Vegetarlasagne


Denne opskrift på vegetarlasagne er lavet med de proteinrige lasagneplader og på den måde fungerer det fint at lave en lidt mere proteinrig og mættende lasagne uden kød. I stedet for kødet er den fyldt med svampe og spinat og den smager simpelthen superdejligt.

Vegetarlasagne - opskrift på Low Carb - LCHF - glutenfri vegetarlasagne

Vegetarlasagne

Føj til favoritter Udskriv Pin
4
|
40 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 180 grader.
  • Skær svampene i kvarte.
  • Smelt smørret i en gryde og steg svampe og hvidløg heri.
  • Hæld fløde og bouillon på og kog op.
  • Tilsæt timian, flødeost og revet parmesan og lad saucen tykne. Smag til med salt og friskkværnet peber.
  • Jævn evt. saucen med en smule maizena hvis den er for tynd og du er ok med lidt ekstra kulhydrater. Ellers lad den koge ind lidt længere.
  • Tilsæt spinaten og lad den falde sammen.
  • Smør et lille ovnfast fad med lidt smør.
  • Læg et lag af lasagnepladerne i bunden af fadet.
  • Fordel halvdelen af saucen ovenpå.
  • Læg endnu et lag lasagneplader og fordel resten af saucen ovenpå.
  • Drys osten over.
  • Sæt fadet i ovnen og bag i 20-30 minutter til lasagnen er gylden på toppen.
  • Server fx med en grøn salat, grønne bønner eller lignende.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Vegetarlasagne med proteinplader

Måske husker du de proteinrige lasagneplader fra LCHF Lasagnen? Det er dem, jeg har brugt og det fungerer super fint. Det øger dog forberedelsen, at man først skal stå og lave pladerne og derfor kan jeg anbefale, at man tænker lasagnepladerne ind i sin Foodprep i weekenden. De kan nemlig fint holde sig i enten køleskab eller fryser.

Og jeg ved ikke hvordan du har det, når du kommer træt hjem fra arbejde, men jeg står ved gud ikke og laver lasagneplader fra bunden. Men jeg gider godt bruge dem, hvis jeg har lavet dem på forhånd.

Jeg er ret sikker på, du ved hvad jeg mener.

Og ellers bruger jeg squash eller aubergine som fx her Low carb lasagne.

Og ellers er det jo også en dejlig ret at lave i weekenden, hvor man har lidt mere tid.

Og nu vi er ved vegetarlasagne, har jeg lyst til at slå et slag for den overlækre Melanzane alla Parmigiana. Jeg ved godt, at det ikke er en lasagne som sådan, men det er lag på lag af den lækreste aubergine med tomatsovs og parmesan. Det er nok min favorit-vegetarret.

Læs også: Low Carb Vegetar
Vegetarlasagne - opskrift på Low Carb - LCHF - glutenfri vegetarlasagne

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

9 kommentarer til “Vegetarlasagne”

  1. Ahhh – Det ser virkelig godt ud! Skifter lige smørret ud med olie – så er den NÆSTEN vegansk. På nær osten, men den er svær at undvære!

    Svar
  2. Lasagnen var en succes, Jane! Jeg har en del veninder som er vegetarer og da jeg ikke selv kan tåle bønner/bælgfrugter, skal der nogle gange tænkes lidt kreativt for at få gæstemiddage til at gå op. (Hvis det hele ikke skal være ‘småretter’ og ostebord). Alle var vilde med den her lasagne og den fungerede også super godt på madpakken!

    Svar
  3. Har prøvet at taste denne opskrift ind i Lifesum. Ved ikke helt om resultatet er korrekt, men hvis opskriften er til 6 personer, så får man temmelig mange kulhydrater på et måltid. Hele 19,2. Så det er ikke noget man kan spise hvis man spiser efter keto.
    Meget trist, for den opskrift lyder bare til at være lækker.

    Svar
    • Det er jo et kompromis, når man er vegetar og jeg synes ikke, at vegetarisk keto giver mening. Læs evt. mere om det her: https://www.madbanditten.dk/low-carb-vegetar/

      Med det sagt, så lyder det til at du ikke ved, at Lifesum trækker på udenlandske databaser og de udregner kulhydrater anderledes end vi gør. I Danmark angiver vi kulhydrater i tilgængelige kulhydrater, dvs. minus fibre. Det er det, de i udlandet kalder net carbs.

      Svar
      • Hvis man tager en dansk madvare med varerdeklaration så stemmer næringsindhold overens med Lifesum. Så hvornår er det så man ikke kan regne med app’en?

        Jeg lever bestemt ikke vegetarisk, men synes bare at det så rigtig lækkert ud. Jeg må dog vente med, at smage det når jeg ikke længere spiser efter KETO.

        Svar
        • Jeg kender faktisk slet ikke Lifesum men jeg svarer på omkring 20 henvendelser om ugen fra folk, der er forvirrede over den eller som ikke får resultat fordi de er faldet i det, vi kalder Lifesum-fælden. Men min forståelse ift. beregningerne er at man i indstillingerne kan indstille den til net carbs og måske har du allerede gjort det? Det er jo svært for mig at vide.

          Men uanset er der noget galt med din beregning. Jeg prøvede at lave en hurtig beregning på den og lander så lavt som 5 g kulhydrat pr. person. Men også bare ved at kigge på ingredienserne. Hvor skulle de kulhydrater komme fra? Så enten er din beregning på hele portionen og ikke på den enkelte portion eller du får medregnet de uoptagelige fibre som kulhydrat eller du har fejlagtigt medtaget en forkert (kulhydratrig) ingrediens. Jeg gætter bare her…

          Svar