Spørgsmål


Velkommen til Madbandittens spørgeside. Har du spørgsmål til din kost, livsstil eller til hvad du kan skrue på for vægttab, er du altid velkommen til at skrive en kommentar til mig her nederst på siden. Jeg svarer hver dag inden for 24 timer og oftest indenfor et par timer.

Kan jeg hjælpe dig med noget?

Jeg har skrevet en masse hjælpeartikler, fordi spørgsmålene, jeg får, er meget enslydende. Måske kan du også finde svar på dit spørgsmål der.

Her er en liste over de hyppigste:

Kan jeg hjælpe eller vil du have mit input til noget, så skriv en kommentar til mig herunder.

Sådan får du et godt svar

Jo flere informationer, du giver mig, jo mere kvalificeret svar kan jeg give dig. Fortæl mig derfor gerne om din alder, hvordan din kost/livsstil er nu, hvad dit mål er og om der er særlige forhold, jeg skal kende til. Jo bedre du spørger, jo bedre kan jeg svare.

En forskel kan fx være at du beskriver hvad du spiser i råvarer og mængder og ikke bare ‘jeg spiser efter dine opskrifter’ (jeg har 1900 opskrifter her på siden og kan ikke vide, hvilke du spiser). Hvis du kender dit kulhydratindtag og dit proteindtag er det også relevant for mig at vide.

For god ordens skyld, vil jeg sige, at jeg ikke kan rådgive ved sygdom og medicin, da jeg ikke er læge. Jeg henviser til denne artikel: Keto og sygdomme


Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

2.435 kommentarer til “Spørgsmål”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane, jeg har netop købet dei sukker fri forløb.
    Det er godt nok svært, men jeg prøver.
    Jeg vil gerne begynde at tælle kcal (det har jeg tidligere gjort, og det har jeg det fint med) . jeg vil gerne vide hvilke opslagsværker du benytter til macrofordelingen i de forskellige fødevare generelt. Og et tillægsspørgsmål: benytter du varedeklarationen på fødevarerne, hvis du har den, eller bruger du tabeller?
    Mvh
    Sanne

    Svar
  2. Hej Jane,
    Den der Keto kostplan som du skriver om i nyhedsbrevet i dag, er det den samme som i sin tid hed striks lchf? Fordi den har jeg nemlig.
    Men forstår jeg det rigtigt, at der også er en anden endu simplere med de samme måltider flere gange?

    Svar
  3. Hej Jane

    Du har sammen med Tine Jørgensen skrevet bogen Fix din fordøjelse
    Hvad er reelt forskellen på jeres bog og Low Food Map bogen/kuren?

    Hilsen Hanne Christiansen

    Svar
    • Hej Hanne
      Uden at vide hvilken Fodmap-bog, du refererer til, vil jeg sige, at vores bog ikke er en bog om Low Fodmap (omend opskrifterne er i den lave ende fodmap-mæssigt). Men det er i hvert fald en væsentlig forskel. Vores bog er en bog, som tager fat i de fem hyppigste fordøjelsesproblematikker (forstoppelse, diarré, oppustethed, refluks (halsbrand) og inflammatoriske tarmsygdomme og kommer med en målrettet handlingsplan til hver af dem. Du kan læse alt om vores bog her: FIX din fordøjelse

      Svar
      • Tak for svar…..men mange der har de gener i beskriver bliver anbefalet at bruge Food Map diæten som også handler om at tage ting fra et stykke tid og senere inkorporere det igen….Denne kur er lavet af 2 australiere og som også går ud på at hjælpe mennesker med irritabel tyktarm….Anne Birgitte Haaber som er mavespecialist anbefaler den til sine patienter…synes bare deligner hinanden meget…..overvejer at købe jeres bog men vil lige se den på biblioteket for at se om der er opskrifter og en kur jeg kan følge et stykke tid for at se om det kan hjælpe mig….jeg lider af forstoppelses diarre og det er hårdt…..hilsen Hanne

        Svar
        • Jeg kender fint Low Fodmap, som er en veldokumenteret kost fra Monash Universitetet i Australien. Jeg vidste bare ikke hvilken bog, du henviser til. Der findes jo hundredevis af bøger om emnet. Jeg har en artikel om Low Fodmap her også: Low Fodmap Vores bog er klart i den lave ende Fodmap-mæssigt. Men det vil være at tale den ned at reducere den til en Low Fodmap-bog.

