Sommerklar med Madbanditten


Sommerklar med Madbanditten er en protokol til vægttab, som hjælper dig sikkert og effektivt ned i vægt via nogle nemme og realistiske retningslinjer.

Trænger du til en frisk start?

Er uvanerne kommet snigende i ly af vinterens mørke eller som følge af to års pandemi og trænger du til en frisk start, er Sommerklar med Madbanditten den perfekte protokol til dig.

Her får du et sæt nemme og realistiske retningslinjer, som fortæller dig, hvordan du skal sammensætte dine måltider og det eneste, du skal gøre er at følge dem.

Af en eller anden mærkværdig grund har de fleste af os nemmere ved at følge regler, andre har lavet og ikke så nemt ved at følge regler vi selv laver. Kan du genkende dig selv i det, er Sommerklar med Madbanditten perfekt til dig.

Effektiv protokol til vægttab

Sommerklar-protokollen udviklede jeg sidste år til min søster, som gerne ville tabe et par kilo inden sommerferien. Hun orkede ikke kalorietælling og havde brug for et sæt retningslinjer, hun kunne følge, der ville hjælpe hende ned i vægt, men som samtidig skulle være nemme og realistiske at følge i et travlt småbørnsfamilieliv.

På 6 uger tabte hun 6 kg, hvilket svarede til 8,5% af hendes vægt. Dette til trods for, at hun var normalvægtig i udgangspunktet. Centimeterne svandt ind, og billederne taler deres eget tydelige sprog.

Startvægten var 70,5 og slutvægten 64,5 kg. Virkelig flot resultat på 6 uger.

Resultat efter 6 ugers Sommerklar med Madbanditten

Jeg havde en super oplevelse med Sommerklar-protokollen og var overrasket over hvor små ændringer, jeg skulle lave, for at kiloene forsvandt. På 6 uger tabte jeg 6 kg, hvilket var langt over forventning som normalvægtig.

Hvad går det ud på?

En protokol betyder et regelsæt for adfærd og det er nøjagtigt det, Sommerklar med Madbanditten, er.

Her har jeg skitseret et sæt nemme og realistiske regler, som bringer dig i kalorieunderskud, så du går ned i vægt, men uden at du behøver tælle kalorier, kulhydrater eller andet.

Her er ingen opskrifter og kostplan men i stedet en detaljeret vejledning til, hvordan du skal spise for at komme ned i vægt.

Sommerklar med Madbanditten koster 99,- og sendes til dig på mail øjeblikkeligt efter dit køb.

Sommerklar med Madbanditten

>> Ja tak, send mig Sommerklar med Madbanditten for 99,-

Spørgsmål og svar

Næ, det er det faktisk ikke.

I Sommerklar med Madbanditten holder vi os fri for ‘etiketter’, fordi de ofte forvirrer mere, end de gavner. I stedet fokuserer vi på at få det rette på tallerkenen.

Skal jeg sætte en etiket på vil jeg sige, at det er Low Carb og kan være Keto, hvis du selv vælger at gøre det.

Protokollen er for alle. Jeg har lavet både en specifikt til kvinder og en specifikt til mænd, så er din partner med på en udfordring, kan I altså følge den sammen med de variationer, der er for hvert køn.

Du skal spise kød, fjerkræ eller fisk for at kunne følge protokollen. Den er desværre ikke til vegetarer/veganere.

Men om du er kræsen eller har ting, du ikke kan lide eller tåle er ligemeget. Jeg bestemmer ikke, hvad du skal spise. Jeg vejleder dig kun i, hvilke mængder, du skal spise inden for de forskellige mad-kategorier (hvor meget protein/kød, hvor mange grøntsager, hvor meget fedt osv.). Hvordan du gør det i praksis, bestemmer du helt selv.

Nej, dette er en protokol (dvs. en vejledning) til vægttab, ikke opskrifter og kostplan. Vil du have en kostplan til vægttab, har jeg en her: Keto kostplan

Nej, du skal ingenting tælle (medmindre du gerne vil). Protokollens retningslinjer er lavet, så du lander i kalorieunderskud uden at tælle.

Sommerklar er for alle

Sommerprotokollen kræver ingen forudgående kendskab til Keto eller andre kostkoncepter.

I Sommerklar med Madbanditten er der ingen tælling af hverken kalorier eller kulhydrater. I stedet får du et sæt nemme regler til, hvordan du skal sammensætte dine måltider, hvor meget protein/kød, hvor mange grøntsager og hvor meget fedt.

