Spørgsmål


Har du spørgsmål til din kost, livsstil eller til hvad du kan skrue på for vægttab, så er du altid velkommen til at skrive en kommentar til mig her nederst på siden. Jeg svarer hver dag inden for 24 timer og oftest indenfor et par timer.

Hjælpeartikler

Jeg har også skrevet en masse hjælpeartikler, fordi spørgsmålene, jeg får, er meget enslydende. Måske kan du også finde svar på dit spørgsmål der.

Her er en liste over de hyppigste:

Kan jeg hjælpe eller vil du have mit input til noget, så skriv en kommentar til mig herunder.

Sådan får du et godt svar

Jo flere informationer, du giver mig, jo mere kvalificeret svar kan jeg give dig. Fortæl mig derfor gerne om din alder, hvordan din kost/livsstil er nu, hvad dit mål er og om der er særlige forhold, jeg skal kende til.

For god ordens skyld, vil jeg sige, at jeg ikke kan rådgive ved sygdom og medicin, da jeg ikke er læge. Jeg henviser til denne artikel: Keto og sygdomme

316 kommentarer til “Spørgsmål”

Skriv en kommentar

  1. Der står man ikke kan se sine diæter opskrifter på madbanditte men på en anden platform man skal bruge speciel kode til, som man får ved medlemskab, men er medlem og har ikke fået noget?

    Svar
  2. hej
    jeg kan ikke få lov til at se madplanen: Aftensmad på 30 min.
    Jeg er medlem og er logget ind
    kan godt se de andre bare ikke Aftensmad på 30 min der skriver den jeg skal logge ind

    Svar
  3. Jeg overvejer at blive plus-medlem, men er der forskel på, om jeg ønsker low carb eller keto. Er der en mulighed for at vælge det ene eller det andet ? Jeg er mest indstillet på low carb, da jeg ved at keto er for striks for mig.

    Svar
    • Hej Jette
      Nej ingen forskel. Med et PLUS-medlemskab får du ubegrænset adgang til hele siden og kan se alle energiberegninger, lave egne madplaner (eller bruge mine) osv. Forskellen på Low Carb og Keto ligger i dit daglige kulhydratindtag og man kan sige, at du har flere muligheder ved at foretrække Low Carb over Keto. På den måde vil du kunne bruge alle opskrifterne, hvor du måske nogle gange lige skulle vælge lidt fra, hvis målet var Keto.

      Håber det giver mening💚

      Svar
  4. Hej
    Har lige købt “sommerklar” og er lidt tom for middags ideer .
    Er der Max gram grønsager man bør indtage pr måltid?
    Kan jeg bruge opskrifter fra din “mæt & slank med lchf” bog ?
    Og er sød kartoffel ok eller No go under “sommerklar” ?

    Ha en dejlig sommerlørdag
    Hilsen
    Maria

    Svar
    • Hej Maria
      Jeg tror, du lige skal starte med at læse alle siderne i Sommerklar🥰 Her kan du nemlig læse, at du kan spise så få eller så mange grøntsager, som du lyster, at du ikke skal bruge opskrifter og at sød kartoffel ikke er en god idé her.

      Der er masser af god forståelse gemt i tekstafsnittene, som ikke fremgår af selve ‘protokol-siden’.

      Jeg har også lavet en inspirationsside med de måltider, jeg selv har spist. Den kan du snuse til her: HVad spiser jeg på Sommerklar? Men læs alle kapitlerne. Det er det vigtigste.

      Svar
  5. Hjælp
    Købte medlemskab i februar, havde gåpåmod, tabte 7 kg, bare SÅ glad. Kom ned på 60 kg Ved så ikke hvad der gik galt, men har nu tager 4 – 5 kg på, begyndte at spise brød, slik mm og et glas vin el 2. Bare lækkersulten. så surt, ved ikke hvordan jeg skal komme i gang igen, finde motivationen på ny .gode råd der virker, ?selv om jeg godt ved at vi alle er forskellige og motiveres forskelligt.
    Hilsen fra mig der har svært ved at tage sig sammen.

