Sukrin (erytritol) og hjertekarsygdom


Erytritol er et sødestof, som de fleste kender som Sukrin, og det er en populær sukkererstatning hos dem, der gerne vil undgå sukker. Fornyligt røg erytritol ud i lidt af et stormvejr, da flere medier på baggrund en artikel offentliggjort i tidsskriftet Nature Medicine, kunne afsløre, at “erytritol potentielt øger risikoen for hjertekarsygdomme”.

Det gjorde mange mennesker urolige, for hvordan skal de nu få deres kaaaage😅

Medier < studier

Det første, man altid skal gøre ved denne type artikler er at skelne mellem mediernes udlægning og studiets udlægning. Disse to er nemlig sjældent ens. Og dette var et mærkeligt studie på mange måder (men også lidt interessant), men mediernes udlægning af det var som altid ude af proportioner ift. hvad studiet faktisk viser.

Kort fortalt var studiet en kohorteundersøgelse, der undersøgte en stor gruppe mennesker, der primært var over 60 år, overvægtige og mænd, og hvoraf de fleste havde højt blodtryk (72%) og en historie med hjertekarsygdomme (75%). Cirka 22% af dem havde diabetes 2, og næsten halvdelen af dem havde allerede haft et hjerteanfald.

Ved hjælp af laboratorieprøver påviste de, at der var en sammenhæng mellem hjertekarsygdom og dødelighed og øget forekomst af erythritol i blodet, og det var det, der gav årsag til de alarmerende overskrifter.

Sammenhæng og årsagssammenhæng er ikke det samme. Det betyder, at vi ikke kan vide, om det var FORDI de havde højere niveauer af erytritol i blodet, at de fik hjertekarsygdom og døde.

Der er fx også en sammenhæng mellem salget af is ved kioskerne ude ved stranden og hajangreb. Her er det næppe issalget, der er årsag til hajangrebene, men snarere at det er sommer og der er flere mennesker i vandet.

Ift. studiet her, er det vigtigt at holde fast i, at menneskene, de undersøgte i studiet her, var meget syge mennesker.

Din krop producerer selv erytritol

En ting, som er vigtigt at forstå her er, at studiet ikke undersøgte erythritol-indtag. Det var ikke en del af studiet.

En anden ting, der også er vigtig at forstå er, at erythritol også produceres naturligt i kroppen, og at dårligt metabolisk helbred vil øge din egenproduktion. Erythritol produceres bl.a. ud fra glukose. Studiet skelnede ikke mellem erythritol via indtag og erythritol via egenproduktion.

Der kan derfor lige så godt være tale om en omvendt årsagssammenhæng. Altså at erythritol ikke forårsagede, at disse mennesker blev syge, men at disse syge mennesker havde forhøjede erythritolniveauer i blodet, fordi de VAR syge.

Kendte risikofaktorer for hjertekarsygdom

Nogle gange når medierne blæser alamer op, kan det også være en idé at minde sig selv om de ting, vi rent faktisk ved.

En af de ting er, at de mest dokumenterede risikofaktorer for hjertekarsygdom er insulinresistens, diabetes 2, fedme, forhøjet blodsukker, for højt blodtryk, skæv kolesterolprofil og forhøjede inflammationsmarkører. Det er det, der tilsammen kaldes metabolisk syndrom, og det er det, der er den helt store pulje af risikofaktorer.

Noget, som allerede var etableret i gruppen af mænd, de målte på i dette studie.

Erythritol – dosisrespons

I den sidste del af artiklen gav forfatterne en dosis (30 g) erythritol i form af en sukkerfri drik til 8 raske, unge individer. 30 g er selvfølgelig en del, men hvis man har et stort forbrug af sødemidler, synes jeg ikke, det er en absurd mængde.

Og her bliver det lidt spændende. De fandt nemlig en markant øget mængde erythritol over baseline – næsten en 1.000-fold stigning, som varede i flere timer, og de fleste af deltagerne havde forhøjede niveauer to dage senere.

En så markant dosisrespons er alt andet lige værd at bemærke, synes jeg. Måske er det ubetydeligt, vi ved det ikke.

Andre studier har lavet lignende forsøg og fundet positiv effekt, endda i folk med diabetes 2. Det er også værd at have i baghovedet.

Okay, men kan vi så spise Sukrin eller hvad?

De fleste mennesker er ligeglade med studier men vil bare vide, om de kan fortsætte med at putte sukrin i deres kaffe og kager. Og til det spørgsmål kan jeg kun sige: Det vil jeg slet ikke blande mig i. Dit liv, dine regler.

Min personlige holdning er – og var længe før dette studie – at sødemidler formentlig ikke er noget, vi skal spise vildt meget af.

Jeg tror dog stadig, det er bedre at bruge Sukrin end sukker, men jeg tror også stadig, at det er endnu bedre at bruge ingen af delene. Jeg selv spiser sjældent sødemidler og sådan kommer jeg til at fortsætte.

Af samme grund indeholder mine Keto-produkter ikke brød og bagværk med sødemidler. De indeholder i stedet protein, grøntsager og sundt fedt, for det er i sidste ende det, der skaber de bedste resultater, både sundhedsmæssigt og vægtmæssigt.

