Tip til at undgå jetlag

Jetlag kan ødelægge selv den bedste ferie, men her får du mine bedste tip til, hvordan du kan rejse igennem tidszoner uden at få problemer med søvnen.

Forleden var vi jo en tur i New York. Fem dage i alt, var vi væk, inkl. den lange rejse. Og jeg slap næsten fuldstændig for jetlag. Er du nysgerrig efter, hvordan det gik til, så læs med her.

Først og fremmest vil jeg sige, at det var en kæmpe præstation for mig, for jeg er ekstremt påvirkelig. Også herhjemme. Jeg går i seng på næsten samme tid hver dag (21.30-22.00) og skyder jeg bare dette en smule, har jeg svært ved at falde i søvn. Jeg kalder det, at mit “sovevindue er åbent”. Misser jeg “sovevinduet”, kan der gå timer, før jeg bliver rigtigt sovetræt igen.

Søren griner af mig og ruller øjne, når jeg ikke ser det, for han kan sove når som helst og hvor som helst, men jeg har nævnt det her på bloggen før, og jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.

Normalt er jeg derfor også meget påvirket af jetlag. Fx husker jeg et år, hvor vi havde 4 dage i Singapore, men faktisk husker jeg næsten ikke at have været der. Jeg var SÅ jetlagged. Lå vågen hele natten og gik rundt i tåge om dagen. Jetlag er rædsomt.

Jeg havde glædet mig virkelig meget til New York og var nervøs for, om turen ville blive ødelagt af jetlag. Men det gjorde den overhovedet ikke. Jeg sov om natten og var vågen om dagen og min døgnrytme var nogenlunde stabil hele turen igennem – og det samme gjaldt efter vi kom hjem også.

TIP TIL AT UNDGÅ JETLAG

FASTE

Vi skulle flyve onsdag formiddag kl. 10.00. Jeg spiste en stor morgenmad hjemmefra, og så fastede jeg, indtil vi var i New York.

Pga. tidsforskellen var det frokosttid, da vi landede derovre, men før vi kom ind til byen, fik tjekket ind på hotellet og kom ud i byen og fandt en frokostrestaurant, var klokken måske 14-15 stykker derovre. Her satte vi os på en restaurant og spiste en god frokost.

I alt blev pausen mellem morgenmad og frokost henad 14 timer, vil jeg tro.

Senere spiste vi aftensmad, og på den måde fulgte vi en normal døgnrytme, hvad måltider angår.

På rejsen hjem gjorde jeg det samme. Vi skulle flyve ud fra New York kl. 17.30. Jeg spiste en sen frokost ved 14-tiden og fastede herefter til jeg var hjemme i Valby og kunne spise morgenmad.

Denne faste faldt mig lidt mere naturligt, da en stor del af den lå om “natten”, hvor jeg alligevel ikke har for vane at spise.

MELATONIN

For første gang tog jeg også Melatonin. Melatonin er et naturligt hormon, der regulerer døgnrytme. Det fremmes i mørke og kaldes derfor tit søvnhormon.

I Danmark er Melatonin ikke godkendt til salg i håndkøb, som det er i flere andre lande.

Jeg tog en tablet (5 mg) før sengetid de første dage i New York og de første nætter, efter vi var kommet hjem.

Jeg er 100% sikker på, at det spillede en rolle i, at jeg lykkes med at sove igennem både under og efter rejsen.

ANDRE SYMPTOMER PÅ JETLAG

At søvnen spiller er selvsagt afgørende for, hvordan man har det. Søvnforstyrrelser plejer derfor også at være mit største problem med jetlag. Men søvnforstyrrelser er ikke eneste symptom på jetlag.

De første dage efter vi kom hjem, led jeg af kvalme og utilpashed. Ikke så voldsomt at jeg ikke kunne passe min dagligdag, men jeg var bare ikke helt på toppen. Det tror jeg helt sikkert også var en slags jetlag.

Der gik faktisk 5-6 dage, før jeg følte mig helt som mig selv igen. Det er vist meget normalt, at det tager en dag for hver tidszone, man har rejst igennem.

OM AT FASTE PÅ REJSER

Idéen i at faste på rejser er ikke helt ny for mig. Jeg har tit gjort det tidligere sådan helt usystematisk, men bare fordi det er det nemmeste. Flymad er klamt for det meste, og jeg vil hellere spise ingenting, end jeg vil spise det.

Jeg ved godt, at mange er skræmt ved tanken om ikke at spise men at faste, når man spiser LCHF til daglig er ret nemt.

Insulinniveauet er lavt, hvilket vil sige, at der er fri adgang til den lagrede energi i fedtcellerne, og da kroppen i forvejen er toptunet til fedtforbrænding, er den ligeglad med, om den skal forbrænde fedt fra maden eller fra fedtdepoterne.

Læs mere om LCHF her: HVAD ER LCHF?

Faste bringer dig tit i ketose, hvis du ikke er det i forvejen, og ketonstofferne har appetitdæmpende effekt, hvilket betyder, at sulten også udebliver.

Selv har jeg det altid sådan med faste, at jeg kun gør det, hvis det føles ok.

Vigtigt: Husk at drikke meget vand, når du tilbringer lang tid i et fly. Det bliver endnu vigtigere, når du faster, da de lave insulinniveauer får kroppen til at give slip på ophobet væske.

LYT TIL SPÆNDENDE PODCAST OM JETLAG

Idéen til den systematiske faste under rejsen, kom sig af, at jeg havde lyttet til en spændende podcast, inden vi rejste.

