Waldorfsalat med knoldselleri


Waldorfsalat med knoldselleri er en mere Low Carb venlig udgave af den klassiske waldorf salat, som jo ellers næsten kun består af frugt. Det er da også den venlige mængde frugt – og flødeskumsdressingen – der gør denne waldorfsalat til en sikker vinder på julebordet.

Waldorfsalat til julebordet

Mange har det som tradition at stille waldorfsalat på bordet juleaften. Den lidt søde og syrlige salat, er en rigtig god kontrast til den fede og salte julemad. Den er også rigtig god til andet vildt kød end and.

Hvis du har brug for lidt inspiration til julemaden, kan du tage et kig gennem alle mine juleopskrifter. Der er også en masse andre forslag til årets julesalat. Det kunne fx være Julens rødkålssalat med grape, granatæble og kirsebærvinaigrette eller den evigt populære Kålsalat til julebordet.

Waldorfsalat

Ingredienser

Flødeskumsdressing

Sådan gør du

  • Riv knoldsellerien groft.
  • Skær bladsellerien i tynde skiver. Skræl den evt. inden.
  • Halver æblet, fjern kernehuset og skær æblet i små tern.
  • Halver vindruerne og hak valnødderne groft.

Flødeskumsdressing

  • Pisk fløden til skum og rær den sammen med cremefraiche og citronsaft.
  • Kom derefter grøntsager, frugt og de hakkede valnødder i skålen og vand dressingen godt rundt, så det bliver blandet godt sammen.
  • Læg evt. en smule vindruer og valnødder til side til pynt.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Må man spise frugt på Low Carb?

Frugt og Low Carb og frugt og Keto er altid noget, jeg får en masse spørgsmål til.

Jeg er bestemt ikke frugtforskrækket og min generelle holdning er at frugt er en fin og sund kulhydratkilde, som du kan spise, hvis den passer i din kontekst. Det betyder at frugt er mindre velegnet på Keto, fordi det i forvejen er temmelig svært at lykkes med at spise 20 g kulhydrat om dagen, men at du fint kan spise frugt på Low Carb.

Nogle nyder sødmen i deres mad. Andre oplever øget appetit ved den søde smag. Find ud af hvilken gælder for dig og brug den viden til at træffe dit valg.

Læs også:

Keto og frugt

Forskellen på Keto og Low Carb

Waldorfsalat
Foto: Columbus Leth til Madglad

Nyhed: Ny bog til januar

FIX din fordøjelse er en bog, som hjælper dig med at løse dine fordøjelsesproblemer, uanset hvilken slags du måtte lide af. Fem forskellige skræddersyede handlingsplaner til de fem hyppigste fordøjelsesproblemer.

Læs mere her >>

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2 kommentarer til “Waldorfsalat med knoldselleri”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Ser lækker ud

    I min waldorfsalat i år vil jeg bruge pecan nødder i stedet for valnødder… det sparer også lidt på kulhydraterne, og smagen er ikke så anderledes 😊

    Svar