Samtidig er der taget højde for, at du også har et liv, der skal passes, og derfor er der skrevet både alkohol og måltider, hvor du afviger fra protokollen.

130 kommentarer til “Sommerklar med Madbanditten”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane,

    Mange tak for en virkelig god og enkelt protokol, det er lige hvad jeg har haft brug for – føler mig meget motiveret :)

    Jeg har lige to spørgsmål:
    1) Af ren nysgerrighed: hvordan kan det være at man ikke skal drikke sine grøntsager, eksempelvis i en grøntsagssmoothie?
    2) Hvordan skal man forholde sig til bælgfrugter (bønner, linser, kikærter osv.)? Er de gode at bruge til fx at få fylde i sin salat og give protein og mæthedsfornemmelse, eller er der for meget kulhydrat i?

    På forhånd tak – jeg glæder mig allerede til mine resultater 💪
    Mvh Line

    Svar
    • Hej Line
      Fedt at høre. Nogle gange når jeg laver denne her slags protokoller, så prøver jeg at lave dem, så de i praksis vil fungere så godt som muligt for flest mulige mennesker. Her er målet at reducere kalorieindtag, samtidig med at vi holder proteinindtaget og næringsindtaget højt.

      Når man ikke skal drikke frugt- og grøntsagssmoothies i protokollen her, er det, fordi drikkekalorier kategorisk har skidt outcome ift. vægttab. Du får simpelthen for mange kulhydrater/kalorier uden tilsvarende mæthed. Når målet er at blive mest mæt på færrest kalorier, er det en sløj idé.

      Bælgfrugterne har (lidt med vilje) ikke forholdt mig til. Jeg er enig med dig i, at de kan være gode til fylde og volumen, men jeg synes, det er unødvendige kalorier her. De indeholder også mange kulhydrater og de er samtidig en dårlig proteinkilde sammenlignet med animalske produkter. Proteinet derfra har lavere optagelsesgrad og du skal bruge flere kalorier på at opnå samme mængde protein, som hvis du havde valgt at spise kylling.

      Men jeg har det ikke så religiøst med dem og jeg synes, du fint kan beslutte selv om de skal være en del af din sommer-protokol. Er du i tvivl, kan du altid bruge dem i dit valgfrie måltid og lade det være det.

      Det er sådan cirka nogle af mine tanker bag.

      Rigtig god fornøjelse❤️

      Svar
  2. Kæreste Jane
    Jeg har fulgt protokollen i små tre uger uden resultat, hvilket virkelig har slået mig ud. Jeg var ellers enormt motiveret. De første tre dage smed jeg lidt over et kilo som jeg tror er væske efter stop af indtag af stivelse (samt overfyldt tarm :-)) Men derefter steg min vægt til det oprindelige og har ligget der siden. Jeg spiser ellers fuldstændigt som foreskrevet. Kun tre måltider. Ingen frugt, sukker, stivelse, mælkeprodukter og alkohol. Og stortset ingen nødder og dressing/sovs og kun minimalt fedt. Jeg ligger 3-4 kilo over min normalvægt. Jeg gik fra at snacke bigtime. Er mega god nu, og nyder at være kommet ud på den anden side af sukkermonsteret. What to do?

    Svar
    • Hej Mette
      Åh jamen desværre har du jo reelt kun to muligheder:

      1) stole på at du er på rette vej, men at du lige er ramt ind i en periode, hvor andre faktorer får vægten til at stå stille (ægløsning, menstruation, osv)
      eller
      2) acceptere at tre uger uden tab på vægten er en indikation af at du er i energibalance (spiser lige så mange kalorier som du forbrænder).

      Du ved selv bedst, hvad der er vejen frem. Jeg personligt ville nok ikke helt udelukke punkt 2, når det er over så lang tid. Læs/genlæs afsnittet i protokollen om hvad du skal gøre, hvis resultaterne udebliver eller hvis du synes, det går for langsomt.

