The Skinny on Obesity 6: Om stress og overvægt


Her kommer Dr. Lustig og hans folk med 6. episode af den gode serie The Skinny on Obesity. Denne gang handler det om stress. Et punkt som desværre gennem en længere periode har været særligt aktuelt for mig  :-(

 

Der er ingen, der er i tvivl om, at stress er usundt for kroppen, og det er også almindeligt kendt, at stress kan føre til flere kilo på sidebenene. Og det er det, dagens episode handler om.

 

 

 Er du bagud på de øvrige episoder? Så find dem her:

Episode 1: Er en kalorie virkelig en kalorie?

Episode 2: Hvad er problemet med sukker?

Episode 3: Om hormoners indflydelse på vægten

Episode 4: Hvorfor overspiser vi?

Episode 5: Generation XL

Har du brug for hjælp til vægttab eller livsstil?

Se, hvordan jeg kan hjælpe dig her:

Ja tak, vis mig mere >>

 

7 kommentarer til “The Skinny on Obesity 6: Om stress og overvægt”

  1. Tusind tak for dit hurtige svar ❤️
    Det er nemlig noget af det allerbedste ved LCHF – det helt stabile blodsukker og derved nemmere, at lade kage osv. stå ?
    Jeg vil starte op, som du anbefaler – liberalt LCHF og salt tilskud, måske den liberale måde også er bedre til søvnen end tidligere forsøg ?
    Ha en dejlig søndag ☺️

    Svar
  2. Hej Jane ?
    Jeg har desværre stress og har haft det rigtig længe. Jeg har spist LCHF i perioder, men falder hurtig tilbage til almindelig kost og uvaner ?
    Nu går det ret godt – ikke helt ovenpå, men bedre og jeg tænker på, at starte på LCHF igen.
    Mit problem på LCHF har været træthed og dårlig søvn – jeg har aldrig kunne knække koden på dette og begge dele slås jeg også med, når jeg er stresset.
    Måske hænger det sammen – kan keto og lchf sætte min stress i gang?
    Hvis jeg starter på LCHF igen – så tænker jeg ikke ketose, men en mere liberal lchf, med rodfrugter og lidt frugt i salater osv.
    Har du nogen ide om, om det er en dårlig ide med lchf, når man er stress ramt? Og evt en god fremgangsmåde til det?
    Det handler allermest om, at blive mere sund, få mere energi og generelt at få det bedre – vægttab er også velkommen, for som du jo ved, så feder stress ?

    På forhånd tak og god søndag, Diana

    Svar
    • Hej Diana
      Ja virkelig godt spørgsmål.
      Den liberale model, som du beskriver, tror jeg ikke, jeg vil beskrive som stressende. En hardcore keto-kost med fokus på både kraftig kulhydratrestriktion og kalorierestriktion med henblik på vægttab, vil jeg ikke anbefale til en, som er stresset.

      Men den blide model, hvor du sørger for at spise godt og nok men af madvarer, der vil sikre dig stabilt blodsukker, tænker jeg godt kunne være afhjælpende ift. stress.

      Søvnen er en anden ting, og søvn er bestemt vigtigt. Ofte er forstyrret søvn et overgangssymptom, altså i processen hvor kroppen vænner sig til fedtforbrænding. Ind imellem følger søvnproblemerne dog med ud over tilvænningsfasen og min erfaring er at både flere kulhydrater og færre kulhydrater kan være en løsning. Så enten fx gå op til 100 g pr dag eller ned til 20 g pr. dag.

      En ting, som er vigtig, under alle omstændigheder, er, at du er opmærksom på at få nok salt. Får du for lidt salt, vil du kunne opleve ubehagelige symptomer som bl.a. hjertebanken, sitren, uro i benene, kramper etc. Jeg plejer at anbefale at supplere med 0,5-1 tsk salt 1-2 gange om dagen foruden at man salter maden godt.

      Men sådan en blid start tør jeg godt anbefale dig at prøve <3

      Svar
  3. Hej
    Du bruger kokussukker i dine opskrifter. Reagerer kroppen anderledes på det end på hvidtsukker,?
    Hilsen Stina

    Svar
  4. Hej Jane,
    Jeg må altså snart tage mig tid til at få set nogle af de episoder. Emnerne er lige i min blodgade ;)
    – frk. sveske

    P.S. Håber, det hjælper på din stressede periode at komme på den anden side af eksamen.

    Svar