LCHF og ketose


Hvad er ketose?

Ketose er et udtryk for, at kroppen bruger fedt som primært brændstof, herunder også til at forsyne hjernen med energi. Det foregår ved at leveren producerer såkaldte ketonstoffer, som er et biprodukt af fedtforbrændingen. Disse ketonstoffer fungerer glimrende som energi.

Ketose kan være meget effektivt til vægttab, mest pga. ketonstoffernes appetitdæmpende virkning, men du kan sagtens tabe dig uden at være i ketose.

Denne tekst er fra 2013, jeg har skrevet et nyere indlæg om KETOSE lige her.

LÆS MERE HER: LCHF og vægttab

Hør mig forklare her:

Links herunder kan indeholde affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklampolitik

Hvordan kommer jeg i ketose?

Det allervigtigste for at komme i ketose er, at du spiser få kulhydrater. Ofte siger man max 50 g, men min erfaring er, at 20-30 g pr. dag er langt mere effektivt.

Hvis du sammensætter din kost af primært grøntsager, der vokser over jorden, kød, fisk, fjerkræ og æg og sundt fedt fra smør, olivenolie, kokosolie, mayonnaise og fede mejeriprodukter rammer du ikke helt skævt.

Når man holder sig til ovenjordsgrøntsager og holder igen med nødder, bær og yoghurtprodukter, lander man i omegnen af 30 gram kulhydrat om dagen. Herefter kan du sigte efter ca. 1-1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt og så spise fedt for resten af pengene.

Dette er ikke en endegyldig regel men en tommelfingerregel, som du kan stile imod, hvis du er meget i tvivl om, hvordan du skal gribe det an.


Bog med alt om ketose

KETO, kalder vi det også, når vi spiser så få kulhydrater, at kroppen går i ketose.

For grundig indføring i konceptet og for masser af nemme og realistiske hverdagsopskrifter, tag et kig på KETO-bogen her nedenfor:

KETO, ketose, LCHF

Hvordan ved jeg, om jeg er i ketose?

Hvis du gerne vil måle, om din krop har slået over på fedtforbrænding, kan du købe en lille blodmåler, der måler for ketonstoffer i dit blod.

Det kan være sjovt, lærerigt og motiverende, men desværre er teststrimlerne dertil meget dyre. (Husk også at købe lancetter) og derfor anbefaler jeg dig at vide, hvad det egentlig er du gerne vil med målingen og hvad det er, du forventer, den kan gøre for dig.

En billigere løsning kan være at bruge de såkaldte “ketosesticks”, som er små papirstrimler, som måler ketonstoffer i urinen. De er ikke nær så præcise, men kan give dig en indikation af, hvornår din krop overgår til ketose. De fås bl.a. på apoteket.

For nogle kan det også virke motiverende at se den lille papirstrimmel blive lilla og derved vide, at nu er kroppen overgået til fedtforbrænding. I takt med at kroppen vænner sig til ketosetilstanden, vil den udskille færre ketonstoffer i urinen, hvorfor du kan opleve at sticks’ne mister farve, uden at det betyder, at du er røget ud af ketose.

Men vælger du i stedet at måle i blodet, kan du bruge nedenstående som rettesnor:

Sådan tolker du blodmålingsværdierne:

Tidligere gik man efter disse værdier men det gør man ikke længere i dag. Læs det opdaterede indlæg om MÅLING FOR KETOSE

Under 0,5 mmol/L: Du er ikke i ketose

0,5-1,5 mmol/L: Ketose/begyndende ketose

1,5-3 mmol/L: Kaldes også ‘ernæringsmæssig ketose’

Over 3 mmol/L: Hverken værre eller bedre end det andet. Mest normalt i “sult-ketose”, fx i forbindelse med faste eller meget lavt kalorieindtag (fx hos anorektikere)

Tegn på at du er i ketose

En endnu billigere løsning er at mærke efter i din krop. Den giver dig nemlig sandsynligvis nogle tegn på, at der nu er ved at ske noget. Ketose indtræffer som regel mellem dag 2 og 7 på striks LCHF.

Hold øje med disse tegn:

¤ Nedsat appetit og mindsket madfokusering

¤ Øget tørst

¤ Mærkelig smag i munden og acetone-agtig ånde (bare rolig, det går væk igen)

¤ Træthed og tunge ben

¤ Øget energi (ja, vi reagerer allesammen forskelligt)

¤ Hovedpine

Visse af tegnene hænger sammen med, at din krop er ved at omstille sig til fedtdrift. Det kan være noget af en omvæltning, hvis din krop har været vant til at køre på sukker hele sit liv, og det kan give lidt overgangsbesvær i starten.