          Jeg har IBS/SIBO og er desværre blandt de 30%, der ingen effekt har af Low Fodmap. Men så er det jo godt, der findes andre veje også.

          Svar
          • Tak for svar Jane

            Vil kikke i jeres bog og se om den er noget for mig
            Jeg havde heller ikke effekt af den australske bog.
            men sådan noget som kosttilskud af probiotika og vitaminer/mineraler kan jeg ikke tåle…..så håber det går mest på kost

            hilsen Hanne

  4. Hej Jane🙂
    Jeg kan ikke rigtig finde noget om frugt the. Jeg er tosset med hyben the i breve. Er det ok at drikke? Hyben i sig selv indeholder jo en del kulhydrat.
    Kh
    Heidi Scheuerlein

    Svar
  5. Så længe det ik smager af ost skal det prøves tak
    Jeg er jo på kurset og er lidt i tvivl jeg troede detvar sidste gang i søndags for har kk fået noget mandag og tirsdag men har så fået noget idag?

    Svar
      • Savner allerede dine mailserver. Elskede at vågne op til mere lærdom. Jeg er jo også indenfor kost og det har været fedt. Elsker virkelig maden selvom jeg er ligeså sulten som jeg altid er. Mange af retterne bliver jeg slet ik mæt af kun den dovne gryde som er min favorit. Jeg ved jeg er moderat tror jeg du sagde ordet var. Mine tal har ik rykket sig dog har min mave det bedre og fedten har omrokeret sig. Jeg kommer klart til at leve med keto dog hvis vi skal noget så spiser jeg lidt af det hele hvis de servere det, men det er et valg som jeg har det godt med. Hvis jeg spiser andet end keto så i mit hoved er det ik at falde i, det er et valg jeg med god samvittighed tager. Jeg har gjort andre nysgerrig på keto og elsker at dele ud af det jeg har fået ud af det. Så tak for et godt kursus.

        Svar
  6. Har du ik en dejlig opskrift på en lækker Protein pandekage der er lidt sød i det? Man evt kunne bruge til morgenmad

    Svar
  7. Hej Jane tak for de 5 gode råd til en frisk start. Min udfordring er ugen før menses hvor mit sukkerbehov er max. Hvorfor er den det og hvad kan afhjælpe lysten til sukker?
    Desuden kunne du evt lave et opslag om skjult kulhydrat? Ex fandt jeg ud af der er meget i instant kaffe, hvilket jeg ikke havde troet.
    Tusind tak og kærlig hilsen Trine

    Svar
    • Hej Trine
      Øget appetit og cravings er normale i den sidste tid i cyklus (eller i hvert fald er det noget mange oplever). Dine bedste venner til at komme igennem dette er rødt kød og salt. Da foregriber du det jern-tab, som din krop forbereder sig på i menstruationen. Jeg har en lang artikel med kost og strategier til PMS og med forslag til dagskost i de dage her: PMS – kost og strategier Artiklen kræver PLUS-medlemskab men kan læses i den gratis prøveperiode, hvis du ikke er medlem allerede.

      Der er ikke sukker i instant kaffe men der er en smule kulhydrat i. Jeg synes, jeg har skrevet om det flere gange, men det er måske i nogle af mine kurser. Jeg synes fint det kan falde under bagatelgrænsen og ellers kan man skifte til ikke-instant-kaffe.

      Svar
  8. Hej Jane.

    Jeg er godt igang med min livsstil ændring og det er fedt😉.

