Vitaminbombe, der styrker dit immunforsvar


Det kan godt være, at solen skinner, og vi lige kortvarigt kan glemme, at det faktisk er blevet september og efterår, men lige pludselig rammer det os med nedsatte temperaturer, færre solskinstimer og regn og rusk. Måske begynder du at mærke efteråret med sin velkendte træthed, uoplagthed eller måske endda små forkølelsessymptomer, eller måske trænger du slet og ret til at gøre noget godt for dig selv. I så fald kan du forkæle dig selv med denne farverige, immunforsvarsboostende juice. Det er lige så man kan mærke, hvordan den går direkte i cellerne! Eller okay, det kan man ikke, men det føles bare virkelig rart at drikke noget, der er så spækfyldt med gode sager.

Kan man styrke sit immunforsvar?

Sagen er, at vi faktisk ikke ved, om det kan styrke immunforsvaret ved at hælde denne slags gode sager på maskineriet, men det skader næppe at gøre en indsats for at fylde god ting på maskineriet.

Under opskriften kan du se, hvilke gode sager denne juice indeholder.

Boost dit immunforsvar med denne juice!

Vitaminbombe, der styrker dit immunforsvar

Føj til favoritter Udskriv Pin
1
|

Ingredienser

Sådan gør du

  • Skræl gulerod og skær i skiver.
  • Fjern kernehuset fra peberfrugten og skær kødet i tern.
  • Skræl ingefær og skær den i tern.
  • Hæld hele balladen i en blender og blend til en tyk juice. Enjoy!

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Hvad indeholder vitaminbomben?

Gulerod indeholder beta-caroten, som i kroppen omdannes til A-vitamin, som immunforsvaret har brug for.

Peberfrugt er en C-vitaminbombe! Peberfrugter indeholder langt mere C-vitamin end citrusfrugter gør. C-vitamin spiller en stor rolle i immunforsvaret, både i forebyggelse og i afgiftningsprocesser.

Ingefær er både virus- og bakteriebekæmpende, og så indeholder den enzymer, som hjælper din fordøjelse. En sund fordøjelse er første step til et stærkt immunforsvar.

Citron giver dig også et skud C-vitamin. Desuden virker citronsaft stimulerende på mavesyren, som kan hjælpe til et større næringsoptag fra maden.

Gurkemeje har stærke anti-inflammatoriske egenskaber og understøtter også en sund fordøjelse.

Kilde: Styrk Immunforsvaret af Pernille Lund.

Boost dit immunforsvar med denne juice

Kom med til webinar

Tilmeld dig 30 minutters gratis webinar d. 10. januar med Tine og mig og bliv klogere på din fordøjelse (og hvorfor den nogle gange brokker sig)

Tilmeld dig allerede nu, så du ikke går glip af det

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

22 kommentarer til “Vitaminbombe, der styrker dit immunforsvar”

  1. Hej Jane.

    Jeg ved godt, dette indlæg har nogle år på sig, men jeg prøver lige alligevel.
    Ændrer man ikke det glykæmiske index, når man blender/juicer grøntsager?
    Der er jo kulhydrater i grøntsagerne og de bliver vel lettere optagelige, når man ændrer strukturen på fødevaren?
    Jeg spørger fordi, jeg er T1-diabetiker og juice har altid været lidt no-no, pga den hurtige blodsukkerstigning, men den nyindkøbte slowjuicer trækker lidt i mig… ;-)

    Svar
    • Jo det gør man. Al tilberedning (også hakning, snitning, opvarmning etc) betyder at kulhydraterne bliver mere tilgængelige og derved optages hurtigere i blodet. For almindelige mennesker er denne forskel oftest ubetydelig men jeg kan forestille mig at det kunne have betydning for dig som T1’er.

      Så længe det primært er grøntsager og du bruger slow juicer (eller endnu bedre blender) og ikke centrifugaljuicer, der frasorterer alle fibre, vil du dog formentlig være bedre stillet.

      Svar
  2. Det lyder simpelthen så lækkert, jeg glæder mig vildt meget til at prøve den! Hvilken farve havde din peberfrugt, og snakker vi snack-peber eller de almindelige runde? :-)

    Svar
  3. Fun fact: hvis immunforsvaret skal vælge mellem sukker og c-vitamin, så vælger det sukker. Men immunforsvaret virker ikke på sukker. Endnu en grund til ikke at spise skidtet.

    Svar
  4. Kan man lave en stor portion og have til et par dage eller bliver den kedelig?? Tænker at jeg måske ikke lige kan finde tid til det om morgenen, men den ville være super til min æg/ost/skinke omelet :-) Sidder her og nyder min æggelatte og er SÅ glad for at jeg har valgt LCHF som livstil :-)

    Svar
  5. Hejsa.
    OPskirften på vitaminbombe lyder ret så interessant.
    Hvis nu man ikke tåler citrusfrugter, har du så en ide til hvordan man så kan lave vitaminbomben ?

    mvh
    Anne Mette

    Svar
    • For smagens skyld kan man tilsætte en lille smule af en velsmagende vineddike eller æblecidereddike. Der skal kun bruges lidt for eddike er mere surt og smager mere igennem en citron. Det skal bare give det syrlige pift, som man mangler, når citron udelades.
      Man skal selvfølgelig og passe på, at man ikke køber en eddike med et højt indhold af kulhydrater såsom balsamico.

      Svar
  6. Lyder lækkert….men husk at tilsætte en god olie, da A vitamin er et fedtopløseligt vitamin og ikke optages i kroppen, hvis det ikke indtages med lidt fedt :-)

    Svar
  7. Den skal absolut prøves ;O)
    Mht gurkemeje, har jeg læst mig frem til at gurkemeje skal varmes op for at curcurmins antiinflammatoriske egenskaber aktiveres. Det vil sige, at gurkemejen skal svitses på panden, koges med risene eller bages med bollerne for at have en effekt. tager jeg fejl ?
    Go`dag
    MVH Jeanette

    Svar