Lyt selv til den og få inspiration til, hvad du kan gøre for at slippe eller formindske symptomerne på jetlag:

Precision Nutrition – Strategies for eliminating jetlag (det er nr. 4)

Husk at tilmelde dig Madbandittens nyhedsbrev for flere gode tips, hverdagshacks, spændende artikler og eksklusive rabatter.

Ja tak, tilmeld mig nu!

Trænger du til en frisk start (der virker)?

Når man starter en kostomlægning med vægttab som mål, er det ret vigtigt, at man oplever hurtige resultater. Man har brug for at se ‘bevis’ for, at det, man gør, virker. Ellers er det for nemt at give op igen.

Slip for gætteriet og få en god start med min super-effektive (og supernemme) Keto kostplan.

Find Keto kostplanen her >>

Keto kostplan testimonial

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

11 kommentarer til “Tip til at undgå jetlag”

Skriv en kommentar

1. PS: Husk, at det er en god idé at have en seddel med i medicintasken, hvor ens læge dokumenterer, at hun kender een og har ordineret dét og dét – USA’s myndigheder er dødskrappe!

Svar
  2. Tak. Glæder mig for dig, at du har fundet en god løsning. Det er ødelæggende og gør udelukker korte visitter! (Jeg er fuld af beundring over politikere, erhvervsfolk og andre, som er friske, når de konstant er på flyfarten! og skal være i topform og præstere, når de kommer frem!) Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forestille mig SÅ mange timers faste. (Men ja, det er nemmere på natflyvninger. Og HVIS det lykkes een at falde i søvn, er det faktisk ærgerligt at blive vækket af maden.) Selv, hvis man har fyldt godt på inden flyveturen er fasten svær, synes jeg. (Måske var jeg ikke fyldt tilstrækkeligt op). Jeg måtte i hvert fald ty til nødder o.l. for at holde den gående. Men jeg havde desuden bestilt glutenfri mad. Det var mager kylling med mange hvide ris – suk. Og sød dressing til salat og appelsinjuice. Nå, men ok. “Morgenmaden” var absurd: Sød med sød på; endte med skrigende tarme at bede om alm. og måtte så tage kulhydraterne med. Især på hjemturen, som var direkte, kunne jeg ikke sove, da jeg fik kramper i baglårene med få minutters mellemrum. Det var med Norwegian, og det undrede mig, at jeg selv måtte bede om vand/drikkevarer mange gange, da personalet vist skal tilbyde dette meget hyppigt, så vidt jeg ved? Til sidst orkede jeg næsten ikke… og det var heller ikke særlig friskt, velsmagende.
    På udturen fløj jeg med IcelandAir. Mellemlandede i Reykjavik. (Har hørt, de har stop-over tilbud et døgn, så man lige kan nå de varme kilder og en overnatning; det var nok en god idé, hvis man har tid/mulighed for dét). Nå – anden prisklasse – helt anden snak med mad/service. Omend det skam heller ikke er lav-kulhydratmad.
    Jeg havde også til denne tur for første gang både Melatonin og indslumringstabletter i toiletpungen. (Recept i DK). Men dels havde jeg fået mange modsatrettede råd inden og var forvirret, om jeg skulle tage Melatoninen (som jeg helst vil holde mig til) PÅ flyturen og prøve at få søvn her – og/eller inden sovetid i dagene efter, som du beskriver – eller hvad. Desuden udelukker de, at man drikker et glas vin el.l. før, under og efter indtagelsen. Og et sådant havde jeg lyst til og indtog i Kastrup. Men næste gang – forhåbentlig til okt. – vil jeg altså prøve det. Det har også taget mig laaaang tid at komme mig nu i DK.
    PS: Kan man mon træne sig op til bedre at kunne håndtere jetlag? Altså, hvis man rejser ofte?
    Vh Helle Jørler

Svar
    • Jeg tror ikke rigtigt, du kan træne dig op til mindre jetlag. Men du kan sikkert godt træne dig op til at sove i et fly fx eller til at præstere på trods af søvnmangel.

Faste er ikke for alle, det ved jeg godt. Faste handler om psykologi, mere end noget andet, og det er egentlig det, jeg synes er interessant ved det. Jeg har også en indgroet angst for at blive sulten, som stammer tilbage fra mine low fat/blodsukkerfald-dage. Men det er sundt for mig at lære, at sult ikke betyder, at jeg bliver dårlig eller er ved at dø. Jeg er bare sulten, og det er ok. Faktisk forbavser det mig, hvor lidt rigtig sulten, jeg egentlig bliver under fasten og herefter undrer det mig, hvorfor jeg så spiser så “tit” til daglig. Dog vil jeg sige, at jeg afbryder fasten, hvis jeg synes, det føles helt forkert den dag. Men på flyturen fungerede det super, synes jeg. Især fordi jeg ikke gik glip af noget madmæssigt med den flymad.

Jeg har også læst lidt forskellige ting om tidspunktet at tage Melatonin. I podcasten jeg linker til, foreslår de, at man venter til man er fremme ved destinationen og derefter tager en tablet en time før sengetid eller lign.

Svar
  3. Det er lidt dyrt på recept, men der er en hjemmeside http://www.melatonin-info.dk/404851024 som en række danske læger står bag. Man kan kontakte dem for at høre, hvor man kan købe melatonin (i Europa – må ikke hjembringes fra staterne, har jeg fået at vide). Men det er virkelig et fremragende hormon – og hvis det virker, er det fordi man ikke selv danner nok. Efter selv at have døjet med søvnløshed i årevis har jeg fået hjælp ved melatonin – som ikke er vanedannende og som ikke bliver i kroppen, som sovepiller gør.