Ud af Diabetes 2 – Online forløb


Online sundhedsforløb til dig med diabetes 2

Ud af Diabetes 2 – Online er et 4-ugers online forløb med forsker og ph.d. Anette Sams, ved roret.

Forløbet er en forlængelse af Anettes bog, Ud af Diabetes 2 og tilbyder praktisk hjælp og støtte til dem, der har brug for mere end en bog til at komme i gang med at leve blodsukkerstabilt og som har mod på at tage deres helbred i egen hånd.

Jeg har lavet opskrifter og kostplaner til forløbet. Anette står for teorien, logbøger, guides og masser af inspiration hele vejen igennem forløbet.


Hvem er forløbet for?

Forløbet er lavet til dig, der:

  • allerede har en diabetes-2-diagnose
  • har insulinresistens eller præ-diabetes
  • har haft diagnosen diabetes 2, fået normalt blodsukker igen og ønsker motivation til at holde fast
  • er overvægtig og hvor overvægten primært har sat sig i maveregionen
  • er træt af at leve i en blodsukkerrutchebane, hvor appetit, vægt, humør og velbefindende drøner op og ned
  • ønsker at lære at spise og leve i overensstemmelse med kroppens biologiske system og opnå en hverdag med stabilt blodsukker

Hvor foregår forløbet?

Forløbet foregår online og du kan følge det hjemme fra din egen stue, uanset hvor du bor i landet eller verden.

På forløbet bliver du i løbet af fire uger grundigt klædt på i Anettes sundhedsystem BIOLOGIK, som kort fortalt viser dig, hvordan du kan leve i overensstemmelse med din krops biologi og dens behov.

Du får viden om din krop og dens tolerance overfor sukker, du lærer hvordan din krop reagerer på forskellige madvarer, og du bliver holdt i hånden igennem den indledende periode af din kompromisløse blodsukkerstabile periode.

Det hele foregår via en online platform, som du får adgang til som deltager.


Alt dette får du:

  • en grundig indføring fra Anette i, hvordan du lever blodsukkerstabilt og hvad der sker i din krop undervejs
  • praktiske guides til, hvad du skal kigge efter, når du køber ind og hvordan du læser næringsdeklarationer osv.
  • viden og forståelse for dine tarmbakteriers rolle ift. din sundhed og dit blodsukker
  • inspiration fra andre, som har arbejdet sig ud af diabetes 2 eller fundet deres eget personlige ståsted i sundhedsjunglen
  • klar besked om, hvornår du skal være forsigtig, hvis du allerede har en diabetes 2-diagnose
  • Anettes bedste råd til det bedste samarbejde med lægen eller andet sundhedspersonale
  • 90 siders stort hæfte med energiberegnede opskrifter og kostplan, som du kan følge slavisk eller bare lade dig inspirere af

Og du får mulighed for at tilkøbe yderligere 8-ugers opfølgning, så du kan afslutte med en ny langtidsblodsukkermåling og fejre dit flotte resultat.


(husk at du kan dele din betaling i to rater)


Hvorfor har vi lavet forløbet?

At Low Carb er effektivt til både blodsukkerkontrol og vægtnedgang hos både diabetikere og ikke-diabetikere er veldokumenteret i den videnskabelige litteratur.

I oktober 2018 skrev ADA (The American Diabetes Association) Low Carb ind i deres anbefalinger som en anbefalet kost til Type 2-diabetikere.

Seks måneder senere fulgte de det op med en anbefaling til også at vælge en Very Low Carbohydrate Diet. Her anbefaler ADA, at mennesker med diabetes 2 og præ-diabetes vælger mange grøntsager, undgår stivelsesrige fødevarer og fortrinsvis spiser uforarbejdet mad.

Anette og jeg har i mange år fra hver vores vinkel kæmpet vores sag for at sætte Low Carb og uforarbejdet mad på landkortet til både diabetikere, overvægtige (og andre interesserede) og vi glædede os over anerkendelsen fra ADA, som bestemt ikke kom uventet.

Vi kan ikke vente længere!

Men ting tager tid, og det er svært for læger, sygeplejersker og diætister, som er skolet i det gamle Low Fat High Carb-paradigme at følge med, når anbefalingerne skifter.

Og det er unfair over for dig, der gerne vil i gang med det samme.

Derfor har Anette og jeg slået os sammen med den viden og de kundskaber, vi hver især har, så der nu er hjælp og støtte til dig, der gerne vil i gang med det samme.


Karen fik normalt blodsukker på 3 dage og tabte 7 kg på forløbets første fire uger

Siden hen er der røget yderligere 6 kg og det samlede vægttab er nu 13 kg.

Det er lidt vildt, for jeg har aldrig før kunne tabe mig, fortæller Karen. Når jeg tager 1 kg på, bliver det bare siddende.

