara J

    Svar