Lær mig at kende


Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten.

Jeg er 45 år, gift med Søren, som jeg har kendt i en menneskealder, og mor til Silas og Vega, som er tvillinger, og som nu er 16 år. Jeg er oprindeligt fra Aarhus men har boet i København siden 1999.

Jeg er uddannet cand. mag. i fransk og retorik fra Københavns Universitet i 2004 og har sidenhen taget en (svensk) uddannelse til kostrådgiver med speciale i LCHF og Palæo.

Tidligere har jeg arbejdet mange år i mediebranchen. I 2012 sagde jeg mit job op, og jeg har siden arbejdet fuldtid med bloggen her.

Fra ukendt førstegangsforfatter til bestsellerforfatter

Jeg har udgivet 9 bøger i alt, de første 8 hos Politikens Forlag og min seneste bog KålhydraterGyldendal. Kålhydrater har jeg lavet sammen med farmaceut og ph.d. Anette Sams.

Jeg udgav min første bog LCHF – Spis dig mæt og glad som fuldstændig ukendt førstegangsforfatter i 2013, og den ramte bare 100% plet. Den satte LCHF på dagsordnen i Danmark og solgte i mere end 100.000 eksemplarer. Det kom totalt bagpå mig, og jeg begyndte at blive genkendt på gaden, når jeg gik ud.

Siden har jeg udgivet yderligere tre bøger om LCHF, en bog om sund børne/familiemad (Madglad), to bøger om KETO til vægttab og Madbandittens 10 års jubilæumsbog, De Bedste fra Madbanditten.

Flere af mine bøger er udkommet i en række europæiske lande (Island, Norge, Tyskland, Holland og Belgien)

Alle mine bøger har solgt afsindigt godt og har opnået bestsellerstatus, takket være mine mange loyale læsere her på siden❤️

Hjælp til vægttab og livsstil

Udover at udgive bøger, tilbyder jeg forskellige slags hjælp til vægttab og livsstil. Jeg laver madplaner, som hjælper til at få nem mad på bordet i en travl hverdag, komplette kostplaner til vægttab og jeg har også mit meget populære 6 ugers online Kickstart-kursus, hvor jeg hjælper mennesker til flotte vægttab.

Interviews og podcasts

Igennem årene har jeg givet en lang række interviews og deltaget i Podcasts. To af mine egne favoritter er snakken, jeg havde med Satie i podcasten Underfladisk og snakken jeg havde med Nikolaj på Den danske Keto podcast.

Jeg har også fået lov at tale om min egen sundhedsrejse og dele sundhedstips i Alt for Damerne, Jyllandsposten har bragt en flot artikel om mig og mine opskrifter og ladet mig tale om hvordan jeg har det bedre, når jeg spiser som jeg gør. Fornyligt hjalp JP også med at sætte Kål i fokus sammen med Anette og jeg.

Jeg har også talt om at slippe af med sukkertrangen i Berlingske og delt mine bedste tip til at leve sukkerfrit.

Politiken har også ofte bragt artikler om mig, LCHF/Keto og mine bøger, bl.a. artiklen om hvordan mine bøger har været med til at udfordre fedtforskrækkelsen i Danmark og om det paradoksale ved at tabe sig samtidig med at man spiser fedt .

Hvad handler Madbanditten om?

Her på Madbanditten skriver jeg mest om mad med få kulhydrater. Jeg kalder det lidt i flæng Low Carb, LCHF og Keto. For dem alle gælder det, at det er kost uden kornprodukter og sukker og hvor kød, grøntsager og fedt spiller hovedrollen.

Madbanditten handler først og fremmest om madglæde og om det rare ved at spise mad, som vi er beregnet til at spise.

Et eller andet sted i løbet af de sidste 40-50 år har vores madkultur taget en drejning, så det i dag opfattes som normalt at spise meget forarbejdet mad og unormalt eller endda ekstremt at fravælge den slags og i stedet vælge at spise naturlig, artsegnet mad. Det provokerer mig helt vildt, hvis jeg skal være ærlig.