      Svar
  3. Hej Jane.
    Jeg har også købt “sommerklar” hos dig og gik igang igår.
    Jeg vil lige sikre mig om det er helt rigtigt at det kun er tilladt at drikke 1 kop kaffe/the om dagen.
    Jeg drikker begge dele uden sødestoffer ej heller med fløde.
    Fedt at komme igang
    Tak for super gode bøger/opskrifter mm. Jeg har dem allesammen, og det er skønt de er glutenfrie jeg har nemlig cøliaki.
    Kh Charlotte

    Svar
    • Hej Charlotte
      Du kan drikke så meget te/kaffe, du vil. Det er kun, hvis der er noget i, at det skal begrænses👍🏼

      Rigtig god fornøjelse❤️

      Svar
  4. Hejsa
    Måske et dumt spørgsmål. Nu har jeg været på protokollen i lidt over en uge og er fan – har tabt 3kg og over 10 cm sammenlagt. Enkelte dage hvor jeg har meget på programmet sker det, at jeg ikke mærker sult og springer frokosten over. Jeg er lidt nysgerrig på, om det er ok at gøre 1-3 gange om ugen, eller om det er bedst at holde mig til de tre måltider. Målet er vægttab.
    Mvh Nina

    Svar
    • Hej Nina
      Prøv at læse helt i starten af protokollen, hvor jeg skriver om, hvordan man skal forholde sig, hvis man kun spiser to måltider i stedet for tre❤️

      Svar
  5. Hi Jane,
    På 5 uger har jeg tabt 5 kg. Jeg var startet 2 uger tidlige end med din sommerplan, så jeg kører endnu 3 uger.
    Derfor er jeg tvunget til at købe nyt tøj.
    Hvordan holder jeg fast i den nye vægt?

    Svar
    • Hej Nils
      Hvor er du sej – godt gået!

      Når du skal holde vægten i stedet for at gå ned i vægt, er det primært fedtindtaget, du skal skrue på. Dvs. at du nu skal tilsætte mere fedt til dine måltider end du har gjort under vægttabet. Du kan prøve dig lidt frem med mængder og se hvor din grænse går. Du kan også nyde at have lidt mere spillerum ift. nogle af de ting, du evt. har savnet under vægttabet.

      Rigtig god vind :)

      Svar
      • Hej Jane.
        Min kone og jeg er begyndt at benytte dine dejlige opskrifter i hverdagen.. Med stor glæde.
        Mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre i mit virke som murer og i forhold til sult mm efter pausen i det daglige.
        Vh Teddy

        Svar
        • Hej Teddy
          Mener du ift. Sommerklar-protokollen eller almindelig Low Carb/Keto-livsstil? Det vil være to forskellige svar, jeg vil give…

          Svar
  6. Hej Jane,
    Hvad er det egentlig, man får, hvis ikke opskrifter, i Sommerklar? :)
    Skal man veje maden, eller er det efter håndfulde, tallerken-model eller hvordan?

    Mvh
    Nathalie

    Svar
    • Sommerklar er en protokol, dvs. et sæt retningslinjer for adfærd. To siders oversigt (en til kvinder, en til mænd) og 10 sider med uddybning og forklaring.

      Protein og grøntsager er i fokus og jeg vejleder i hvor store portioner, du skal spise, pr. måltid, hvor mange måltider du skal spise, hvilke proteinkilder, du skal vælge og ikke vælge, hvilke grøntsager du kan spise, hvor meget fedt, du skal lægge til dine måltider, hvad du ikke skal spise, hvordan du skal mestre sociale situationer, alkohol, dit valgfrie måltid, hvordan du skal måle din fremgang, hvordan du skal rette ind hvis du ikke synes, dit opnåede resultat er tilfredsstillende.

      Foretrækker du faste måltidsforlag og faste kostplaner, er Keto kostplanen et bedre valg.

      Håber det giver mening :)

      Svar
    • Mener du Keto Udfordringen?

      I så fald, nej, de to minder slet ikke om hinanden. Keto Udfordringen er jo super aggressiv og baseret på minutiøs tracking af både makro- og mikronæringsstoffer. Der er ingen tælling af kalorier/kulhydrat i Sommerprotokollen. I stedet der retningslinjer for maden (så meget kød/fisk/fjerkræ pr. måltid, så mange grøntsager, så meget fedt osv.). Så det er en tallerkenmodels-protokol. Desuden er den friere i den forstand, at der også er lagt både alkohol og et ugentligt valgfrit måltid ind.

      Sommerklar og Keto Udfordringen er ens i at de begge er protokoller (retningslinjer for adfærd) og hverken opskrifter eller kostplaner. Men indholdsmæssigt repræsenterer de to meget forskellige strategier.

      Svar
  7. Jeg har købt sommerprotokollen, hvorledes er den blev sendt, kan ikke finde den i mine mails ?

    Svar
  8. Jeg er på dag 5 og har på intet tidspunkt været sulten.
    Jeg har hakket/ skåret/revet alt og har det klar i en salatboks fra Kvickly, der er 10 rum i.
    Det gør det let og overskueligt, at lave sit måltid.
    Det smager godt og jeg er spændt på vægten på mandag.
    Jeg har haft lidt lav energi i dag og igår og mit blodsukker skriger efter noget sukker

    Svar
    • Hej Lis
      Hvor er du sej!