    Hvordan bør jeg forholde mig med cykel træningspas på 3-4 timer?
    Hvad kan jeg gøre inden og under for at få energi nok?

    Mvh Henrik

    Svar
    • Hej Henrik
      Megastort spørgsmål. Det korte svar er tid og tålmodighed med Keto-adapteringen, brug af præstationskulhydrater, hvis du synes, det giver dig noget og styr på salt. Men læs hellere den lange forklaring her: Keto og træning

      Svar
  9. Hej Jane. På mit nye job findes der en ordning med at man giver et beløb pr. Måned til en madkonto og så bliver der handlet ind i Netto. Man kan komme med ønsker til hvad der bliver handlet. For at være med i fællesskabet er det bedst hvis jeg er med i ordningen, men jeg synes det er svært at få til at passe med en Keto/low Carb livsstil. Har du et forslag til hvad jeg kan gøre? Jeg har købt nemme opskrifterne til 4 uger på Keto, men jeg synes alligevel de fleste kræver lidt tilberedning, som jeg ikke har mulighed for. Mange hilsner Lone

    Svar
    • Hej Lone
      Det lyder da som en super ordning og en, som du nemt kan spise med på.
      De ting, du kan ønske, at de køber kan fx være salat/grøntsager/kål til at lave en salat eller råkost, noget tilberedt kød, det kan være tilberedt kylling, røget laks, tun i dåse (alle tingene har Netto), avokado og en god olivenolie eller pesto til at dryppe over. Måske mayonnaise til at røre tunen til tunsalat. Andre gode elementer kunne være feta, oliven, evt. tilberedt bacon som kan knuses over som drys. Så er du mere end godt kørende med den frokostordning❤️

      Svar
  10. Hej Jane.
    Jeg har lige læst din 5-dages mail serie om sukkertrang. Tak, den er virkelig god!
    Jeg må spørge om ikke ordet ‘abstinens’ skal erstattes af ‘afholdenhed’. Det går igen mange steder, og jeg blev noget trigget af at læse at abstinenser er nødvendige for at lære at leve uden sukker. Da abstinenser jo netop er en fysisk eller psykisk reaktion på at undvære sukker – ofte forbundet med ubehag. ‘At leve i abstinens betyder at afstå fra sit ‘stof’ eller at leve i frihed fra sit stof’ er ikke korrekt, og det forstyrrede mig i min læsning.
    I øvrigt tak for en fantastisk hjemmeside! Den er min livline i hverdagen!
    Vh Bonnie

    Svar
    • Hej Bonnie
      Der er bestemt ikke tale om at man skal leve med abstinenser til evig tid men netop at være abstinent = afholdende. Og jo, afholdenhed er et rigtig godt ord.

      Svar
  11. Hej Jane
    Jeg har to spørgsmål til din Keto kostplan – kan man udskifte avocado og mayonnaise i måltidsforslagene med noget andet?
    Og er mængderne i måltiderne beregnet for en bestemt kropsvægt, eller gælder mængderne for alle vægtklasser?
    Bh. Karina

    Svar
    • Hej Karina
      Ja, du bytter bare løs. Læs afsnittet om at bytte ingredienser på side 4.

      Mængderne i kostplanen er lavet, så de fleste vil gå ned i vægt, men er man fx en meget aktiv mand, der vejer 130 kg og har hårdt fysisk arbejde, vil det være for lidt mad og er man en lillebitte, ældre, helt inaktiv dame, kan det være i overkanten. For alle andre imellem disse to vil den være et ret fornuftigt oplæg.