Jeg skriver også en del om vægttab. Low Carb er nemlig en effektiv måde at gå ned i vægt uden at være sulten hele tiden. Og da mere end 50% af danskerne har for mange kilo på kroppen, er det et emne, som interesserer mange.

Min mad og mine opskrifter

Jeg er ikke kok, men det er du formentlig heller ikke, og på den måde er vi to jo et fint match. Jeg kan lave enkle, nemme og meget velsmagende opskrifter, så du kan få noget lækker mad på bordet, uden at det skal tage al din tid.

Mange, som ønsker at lægge deres kost om, kommer med en misforstået forestilling om, at der skal være al variation i verden og at man skal spise noget forskelligt til alle måltider med den perfekte rotation af proteinkilder og grøntsager og hvad ved jeg. Jeg bliver helt forpustet ved tanken og kan slet se, hvordan det skal kunne fungere i praksis, og du vil derfor altid høre mig sige ting som ‘keep it simple’. Jo enklere, jo bedre, er min erfaring.

Mad er dejligt, men livet er så meget mere end mad. Du skal spise for at leve. Ikke leve for at spise. Ud og lev det liv! Du har kun det ene!

Du finder i omegnen af 2.000 opskrifter her på bloggen, som du kan benytte helt gratis.

For 1 krone om dagen kan vi åbne op for at du kan se energiberegninger på alle mine opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du får færdige madplaner og du slipper for de flimrende annoncer. Jeg kalder det MadbandittenPLUS.

Jane Faerber - Madbanditten

542 kommentarer til “Lær mig at kende”

Skriv en kommentar

  1. hey jane ville lige høre om den nye bog du har lavet her til jan der hedder fix din fordøjelse bog og den osse er lavet til os med galdesyer problemer og om den ville kunne hjælpe med at formindske det lidt

    Svar
    • hej Steffen
      Ja, det vil jeg mene. Der er i hvert en del om galdesyrediarré (ved ikke om det er det samme – det er jo Tine, der er eksperten, ikke mig :))

      Svar
  2. Hej Jane
    Min vægt har gået ned og ned hele året. Jeg startede med lowcarb i januar. Det har givet en fantastisk følele af succes, at jeg nu i min høje alder (65) endelig har fundet en måde, der rent faktisk virker – og som er let at følge, uden afsavn og med lækker mad.
    MEN – og nu kommer det: Jeg har taget på! 1,1 kg på 14 dage. Jeg spiser, drikker og motionerer som jeg plejer. 2 måltider om dagen – faster fra kl. ca. 19 til kl. ca. 12/12:30. Vi var på ferie for ca. 1 måned siden i 10 dage….der tabte jeg mig 800 gr. Jeg spiste rigtigt dernede (i varmen), men jeg fik vin hver dag…. det giver ikke mening for mig?
    Det eneste, jeg kan få øje på, er om jeg har manglet væske? I søndags kørte jeg til og fra Jylland (7½ timers kørsel for et besøg på 3 timer – hvad gør man ikke…). Da jeg kom hjem konstaterede jeg, at jeg nok sammenlagt har drukket ca. 2 glas vand hele dagen. Til gengæld fik jeg nok 3 – 4 kopper kaffe.
    Det værste er, at følelsen af succes er blevet afløst af den gamle og velkendte: “Så-kan-det-også-være-lige-meget”-følelese. Den skal ikke have lov at vinde…men jeg er sørme ked af det.
    Kan du finde en forklaring – give en opsang – komme med en løsning….andet?

    Mange hilsner
    Aase

    Svar
    • Hej Aase
      Jeg har ikke andet svar end at det, du oplever er 100% normalt. Det er bare sådan det er. Jeg er midt i en Keto/fedttabs-fase og har lige haft 10-12 dage (!!) med stillestående/let-stigende vægt trods tæt på 100% indsats (logger alting jeg spiser). I de sidste to dage faldt min vægt med 1,2 kg. Den eneste grund til at jeg oplevede dette fald var, at jeg IKKE gik i så-kan-det-hele-være-ligemeget-mode og gav op.

