Tømmermænd på LCHF


Lad os sige – bare for tankeeksperimentets skyld – at det var dig og ikke mig, der havde været til julefrokost i går og derfor havde sovet elendigt og var vågnet op med hovedpine og en lidt sølle følelse i kroppen. Hvilken morgenmad ville du vælge? Tallerkenen med æg og bacon og diverse eller den grønne smoothie? Eller måske begge?

Mit valg falder næsten altid på æg og bacon. Eller både og. Nogle oplever, at appetitten stimuleres, når alkoholen ryger ind. Jeg har det omvendt. Jeg får ofte ikke spist nok og vågner derfor dødsulten næste dag. Så snart der igen er mad i maven og væskebalancen er genoprettet, er der primært trætheden tilbage. Alkohol ødelægger nemlig min søvn, og det kan man også blive helt zombie-agtig af.

“HIGH ALCOHOL”
December er en lang fest i år, og min nye diæt er vist mere “high alcohol” end noget andet. Og det er selvfølgelig dejligt og rart at blive luftet lidt, men en del af mig glæder mig også, til det bliver hverdag igen. Men først glæder jeg mig til at holde rekreationsjuleferie, hvor batterierne skal turbo-oplades, så jeg kan komme tilbage i det nye år med ny energi og klar til bogudgivelse og til at møde alle jer derude til mine foredrag. Det bliver både skægt og hårdt at skulle på farten, men jeg glæder mig faktisk også til at blive tvunget lidt væk fra computeren.

Nå, men hvis nu det var mig, der havde været til julefrokost i går, så vil jeg gerne slå et slag for det smarte i at gå til julefrokost på en hverdag. Næste dag sender man nemlig ungerne afsted i skole, og så kan man selv kaste sig på sofaen og have tømmermænd ligesom dengang man var ung og barnløs. Vindende koncept! Det siger jeg jer! Det slår i hvert fald kombinationen af tømmermænd og småbørn med flere længder! Hvis du ligger inde med en kur mod tømmermænd, er du meget velkommen til at dele den!

Her er hvad jeg gør, når jeg har tømmermænd:

1. Spiser god morgenmad

2. Drikker meget vand. Virkelig meget vand.

3. Går i seng og sover mere, hvis jeg kan.

4. Får frisk luft (men kun hvis nogen tvinger mig)

5. Skriver virkelig usammenhængende blogindlæg (valgfrit)

 

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

20 kommentarer til “Tømmermænd på LCHF”

Skriv en kommentar

  1. Super inspirerende indlæg Jane! :)
    Jeg må lige høre dig hvor dine fine glas er fra, det kunne være lidt fint at lave lækre jule chai eller andet i dem?

    Svar
  2. B1 300 mg – ekstremt effektivt hvis man er dårlig dagen derpå men kan med fordel også tages forebyggende aftenen inden, eller under festen. Men din tallerken ser nu heller ikke værst ud :-)

    Svar
  3. Jeg har også taget en kold tyrker fra alkoholen, fra starten af august og det skulle gerne holde til nytårsaften.. Det var lidt et væddemål jeg lavede med mig selv, fordi jeg syntes der røg for meget ned til tider og en uge efter begyndte jeg så på lchf, så har også holdt det for at hjælpe med vægttabet.. lidt ironisk er det jo så at “belønningen” bliver godt med alkohol nytårsaften;)

    Anyway, har tænkt meget på hvad jeg gør 1.jan med eventuelle tømmermænd og har lidt lagt en plan (nu må vi se om den holder): ned til den nærmeste shawarmamand og be’ om en rullekebab- UDEN rullen =) Jeg tænker en god omgang kebab (okse eller kylling), salat og masser af dressing (hans eller egen) vil stadig føles “usundt” på den fede måde.. Og så ellers pepsi max, mørk chokolade og retter med ost.. masser af ost.. retter der egentlig bare består af ost? ha ha..