      Men en standard kostplan til 145 kroner vil selvfølgelig aldrig passe 100% til alle. Til gengæld slipper man jo så for at betale 1500,- for at få lagt en, der er personlig (og som ikke vil afvige betragteligt fra denne😅)

      Svar
  12. Hej. Jeg har startet sidste års KETO kickstart op. Men denne gang oplever jeg at jeg får kvalme af maden. Mere end sidste gang. Og jeg prøver at rette lidt i mængderne. Det er værst om morgenen. Har du evt.flere “drikke” måltider? Din æggekaffe virker. Den kan jeg få ned. Mvh Tanja

    Svar
    • Jeg anbefaler ikke drikkemåltider overhovedet på Kickstart men er som altid åben overfor at du selv bestemmer hvor du vil sætte grænserne.

      Et bedre valg ville være at fokusere på protein om morgenen. Hvis æg giver kvalme, så prøv retterne med aftensmadsrester som kylling eller okse.
      I de fleste tilfælde skyldes kvalme elektrolytubalance så styr på væske og salt er det vigtigste.

      Svar
      • Hej Jane. Mange tak for dit svar. Jeg var ellers blevet så glad for den fra Kickstart 2.0 som ligger i opskrifterne på morgenmad😊Så jeg troede det var ok. Men jeg forstår hvad du siger. Jeg tager ekstra salt inden hvert måltid så jeg bør være dækket der. Jeg vil prøve noget med kød istedet🥩. Jeg har kun været igang siden i mandags så jeg håber det bliver bedre. God weekend

        Svar
        • Som jeg skriver i opskriften deler den vandene og det er derfor jeg understreger, at det er dig, der skal finde ud af hvad der fungerer bedst for dig. Din oplevelse vægter altid højst❤️

          Og ja, med helt frisk start er det nok bare Keto flu. Det er hurtigt overstået :)

          Svar
  13. Hej Jane
    Jeg har lige været til sundhedstjek på min arbejdsplads. Min muskel masse er høj i forhold til mine 53 år, , træner styrketræning 2×1,5 time om ugen, men min fedtprocent er desværre også høj. Jeg er ikke voldsomt overvægtig, vejer 75 kg, måler 164. Har stillesiddende job. Overgangsalderen har meldt sin ankomst, så nattesøvnen er ikke for god. Hvordan griber jeg det an, jeg vil gerne bygge muskler, men have fedtprocenten ned. Kan man begge dele på samme tid?

    Svar
    • Hej Charlotte
      Megafedt med muskelmassen og at du træner💪

      I princippet kan du godt både bygge muskler og tabe fedt samtidig men det er en meget langsommelig proces og ikke den mest effektive måde at gøre det på. Jeg foretrækker at dele indsatsen op, så jeg periodiserer det. Dvs. fokusere på fedttab i en periode. Her er fokus højt proteinindtag, kalorieunderskud og hård styrketræning. I denne periode vil du måske bygge lidt ny masse men styrketræningens primære mål er at undgå eller minimere tab af muskelmasse. Herefter en periode med fokus på muskelopbygning med højt proteinindtag, ligevægtskalorier og hård træning. Giver det mening? Jeg har skrevet lidt mere om det her: Periodisering af fedttab og muskeltilvækst

      Svar
      • Tusinde tak for hurtigt svar. Har du en formel til at udregne ligevægtskalorier, jeg syntes det er en jungle. Hvis man har stillesiddende job, men træner 2×1,5 time om ugen er man så moderat aktiv eller…

        Svar
        • Jeg har beskrevet formlen her: Hvor mange kalorier forbrænder jeg? Men du kan også bare bruge en af de mange online udregnere. Det er alligevel kun estimater.

          Hvis du er stillesiddende generelt men træner 2×1,5 time, ville jeg sætte den til stillesiddende eller meget lidt aktiv. Men allerhelst ville jeg øge aktivitetsniveauet så du fik mere bevægelse (NEAT). Det er super vigtigt, både for helbred og vægttab❤️

          Svar
  14. Hej Jane :-) Jeg er interesseret i dit nul-sukkerkursus, men for at kunne deltage har jeg brug for at vide om det lydbaserede materiale også er tilgængeligt for døve og hørehæmmede ved at der er en tekstbaseret version af det. Er der det?

    Mvh
    Pernille

    Svar