Vinterdepression – giv mig dit bedste tip!


Så blev det officielt vintertid. Vinteren er ikke min bedste tid. Faktisk er det en rigtig skidt tid for mig. Jeg fryser 24/7 og går rundt med gåsehud og blå læber og har mest af alt lyst til at gå i hi og vågne til maj. Sidste vinter tilbagte jeg det meste af min tid med at ligge under mit uldtæppe og spise chokolade. Når jeg ikke var på arbejde, selvfølgelig. Det er jo også en slags selvmedicinering. Dog er det knap så smart, når man så pludselig i starten på året skal stå i bikini på en thailandsk strand. Men lad nu det ligge. Ofte er det sådan, at jeg først indser, hvor skidt jeg faktisk har haft det, når foråret kommer. De sidste par vintre har været ekstra rædsomme, fordi vi har haft så meget sne og is, at jeg ikke har kunne løbe udenfor. Det er ellers en af de ting, der plejer at holde mig bare lidt oven vande. 

I år skal det være anderledes. Jeg har derfor sat ind med flg.:

1. Hold varmen

Mit største problem er, at jeg fryser. Hele tiden og nonstop. Uanset hvor meget tøj, jeg tager på, og hvor mange uldtæpper jeg pakker mig ind i. Det er ekstremt forringende for livskvaliteten (hvis man overhovedet kan tale om en sådan i vinterhalvåret). I år har jeg allieret mig med uldundertøj fra top til tå (oh yes, baby!), uldstrømpebukser til arbejdssbrug, en vinterjakke, der er en polarekspedition værdig og et par Sorell vinterstøvler. So far, so good.

2. Motion

Mest muligt lys og motion. Gåture, løbeture, kælketure med ungerne. Det hele tæller.

3. Lys og varme

Tilbringe et par uger i Thailand i februar. Det er lægeordineret! Og en luksusløsning, det ved jeg. Vi har gjort det de seneste par år, og de uger derude er uden sammenligning mine lykkeligste uger i vinteren. Desværre synes jeg, virkningen er kortvarig, og jeg plejer at få det elendigt i samme øjeblik, jeg sætter fod på dansk jord igen. Men det er et par uger, som forkorter vinteren, og det er godt.

4. Grønne lykkepiller

Jeg overvejer at alliere mig med Modigen. Grønne lykkepiller med udtræk af planten perikon, som har vist sig at have antidepressiv effekt. Faktisk har jeg købt dem. Jeg ved ikke, hvorfor jeg tøver med at begynde at tage dem.

5. Forårsskov i køkkenet?

Sidste år tapeserede jeg en dansk, nyudsprunget forårsskov på endevæggen i mit køkken, i håb om at det kunne bringe lidt lykke ind i vinteren. Her taler vi næppe om dokumenteret effekt…

Hvad gør I andre for at komme igennem vinteren? Giv mig jeres bedste tip, og jeg vil være meget taknemmelig!

Er du frisk på en lille (vægt)udfordring?

Det er nu, du skal i gang, hvis du skal opnå et ansvarligt vægttab før sommerferien. Jo tættere på sommerferien, vi kommer, jo mere uansvarlige (og uholdbare) bliver strategierne.

Min vægttabsprotokol, Sommerklar med Madbanditten, hitter helt vildt i øjeblikket – skal du prøve den?

Læs om den her: Sommerklar med Madbanditten

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

15 kommentarer til “Vinterdepression – giv mig dit bedste tip!”

Skriv en kommentar

  1. Jeg har aldrig haft det specielt svært om vinteren, synes at det er lagt værre om efteråret hvis det bare regner og blæser hele tiden.

    Tror jeg gør ligesom Anne: nemlig forsøger at favne det, og lægger stor vægt på de ting og aktiviteter der hører vinteren til: stearinlys, skøjteløb, vafler (ok de er så ikke på hjemmebane her i lchf-land), traveture i sneen, at fodre de stakkels sultne fugle osv.

    Men en ting som jeg gør særligt meget ud af er at have mindst 20 minutter omkring forkostpausen, hvor jeg går mig en tur udenfor. For jeg bliver tosset hvis jeg er lukket inde på kontoret og ikke ser lyset hele dagen.

