Sukkertrang


Sukkertrang kan virkelig sætte en stopper for alle gode hensigter, og nogle mennesker oplever trangen til sukker som så stærk, at den kan føles næsten umulig at stå imod. Lyder det bekendt? Så læs med her.

I denne artikel får du gode råd til at komme af med sukkertrang og til at afvænne trangen til sødt.

Hvad skyldes sukkertrang?

Sukkertrang skyldes først og fremmest at du spiser sukker. Hver gang du spiser sukker, forstærker du nemlig mindet om og trangen til at spise sukker.

Sukker kan have en lidt bredere betydning end bare det hvide bordsukker for også stivelse består af glukosemolekyler (glukose = sukker).

Sukkertrang kan altså skyldes ustabilt blodsukker, som er en konsekvens af, at du spiser mange hurtige kulhydrater.

Når vi spiser hurtige kulhydrater, som sukker, hvidt brød, pasta, ris osv. stiger dit blodsukker. Det gælder også ‘sunde kulhydrater’ som fx havregryn.

Den kraftige stigning efterfølges af et lige så heftigt fald og dette fald i blodsukker kan give nærmest spis-eller-dø-signaler fra din hjerne. Selvom der ikke er tale om lavt blodsukker, kan din hjerne reagerer på faldet og for en sikkerheds skyld få dig til at spise noget med hurtig energi. Og det starter en lidt kedelig cyklus, for nu spiser du igen noget med sukker/hurtigt kulhydrat, og derfor gentager det hele sig igen. Dit blodsukker stiger for derefter at falde og det giver sukkertrangen,

Det kan måske forklare, hvorfor du mærker en næsten uimodståelig sukkertrang nogle gange. Løsningen her er helt enkelt at stoppe med at spise sukker (ja ja, nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt)

Andre grunde til sukkertrang

Der kan dog også være andre grunde til sukkertrang hvoraf de hyppigste er at du spiser for lidt, spiser for lidt protein eller at din kost ikke er sammensat hensigtsmæssigt til dine behov.

Spiser du Low Carb/Keto kan sukkertrang også skyldes at du spiser for lidt salt. Og nogle gange også at du spiser for lidt fedt.

Slip af med sukkertrangen

Første skridt mod at komme af med sukkertrang er derfor at spise en blodsukkerstabil kost. Den bør bestå af grøntsager, protein og sundt fedt.

Oplever du din sukkertrang som så stærk, at det ligner sukkerafhængighed og oplever du samtidig, at du ikke kan stoppe med at spise sukker, når du først er startet, kan du være nødt til at ty til mere drastiske metoder for at slippe af med sukkertrang.

Her kan du have brug for at forstå, at du formentlig har en dopamin-ubalance i hjernen, der skal rettes op på, før du kan slippe rigtig fri af sukkeret. At sigte efter at spise regelmæssige og næringsrige, blodsukkerstabile måltider kan være en uvurderlig hjælp i den forbindelse.

Sukkertrang om aftenen

Træthed og sukkertrang går hånd i hånd, og de fleste oplever at trangen til sukker er stærkest om eftermiddagen eller om aftenen fx lige efter aftensmad.

Det er helt normalt at føle sukkertrang, når man er træt, fordi sukker jo er hurtigt energi og en måde at spise sig til et lille energiboost. Men som du forstod af hele blodsukkerrutchebanen, er det som at tisse i bukserne for at holde sig varm.

At have lyst til sødt i sofaen om aftenen kan også skyldes, at du har spist for lidt rigtig mad i løbet af dagen. Måske vil du gerne tabe dig og har derfor skåret ned på maden i løbet af dagen. Det giver bagslag om aftenen, hvor din impulskontrol er svækket, og hvor du nemt kan spise mange hundrede kalorier i slik og snacks.

En vigtig ting at nævne er også, at sukkertrang efter aftensmad eller på andre bestemte tidspunkter i høj grad også skyldes vane. Er du vant til at spise sødt på et bestemt tidspunkt, vil din krop kalde på sukker på disse tidspunkter. Det bedste, du kan gøre, er at lade være med at spise det. Efter nogle dage vil du opleve, at trangen forsvinder.

Kosttilskud mod sukkertrang

Mange spørger, om ikke chrom kan afhjælpe sukkertrang, og det er ikke noget, der er overvældende opbakning til i forskningen. Og for at være ærlig, er det usandsynligt, at det er det, der kommer til at hjælpe dig til at forblive sukkerfri.

Det samme gælder andre kosttilskud eller behandlinger som fx hypnose.

I stedet vil jeg anbefale dig at tage fat i problemets rod, nemlig hvorfor du har den sukkertrang, og hvad du kan gøre for at komme af med den.

Behandling og sukkerafvænning

Der findes ikke nogen decideret behandling mod sukkertrang, men der findes gode hverdagsvaner, der kan hjælpe dig i sukkerafvænningen.

En overordnet sund livsstil med gode, regelmæssige, blodsukkerstabile måltider, nok søvn og frisks luft og motion er rigtige gode vaner for at vænne sig af med sukker. Du kan også læse mere lige her Bliv sukkerfri.

Sidder du fast i sukkerfængslet?

Oplever du det, som om du ikke kan komme fri af sukkerets greb, og er sukkertrangen stærkere, end du synes, du kan stå imod, falder du måske i kategorien sukkerafhængig.

Sukkerafhængighed er ikke en officiel diagnose, men når vi tager diagnosekriterierne fra andre afhængigheder (alkohol, stoffer og spil) og bruger dem på sukker, er der måske alligevel ikke så langt imellem dem.

Du kan tage testen og se om du er sukkerafhængig her >>

Har du brug for sukkerafvænning og for en hjælpende hånd til at blive trukket ud af sukkerets klamme greb, kan du tage mit kursus Sukkerfri NU. Kurset er akut hjælp til dig, der føler dig magtesløs overfor sukker og lover dig 21 dages sukkerfrihed. Se det som en slags redningskrans, du får om halsen, når du er ved at drukne.

Herefter står du stærkt med alle dine nye redskaber og kan fint navigere din nye sukkerfrie livsstil på egen hånd.

Sukkertrang - sådan slipper du af med den - Oplever du sukkertrang efter aftensmad? Læs mere om trangen til sukker lige her

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Sukkertrang”

Skriv en kommentar