    Svar
    • Hej Tina
      Åh ja, det første, jeg vil sige til dig er, at det, du oplever, er 100% normalt. Det er helt normal menneskelig adfærd at cykle frem og tilbage, og det er også helt ok. Det er nemt at lure sig selv til at tro, at når vægten nærmer sig normalvægten/ønskevægten, så er de gode vaner ikke længere så vigtige, og man kan tillade sig selv at spise det, man kom fra. Det er vigtigt at forstå, at HVAD, du spiser, afgør HVOR MEGET, du spiser. Dvs. at selvom en skive brød her, lidt slik der og lidt vin kan virke uskyldigt og ubetydeligt, så er det det, der giver dig øget appetit, så du pludselig spiser mere af alt.

      Nøjagtigt som du er i gang med her, er den vigtige øvelse at få rettet op, inden det hele er tabt på gulvet. Men det er ikke motivation, der skal få dig i gang igen. Det er disciplin. Motivation er en uhyre flygtig gæst, og vi kan nyde det, når den er der, men den må ikke være det bærende element. Disciplin derimod er det, der skal få dig tilbage på sporet. Disciplin betyder at gøre noget, selvom det føles nederen lige nu. Og det, du skal gøre nu, er, at du bare skal GØRE DET, DU VED VIRKER. De første dage er rædsomme og du vil have trang og tanker om, at du ‘godt lige kan spise dit og dat’. Men hold fast i din plan. Efter nogle dage slipper trangen og tankerne og du begynder at føle dig ‘normal’ igen. Nogle gange kan det hjælpe at vide, at det kun er få dage, der vil føles sådan, så det ikke føles som forevigt. Næste gang du beslutter at øge kulhydratindtaget, gør du det gradvist, så du mærker undervejs, hvor din grænse går. Det er nemlig en vigtig øvelse også og derfor at det, du oplever nu, er en god erfaring for dig.

      Læs også indlægget her: Tilbage på sporet igen

      Rigtig god tur tilbage❤️

      Og PS: en del af de kilo, vægten er steget med, er bare væske. Det er den samme væske, du tabte i starten. De forsvinder hurtigt igen, når dit kulhydratindtag igen er lavt (for mig tager det 3-5 dage)

      Svar
  6. Hej Jane.

    I forlængelse af opstart af keto. Har Jeg fået taget blodprøver.

    Alt var helt perfekt, bortset fra mine nyretal kreatinin var steget fra 70 til 90 den sidste mdr. Hvilket er for højt.

    Hvad kan dette skyldtes og hvad kan og skal jeg ændre.

    De bedste hilsner Liselotte

    Svar
    • Det spørgsmål synes jeg hører bedst til hos din læge. Medmindre du har en nyresygdom, ville mit gæt være dehydrering. Det ses jo tit på Keto, hvis man ikke er opmærksom på saltsupplement. Læs evt. her: Keto bivirkninger

      Jeg er jo ikke læge og dette er derfor langt uden for mine kompetencer, men læs gerne om keto og sygdomme her: Keto og sygdomme

      Svar
  7. Hejsa

    Jeg har været igennem brystkræft og får derfor nu antihormon behandling. Fordøjelsen virker ikke så godt efter kemo og anden medicin.
    Jeg har virkelig svært ved at tabe mig, efter sygdommen og nu medicin. Og har fået sådan et fint bildæk, som jeg ikke plejer at have. Jeg prøver at spise LCHF, ingen Pasta, kartofler og ris, men dog 1-2 skiver protein rig rugbrød.
    Jeg går i LOOP 2 -3 gange om ugen, hvilket jeg startede på for 3 mdr siden og dyrker funktionel yoga.
    Jeg tror min forbrænding er anderledes ifbm min behandling, som gør jeg kommer i kunstig overgangsalder.
    Jeg vil så gerne smide 5-7 kg, men sidder fast omkring 64 kg. Og det er osse mit udgangspunkt.