    God bedring :)

    Svar
  4. Rigtig glædelig ‘High Alcohol’-måned til dig, Jane.
    Serverer du ikke lige sådan en gang morgenmad hos mig i morgen, hvor jeg har taget en kærkommen fridag :)
    Ha’ en dejlig dag, trods tømmermændene.
    KH
    – frk. sveske

    Svar
  5. Fed fisk og tang er det eneste rigtige om morgenen
    Frisk most fra grønsager og frugter
    Nødder som snack

    Sild er godt når det er koldt , det gør at blodet flyder bedre da det bliver lidt tyndere
    Alt andet kød æg olie mælk mel osv gør blodet tykt og gør dig uoplagt .
    Jeg dyrker extrem sport trimix dykning på dybter omkring 100 meter.
    Hjernen fungere bedre i pressede situationer på fisk og tang og kroppen bruger mindre energi på at nedbryde fisk end kød og andet animalsk som bacon .

    Svar
    • Puha, fisk og tang om morgenen med tømmermænd?! Jeg tog min fiskeolie og syntes, at jeg havde gjort mit. Andre dage spiser jeg dog gerne fisk til morgenmad :)

      Svar
  6. Ja – tænk sig. Nu er det snart 2 år siden jeg tog en kold-tyrker og lagde mit hygge-rødvins-forbrug på hylden (i ønsket om en sundere livstil … jeg var nemlig en af dem hvor hvem det med “et enkelt glas” må være noget lunde lige så utopisk, som at sige til en chokoladeelsker, de kun må tage én bid, når pakken er åbnet).

    TO år UDEN tømmermænd og nætter ødelagt af alkohol. Det fatter det næsten ikke.

    Svar
    • Jeg kunne godt bruge den kolde chokolade-tyrker… ;-)
      Og godt gået med et farvel til alkohol. Jeg har også overvejet det i perioder. Korte perioder men stadig…

      Svar
  7. Jeg spiser altid makrel i tomat og mayo, ligesom Louise. Forskellen er bare at det ikke når at blive til “madder” men ryger direkte ud af dåsen ned på tallerkenen. Det kan virkelig anbefales. Yndlingstømmermændsmorgenmad!

    Svar
  8. Jeg er måske ikke som folk er flest! :D Men jeg har sådan en ustyrlig lyst til grøntsager når jeg har tømmermænd, men jeg er også vegetar, så måske det har en årsag. Jeg føler vitterligt at min krop skriger på vitaminer når jeg har tømmermænd.

    Ofte bliver det noget med avocado-tomat-salat og blomkål i fløde i ovnen :-)

    Svar
  9. 1 – vand vand og masser af vand
    2 – morgenmad – godt med salt – gerne en “sloopy joe” lignende sandwich (ristet hakket oksekød med løg, grøn peber, en smule sennep og ketchup og valgfri krydderier evt chili. Dernæst smøres to oopsies a la landbrød med smør på “ydersiden” af sandwichen. Bunden af sandwichen toppes med revet ost (gerne en god cheddar) dernæst det ristede oksekød og revet ost igen, og så toppen af sandwichen, hvor smør siden vender op ad, som lægges i bordgrillen eller toasteren – sviner lidt – men er SÅ GOOODT.
    3 – frisk luft

    Svar
  10. Hihi Jane, jeg synes, du skulle have tømmermænd noget oftere! Det gør i hvert fald ikke dine indlæg mindre underholdende ;) Jeg et i øvrigt også på der dér bacon, når det er mig, der har ondt i håret – eller makrelmadder med mayo! Folk griner af det, men det er faktisk godt :)
    God bedring!

    Svar
  11. Mit bedste middel er nok også det ubetinget hårdeste. Ned og træne. Det behøver ikke være en forfærdelig masse cardio, men noget tungt styrkeløft. Det sætter gang i hele kroppen igen, og det udmatter en fuldstændig, således er det også ideelt når man ikke kan sove. (Jeg sover også elendigt når jeg har drukket)
    Men træning forudsætter selvfølgelig at man ikke ligger og krammer toilettet dagen derpå ;)

    Svar