Spørgsmål


Velkommen til Madbandittens spørgeside. Har du spørgsmål til din kost, livsstil eller til hvad du kan skrue på for vægttab, er du altid velkommen til at skrive en kommentar til mig her nederst på siden. Jeg svarer hver dag inden for 24 timer og oftest indenfor et par timer.

Kan jeg hjælpe dig med noget?

Jeg har skrevet en masse hjælpeartikler, fordi spørgsmålene, jeg får, er meget enslydende. Måske kan du også finde svar på dit spørgsmål der.

Her er en liste over de hyppigste:

Kan jeg hjælpe eller vil du have mit input til noget, så skriv en kommentar til mig herunder.

Sådan får du et godt svar

Jo flere informationer, du giver mig, jo mere kvalificeret svar kan jeg give dig. Fortæl mig derfor gerne om din alder, hvordan din kost/livsstil er nu, hvad dit mål er og om der er særlige forhold, jeg skal kende til. Jo bedre du spørger, jo bedre kan jeg svare.

En forskel kan fx være at du beskriver hvad du spiser i råvarer og mængder og ikke bare ‘jeg spiser efter dine opskrifter’ (jeg har 1900 opskrifter her på siden og kan ikke vide, hvilke du spiser). Hvis du kender dit kulhydratindtag og dit proteindtag er det også relevant for mig at vide.

For god ordens skyld, vil jeg sige, at jeg ikke kan rådgive ved sygdom og medicin, da jeg ikke er læge. Jeg henviser til denne artikel: Keto og sygdomme


Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2.693 kommentarer til “Spørgsmål”

Skriv en kommentar

  1. Prøver igen!

    Jeg har tidligere henvendt mig, men fik ingen respons.

    Jeg har købt bogen Keto og har prøvet keto nogle omgange, er diabetiker T2 – men stopper efter en uge (keto flue) er skrækkeligt og bliver så syg.

    Er der noget der minder om bare mindre stringent? Ville gerne have succes med kostændring

    Svar
  2. Hej Jane

    Jeg er lige startet op på Keto med dine madplanen, bøger m.m.
    Finder det lidt svært med salt og væske ift træning og vejret, der skifter.

    Hvor mange gram salt og liter væske vil du anbefale dagligt til en kvinde der
    Vejer 65kg
    Er 173cm høj
    Træner kondition 2-3 gange ugentlig helt basis i form at et fitnesshold eller en 3 km løbetur?

    Og et andet spørgsmål:
    Laver du skræddersyede kostplaner også til individuelle præferencer/behov?

    Venlig hilsen

    Svar
    • Hej Mette
      Jeg vil anbefale dig de helt gængse saltanbefalinger, som er 1-2 tsk salt supplerende foruden at du salter din mad godt. Jeg tror, du vil have det bedst med at ligge i den høje ende som beskrevet i kostplanen, som jeg kan se, du har købt.

      Men med 65 kg fordelt på 173 er målet mere vægtvedligehold end vægttab, ikke? For så skal du lige øge på mængderne ift. kostplanen. Lad kulhydrat- og proteinmængden være den samme men øg fedtindtaget, så du kommer i energibalance. Er du ikke tilfreds med din krops udseende, vil øgning af muskelmasse bringe dig tættere på den krop, du ønsker dig, end at gå ned i fedtmasse. Så måske skal der noget styrketræning ind i det mix? ;-)

      Jeg laver som udgangspunkt ikke personlige kostplaner. En af de primære årsager til det er, at jeg ikke kan få mig selv til at tage 1500 kroner for et produkt, som kun vil afvige ganske lidt fra de standardkostplaner, jeg sælger til omkring en tiendedel af prisen :)

      Svar
      • Jo, årsagen til at jeg skal prøve keto er epilepsi mere en vægttab (selvom kroppen da godt må spise lidt fedt hist og her). Min læge anbefalede mig keto.

