Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad


Jeg har ikke tid til at stå i køkkenet og lave sund mad! Det tager alt for lang tid. Og det er også besværligt. Og ungerne kan garanteret ikke lide det, og i øvrigt er jeg dødtræt efter en lang dag på arbejde.

Kender I den stemme? Det, tror jeg, de fleste gør i en eller anden variant. Første skridt mod et sundere liv er at acceptere, at hver dag ikke kan byde på forrygende festmåltider. Nogle gange er måltider bare noget, der indtages, for at man kan blive mæt og komme videre. Vi har allesammen en hverdag, vi skal jonglere med, og tiden eller inspirationen er bare ikke altid til at finde på og kokkere, og nogle gange skal det bare gå hurtigt. Her er derfor tre tips til nem og hurtig hverdagsmad:

  • Lav store portioner råkost
  • Lav dips og dressinger
  • Lav store portioner og frys ned

Lav store portioner råkost

Det er simpelthen det bedste tip til hurtigt, grønt tilbehør i en travl hverdag. I løbet af weekenden finder jeg foodprocessoren frem og får snittet forskelligt grønt. Nogle gange blander jeg grøntsagerne, andre gange opbevarer jeg dem i lukkede beholdere hver for sig, så jeg kan blande på dagen efter lyst og behov.

I øjeblikket snitter jeg oftest spidskål, hvidkål, blomkål, gulerødder og squash. Når efteråret nærmer sig, starter jeg med rødkål, rødbeder og knoldselleri, men det er jo bare nogle af mine favoritter.

På den måde har jeg til, at jeg hurtigt kan lave gode råkostsalater som coleslaw, hvidkål-gulerodsråkost med ristede hasselnødder, spidskålssalat med rød grape eller med nektariner,  eller blomkål-squash, som også er en meget taknemmelig kombination. Her er sidstnævnte hurtigt blandet med en lille håndfuld friskhakkede mynteblade og med en halv fersken på toppen. Lækkert tilbehør på under 5 min.

Med køleskabet fyldt af snittet blomkål, kan du også lave en lynhurtig portion blomkålsris. Og det kan jo serveres til nærmest hvad som helst. Som f.eks. med kødsovs som nedenfor. Vi kan nok alle blive enige om, at sådan en tallerken ikke får os til at springe op af stolen i begejstring, men det er sundt, mættende og hurtigt lavet, og nogle dage er det bare det, der er succeskriterierne.

Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad
Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad

Lav dips og dressinger

Jeg har altid nogle gode dips eller dressinger på køl. Det kan være forskellige typer hjemmerørt mayo, bearnaisedippen, aioli, hjemmerørt remoulade eller forskellige slags hjemmelavet pesto, oftest basilikumspesto eller persillepesto. Ikke dem allesammen på en gang, men en 3-4 forskellige slags af gangen.

Dels giver det lidt ekstra smagstilsætning til et måske lidt kedeligt måltid, dels giver det sundt fedt, som sikrer god mæthed. Her er f.eks. en tunsalat, som er pimpet op med en klat persillepesto på toppen. For hvem siger i øvrigt, at vi skal spise varm mad hver aften?

I kender helt sikkert den der med at komme hjem og opdage, at I har glemt at tage kød ud af fryseren, og nu står I der med to sultne unger og et blodsukker, der er på vej ned. Skal vi hente en pizza eller smøre en rugbrød? Vi ender tit med at røre en tunsalat, og da særligt jeg ikke lige er så tosset med dåsetun i øjeblikket, er det rart at få den til at glide ned med en god smag af persille.

Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad

Lav store portioner og frys ned

En sidste ting, vi gør her i huset er, at vi laver store portioner kødsovs, chili con carne, forskellige slags frikadeller eller kødboller, og grøntsagssupper, som vi fryser ned. Så er der lynhurtig mad til de dage, hvor man ved, at tiden eller overskuddet er småt. Det kræver bare, at man har fået taget det ud om morgenen.

Det her er jo ikke raketvidensskab. Det er bare et par enkle tips til en nemmere hverdag med sund mad. Hvad er dine bedste tips? Dem håber jeg, du har lyst til at dele.

Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad

Sidste Keto-kursus før sommerferien

På mandag starter forårets sidste Keto Kickstart kursus, så hvis du vil reservere en plads på det sidste kursus før sommerferien, skal du tilmelde dig nu. Kurset starter:

  • Mandag d. 15. april

Reserver din plads her

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

20 kommentarer til “Tre tips til nem og hurtig hverdagsmad”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    super lækre opskrifter, mit problem er at jeg lider af irritabelt tyktarm med rigtig meget luft og vil høre om dine erfaringer med alle de grove grøntsager, synes jeg har læst at du også har haft en del maveproblemer, jeg vil gerne starte på diæten fodmap synes bare det er nemmere at leve med en livstilændring med hjælp fra dine opskrifter

    Svar
    • Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har testet Fodmap, selvom jeg har overvejet det. Jeg synes det virkede for uoverskueligt men det er nok bare indtil man lige får det ind på rygraden. Jeg har ikke kunnet føre mine maveproblemer til for mange grove grøntsager, men derimod får jeg ondt i maven af for fiberrig mad, fx bagværk med loppefrøskaller og kokosfibre. Mængden har dog noget at sige her også… Jeg har også skrevet om maveproblemerne her: https://www.madbanditten.dk/fordojelse-og-maveproblemer/

      Svar
      • Kære Kamilla og Jane.
        Mht. irriteret tarm har jeg gode erfaringer med fodmap-diæten, og jeg er kun tilnærmet ift. lchf.
        Jeg kan foreslå at kombinere lowFODMAP 1-bogen, hvor der er lister over bl.a. grøntsager og så vælge dem ud, der er ok og kan anvendes i lchf.
        Jeg synes, listerne har været nødvendige hos os, da det ikke kun handler om grove grønsager og mange fibre. Fx. går det fint med gulerødder, men ikke rødbeder, og det går også med pastinak, men ikke med jordskokker, når man har irriteret tarm, så det er ikke engang kun noget med kulørte eller lyse rodfrugter – som så heller ikke er strikt lchf:)
        Hvidkål er ligeledes nogo, men grønkål er ok, så derfor har vi haft stor glæde af FODMAP bøgerne – i 2’eren er der yderligere opskrifter og substitutionsforslag, som har været gode, når vi har klaret os uden diætistvejledning.
        Hilsen Hanne.

        Svar
        • Jeg har den danske Fodmap-bog men jeg synes ikke, den er specielt anvendelig, må jeg indrømme. Og opskrifterne er dræbende kedelige, men det er måske fordi de forsøger at lægge sig op af de officielle kostråd. Til gengæld har jeg en helt utroligt interessant amerikansk bog, som hedder Natural Solutions to IBS af Marilyn Glenville, som jeg på det varmeste kan anbefale. Hun starter lidt et andet sted og har et rigtigt fint holistisk syn på lidelsen, som både inkluderer kost, fødevareintolerancer, tarmheling, stresshåndtering etc. Jeg brygger på et særskilt indlæg om netop dette, men det tager lidt tid at skrive… :)

          Svar
  2. Hej Jane

    Tak for en god hjemmeside. Dog synes jeg nogle gange dine tip og ideer kan være svære for en lille husholdning – som kun består af min søn og jeg. Vores køleskab er mikroskopisk og det er begrænset hvor meget vi kan få spist. Derfor synes jeg det er svært at have mange grøntsager på lager samt at forberede en del i forvejen, da det bliver dårligt før det bliver spist. Ellers elsker jeg (vi) lchf (sønnike får dog almindelig morgenmad og frokost, men spiser med af snacks og aftensmad)

    Svar
  3. Tak for tips. Jeg er SÅ elendig til at være forudseende. Jeg dur ikke til madplaner, og jeg finder ofte på hvad vi skal have, mens jeg står og laver det. Derfor går det ikke ret godt med sådan noget forberedelse, men jeg har tænkt meget på det den sidste tid af flere årsager. For det første, så har jeg i den seneste tid haft for meget madspild, jeg har smidt for mange madvarer ud. Ikke noget jeg er stolt af, og det skal laves om. For det andet, så er forberedelse ofte nøglen til sunde valg, så jeg må virkelig stramme op.

