Varme hveder – med få kulhydrater


Snart er det tid til varme hveder. Det er jo store hvededag! Høhø! Men det er altså aftenen før St. Bededag, at vi skal spise varme hveder.

Jeg mindes svagt, hvordan de smager, de ægte, ristede hveder med smeltet smør. Selvom man spiser glutenfrit eller low carb skal man dog ikke snydes for den oplevelse. Selvfølgelig er det ikke helt det samme, det er det jo aldrig, men de her Low Carb varme hveder er faktisk udmærkede og ret keto-venlige.

Varme hvedeknopper - den bedste opskrift uden mel og gluten. Low carb, LCHF og glutenfri --> madbanditten.dk

Varme hveder

Føj til favoritter Udskriv Pin
8 boller
|
45 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Pisk æggene sammen med kokosmælk eller fløde og tilsæt det smeltede smør og rør rundt. Tilsæt de tørre dele, rør dejen godt sammen og lad den hvile i ca. 10 minutter.
  • Opvarm ovnen til 170 grader.
  • Beklæd en lille bradepande med bagepapir og sæt dejen som boller side om side heri, så de rører ved hinanden. Pensl med æggeblomme, drys med en smule Pofiber og bag i ovnen i ca. 25-30 minutter, eller til de er let gyldne på toppen.
  • Lad dem afkøle på en bagerist og bræk dem derefter fri fra hinanden. Skær dem over i halve, rist dem på begge sider og server med rigeligt smør. De hitter altså også på morgenbordet! 

Noter

Opskriften indeholder reklamelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik
 
TIP: Vil du gerne have sødere hveder? Så tilsæt 1-2 spsk Sukrin til dejen.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Low Carb varme hveder – uden hvede

Low Carb varme hveder er meget fiberholdige. Har man en sart mave (som mig fx), skal man derfor være opmærksom på ikke at gå all in på varme hveder i den glutenfrie tjeneste. Det er hård kost for en sart mave!

Jeg spiser af samme grund sjældent denne type bagværk. Jeg får simpelthen for ondt i maven af det. Tip hermed videregivet!

Er du i tvivl om det er en god idé at spise hveder, hvis dit sigte er at spise Keto, kan du læse mine overvejelser om det HER og HER.

Opskriften her er fra LCHF ÅRET RUNDT og billedet er taget af Columbus Leth.

Varme hveder - opskrift på hvedeknopper uden hvede - glutenfri, low carb. keto

Trænger du til en frisk start (der virker)?

Når man starter en kostomlægning med vægttab som mål, er det ret vigtigt, at man oplever hurtige resultater. Man har brug for at se ‘bevis’ for, at det, man gør, virker. Ellers er det for nemt at give op igen.

Slip for gætteriet og få en god start med min super-effektive (og supernemme) Keto kostplan.

Find Keto kostplanen her >>

Keto kostplan testimonial

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

56 kommentarer til “Varme hveder – med få kulhydrater”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




    • Jeg har ikke prøvet at bruge den til bagning endnu men hvis du kan få tilpasset bagetiden tror jeg sagtens. Det er jo bare en lille ovn.

      Jeg er overrasket over hvor kort tid nogle ting skal have, så gå evt. lidt langsomt frem :)

      Svar
  1. Er kokosfibermel det samme som vanlig kokosmel? Har ikke hørt om det her, ..
    Er det noe annet jeg kan erstatte det med om det ikke er vanlig kokosmel?

    Svar
    • Nej det er ikke det samme. Kokosfibermel er meget fiberrigt og proteinrigt. Det kan erstattes med det fedtreducerede mandelmel fra Funktionel mad, hvis du har det (heller ikke almindeligt mandelmel)

      Svar
    • Åh det kan jeg ikke huske. Det er sådan en lille en. Måske 20-22×15-17-ish eller noget i den retning…

      Svar
  2. Hej Jane.
    Det er en meget flydende dej? Jeg kan slet ikke forme dem
    Jeg har fulgt din opskrift. Hvad pokker kan være gået galt?
    Bh Louise

    Svar
      • Nå men efter de havde været i ovnen, var de helt fantastiske. Brugte husk og pofiber.
        Har købt dine bøger. Og er i gang på 2. Uge. Savner stadig min rugbrød- er der noget jeg kan gøre i stedet?
        Bh Louise

        Svar
        • Der er flere ting, du kan gøre:

          1) Du kan rette dit fokus på al den vildt lækre mad, du kan spise i stedet og slippe fokus på det, du ikke længere spiser.

          2) Du kan spise det rugbrød, du savner (dit liv, dine regler – vigtigt at huske)

          3) Du kan bage erstatningsbrød og den slags og bruge det som en krykke i starten.

          Jeg er mest hiv plastret af med et hug-typen. Det ved jeg godt at ikke alle er :)

          Svar