        Jeg fordeler 15g salt og 2,8L vand over dagen er det ok?

        Pt føler jeg mig nemlig helt afkræftet i musklerne, men jeg er også kun 5 dage inde i forløbet. Har været til træning 1 gang og det havde jeg svært ved, fordi jeg manglede energi.

        Hvis jeg skal holde min vægt nogenlunde og fortsat have energi til træning, men også være i ketose, hvor tænker du så jeg skal ligge mit kulhydratniveau? Umiddelbart synes jeg det er svært med alt det protein og fedt, for jeg savner mine grøntsager og frugt, men jeg er også indstillet på at give det et skud.

        Den optimale kombi for mig ville være et lille vægttab i form af fedt, færre epileptiske anfald og mindre sødetrang, men stadig plads til grønt og frugt og et socialt liv. Jeg ved bare ikke om det er muligt?

        Svar
        • Ah, det synes jeg måske ville have været meget god info at have givet med første gang😅

          Keto til vægttab og Keto til epilepsi er ikke nødvendigvis det samme, men det er fint at starte her, særligt med tanke på, at den terapeutiske variant til epilepsi indeholder endnu mindre grønt og langt, langt mere fedt. Du kan læse om Keto til epilepsi her.

          Det optimale saltindtag er der, hvor du har det godt. Jeg er ikke skræmt over 15 g (samlet mad + supplement), selvom det er i den høje ende, men der er intet bestemt mål for det. Det er din trivsel, der afgør, hvad det rette niveau er for dig. Realistisk set er det jo heller ikke kun salt, der er vigtigt. Det er bare det, vi har sværest ved at få nok af i kosten og derfor det, vi supplerer med. Men reelt skal natrium jo fungere i balance med kalium og i sidste ende vil det også have indflydelse på dit saltindtag. Kalium får du fra grønne grøntsager, avokado, laks, kød osv. og sammensætter dine grøntsager klogt, kan du sagtens have et højt grøntsagsindtag (600-800 g), trods lavt kulhydratindtag.

          Svar
  3. Hej Jane
    Efter 1 uges tid på kun sporadisk keto og indtag af både ris, sukker og andre carbs, og for meget af alt, valgte jeg at faste i 36 timer for så at gå på strict keto igen.
    Jeg oplevede at det kickstartede ketosen at faste. Det føles som der er mange kropslige fordele. Så mange at jeg overvejer fast 36 timers faste 3-4 gange om måneden.
    Mine erfaringer er helt uvidenskabelige og bygger kun på mine egne fornemmelser. Har du erfaring med at faste?
    Dbh

    Svar
    • Ja jeg har skrevet en hel bog om faste – om både de mulige positive effekter og de potentielle negative. Den hedder Forsvarlig faste. Den handler dog mest om periodisk faste/intermitterende faste og ikke om langvarig faste (+24 timer).

      Det korte svar på faste er, at det er et værktøj, som du kan bruge eller lade være. Fasten i sig selv er ikke magisk men hjælper den til kaloriereduktion, er der positive effekter af det. Det, der har størst indflydelse på sundhedsværdien, er det, du spiser, når du ikke faster, da det vil have indflydelse på hvorvidt du taber fedt, muskelmasse osv.

      Du kan også læse alle mine artikler om faste her: FASTE

      Svar
  4. Hej Jane
    Tak for din mail, hvor du opfordrer mig/ nye plus medlemmer, at læse denne side og kontakte dig vedr. spørgsmål. Tak, det vil jeg gerne gøre, men indtil videre er jeg kun plus medlem i få dage, og ved at læse mig til det hele. Dit indlæg vedr insulinresistens er blandt de mange andre gode indlæg, vist dér mine udfordringer ligger. Dbh Veronica

    Svar
    • Hej Veronica
      Du er SÅ velkommen – både nu og senere, når du falder over noget, du har brug for input til :)

      Svar
  5. Hej Jane

    Jeg vil høre, om man kan tabe sig kun ved at spise efter dine almindelige opskrifter, og ikke keto madplanen?