    Tak for dine gode opslag, din gode madbog og altid gode idéer og gode råd.

    Svar
    • Det lyder også som om du har været igennem en hård tid. Men også som om du allerede gør mange gode ting.

      Måske en tilgang à la den, jeg anbefaler til overgangsalder også kunne komme dig til gode. Her er fokus på de gode vaner og det lange seje træk, hvilket ofte er det, der behøves, når kroppen ikke er helt så samarbejdsvillig som tidligere.

      Du kan finde alle mine artikler om overgangsalder her: Overgangsalder
      Håber der er noget, du kan bruge❤️

      Svar
  8. Tusindende tak for ærligt svar. Jeg giver det et skud, har lige købt din Keto madplan (den nemme), så nu giver jeg det et skud.

    Svar
  9. har jeg lige et spørgsmål igen.😁. Alt det salat man skal spise til middag med hakkebøf må man ikke komme noget på det???? Jeg har noget asian kitchen chilli sauces???? Eller er det fy fy🤣
    Vh Gitte

    Svar
    • Hej Gitte
      Jeg er ikke lige helt med på hvilken hakkebøf med salat, du spørger til. Er vi i Keto kostplanen måske?
      I så fald skal du forstå opskrifterne/måltiderne sådan, at de energiberegninger, der er til dem, følger det, der er angivet i retten. Tilføjer du noget, skal du lægge det til.
      Jeg kender ikke lige den chilisauce, men jeg mistænker at det er en af de helt søde. I så fald er den jo ikke egnet på Keto :)

      Svar
  10. Hej Jane,
    Keto og overgangsalder ? Altså de symptomer der føler med som hedeturene, dårlig søvn og fordøjelse. Kan keto hjælpe her , da jeg lider en del af det. Jeg vil udover symptomer gerne tabe 10-12 kg. Har prøvet med succes, Novos saxenda, men jo ikke en holdbar løsning – vil gerne det rigtige og fornuftige og naturlige med en livsstil der er til at holde.
    Jeg ser jo ligheder med set appetit regulerende i begge hvilket for mig har gjort godt. Og tænker at keto kunne være vejen frem ? Gerne med dit program, da jeg har brug for retning og en guide.
    Tak på forhånd for dit svar.

    Svar
    • Hej Dorte
      Det er også et virkelig godt spørgsmål. Mine erfaringer med Keto til kvinder i overgangsalder er generelt gode. De er gode ift. vægttab og mange oplever også en mindskning af de generende symptomer. Prøv evt. at læse her: Overgangsalder og vægttab/Keto

      Men jeg har også enkelte hvor symptomerne består. Men du har ingenting at tabe ved at teste det, synes jeg. Giv det 4-6 uger med helhjertet indsats og evaluer herefter. Måske er der ting, der skal rettes ind, men det kan man altid tage henad vejen.

      Jeg har i øvrigt en masse artikler om overgangsalderen, hvis du får lyst til at læse mere. Find dem her: Overgangsalder

      Svar
  11. Hej Jane
    Jeg vil spørge dig hvad er forskellen på keto og lchf??
    Jeg vil gerne tabe mig ca 6 kg jeg er blevet anbefalet at jeg spiser ca 1350 kacl dagligt, hvor mange kacl får jeg hvis jeg følger din kur??
    Jeg er gluten intolerant og tåler ikke hvidløg alm. løg fede oste og fløde i meget begræbset omfang, kan det kombineres med keto kuren ??
    Jeg tænkte at ville følge enten dit online eller madplan ,
    Er der plads til et glas vin i kuren ???
    Hvad med motion ?? er der et anbefalet mængde??
    Hilsen Gitte

    Svar
      • Jeg foretrækker at det er fleksibelt da jeg arbejder som aftenvagt og det nogle gange kan være svært at tilberede med på jobbet, så der skal være plads til lette/hurtige måltider