Læs hele Karens historie her: Farvel til diabetes 2, smerter og overflødige kilo

Farvel diabetes 2 - karen fik normalt blodsukker på 3 dage og tabte sig 7 kg på bare 4 uger


Hvad siger andre?

Jeg fik min diabetes 2-diagnose i starten af 2018. Mit langtidsblodsukker var 49 og lige over grænsen og jeg fik at vide, at jeg skulle behandles med medicin og hurtigt ville få bygget mere på. Men kort fortalt ville jeg ende på insulin med tiden. Gisp.

Jeg vejede også 132 kg, og kolesterol og triglycerider var forhøjede. 

Jeg blev desuden anbefalet at melde mig ind i diabetesforeningen. Det første, jeg stødte ind i var en video, der anbefalede, man lavede diabetesvenlig bearnaisesovs af Knorr-pulver og skummetmælk. Det bliver et pænt nejtak fra min side. Jeg elsker og lever for ordentlig mad af gode råvarer.

Jeg havde nemlig luret på dig, Anette Sams og valgte at prøve det.

Undervejs fik jeg den tanke, at min appetit var gået amok fordi jeg ikke længere kunne tåle kulhydrater i de mængder man “normalt” spiser. Jeg spiste overvejende efter de officielle kostråd, men min appetit var gået amok – jeg var sulten hele tiden.

Ved første kontrol blev metformin halveret igen og jeg har undgået at starte op på anden medicin. Alligevel så langtidsblodsukker og vægt meget bedre ud.

Lægen ville gerne have et check af mine kolesteroltal og triglycerider, der jo også havde været for høje. Disse tal var også faldet!

Der er forsvundet 20 kg. Bedst af alt: Jeg er ikke længere sulten, når jeg spiser rigtig mad uden kulhydrattilskud og masser af grønt – især kål!


Er det Low Carb/LCHF/KETO?

Det er i hvert fald kraftigt beslægtet, men det er ikke mærkater, Anette bruger.

Anette taler om kulhydrater og forskellige typer kulhydraters indvirkning på dit blodsukker og din fedtforbrænding.

Forløbet følger retningslinjerne fra bogen Ud af Diabetes 2, hvilket vil sige, at kosten overvejende består af grøntsager, kød, fisk, fjerkræ og æg og sundt fedt fordelt på tre måltider om dagen.

Det giver en kost, der er spækfyldt med farver og fibre fra kål, grøntsager og bælgfrugter og som samtidig er fattig på kulhydrater. Men det er først og fremmest naturlig mad, som menneskekroppen er skabt til at trives på.

Det er samtidig også en kost, som på få dage/uger vil stabilisere dit blodsukker og Anettes retningslinjer vil desuden hjælpe din krop til at blive bedre til at mobilisere energi fra din krops egne lagre.


Er det svært og kræver det timevis i køkkenet?

Forløbet er baseret på, at du skal spise hel og uforarbejdet mad. Kommer du fra en livsstil med meget færdigmad, vil du synes, at tiden i køkkenet er større.

Men kommer du fra en almindelig hverdag med almindelig hjemmelavet mad, vil du opleve, at maden, du skal lave, er anderledes, men at tidsforbruget er det samme.

Maden er nem, mættende og velsmagende og hele familien kan fint spise med (de kan dog supplere med kulhydrattilskud i form af kartofler, ris, groft brød, hvis de vil).

Alle opskrifter er desuden energiberegnede, så du kan se indholdet af kalorier, kulhydrat, protein og fedt.

Ud af diabetes 2 - Online forløb til dig, der via kost og livsstil vil tage din diagnose i egen hånd Ud af diabetes 2 - Online forløb til dig, der via kost og livsstil vil tage din diagnose i egen hånd


Hvornår starter forløbet?

Du kan starte forløbet op, når det passer dig.

Når du starter op, får du mails fra Anette hver anden dag og i svære perioder hver dag, og du guides igennem forløbet af Anettes videoer og tekster og Anette sikrer på den måde, at du får den rette viden og de rette redskaber på de rette tidspunkter.

Men der ikke nogen, der står og ånder dig i nakken hver dag, eller holder øje med, om du nu også følger programmet.

At komme ud af diabetes 2 er et ansvar, som du skal tage på dig.

Vi giver dig al viden, opskrifter, praktisk hjælp, redskaber og strategier til at klare hverdagen i din nye livsstil. Men det er dig, der gør arbejdet.

Og det gode ved det er, at du har dig selv at takke, når du når i mål!


Kan man virkelig spise sig ud af diabetes 2?

Det er et svært og kontroversielt spørgsmål.