Læs mere om det HER. Det tager som regel et par uger for kroppen at vænne sig til sit nye brændstof, så hold ud!

Husk, at du skal spise ekstra salt, når du spiser så få kulhydrater. Det vil hjælpe dig igennem omstillingsfasen med færre ubehagelige symptomer.

Er ketose farligt?

Evolutionært set har ketose været en almindelig tilstand for menneskekroppen. Både i og med at der har været begrænset adgang til mad i perioder men også at der har været begrænset adgang til kulhydrater.

Ketose har to markante fordele i en vægttabskontekst:

  1. du forsyner din hjerne med energi fra ketonstoffer, hvilket betyder at hjernen ikke oplever energimangel og begynder at skrige efter mere energi
  2. Ketosetilstanden beskytter din muskelmasse, da behovet for glukose er nedsat og kroppen derfor ikke behøver nedbryde protein (bl.a. muskelmasse) for at hente energi.

Ketose bør ikke forveksles med tilstanden ketoacidose, som er en syreforgiftning af blodet, som er livsfarlig for diabetikere. Læs mere om ketose HER.

Hvorvidt ketose er anbefalelsesværdigt på den lange bane, er der forskellige holdninger til.

Personligt er jeg lidt splittet. På den ene side elsker jeg den energi og den mentale klarhed, jeg oplever, ketose giver mig, men på den anden side oplever jeg det som en smule kedeligt og begrænsende på den lange bane.

Jeg bruger i stedet periodevist ketose og tager nogle gange om året en periode, hvor jeg spiser helt striks for at booste min fedtforbrænding.

I ketose oplever jeg ting som fx:

¤ megastabilt blodsukker

¤ mindsket appetit – jeg kan springe måltider over og gå i mange, mange timer uden at spise og uden at sulte

¤ god, nærmest endeløs energi

¤ flad mave og mindre oppustethed

¤ vægttab

¤ mental klarhed og øget koncentrationsevne – også selvom jeg ikke har spist i lang tid

¤ tung, nærmest bevidstløs søvn (og det kommer fra en, som normalt sover meget let)

Mere læsestof om ketose, vægttab etc.?

KETO BOG: KETO - Optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt af Jane Faerber

Vil du gerne læse mere om ketose og hvordan KETO kan bruges til vægttab, anbefaler jeg min bog KETO – Optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt.

Bogen giver dig alt du skal bruge for at få din krop til at lave skiftet til fedtforbrænding og lærer dig, hvordan du får succes med dit vægttab. Med i bogen får du desuden 80 ernæringsberegnede opskrifter og en kostplan til at komme i gang.

[mellemrum]

Striks LCHF - en praktisk guide - fuld version - online guide til at få succes med vægttab på LCHF

Vil du gerne i gang her og ned og med det samme anbefaler jeg mit online produkt #striksLCHF – en pratisk guide.

Guiden indeholder teori om LCHF, ketose og vægtnedgang, 30 ernæringsberegnede opskrifter og en 2 ugers komplet kostplan til at komme godt fra start.

Læs mere her:
#striksLCHF – en praktisk guide

[mellemrum]


Du kan også kigge på mine KETO-madplaner og derigennem lade mig sørge for din aftensmad i hverdagene.

KETO MADPLAN - til vægttab og til travle hverdage - nem KETO aftensmad med energiberegnede opskrifter

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

403 kommentarer til “LCHF og ketose”

Skriv en kommentar

  1. hej min ketose 1,1 og blodsukker er 4,6
    kl 16

    kan jeg godt drikke en protein drik Functional Nutrition Protein Shake Breakfast Chocolate (1x250ml)
    hværgang når jeg træninger

    Svar
      • Hej Jane Faerber

        Hvis jeg bliver plus medlem. Er der madplan med at jeg træninger 4 til 6 gang om ugen. I fitness World

        Og er der en standsart eller er den personlig

        Svar
        • Hej Palle
          Nej det får du ikke. Som PLUS-medlem får du adgang til disse fordele:
          – energiberegninger på alle mine opskrifter
          – egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
          – adgang til at lave egne madplaner og få genereret en indkøbsliste
          – færdige madplaner (aftensmad) med indkøbsliste
          – adgang til at lytte til min podcast
          – printvenlige guide og tabeller
          – en Madbanditten-side uden reklamer

          Der er ikke tale om at jeg sidder og laver personlige madplaner til dig. Det kan jeg desværre ikke tilbyde for 30 kr om måneden😄

          Svar