Tungsindskalender


Jeg lægger lige ud med et tungt emne her lørdag morgen. Nemlig vinterdepression! Åh, hvor kan vinteren være tung for os, som ikke egner os til flere måneders mørke og kulde. Hver vinter bliver jeg en skygge af mig selv, trækker mig væk fra alt det sociale og passer kun det allermest nødvendige (arbejde, familie, egne primære behov). Resten af tiden tilbringer jeg pakket ind i uldtøj, under tæpper af uld med varmepuder, indtil klokken slår 21.30, og jeg begynder at overveje, om jeg ikke snart kan gå i seng. Hyggeligt liv, ikke? Sådan er mine vintre som regel.

Jeg kom egentlig godt i gang med efteråret og vinteren i år, synes jeg. Der var mange soldage, det var ikke så koldt, og jeg fik løbet og gået en hel masse udenfor. Men så væltede det fuldstændigt på arbejdet, og jeg så det ikke helt komme, før det var for sent, hvilket resulterede i, at jeg blev overmandet af en akut trang til at tilbringe hele dage i fosterstilling.

Tungsindskalenderen

Min læge anbefalede mig i den forbindelse at starte en “tungsindskalender”. Simpelthen markere dagene med rød, gul eller grøn, alt efter hvordan jeg havde det. P

å den måde ville jeg kunne holde øje med, om der var fremgang, eller om fik det værre. Og det var da egentlig lidt smart. Særligt om vinteren, hvor det hele nemt flyder lidt sammen. Så jeg gjorde et forsøg, og det har faktisk givet et rigtigt interessant billede af denne vinter.

Se lige alle de grønne dage!

Farvekoder

Jeg bruger farvekoderne sådan, at en grøn dag er en dag, hvor jeg har det godt, og hvor tankerne ikke tynger mig. De gule dage er lidt svære dage, men hvor jeg fx kan lade mig opsluge af arbejdet eller andet og derved blive distraheret af det. Røde dage er dage, hvor jeg er ked af det, tankerne er tunge, jeg føler skyld over at have det sådan, jeg kan ikke holde ud at have mennesker omkring mig, og gråden sidder lige i halsen.

Jeg kan sagtens have en grøn eller en gul dag, hvor jeg er i dårligt humør, eller hvor jeg er ked af det over konkrete ting, men hvor jeg ikke er decideret depressiv. Det kan være svært at forklare forskellen, men det er bestemt ikke svært at mærke forskel. Min pointe her er, at kalenderen kun illustrerer de depressive tendenser og ikke de almindelige humørudsving, der er i et almindeligt liv.

Perikon hjælper… måske

En anden interessant ting, er den lille stjerne, som er på mandag i uge 51. Den illustrerer, hvornår jeg begyndte at tage Modigen. Modigen er et perikonpræparat, som naturligt hjælper mod nedtrykthed og tristhed.

Studier fra Tyskland viser desuden, at de i stærkere dosis også virker mod depression. Anyway, jeg gav dem et forsøg, fordi jeg ikke rigtigt syntes, at jeg havde noget at tabe. Normalt siger man, at det tager 4-6 uger, før man opnår optimal virkning. Men tungsindskalenderen viser klar fremgang. Om det skyldes pillerne, kan jeg ikke sige, men jeg synes, det ser lovende ud.

En sidste ting, som er lidt pudsig, er, at jeg pludselig dykkede i går efter mange grønne dage i træk. Jeg ved ikke, hvad det lige gik ud på. Normalt kan jeg mærke helt fra morgenstunden, hvilken slags dag det bliver, men i går overvældede det mig først op af formiddagen. Forhåbentligt var det en enlig svale.

Weekenden byder på solskin, og jeg vil forsøge at løbe en lille tur for at se, hvad skinnebenet siger til det. Ellers vil jeg bruge weekenden på at trave Københavns parker tynde. Jeg skal have lyyyyyys! Vintertrætheden er ved at hale ind på mig, synes jeg, og jeg er træt som et alderdomshjem.

Jeg har ikke holdt ferie siden sommerferien, og jeg er træt helt ind til knoglerne. Om 17 dage sætter jeg mig til rette i et fly og flyver til Bangkok. Så UM, få lige fjernet den der notits om terrortrussel i Bangkok. Det er bare slet, slet ikke, hvad jeg har brug for lige nu!

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

11 kommentarer til “Tungsindskalender”

  1. Ja modigen indeholde perikon http://www.depressioninfo.dk/perikon som er natures lykkemiddel ;) – har du overvejer at spise lidt mere kulhydrat om vinteren ? Vores hjerne har behov for glukose omdannet fra kulhydrater. Vores krop kan omdanne protein til glukose, men det er svære for den og måske når du spiser efter lchf. Så overvejer at få lidt mere evt fra flere grønsager.. bare et forslag ;)

    Svar
  2. Spændende og virkelig fint at det går så meget fremad.
    Kom du ud i solen ???
    Selv om jeg havde en af de mærkerøde fredage …
    så må jeg sige at 4 timers oprydning i skur og have i dag har gjort underværker.
    Vi vil gerne ha flere klare dage tak :)

    Svar
    • Ja tak, flere grønne dage. I dag var gul. Var ellers uden for i næsten 3 timer, og hold op, hvor er det bare dejligt at mærke solens stråler varme ansigtet. :-)

      Svar
  3. Har også været på Modigen nu i ca. 8 uger og det virker altså! Ryger ikke nær så langt ned, som det ellers er muligt og mine angstanfald har også taget af. Er dog samtidig begyndt på temmelig strikt lchf (3mdr) , så hvad er hvad? Muligvis kombinationen? Det virker i hvert tilfælde. Hold hovedet højt, solen er indenfor rækkevidde:) ( terrortruslen må opfattes som adventuredelen af ferien!) :)

    Svar
    • Der er ingen tvivl om, at LCHF eller anden blodsukkerstabiliserende kost også har god virkning mod depression. Måske giver Modigen bare det sidste skub, så man netop ikke ryger så langt ned, som du også er inde på.

      Og udmærket idé at gøre Bangkok til adventuredelen af ferien. Ha ha! Har heldigvis ikke tænkt mig at opholde mig der mere end en enkelt overnatning. Jeg skal ud på øerne og gå i klipklappere og have sand mellem tæerne. Aaaahhh :-)

      Svar
  4. Jeg kan godt fjerne rejsevejledningen fra hjemmesiden, men er ikke sikker på det gavner nogen af os:). Jeg er også vinter ramt, ville ønske jeg skulle til de varme lande…

    Svar
    • Tak Heidi! Opfordringen var netop skrevet til dig :-)

      PS: Måske Modigen var noget for dig også? Det kræver selvfølgelig, at man forener sig med det idiotiske navn ;-)

      Svar