    Svar
    • Jeg laver ofte madplaner, men de holder sjældent. Det er jo et omskifteligt liv. Hvordan skal jeg vide, om jeg har lyst til laks på næste onsdag, ligesom at vi her i huset må rokere lidt rundt, fordi vi aldrig ved, hvor mange børn, der spiser med. Det kan være alt mellem 0-4 (de render sammen med vennerne på vejen efter fritter og hittet er at spise sammen. Sætter altså lidt krav til mængderne pludselig at have fire sultne børn til bords)

      Svar
  4. En madplan – der er ikke noget som en god omgang planlægning for at spare tid og få brugt alle rester… Så kan man lave nogle forberedelser de dage hvor man har tid!

    Tusind tak for en dejlig blog – overvejer at tage springet til LCHF kost – om ikke andet så i prioteringen 80-20!!!

    Mange hilsner Tina

    Svar
    • Åh Tina, en madplan er bare så vigtigt. Både ift. budgettet og ift. at få lov at slå hjernen fra i en travl hverdag og bare lave det, der “står på planen”. Jeg har ikke været god til at lave madplaner på det sidste, men det skal jeg vist i gang med igen.

      Og tak for dine fine ord. Tag du bare springet. Du kommer ikke til at fortryde det ;-)

      Svar
  5. Super idé med grøntsagerne tak :):) hvor lang tid kan henholdsvis grøntsagerne og de forskellige dip og dressinger holde sig på køl ?

    Svar
    • Grøntsagerne kan i hvert fald godt holde sig i 3-4 dage i gode tætsluttende beholdere. Hos os når de som regel at blive spist inden da. Mayodippene kan holde sig “forevigt”, eller i hvert fald et par uger, og det samme synes jeg pestoerne kan. Men det er faktisk sjældent, at mad når at blive dårligt hos os. Grovæderfamilie, altså! ;-)

      Svar
  6. Dejligt at vende hjem fra ferie, og se alle de inspirerende indlæg du har lagt ud! :-)
    Mange vil nok være uenig med mig men jeg tror, at det først og fremmest handler om at TÆNKE sundt, og leve efter det. Hvis man altid har haft den vane at der ligger pizza i fryseren og hakkebøf på dåse ude på hylden, er det dét man tager som hurtigmad. Hvis man aldrig har gidet at lade sig inspirere sig til at lave anden salat end iceberg, tomat og agurk, bliver DET også bare kedeligt. Det behøver ikke tage længere tid at leve sundt, hvis man prøver at ændre sit tankemønster og læse et par kogebøger eller madblogs. Som du selv gør, kan man forberede sig med at snitte grøntsager før mandag. Jeg laver ofte madplan og køber en masse grøntsager på én gang; så er jeg nødt til at få dem brugt – dels er jeg en nærigpind samt har et stramt budget, dels hader jeg at smide ud. Sidst på ugen kan man lave en finthakket salat (Tabouleh?), eller grøntsagsuppe. (Man koger det hele med en gang bouillon og så i blenderen – voila!)
    Jeg har også en gang haft en hård arbejdsdag, med at hente to børn alene sent, og så hjem og lave mad. Jeg var i gartneri og min mand arbejde aften. Men det var sjældent jeg sprang madlavningen over, for jeg følte jeg havde et ansvar for at mine unger fik noget ordentligt. -Og med det jeg ser børn spise til aften rundt omkring, græmmes jeg virkelig. Folk har for mange undskyldninger. Det er et spørgsmål om prioritering, i min verden. ;-)

    Svar
    • Velkommen tilbage, Sheila :-)

      Jeg er eníg med dig i, at det ikke behøver tage længere tid at lave sund mad. Og selvom vi har ulige forudsætninger, vælger vi jo selv, hvad vi stiller på bordet. På vidensiden kan vi dog have ulige opfattelser af hvad der er sundt mad, og det kan selvfølgelig være problematisk.

      Svar
  7. Fantastisk ide med at snitte store mængder af grøntsager på én gang! Og utrolig simpel, men alligevel har jeg aldrig tænkt på den mulighed før :)
    Laver dog altid store portioner kødsovs og frikadeller til fryseren, det er et hit når man ikke har tid/overskud til at lave mad.

    Svar