    Venlig hilsen
    Bettina

    Svar
    • Hej Bettina
      Ja helt sikkert. Vægttab er udelukkende et spørgsmål om at opnå et kalorieunderskud. Og det lyder nemt når man lige siger det sådan, men det er selvfølgelig ikke (for hvis det var, ville alle bare gøre det). Men du kan kigge på energiberegningerne, som står nederst i alle mine opskrifter og så kan du holde øje med kalorieindholdet.

      Som udgangspunkt er opskrifter, der har kød og grøntsager i centrum mere velegnede til vægttab end opskrifter på brød, kage, desserter osv. så det kan du evt. have i baghovedet. Og er der noget, så bare spørg ;)

      Svar
  6. Hej Jane

    Jeg har læst om dit forløb bryd sukkertrangen og synes det lyder virkelig godt. Hele mit erhverv er bundet op om sukker, da jeg er konditor. jeg elsker sukker og jeg elsker at spise de kager jeg laver hver dag. I mit hovede virker det som en umulig opgave at få styr på min sukkertrang, da det kræver jeg skal holde mig 100% væk fra sukker i hvertfald 21 dage og det kan ikke rigtig lade sig gøre, da det er mit arbejde at smage til. Tror du forløbet stadig kan hjælpe mig med at få styr på min sukkertrang, så jeg faktisk kan nøjes med kun at smage til og ikke spise kage hver dag?

    Mvh Mira

    Svar
    • Hej Mira
      Av ja, det kan jeg virkelig godt forstå er en udfordring.
      Jeg kan jo ikke ændre dit job, så mit bedste råd er, at du er nødt til at tage udgangspunkt i det, der nu engang er din situation. Og at smage til er bestemt at foretrække fremfor at spise hele kagen – også ift. at få styr på sukkertrangen. Kostrådene og de mentale redskaber på kurset vil give dig en stærkere ballast til at stå imod, og det vil formentlig gøre det nemmere for dig at nøjes med at smage❤️

      Svar
  7. Hej Jane

    Jeg har købt dine bøger – og elsker dem. Laver aftensmad hver dag efter dine opskrifter, og synes det er mega lækkert og indbydende.
    Jeg er i tvivl om, det er ok keto venligt at lave stenalderbrød eller knækbrød og spise dette?
    Og kan dine Skybrød tåle at blive frosset og er de lige gode i flere dage?

    De bedste hilsner
    Dorthe

    Svar
    • Hej Dorthe
      Stenalderbrød og den slags brøderstatninger er ikke optimalt på Keto, hvis du vil bruge Keto til vægttab, da det giver dig mange kalorier, en del kulhydrater og ikke ret meget mæthed. Et måltid baseret på brød vil være fedtrigt og proteinfattigt og i den høje ende kulhydratmæssigt og det er bare helt enkelt ikke den bedste fordeling, hvis du vil være mæt på færre kalorier. Det bedste er derfor at gemme dem til ‘de særlige lejligheder’.

      Skybrødene kan være en undtagelse til denne regel, da de primært består af protein og fedt. Det bedste er dog stadig at tænke sin kost som ‘kød og grøntsager’. Skybrødene kan sagtens fryses, men put mellemlægningspapir imellem, så de ikke klistrer sammen❤️

      Svar
  8. Hej Jane, er dine Carnivore brød fryse egnet? Og energiberegningen må være pr stykke eller hvad?
    Mvh Anne Boel 😀

    Svar
    • Ja alle brød er fryseegnede og ja, energiberegningen refererer altid til det antal, der står øverst i opskriften. Dvs. at hvis opskriften er til 4 stk, er energiberegningen pr. stk (altså pr. 1 stk)

