Spis som en konge om morgenen…


…en prins om eftermiddagen og en tigger om aftenen. Er det ikke sådan, man siger? Jeg ved ikke,  men jeg har i hvert fald brug for et godt morgenmåltid. Jeg spiser meget sjældent noget efter aftensmaden, så når det kommer til morgenmaden, har jeg ikke spist i henad 12 timer. Bryd fasten – break fast – som briterne siger.

Det gode ved at spise LCHF er, at jo mere man spiser, jo længere tid er man mæt. Måske har andre den oplevelse med al slags mad, men jeg har det sådan, at da jeg spiste havregryn til morgenmad, så var det ligegyldigt hvor stor min portion var, så var jeg sulten igen 2½ time senere. En gang gik jeg til diætist, og hun foreslog mig at spise 35 g havregryn med skummetmælk og rosiner om morgenen. Jeg gik grinende derfra. 35 g havregryn! Skulle jeg blive mæt af en gang havregryn, der knap nok kunne dække bunden af skålen? Nå, det var lige et sidespring.

I øjeblikket spiser jeg smoothies om morgenen de fleste dage, og det er dejligt, men det holder mig altså ikke altid mæt til frokost. Så jeg er begyndt at supplere med et æg. Så passer det bedre.

Mellemmåltider kan godt være lidt besværlige, synes jeg, når man hverken spiser gluten eller mælkeprodukter, så der er god pointe i at spise større måltider og være mæt længere.

Nå, men jeg er altså helt med på det der med at spise som en konge om morgenen. Men jeg har da ikke lyst til at spise som en tigger om aftenen eller på noget andet tidspunkt for den sags skyld. I dag fik vi fx oksecuvette med bearnaisemayo og hvidkålssalat med ærter. Det var dejligt, men ikke ligefrem tiggeragtigt, vel?

Er du frisk på en lille (vægt)udfordring?

Det er nu, du skal i gang, hvis du skal opnå et ansvarligt vægttab før sommerferien. Jo tættere på sommerferien, vi kommer, jo mere uansvarlige (og uholdbare) bliver strategierne.

Min vægttabsprotokol, Sommerklar med Madbanditten, hitter helt vildt i øjeblikket – skal du prøve den?

Læs om den her: Sommerklar med Madbanditten

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

7 kommentarer til “Spis som en konge om morgenen…”

Skriv en kommentar

  1. Jeg er som regel sulten om morgenen, og hvis jeg ikke er, spiser jeg alligevel stort :) Jeg læste også en (dameblads)undersøgelse forleden om at hvis man spiser mindre om morgenen, så spiser man ikke nødvendigvis mere resten af dagen. Min oplevelse er så en anden. Jo mere jeg spiser om morgenen, jo mindre sulten bliver jeg om eftermiddagen/aftenen og vice versa.

    Svar
    • Fik lige lyst til at fortælle hvad vores morgenmad har bestået af de sidste Ca 14 dage. Jeg kan godt se det er længe siden der sidst er skrevet noget her men jeg blev inspireret af “spis som en konge”.
      Omelet af 2-3 æg og lidt piskefløde. Friske krydderurter, fra haven, ost og evt spinat indeni. Lidt grønsager med fed dressing, eller jordbær med flødeskum. Sommetider lidt bacon. Vandkefir med mynte. Og kaffe med kokosolie. Så er “kongen” klar til dagens dont, og mæt i 5-6 timer. Ingen blodsukkerudsving! Det er altså luksus.
      Min mand siger af og til: “Så godt har jeg aldrig før spist, i hele mit liv!”

      Svar
  2. Jeg spiser jo normal meget til morgenmad- men en kombi af dårlig økonomi og manglede morgen appetit gør at jeg ikke lige pt spiser æg mv til morgen.( jeg venter med det til frokost.
    En smothie ryger ned ( godt nok med en sjat skyr og lign
    og så en af dine gode kiks med smør på.
    Den kombi mætter forbløffende længe .
    Men faktisk har Marks daily apple forleden haft myten o det store morgenmåltid oppe.
    pointen var SPIS NÅR DU ER SULTEN
    Jeg har også eksperimenteret med at faste indtil formiddagen
    og NÅR jeg er rigtig low carb er jeg sjældent sulten før henad 10-11 tiden( trods at jeg har spist aftensmad kl. 19) hvorimod i øjeblikket hvor jeg ikke er specielt grynfri ( rødme rødme) så er jeg sulten .

    Svar
  3. Æg og smoothie med bær og avokado er også en af mine favoritter om morgenen. I går så et et program fra TV3 Supersize vs Superskinny – her havde en kvinde udviklet en fanatisk spiseforstyrrelse, fordi hun skulle veje al den mad, som hun spiste, da hun gik til diætist. Stærkt du kunne gå grinende derfra :-)

    Svar
  4. Takk for svar! Jeg tåler heller ikke melkeprodukter så godt, men akkurat nå greier jeg ikke å unngå dem. Så nå fokuserer jeg på å holde meg unna gluten og sukker – og det å spise lavkarbo (lchf). Men er alltid interessert i oppskrifter uten melk! :)

    Svar
  5. Hej Helen – mange tak for det :)
    Jeg tåler ikke mælkeprodukter så godt, og jeg prøver derfor at holde dem ude af min kost. Jeg må indrømme, at jeg synes, det er svært. Gluten tåler jeg heller ikke, men det savner jeg til gengæld ikke.

    Hej fra Jane

    Svar