Ofte drukner denne debat i semantik, hvor den ene lejr siger, at du kan spise dig symptomfri og derfor ikke længere har diagnosen, mens den anden lejr mener, at du først er fri af diabetes 2 den dag, du kan spise et bjerg af kulhydrater uden at få en blodsukkerstigning af diabetiske dimensioner.

Hverken Anette eller jeg gider diskutere semantik, men tilhører begge den lejr, der taler for, at du kan spise dig til bedre blodsukkerkontrol – også selvom du har en diabetes-2-diagnose.

Er dit blodsukker, enten målt fastende om morgenen eller dit langtidsblodsukker (hbA1c) inden for normalområdet, er du ude af din diagnose.

Det er ikke sikkert, at din genetik eller din biologi tillader dig at komme hele vejen, men med den rette livsstil og de rette valg kan du komme et langt stykke af vejen.

Og det er den vej, vi gerne vil vise dig.


Vigtigt – til dig, der tager medicin!

En kostændring kan være en heftig intervention, og du kan forvente, at fx dit blodsukker og dit blodtryk vil falde markant indenfor de første dage/uger.

Det er en god ting, men tager du medicin, er det derfor vigtigt, at du har din læge med på sidelinjen til at hjælpe dig til at justere din medicindosis til din nye kontekst.

Forløbet er ikke og skal ikke opfattes som medicinsk rådgivning og kan ikke stå i stedet for det læge-patient-forhold, du har med din læge eller andet sundhedspersonale med indblik i netop din helbredshistorik. 

Ud ad diabetes 2 - online forløb for type 2 diabetikere med henblik på vægttab og blodsukkerregulering.


FAQ om forløbet

Hvad koster det?

Forløbet koster 1.995,- med mulighed for at dele betalingen i to rater, uden at det bliver dyrere af den grund.

Kan jeg starte på et senere tidspunkt?

Ja, forløbet er et gør-det-selv-kursus, hvor du ikke er afhængig af en fast start-dato. Du kan derfor kigge i kalenderen og vælge den startdato, der passer bedst til dig.

Skal jeg følge en kostplan igennem forløbet?

Nej, det er helt frivilligt.

Du får dog både opskrifter og kostplaner, men de er tænkt som støtte til dem, der har det bedst med helt konkret hjælp i starten.

Foruden dette får du grundig indføring i Anettes BIOLOGIKprincipper, som tillader dig nemt at sammensætte dine egne måltider.

Jeg har frokostordning på arbejdet – hvad gør jeg?

De fleste frokostordninger tilbyder grøntsager, salater, kød, vegetarretter med bønner og linser etc. og du kan derfor formentlig fint spise derfra.

Der er også flere af opskrifterne, der egner sig glimrende til madpakke, hvis du foretrækker det.

Kan jeg være med, hvis jeg er vegetar?

Ja, det kan du godt.

Det vigtige er, at du spiser hel og uforarbejdet mad og at du minimerer de tunge raffinerede kulhydratkilder som kornprodukter og sukker.

Skal jeg træne?

Al træning og al bevægelse er godt for din krop og det er et vigtigt skridt for dig på din rejse ud af diabetes 2.

Men alt tæller. Og hvis dit niveau rækker til gåture og cykelture, er det der, du starter.

Ingen forventer, at du løber et maraton i morgen eller dødløfter 100 kg. Det kommer vi faktisk ikke til at forvente af dig på noget tidspunkt ;-)

Er der en Facebookgruppe?

Nej, forløbet er et gør-det-selv-forløb, hvor du fungerer som chefen i din sundhedsproces.

Vores erfaringer med Facebookgrupper er, at der nemt kommer til at florere misinformation, medmindre nogen har tid til at overvåge dem 24 timer i døgnet. Og 24 timers supervision bliver for dyrt for dig, og vi ønsker at gøre forløbet tilgængeligt for flest mulige.

Til gengæld garanterer vi, at du får svar på alle dine spørgsmål, hvis du læner dig tilbage og lader Anette guide dig igennem forløbet.

Og du er selvfølgelig altid velkommen til at spørge både Anette og mig til råds på vores respektive kanaler (blog, Facebook etc.)

Hvad er forskellen på Diabetes-forløbet og Kickstartkurset?

Madmæssigt ligger de i samme genre og du kan bestemt gå ned i vægt med begge.

Diabetesforløbet har fokus på hele uforarbejdede madvarer (fri mængde grøntsager, bælgfrugter, kød, sundt fedt etc.) mens i hvert fald Keto´-fasen i Kickstartkurset har fokus på kraftig kulhydratrestriktion med fokus på at tvinge kroppen til at skifte til fedtforbrænding.

Madmæssigt har du flere valgmuligheder og mere frihed i diabetesforløbet, hvor Keto-fasen i Kickstart-kurset har mere strikse regler.