      Svar
  9. Hej Jane,
    Jeg er 65 år og vil gerne i gang, men jeg har rigtig meget allergi så det bliver voldsomt ensformigt, jeg kan ikke tåle: avocado, tomat, peberfrugt, chili, koriander, hasselnødder, Cashew- og paranødder. Har dine bøger.
    Hilsen
    Winnie Christensen

    Svar
    • Hej Winnie
      Jeg synes umiddelbart sagtens der kan være stor variation, selvom du må undgå avocado, tomat, peberfrugt, chili, koriander, hasselnødder, cashew- og paranødder. Disse er bestemt ikke nødvendige for at spise Keto.
      Kan du fx tåle nogle af disse:
      Agurk
      Asparges
      Aubergine
      Bladselleri
      Blomkål
      Broccoli
      Bønner, grønne
      Bønnespirer
      Champignon
      Fennikel
      Forårsløg
      Glaskål
      Grønkål
      Hvidkål
      Kinakå
      Kinaradise
      Krydderurter (alle andre end koriander)
      Løg
      Palmekål
      Radiser
      Rosenkål
      Rødkål
      Salat, alle slags
      Savoykål
      Spidskål
      Spinat
      Squash

      For så spiser du bare dem sammen med en valgfri type kød/protein (okse, gris, fjerkræ, fisk, skaldyr, vildt, æg) og noget fedt (smør, oliveolie, kokosolie, måske lidt mejeriprodukt osv.)

      Jeg synes umiddelbart sagtens det kan gøres uden at blive voldsomt ensformet.

      Svar
  10. Jeg startede på ketokuren i april og har haft stort udbytte af det. Nu er vi så (min mand og jeg) gået over til low carb.
    Jeg har en tendens til hovedpine og dit råd om at spise salt har ofte reddet mig – og gør det stadig selvom jeg ikke drikker helt det, jeg burde, så det er ikke pga. udvaskning.
    Kan man regne med, at man ikke får FOR meget salt (jeg tænker på sundheden) når det rent faktisk fjerner min hovedpine at tage to tsk. salt og et-to glas vand?
    Håber, du forstår, hvad jeg mener… :-)

    Svar
    • Ja, at salt er usundt er en gammel myte, der ikke vil dø. Salt er et livsvigtigt mineral. Jeg supplerer også med salt på Low Carb. Når man først har mærket hvad det gør, synes jeg nemt, man kan mærke, hvornår der er brug for det. Og jeg bliver energiløs hvis jeg ikke får nok.

      Når salt er ‘usundt’ er det, fordi det kommer i form af ultraforarbejdede madvarer og junkfood. Men det er maden, der er skadelig. Ikke saltet i sig selv.

      Men du tager ikke 2 tsk på én gang, vel? Mere sådan fordelt over dagen, ikke?

      Svar
        • Ja det kan du slet ikke optage. Du skal bruge salt til at opretholde normal væskebalance og elektrolytbalance. Når disse ting ikke er i orden, er det, at hovedpinen og de andre symptomer kommer. Så i stedet for at hælde en masse salt på, når du mærker symptomerne, skal du sørge for at symptomerne ikke opstår. 0,5 tsk er max hvad du bør tage på en gang. Drik fx et stort glas vand med 0,5 tsk salt om morgenen, gør det igen om formiddagen, igen om eftermiddagen og evt. også et lille glas med 0,5 tsk et par timer før sengetid, hvis du døjer med urolig søvn, nattetisseri osv.

          Svar
    • Hej Jes
      Mener du kostplanen, du har købt? Den er sendt sammen med en separat mail med login. Tjek dine mapper for spam, reklame eller promotion, hvor de mails tit havner og skriv til support@madbanditten.dk hvis du har brug for at vi gensender det.