        Svar
  12. Kære madbanditten.
    Jeg spiser keto/.sådan måske ikke 100% men jeg er meget i tvivl om salt og elektrolytter. Ved godt jeg har spurgt. Men jeg står og skal på ferie på lørdag og er nervøs for varmen og min salt indhold. Har indimellem hård mave og får evt ikke drukket vand nok. Hvordan vil du anbefalde jeg gør. Tak for dine skønne opskrifter.
    Dbh lykke

    Svar
    • Hej Lykke
      Hvis du koncentrerer dig om at få salt nok, behøver du ikke tænke på de andre mineraler. Nok salt sikrer, at du ikke i samme grad mister de andre mineraler og derfor ikke behøver supplere dem (forudsat at du spiser en kød-og-grøntsags-baseret Low Carb/Keto kost).

      Du kan formentlig mærke hvornår du skal skrue op i varmen. Jeg ville tage 0,5 tsk salt om morgenen, om formiddagen, om eftermiddagen og om aftenen. I tillæg til dette ville jeg salte min mad godt. Jeg ville ikke supplere med elektrolytter herudover. Føler jeg mig svimmel eller lightheaded, ville jeg skrue yderligere op.

      Hård mave hænger ofte sammen med utilstrækkeligt saltindtag også. Artikel om det her: Keto og forstoppelse

      Svar
  13. Hej Jane.

    Tak for en fantastisk rejse intil videre. Jeg har tabt næste 6 kg og elsker min mad.

    Men de sidste dage har jeg været sååå træt flad for energi og lidt svimmel.

    Jeg drikker et glas med salt hver morgen, men er ik så god til at spise så meget fedt og kalorier.

    Mit kalorie indtag ligge på Max 1300 om dagen. Det er ik fordi jeg tæller kalorier men bruger lifesum til styr på mine kulhydrater protein.

    Spiser gennemsnitligt 15 g kulhydrat om dagen.

    Er der noget jeg kan og skal gøre anderledes.

    De bedste hilsner
    Liselotte

    Svar
    • Hej Liselotte
      Megaflot resultat allerede – godt gået!

      Energiløshed og svimmelhed skyldes jo i 99% af tilfældene at du spiser for lidt salt. I stedet for at drikke ét glas vand med salt vil du formentlig gerne drikke 4 (med 0,5 tsk salt pr. glas) fordelt over dagen. Drik et morgen, et formiddag, et eftermiddag og et aften. Det vil jeg i hvert fald råde dig til at gøre i en periode og se om det ikke tager svimmelheden og den værste energiløshed. Gå evt. tilbage og genlæs lektionerne om salt – tirs-ons-tors fra Ketouge 1.

      Lidt energiløshed er ikke usædvanligt i kalorieunderskud. Mindre energi ind = mindre energi. Men du skal helst ikke føle at du slæber dig igennem dagen.

      Kunne du overveje at skubbe kulhydratindtaget op på 20 g? Flere grøntsager betyder ofte flere mineraler og det kan give et skud kalium, som du måske også mangler. Salt er klart vigtigst, dog.

      Og hvor ligger dit proteinindtag pr. dag?

      Svar
      • Det ligger mellem 80 og 100 om dagen ca.

        Jo kan forsøge med højere indtag af kulhydrat(hvilke grøntsager er bedst for kalium indtag).

        Forsøger med mere salt

        Svar
        • Superfint, hold fast i det og kan du ramme 100, er det super. Kalium fås nemlig også i proteinkilderne.

          Her er kalium pr. 100 g i hyppigt spiste madvarer på Keto:

          Avokado: 450 mg
          Spinat: 449 mg
          Broccoli: 389 mg
          Laks: 362 mg
          Oksekød: 302 mg
          Svinekød: 320 mg
          Kylling: 281 mg

          Svar
          • Ok tusinde tak.
            Jeg skal på ferie.
            Hvad sker der hvis man får lyst til at spise en is er det ok eller et stykke brød.

            Ryger man så ud af ketosen

            Jeg holder det 100 procent nu siden start og afviger helt fra alt det man skal.