      Dit vægttab på ferien skyldes dehydrering. Varmt vejr + alkohol dehydrerer. Det er vægt, der kommer tilbage, når du igen er velhydreret. Det er derfor det ikke nytter at se på vægten fra dag til dag/uge til uge. Du er nødt til at se på trend over tid.

      En sidste ting, du skal have i baghovedet er at hvis du er gået ned i vægt siden januar, så nærmer dine tidligere vægttabskalorier dine vedligeholdkalorier. Så fortsætter vægten med at være stædig over flere uger, skal der justeres i din plan. Læs fx denne plus-artikel: Periodisering af fedttab

      Jeg vil på det varmeste anbefale dig at tage kurset Vind over vægten. Du SKAL have styr på de følelser om din vægt. Ellers får du ikke dit vægttab til at være varigt.

      Skriv til support@madbanditten.dk så har vi en særlig PLUS-pris til dig.

      Svar
  3. Hej Jane
    Har lige læst sidste dag i “kickstart” jeg vil komme til at savne min morgen læsning 😉 de sidste 5 uger har været en kæmpe succes, jeg har ikke været faldet i “kulhydrater fælden” Det er så befriende ikke at have snacks trangen. Jeg har et vægttab jeg skal have gennemført. Vægten viste – 5,2 kilo efter 4 uger, jeg er så stolt af det resultat, jeg skal tabe mig i alt 20 kg. Der er et stykke vej endnu, men jeg kommer i mål takket være Madbanditten.
    Venlig hilsen
    Anita

    Svar
  4. Hejsa

    Jeg har været på keto med 20 kulhydrater dagligt siden 1 august iår og det er en fantastisk rejse.
    Men i fredags den 11.november. ramlede det hele fuldstændig. Havde de vildeste galdestenssmerter i 4 timer og kastede voldsomt op 8 gange hvor min brunch væltede op af 4 gange og de sidste 8 gange var det rent vand. Faldt bare fuldstændig udmattet sammen i søvn og vågnede lørdag formiddag fuldstændig dehydreret og med den vildeste hovedpine. Drak noget saltvand og bare lidt kogt kål og lidt kogt kylligebryst. Men undgik fuldstændig fedt og har gjort det samme idag.Er først ved at komme mig nu her til morgen. Men er stadig øm I kroppen og da jeg var ude og gå igår fik jeg åndenød. Jeg går til lægen nu her om lidt og ved godt hvad han vil sige at det er galdesten.
    Jeg vil gerne forsætte min livsstilsændring. Men jeg magter ikke sådan en tur til med smerter igen. Hvordan forsætter jeg? Kan man leve ketonsk med galdesten? Eller skal jeg sætte kulhydrater op og skære ned på fedt? Eller keto Flex??
    Håber du vil hjælpe. Har købt dit plus abonnement for et år og har fulgt dig og dine bøger. Og det har givet vildt bonus med både vægt og selvværd. Og har fået så meget energi og indre ro.
    Glæder mig til at høre fra dig
    Kh
    Heidi Scheuerlein

    Svar
    • Hej Heidi
      Puh hvor lyder det ubehageligt.
      Jeg er jo ikke læge og kan ikke rådgive ved sygdom, så i hvert fald superfint med den lægetid.

      Med det sagt, er det lidt spøjst at det dukker op nu. Har du gjort noget anderledes siden august?

      Generelt kan man sige, at kost som Low carb og Keto jo generelt beskytter mod dannelsen af galdesten, fordi der er et naturligt flow i galdeblæren (fordi kroppen er fedtforbrændende og det hele derfor ikke står stille). Selve dannelsen af galdestenene skyldes mere tiden på den fedtfattige kost og her er det så at en pludselig øgning af fedtindtaget kan trigge selve anfaldet. Det er derfor jeg er interesseret i om du kan have gjort noget anderledes. Ellers ville jeg have syntes, du skulle have fået anfaldet længe før.