      Svar
  11. Hej Jane
    Jeg har lige købt din bog ( keto den fleksible mand)
    Ser at der skal bruge en del mere kød ?
    I forhold til de andre bøger jeg har fra dig
    (Er det fordi mænd skal have kød 🙂 )
    Ser frem til at høre fra dig
    Mvh Claus

    Svar
    • Ja det er det netop. Jeg har sat proteinindtaget op, så det bedre svarer til mænds behov. De fleste af mine læsere/købere er kvinder. Det er først de sidste par år at der er kommet flere og flere mænd til. Og det er superfedt men det kræver også at jeg er bedre til at tilpasse anbefalingerne.

      Svar
  12. Hej Jane , jeg er en kvinde på 56 Og er kørestolsbruger og er kun 130 cm høj og vejer 57 kg. Vil spørge om de portioner i kostplanen ikke er for store til mig, for jeg kan ikke dyrke motion.

    Svar
    • Hej Louise
      Jo, de vil nok være i overkanten for dig. Det tror jeg, du har ret i.
      Men de kan være et fint nok sted at starte og så kan du justere efter et par uger, når du er kommet godt i gang.

      Svar
  13. Her. Har mottatt kostplan for kvinner. Stusser over mengden på egg til morgenmad. Tre høres meget ut. Jeg har problemer med å spise omelett av to egg og mye grønt. I boken din, som jeg kjøpte først, står det to egg i omeletten. I kostplanen altså tre. Likeledes syns jeg ikke det er mye grønnsaker ved omelettoppskriftene. Jeg er 80 år gammel.

    Svar
  14. Jeg har prøvet din mayonnaise på et minut. Virker perfekt. Bor lidt væk fra butikker. HJÆLP udgået for mayo. Også god som bund i diverse dips og fx dressing til rejer and so on. Tak for et virkelig godt hverdagsråd. Kigger tit på din side. Jeg er kun mig selv, 67 år.

    Svar
  15. Hej Jane. Jeg har ladet mig fortælle, at kvinder der er over memo pausen kan spise flere kulhydrater, end man kunne før. Er det rigtigt og hvad er konsekvensen for, hvor mange ekstra kulhydrater, man kan spise f.eks. i form af et æble.

    Svar
    • I min forståelse er det snarere omvendt, da tabet af østrogen bidrager til yderligere insulinresistens og derved til lavere kulhydrattolerance. Det er det, der giver den stædige mavedelle og grunden til, at kvinder i overgangsalderen har så svært ved at gå ned i vægt med de almindelige kostråd. Low Carb og især Keto virker derimod stadig virkelig godt, fordi blodsukker stabiliseres og insulin øjeblikkeligt sænkes.
      Jeg har en artikel om det her: Vægttab i overgangsalderen

      Jeg ville dog ikke bekymre mig om et æble. Men jeg ville bekymre mig om en høj-kulhydratkost.

      Svar
  16. Hej Jane.
    Jeg gør det meget kort:
    Giver det mening at tilkøbe Den fleksible Keto kostplan, når jeg allerede har den “alm’ Keto kostplan?
    Har oplevet en enorm forandring (positiv😊) i krop/energi/humør efter blot 3 uger på Keto kostplanen.
    Super glad🥳
    Tak
    Trine

    Svar
    • Hej Trine
      Næ det synes jeg ikke. Har du den anden kostplan, er du fint dækket ind. Trænger du på et tidspunkt til ny inspiration, kan du overveje denne :)

      Svar
  17. Hej Jane
    Jeg har lige købt og læst din fleksibel Keto plan. Jeg vil gerne tilbage til Keto, da jeg har en god fornemmelse i min krop, når jeg er kommet ind i flowet. Vil også gerne tabe mig ca. 5 kg.
    Mit store problem er, at jeg simpelthen ikke kan spise de mængder, som du beskriver.
    Hvad gør jeg? Skal jeg snakke resterne mellem måltiderne, men helst ikke for jeg har det bedst med kun at spise 2-3 måltider.
    Vh
    Charlotte

    Svar