Vil du bare rigtig gerne? – men mest i tankerne…


Måske går du rundt og ønsker at ændre din livsstil. Måske vil du gerne ned i vægt, have mere energi, mere overskud, bedre humør og den slags.

Men er du egentlig villig til at investere noget i det? Sådan for alvor? Og jeg taler ikke om penge her, selvom vi hurtigt kan blive enige om, at gode økologiske grøntsager koster noget mere end en pose pasta.

Men hvad med tid? Er du villig til at investere tid?

Det kræver en indsats…

Hvis du gerne vil nærme dig en livsstil, hvor du spiser rigtig mad, er det første, du er nødt til at gøre, at vinke farvel til idéen om, at det er lige så nemt og hurtigt og bekvemt som at hælde havregryn og mælk op i en skål.

For når din morgenmad ikke længere skal bestå af noget, der kan hældes ud af en kasse eller en pose, så kræver det en indsats fra din side.

Du er rent faktisk nødt til at gøre noget aktivt for at få morgenmaden sat på bordet. Og det tager længere tid. Jamen, det gør det!

Der er masser af måder at komme omkring det på, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så kræver det en indsats.

Det er ikke, fordi jeg ikke godt kan forstå, at det kan virke overvældende at skulle vende sine vaner på hovedet, det kan jeg sagtens forstå. Men det her handler jo også om at tage ansvar. Der er ikke nogen, der tvinger os til at ændre livsstil, lad os lige holde fast i det.

Vi gør det, fordi vi gerne vil have andre resultater, end vi har fået hidtil.

Og det kræver, at vi gør noget andet end det, vi plejer at gøre.

Spænder dine tanker ben for dig?

Hvis vi er opmærksomme på vores tanker, vil vi ofte se, at der er tider, hvor vi spænder ben for os selv. Måske udspiller der sig denne tankerække i hovedet:

Jamen, jeg kan heller ikke, for jeg har to børn og min mand møder virkelig tidligt på arbejdet, og min datter kan ikke lide æg, og hun går også til håndbold om onsdagen, og hvad gør jeg også med madpakkerne?

Sådan sat lidt på spidsen, ikke? Vi har allesammen en livssituation, som giver os mere eller mindre mulighed for at tage fat på vaneændring. Er familielivet måske ualmindeligt presset, kan det være, tidspunktet ikke er det rette.

Det kan også være, at tidspunktet er det helt rigtige, fordi livsstilsændringen vil give overskud til at klare nogle af de andre udfordringer.

Du behøver ikke ændre det hele på én gang!

Januar er også tiden, hvor mange får lyst til at ændre alle deres dårlige vaner på én gang. Og det kan også være supermotiverende, fordi man derved får nogle markante resultater i en fart.

Men det kan være, du er typen, der knækker nakken på at skulle lave for meget om på en gang og trives bedre med at tage tingene stille og roligt. Så gør du bare det!

Du kan fx starte med at ændre familiens morgenmad. Ikke andre måltider. Kun morgenmaden. Og så lad det blive en vane, før du begynder at pille andre steder.

At spise LCHF behøver ikke betyde, at man skal tilbringe fire timer i køkkenet hver dag. Det er jo de færreste af os, der har tid til det. Eller gider det, for den sags skyld.

Men det er fjollet at lade den anderledes madlavning være det, der spænder ben, for det behøver faktisk ikke at være så besværligt igen.

Her nedenfor har jeg samlet nogle idéer til hurtige måltider. Det er ikke ment som opskrifter, der skal følges men blot som inspiration til at få maden hurtigt på bordet.

Rigtig god fornøjelse! :-)

MORGENMAD PÅ 5 MINUTTER

Røræg: En bunke æg pisket med lidt fløde og stegt på panden i smør eller kokosolie.
Oopsiesandwich: 2 oopsies lunes på brødristeren og fyldes med ost, pølse og mayodressing.
Proteinrige pandekager: Lavet dagen før, smager pragtfuldt kolde. Smør et lag nøddesmør på.
Omelet med skinke og ost: Lavet dagen i forvejen, smager ganske glimrende kold.
Tunsalat: 1 dåse tun rørt med mayo, lavet om morgenen eller dagen før (også glimrende til frokost)
En rest aftensmad fra aftenen før
Æg-latte: Lavet på 5 minutter

Spis gerne morgenmaden med en smule agurk, tomat eller peberfrugt.

FROKOST PÅ FARTEN (tilsæt selv lidt grønt)

Tunsalat rørt med mayo
Kyllingesalat rørt med mayo
Laksesalat
Makrel og kogt æg
Æggesalat med bacon og avokado
Røget laks og avokado (nemt at have med)
Oopsie-sandwich (som morgenmaden)
Rester fra aftensmaden dagen før

AFTENSMAD I EN FART

Kødsovs med squash- eller gulerodsspaghetti
Hakkebøffer med spejlæg og grøn salat eller råkost
Kylling i karry med blomkålsris
Laks og grøntsager bagt i ovnen
Frikadeller med stuvet hvidkål
Stegt torsk med blomkålsmos

einstein

Står der Keto og vægttab på dit 2023?

Keto har den unikke egenskab, at det nedsætter din appetit, hvilket giver mulighed for at gå ned i vægt uden sulten som den konstante og klæbrige makker.

Men det er ikke helt uden betydning, hvordan du griber Keto an. Lad Keto kostplanen guide dig eller overvej, om du ikke skal tage 6 uger med mig som din guide på mit Keto kursus. Kurset starter på mandag.

Vil du have mere ud af Madbanditten?

Se alle de fordele du kan få for bare 1 krone om dagen!

>> MadbandittenPLUS <<

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

48 kommentarer til “Vil du bare rigtig gerne? – men mest i tankerne…”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane

    Er der en grund til at du anbefaler agurk og peberfrugt til morgenmad fremfor grovere grøntsager, ex spidskål, squash, broccoli? Eller er meningen med din tekst at man bare skal sørge for at spise lidt grøntsager uanset hvilken? (selfølgelig ovenjords)

    Mvh Signe

    Svar
    • Nej det er bare ned med dem! De “vandede” grøntsager som agurk, peberfrugt og tomat ryger bare oftere lidt nemmere ned om morgenen men bestemt gerne de grove også!

      Svar