      Jeg ved desværre ikke hvad der vil være den rigtige vej fremadrettet, men jeg tror godt du kan være sikker på, at lægen vil rådgive dig indenfor det, de må (kostrådskost).

      Læs evt. denne artikel og se om der er noget, du kan bruge: https://www.dietdoctor.com/gallstones-and-low-carb

      Svar
  5. Bananfluefælden

    Her er en lille rettelse til din tekst:
    Opvaskemidlet fjerner overfladespændingen i væsken! Så den lille flue ikke kan “gå på vandet” og dermed drukner.

    Mvh
    Henrik Stein

    Svar
  6. Hej
    mangler en mulighed for at sorter i aftensmaden, gerne efter sæson
    sådan man kunne vælge “aftensmad” og ” efterår” så kom de relevante opskrifter op med årstidens varer.

    Mvh.
    Stephan Andersen

    Svar
    • Aah ja, det kan man faktisk ikke. Men jeg kan lave de samlinger og det er en god idé med årstidskategorier. ‘Sommermad’ findes fx allerede, men efterårsmad er en super idé også.
      I mellemtiden kan du gå på opdagelse i fx de gode gryderetter som i hvert fald er egnet til denne årstid.

      Svar
  7. Kære Jane
    Har lige opdaget den nye trend på tiktok: Butter Board! (google det). Som udgangspunkt ikke keto/low carb, men det tænker jeg din finurlige hjerne hurtig får løst 🙂. Bare til inspiration – mvh…..Bo

    Svar
  8. Har din bog: LCHF brød og kager, ville så igår bage Pekan Pie, side 126.
    Der står at der skal 250 g smør, 3 spsk sukrin,
    100 g mandelmel, 1 tsk vaniliepulver, 1 tsk bagepulver, 1/2 tsk kanel og et nip salt.

    Endte med at have den i ovnen i over 1 time, og alligevel blev det aldrig til anden end en flydende fedt vælling, tænker at der må være en trykfejl?

    Håber at du har en redigeret opskrift på denne bund

    Svar
    • Det har jeg ikke lige på stående fod men det er da en glimrende anledning til lige at teste den. Jeg har ikke lavet den i årevis og jeg spekulerer på om bunden mon skal køles helt af. Altså den stivner (ligesom smør er hårdt). Men lad os lade det komme an på en prøve❤️

      Svar
  9. Hej Jane
    Jeg har gennemført dit kursus “Ketose – Sådan fungerer den fedtforbrændende krop” og føler at jeg er blevet væsentlig klogere på emnet. Du er virkelig god til at formidle din viden. TAK.
    Jeg lagde min kost om til KETO i slutning af januar 2022. Der kendte jeg desværre ikke til Madbanditten, så det var et andet online forløb, der introducerede mig til KETO. Men jeg er kommet af med et forhøjet blodtryk, tabt på den anden side af 20 kilo og ikke mindst sluppet af med daglige smerter fra mine tarme, hvilket er helt fantastisk. Nu bruger jeg dine opskrifter, læser dine nyhedsmail, finder meget inspiration her på siden og føler mig godt tilpas ved at spise KETO/Low Carb.
    Jeg har alligevel et enkelt spørgsmål 😊 Jeg har brug for at tage 1 tsk salt fordelt hen over dagen. Er det vigtigt at det udrøres i vand? Jeg synes det er rarere/nemmere at tage 1/2 tsk groft Himalaya salt og skylle det ned med vand bagefter. Giver det ikke det samme resultat, eller er der noget jeg har misset?

    Svar
    • Hej Lone
      Hvor er det fantastisk at høre – og dejligt du kunne lide kurset.

      Det vigtigste mht. salt så er det vigtigste bare at du får det og det behøver ikke være i vand. Selvfølgelig er din væskebalance vigtig også men i det store billede betyder det ikke noget at du tager salt, som du beskriver.