Begge er kurser, der giver dig masser af viden og praktiske strategier (og selvfølgelig hjælp med opskrifter, kostplaner etc.) men vi forventer at du som et voksent menneske selv kan tage ansvar for at implementere den nye viden, uden at nogen står og ånder dig i nakken hver dag.

49 kommentarer til “Ud af Diabetes 2 – Online forløb”

  1. Hej
    Er i tvivl om jeg skal vælge “Kickstart” eller “Ud af diabetes 2” forløb.
    Skal tabe mig, men lige nu er det vigtigste, at komme ud af diabetes 2 og opnå stabilt blodsukker. Så er lidt i tvivl om Kickstart giver begge eller det er bedst at vælge Diabetes forløb først.

    Svar
    • Jeg vil sige, at du kan opnå begge dele med begge kurser. Diabeteskurset handler om diabetes (og ikke om vægt) og Kickstart om vægt (og ikke om diabetes), så måske vælg det kursus med det emne, du helst vil udvide din viden om?

      For begge kurser gælder at det er en god idé at rådføre sig med lægen inden kostomlægning. Det anbefaler både Anette og jeg ❤️

      Svar
  2. Jeg har lige købt forløbet for få dage siden og det lyder rigtig godt:)
    Jeg er ikke diabetiker, men tror at jeg er insulin resistent – i en grad, da symptomerne passer på min situation. Jeg vil høre om jeg under forløbet fortsat kan presse lidt grape eller citronsaft i det vand, som jeg drikker? Eller påvirker det blodsukkeret for meget?

    Svar
    • Hej Lise
      Det tror jeg bestemt godt du kan. Jeg ved, at Anette vil bede dig om at kun at indtage kalorier til måltiderne og holde dine spisepauser kaloriefrie. Det vil jeg tro gælder her også. Men du kan spørge hende, hvis du vil være helt sikker.

      Svar
  3. Hej Jane

    Min mand og jeg er netop begyndt på Keto kost. Min mand har diabetes 2 og forhøjet kolesterol. Der er dog styr på begge dele og han er slank og skal ikke tabe sig. Men det kunne jo være fantastisk om han kunne spise sig ud af medicinen, ligesom vi begge synes at den tilstand, mange beskriver man kommer i, når man er forbi overgangsfasen, er besnærende. MEN, der hvor tvivlen stadig nager lidt er nok i forhold til mængden af fedt, og i særdeleshed det animalske fedt samt mængden af æg. HVordan er det lige at det med det animalske fedt og æggene hænger sammen med kolesterolet. Når man laver sig egen research på nettet, er der jo to lejre, og de der er imod Keto kosten, beskriver jo nærmest at den fører til den visse død, netop pga fedt i blodet osv. Så jeg bliver jo glad for at se at der er en dansk forsker, der anbefaler low carb kost i forhold til diabetes, men hæfter mig også ved, at denne kost indeholder flere kulhydratyer, og nok lidt mindre fedt. Umiddelbart er vi nok bare motiveret for en mere ren Keto kost, men der er lige tvivlen i maven. Og hvad siger Anne Sems om Keto fedtmængden og det animalske fedt i forhold til kolesterol? Håber du kan hjælpe:-) Mange hilsner, Tina

    Svar
    • Hej igen Jane

      Jeg skynde rmig lige at spare dig for at svare på de komplicerede spørgsmål i ovenstående henvendelse. Lige efter jeg havde trykket på “sendt”, fandt jeg den side, hvor du meget udførligt behandler emnet kolesterol og fedt. Skønt, vi går med Keto:-)

      Svar
      • Hej Tina
        Fedt at du fandt den!

        Og ja, min holdning er at helheden er vigtigst. Men min holdning er også at det ikke handler om at drukne sin mad i fedt, som nogle Low Carb/Keto-folk anbefaler, men i stedet bruge fedt til at opnå god mæthed og god energi.

        Og måske vigtigt også lige at sige at Anettes retningslinjer og mine til Keto nok er beslægtede men alligevel med nogle forskelle.

        Rigtig god fornøjelse med det hele :)

        Svar
  4. Kære Jane
    Jeg har købt diabetes 2 forløbet og kigger i opskriftsbogen.
    Dejlige nemme opskrifter.
    Ved SPIDSKÅLSSALAT MED ÆRTER OG FORÅRSLØG står der ikke hvor mange personer salaten er til og jeg bliver lidt overvældet ved tanken om at skulle spise et helt spidskål til morgenmad. Kan du afklare?
    De Bedste hilsner
    Malene

    Svar
    • Hov, det kan jeg da godt se. Den er beregnet til 2 personer men personangivelsen er jo mest ift. energiberegningen. Spis den portion, du har lyst til. Anette vil jo sige jo mere kål, jo bedre :)

      Og god fornøjelse med kurset.

      Svar