En anden spændende gennemgang her: Does erythritol increase the risk og heart attack and early death

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

15 kommentarer til “Sukrin (erytritol) og hjertekarsygdom”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane, jeg vil gerne takke dig for at være den vejleder, der har ramt tættest på min personlighed i ønsket om at leve sundere. Jeg finder så mange svar og gode inspirationer via din hjemmeside. Jeg har fornyeligt købt keto kostplaner for at gøre det nemmere for mig selv. Jeg har i de senere år oparbejdet en sukkertrang (igen), men ved heldigvis, hvor jeg kan søge støtte til at rammesætte trangen og spise sundere.
    Meget går rigtig godt i denne periode ift. rammen om min kost og sukkertrang. Jeg har dog et spørgsmål eller mere en undren, som jeg har brug for at dele med dig. Mit spørgsmål/undren går i retning af sukkererstatningerne, som jeg er med på, er et bredt udvalg. I årenes løb, når det har lykkedes mig at leve snor lige og ikke indtaget sukker igennem flere måneder, så er det sket, at jeg fx bager en kage med sukrin, sukrin gold eller Stevia, og bliver tæske dårlig. Jeg har nærmest de sygeste tømmermænd og kan af selv lille stykke kage ligge syg i to døgn. Jeg kan stort set ikke holde noget som helst i mig, mest af alt minder det om at jeg har drukket uhæmmet alkohol og nu betaler regningen. Jeg kan læse mig til b.la på din hjemmeside, at nogen kan opleve at få ubehag eller ondt i maven af disse erstatninger. Dog er jeg ikke stødt på beskrivelser, som minder om mine egne. Mit spørgsmål er således, har du hørt om nogen som har disse reaktioner/symptomer? Dybest set forstår jeg ikke rigtigt om det er en “allergisk reaktion”, eller en slags madforgiftning eller eller…?!
    Forleden dag kom jeg sent hjem fra arbejdet og normalt har jeg lidt kold velsmagende te stående til aftentimerne, hvor jeg dels er tørstig, dels har brug for lidt væske med smag. Men forleden orkede jeg ikke at lave teen, og vente på at den blev kold. Så jeg fandt en flaske Rynkeby light i mit kolonialskab, og lavede mig en meget tynd udgave af et glas saft. To timer senere startede så det helvede, som jeg ovenfor har beskrevet, med opkast, mavekramper, knaldende hovedpine etc. Det varede ca 12 timer, så kunne jeg holde to skiver banan og lidt vand med salt i mig, og hovedpinen aftog langsomt. Jeg satte mig for at finde ud af hvilke sukkererstatninger der er i Rynkeby light og har nu tænkt mig at jeg må holde mig fra de her erstatninger, (selvom det nærmest er umuligt, tænker her på en sommerfest eller studentergilde hvor folk kan have blandet lidt af hvert i en kage/drink, selvom jeg stort set ikke rør det, så kan jeg opleve en nær-død oplevelse selv af bitte-lidt)🫣
    Det korte af det lange er, har du hørt om lignende reaktioner fra andre?
    De bedste hilsner Bettina Fjeldal

    Svar
    • Hej Bettina
      Uh det lyder godt nok også voldsomt. Det tror jeg ikke jeg er stødt på før. Jeg ved godt at nogle kan få hovedpine, endda migræne eller mavepine/oppustethed af sødemidlerne men ikke så voldsomt som du beskriver det. Det giver da lidt respekt for de sødemidler, hva?😮

      Svar
  2. Hej Jane

    Kan du forklare forskellen mellem Sukrin (den alm. røde pakke) og så den som hedder Sukrin:1 (mørkere rød pakke) ?

    På forhånd tak for hjælpen

    Hilsen Karin

    Svar
    • Det er da et godt spørgsmål. Jeg har aldrig set det produkt før og jeg synes heller at ingredienslisten viser nogen forskel🤷🏻‍♀️