          • Hvis der er én ting, jeg håber, du tager med dig fra kurset, så er det, at det er vigtigt at gøre en indsats, men at det bestemt ikke betyder, at man skal vælge 100% perfekt altid. Sådan er livet ikke. Om du vil spise is og brød er dit helt eget frie valg og noget, du kan vælge til og fra, helt som du synes, det fungerer bedst i dit liv. Man kan sagtens have en sund grundkost til hverdag og have lidt ekstra, når man er ude, holder ferie etc.

            Læs evt. disse to artikler ved lejlighed:
            Er det hele nu ødelagt?
            og:
            Socialt liv på Keto (om ferier, fester, osv.)
            (Denne er en PLUS-artikel men kan læses gratis i prøveperioden, hvis du ikke er medlem)

  14. Kære Lene
    Min husstand har med interesse læst bogen “Kålhydrater” og afprøvet flere af dine opskrifter heri. De er gode!
    Jeg har ikke nørdet mig ned i dine opskrifter her på “Madbanditten”, men går ud fra de alle er Keto-fokuseret. Kommer der opskrifter fra dig (eller er de allerede tilgængelige et sted), hvor fokus er det samme som i “Kålhydrater”?
    Med venlig hilsen
    Monica

    Svar
    • Hej Monica
      Jeg hedder Jane men jeg tænker, det stadig er mig, du mener😅

      Jeg tror måske der bliver rodet lidt rundt i definitionerne og det forstår jeg godt kan være lidt forvirrende. Opskrifterne i Kålhydrater er alle Low Carb-opskrifter – også selvom det ikke er et ord, Anette bruger. Alle opskrifter her på Madbanditten er Low Carb. Keto er en særlig gren af Low Carb, hvor man begrænser det daglige kulhydratindtag til 20 g. Kålhydrater er IKKE en Keto-bog. Du finder derimod masser af Keto-venlige opskrifter her på siden også.

      Læs mere forklaring her: Forskellen på Low Carb og Keto

      Svar
      • Undskyld, Jane – selvfølgelig!
        Jamen så vil jeg gå i krig med at kigge dine low carp opskrifter igennem.
        Tak for hurtig besvarelse, Jane.
        Mvh Monica

        Svar
  15. Hei.
    Først vil jeg sige tusen takk for din blogg og oppskrifter har kjøpt din matplan er dog ikke begynt.
    Men så en oppskrift på din “wannabe rugbrød”

    Svaner et godt brød og ofte det danske rugbrød.
    Men lurte litt på i oppskriften står du kan bruke alt slags mel. Jeg bruker ikke hvetemel og har det ikke.
    Kan jeg bruke evt havrefiber eller mandelmel

    Mvh. Marlene Rasmussen

    Svar
    • Hej Marlene
      Melet er, som jeg skriver, jo et kompromis ift. at opnå bedre konsistens. Det er stivelsen i melet, der gør det. Det opnår du ikke ved mandelmel eller havrefiber. Men du kan fint bruge dem ligesom du også bare kan udelade det. Jeg har foreslået kikærtemel også men det kan vitterligt være en hvilken som helst slags (rigtig) mel, du har.

      Svar
  16. Hej Jane
    Jeg vil høre om et råd. Jeg tager elektrolytter om morgen. Jeg er stadig tvivl med salt og nu her i varmen. Hvad vil du anbefalde .
    Mvh
    Lykke

    Svar
    • Du får med garanti for lidt salt. De elektrolytter, du kan købe er lavet til almindelige mennesker og indeholder alt, alt for lidt salt til dit behov på Low Carb/Keto (som jeg går ud fra at du spiser, siden du spørger mig ;))
      Det er derfor konventionelle elektrolytprodukter ikke rigtigt er egnet til os.

      Få i stedet styr på dit saltindtag og sørg for at spise varieret, så du får de mineraler, du skal bruge. Så kan du spare de penge, du bruger på elektrolytterne.

      Læs evt. her også: Keto bivirkninger

      Svar