    Svar
  2. Gode tips, Charlotte, tak for det. Jeg er nu ikke mere lchf end at jeg spiser rodfrugter om vinteren, for jeg eeeelsker dem :)
    @Helle, dejligt med farvel til kæmpekasse. Bør nok kigge lidt nærmere på smarte lyslamper…!

    Svar
  3. Ang lyst terapi lampen. Så findes de i dag i alverden udformninger . Skrivebords lamper ,pæne bord lamper osv. Fås sågar også som briller som man kan gå rundt med . Så der er mange muligheder ud over en stor. Lyskasse ;-)

    Svar
  4. Kære Jane
    Mine bedste tip er følgende:
    35 ug d-vitamin, 2.3 mega b-stress samt Bach Blomsterremedier eller Nersin og selvfølgelig NADA de-stress behandlinger.
    Til at holde på varmen; chili, ingefær, hvidløg og E-vitamin. Mad som aktiverer yang-energien såsom sammenkogte retter med kød og rodfrugter (ved godt det går imod LFCH princippet, men det giver varme), uldundertrøje, motion i den friske ludt og ikke mindst varme fodbade :-)
    Kram Charlotte

    Svar
  5. Tak for alle jeres gode tips!.

    Det kan da godt være, jeg skal overveje at øge dosis på d-vitamin. Jeg ligger på omkring 25 ug lige nu, hvilket vel svarer til omkring 1000 IE.

    Jeg føler virkelig modstand mod lysterapi efter at have vokset op med depressiv mor, der altid sad og gloede ind i den lampe. Kan være jeg skal overveje at sluge den kamel… ;-)

    Svar
  6. Jeg har det også lidt svært med vintertid.
    Mine to bud som har hjulpet mig mest – så jeg ikke går HELT i sort
    1)lysterapi lampe hver formiddag.( jeg bruger den typisk en times tid – når jeg allevel sidder ned- men jeg kan godt mærke at den ikke har været helt nok eter dage med tåge.

    D3 vitamin- mindst 35 ug ( den fra Dansk Farmaceutisk industri er gode ( er i oliven olie-og forholdsvis billige.
    Hvis jeg føler mig nedslidt / småsyg.så smider jeg lige dobbelt dosis .

    Det sværeste men som OGSÅ har hjulpet mig
    er at erkende at i November- Februar skal jeg skrue ned på tempoet.
    Det er OK at tage nattøj på om sen eftermiddagen, at tænde starinlys og krybe sammen på sofaen. At sove mere og tidligere.
    Faktisk tror jeg at vi gør skade på os selv ved at tro at vi skal nå det samme om vinteren som om sommeren. I gamle dage sov man også mere om vinteren. I Arbejdsforordningen for landbruget -kunne man også se at folk mødte 1- 2 timer senere-og fik tidligere fri…Til gengæld puklede de om foråret/sommeren. ;)
    Her nede på landet har jeg hevet det uldne undertøj frem- mest fordi vi ikke har så meget brænde ( endnu) -jeg sørger for at drikke masser af varme drikke og at begrænse slikkeriet mest muligt- men som du kan se på de sidste indlæg er der langt mere ” sundt slik” end normalt.

    Svar
  7. Sikke nogle gode tips, tak for det :)

    @Anne, det kan være det netop er den bivirkning, der holder mig tilbage…

    @Helle, du mindede mig lige om, at jeg faktisk har en lignende pude med kirsebærsten, som også kan ryge i microen. Den skal jeg lige have fundet frem. Den er genial!

    Svar
  8. Jeg har lært at invitere det ind: Jeg øver mig hver dag i at se det smukke ved vinteren og finde det indre barn frem, som elsker sne!
    Tænder stearinlys om morgenen osv.
    Er faktisk kommet til at elske vinter <3

    Mht. Modigen, så skal du være opmærksom på, at hvis du bruger p-piller eller andre hormonpræparater som prævention, så kan Modigen ødelægge deres virkning

    Svar
  9. Uhh jeg kender det alt for godt ! Mit tip må være en lysterapi lampe sådan en har jeg stor glæde af . Jeg lider i sær af kolde hænder og fødder og har sådan en pude med hvedekerner i tror jeg nok det er ;-) Som kan ryge i microen .

    Svar