      Svar
  3. Jeg blev provokeret af teksten ovenfor….
    Som børnelæge ser vi flere og flere raske unge drenge og piger med blodpropper og det undrer us faktisk. Da jeg så dette emne omtalt i en overskrift i BT var jeg straks ude at læse den originale artikel, som er på vej til at blive publiceret i Nature Medicine (ikke Nature) med en ledsagende editorial – det er faktisk ret stort.
    Erythritol og andre kunstige sødestoffer er ikke lægemidler og således ikke tested mht risiko for helbredet generelt og til trods herfor betragtes de som sikre at indtage. Der er allerede publiceret et prospectivt studie lavet på unge overvægtige mennesker, som viser at kunstige sødestoffer interaggere og forstyrrer tarmmikrobiomet og forringer insulinfølsomheden, begge faktorer som har stor betydning for kroppen og sygeligheden fremadrettet. Et stort prospektivt studie med over 100000 deltagere som indtager andre typer kunstige sødestoffer (saccarin, aspartam, stevia og sucralose) fandt man en signinficant øget risiko for hjertesygdomme over en kun 9-årig periode (Debras 2022). Et andet studie fortager hos raske voksne har vist at der er en positiv association mellem indtaget af kunstiske sødestoffer og central adipositas hos unge voksne.
    Det er generelt bekymrende at denne type sødestoffer i stor udstrækning anvendes af folk som kæmper med overvægt og som sådan udgør en risikopopulation med øget risiko for hjertekarsygdom.
    Til det akutelle studie har du ret i at der er tale om en population af hjerte/karsyge patienter. Forskerne finder at der er en linær sammenhægn mellem koncentrionen af erythritol i blodet og tendensen til blodpropper/død. Studiet er et observationelt, retrospektivt studie og ikke er prospektivt studie, men jeg tænker det kommer som et af de næste, baseret på data presenteret her.
    Gruppen har desuden studeret erythritols effekt på blodplader i laboratoriet, hvor de har vist en dosis afhængig og tiltagende tromboembolisk (klisterende) effekt af blodpladerne og den samme effekt kunne de måle sig til i de relativt unge personer du også nævner i din tekst.

    Svar
    • Hej Mette
      Tak for din kommentar. Jeg er ikke helt sikker på hvilken del, du er provokeret af, for når jeg læser din kommentar, tænker jeg, at vi er ganske enige. Jeg er ekstremt skeptisk overfor sødemidler og tilhører ikke den gruppe, der mener, at de kan bruges uden risiko (selvom litteraturen på det område er lidt blandet). Jeg er mere i ‘skeptisk for en sikkerheds skyld’- gruppen. Hvilket min tekst også slutter af med og det samme har jeg skrevet om tusindevis af gange.

      Lige erythritol tror jeg får svært ved at bære ansvaret for de blodpropper, I ser hos unge mennesker, for erythritol er ikke udbredt i produkter herhjemme, som det er i USA fx, hvor det ofte er brugt i sukkerfrie drikke og et hav af andre produkter. I denne aldersgruppe er det andre sødemidler, der dominerer, formentlig primært aspartam og acesulfam-K, som sukkerfrie sodavand sødes med herhjemme. Det forbrug er bestemt også bekymrende, men jeg synes, det er lige hastigt nok at koble sødemidlerne sammen med den nylige forekomst af blodpropper hos unge mennesker. Jeg kan godt komme på en ting eller to, der også kunne spille ind her.

      Svar
      • Jeg kan godt se at du skriver at du ikke anbefaler sukrin i bagværk. Men jeg synes at du i den tekst gør en del ud af at nedgøre resultaterne fra dette studie. Du gør en dyd ud af at påpege at den undersøgte population var syge er forvejen. Og ja det er de, de var en del af et hjertesygdoms-forskningsprojekt. Men inden for denne gruppe var der en tydelig sammenhæng mellem serumniveau og hjertesygdom/død.
        Desværre er det jo de overvægtige og dem med type 2 diabetes som tyer til kunstige sukkerstoffer i kosten for at minimere energiindtaget, disse folk som også er inflammerede og som er i høj risiko for AMI. Så jeg ville nok ikke forsøge at bortforklare resultaterne ved at de var specielt syge fra starten.
        Jeg satte mig derfor og skimmede forskningen. Man har iøvrigt også fundet en øget risiko for brystkræft og fedme-associerede kræftformer (- ved ikke hvilke de er da jeg ikke er kræft læge) hos folk som indtager sukker erstatningsstoffer (dog ikke sukrin)

        Svar
    • Den stor stigning af blodpropper og hjertemuskel betændelse i unge mennesker og børn skyldes i høj grad covid19 vaccine☝
      Mvh. Peter

      Svar
  4. Kære Jane
    DEJLIGT, at du tager fat i dette emne øjeblikkeligt :-))
    Jeg må indrømme, at jeg – efter at have læst overskriften + et par linjer mere………………. – blev rædselsslagen ved mit elskede Erythritol. Forstået på den måde, at jeg så’n føler – som du også skriver – at det er da allerbedst at lade være. Men at jeg tillader mig selv den luksus at få den søde smag ind, hist og pist og bestemt langt fra hver dag.
    Det tænker jeg, at jeg vil blive ved med – vel vidende, at det ER luksus, og jeg jo kan gøre mig umage med at gøre mig fri af den søde smag (eller holde den til det 2 grams kvalitets økologisk 85 % chokolade efter frokost).
    TAK! Ville have spurgt ind til dine tanker omkring studiet – men var i sommerhus – og ville gøre det herhjemmefra.
    Kh June

    Svar
    • Dejligt at høre. Jeg hader nemlig at skrive den slags, for det frustrerer mig helt vildt, at folk bare sluger mediernes udlægning råt. Nååå men hvis det står i BT, sååå… 😬 Jeg ville ønske, der var bedre undervisning i den videnskabelige metode og kildekritik. Mange kunne slippe en masse bekymringer ved det😔

      Svar
    • Jeg tænker man helt bør undgå kunstige sødestoffer – det er nok det sundeste.
      Chokoladen er også en god og lækker spise

      Svar