      Svar
  10. Hej Jane
    Mange tak for en meget informativ blog, hjemmeside og video’s på YouTube, som jeg nu har gennemlæst fordi jeg rigtig gerne starte på keto. Jeg er ‘smugstartet’ et par gange og i den forbindelse har jeg 2 spørgsmål: Mælkeprodukter er no go på keto. Dog er ost og ren smør ok. Hvorfor ikke hytteost, som har et meget lavt indhold af kulhydrater og er super til fx morgenmad.
    Jeg er normalt ret aktiv (trods + 60) men synes, at jeg bliver så træt og energiforladt på keto. Jeg har sådan en uoverkommelighedsfølelse og kan næsten ikke gennemføre mit vanlige træningsprogram (1 1/2 times styrketræning 2-3 gange ugentligt). Det sidste har gjort, at jeg er stoppet efter ca. en uge.
    Kan du hjælpe med den hurdle?
    På forhånd mange tak 😊

    Svar
    • Hej Susanne
      Hvordan får du opfattelsen af at mælkeprodukter er ‘nogo’ på Keto? Der er da tit mælkeprodukter i mine opskrifter.

      At have måltider bestående kun af mælkeprodukt er dog ikke så smart, da kulhydratindtaget nemt stikker af så og du gør bedre tjent med at bruge dine kulhydrater på grøntsager. Men i princippet bestemmer du helt selv hvordan du forvalter dine kulhydrater og foretrækker du at bruge dem på mælkeprodukter, kan det fint være dit valg. Læs gerne artiklen her: Er det Keto?

      Det lyder til at der er lidt grundlæggende ting, der skal på plads, så du kan komme godt fra start. Det er ikke meningen at du skal droppe træning fx – tværtimod. Når du ikke kan gennemføre din træning, er det fordi din krop endnu ikke er tilpasset fedtforbrændingen. Læs gerne artiklen her om Keto og træning (PLUS-artikel men kan læses i prøveperioden, hvis du ikke er medlem allerede)

      Svar
      • Tusind tak for et meget fint svar – og nej jeg har ikke droppet træningen, men synes, at jeg har svært ved at motivere mig til den efter, at jeg er startet på Keto – og ja, du har sikkert ret. Der er nogle grundlæggende ting, der skal helt på plads, så jeg må hellere fordybe mig yderligere i dine bøger og artikler.
        Mvh Susanne

        Svar
  11. Hej Jane.

    Tænker du at der er en forskel på normal fløde og laktosefri fløde?
    Hvad jeg kan se mig frem til, skulle der ikke være den store forskel, men det kan jo ske at du har en anden viden.

    Svar
    • Nej det tænker jeg umiddelbart ikke. Der er mange, der er tror, at laktosefri betyder ‘mælkesukkerfri’ og derfor kulhydratfri og det er forkert. Det betyder bare, at der er tilsat et enzym, der spalter laktosen til de simplere sukkerarter glukose og galaktose, som om noget optages hurtigere i blodet. Generelt er der ingen grund til at vælge laktosefrit, medmindre man er laktoseintolerant.

      En lidt interessant blodsukkertest, jeg lavede, var faktisk at teste kaffe med laktosefri fløde op mod kaffe med 50% fløde. Du kan se hele testen her: Blodsukkertest

      Svar
      • Tak for svar.
        Jeg vælger laktosefrit fordi min mindste søn er følsom overfor laktose.
        Jeg drikker kun en kop kaffe med fløde i om morgen og ellers er det i madlavningen :)

        Svar
  12. Har du erfaring med kræft patienter, jeg er nemlig begyndt at tage meget på af min medicin og har brug for hjælp

    Svar
    • Hej Glennie
      Nej desværre. Og det ligger langt udenfor mit felt.

      Men Keto er ikke helt ukendt indenfor cancerforskning så jeg synes, du skal prøve at høre din læge ad, om der er noget særligt, du specifikt skal være opmærksom på. Prøv evt. at bruge disse råd til at tale med lægen: Keto og sygdomme

      Og rigtig god bedring❤️

      Svar