      Det er formentlig ikke dit blodsukker, der skriger, selvom jeg godt ved, vi nemt tolker det sådan. Men i stedet er det din elektrolytbalance og det er derfor du skal supplere med salt (læs afsnittet sult og salt)💪🏼

      Svar
  9. Hej – jeg har lige købt sommerklar. Har du en ide til hvad jeg kan spise om morgenen, hvis jeg mest har lyst til noget frisk og ikke kød og æg ? Plejer at spise skyr med æble og kanel eller en smoothie.

    Svar
    • Hej Charlotte
      Nej altså ikke rigtigt. For kød og æg, dvs. animalsk protein, er jo det, der er i centrum i alle dine måltider i Sommerklar-protokollen. Det er derfor den er så effektiv.

      Hvorfor ikke give det en chance? Måske bliver du positivt overrasket hvor utroligt meget bedre det fungerer for dig end din skyr med frugt…

      Du kan koge dine æg aftenen før og spise dem kolde med friske agurker og tomater om morgenen eller spis en kold kyllingesalat. Det er også dejligt. Det er ren tilvænning, det lover jeg dig.

      Svar
    • Nej slet ikke. Keto kostplanen er en kostplan med faste måltidsforslag sat op i kostplaner med indkøbslister. Sommerklar er en protokol, dvs. retningslinjer for adfærd. Her er hverken opskrifter, måltidsforslag, kostplan eller indkøbslister.

      Det er lidt individuelt hvilken metode, man trives bedst med. Prøv evt. at læse om fordele og ulemper her: Hvilken vej passer MIG?

      Svar
    • Det er intet problem. Sommerklar dikterer ikke hvad du skal spise, kun hvordan du skal sammensætte dine måltider.
      Protokollen anbefaler at begrænse mejeriprodukter og kan du undgå dem helt, vil det være superfint.

      Svar
  10. Hej Jane
    Jeg er i gang med Sommerklar og har været det 1½ uge.
    Det fungerer fint for mig, men i denne uge har jeg ikke haft den samme appetit. Det betyder at jeg har svært ved at spise den mængde protein, som protokollen foreskriver. Skal jeg spise den foreskrevne mængde, kan jeg ikke spise så mange grøntsager, og efter måltidet føler jeg mig tung og næsten kvalm.
    Jeg sørger for kun at få 1 spsk fedt, så det er ikke fordi jeg overdriver med fedtet.
    Jeg vejer 78 kg og måler 165 cm, så det er heller ikke fordi jeg er et lille fnug :)
    Skal jeg sørge for at få spist den rigtige mængde protein, og så holde igen med grøntsager? Tænker man kan komme til at mangle vitaminer på den måde?
    Mvh Dorthe

    Svar
    • Hej Dorthe
      Sikke et luksusproblem :))

      Prøv at vælge magre proteinkilder (kylling, fisk, skaldyr, magert kød), det hjælper ofte en hel del. Du kan også køre lidt protein-kombi, det gør det nogle gange også nemmere, fx en lille bøf med stegte rejer til eller et spejlæg til. Jeg har skrevet lidt tips til det her: Sådan får du nok protein

      Det er en stor (men udbredt) misforståelse at vitaminer udelukkende kommer fra grøntsager. Det mest næringsrige du kan spise er æg, fisk og kød. Grøntsager er bestemt også en god kilde, de har bare ikke eneret på området. Er du i tvivl, kan du altid tage en multivitamin men det er sjældent nødvendigt.

      Du kan også vælge at sætte proteinmængden ned men det bringer dig i risiko for at tabe muskelmasse. Jeg ville skære i det tilsatte fedt, før jeg begyndte at skære i protein.

      Og husk salt – det er faktisk ret vigtigt.

      Svar
  11. Kommer der mon en FB gruppe for dem der har købt?
    Kunne være rart til støtte og sparring😊

    Svar
    • Nej det gør der desværre ikke. Det er desværre ikke så ligetil med de grupper, som det kan lyde. De kræver 24 timers monitorering for at undgå at der spreder sig misinformation eller andre ting, der på forskellig vis kompromittere mit navn/brand/produkt. Og det kan jeg ikke tilbyde – i hvert fald ikke til 99,-

      Så jeg har vurderet at vi skaber bedre resultater uden. Og du er altid velkommen til at spørge, hvis du er i tvivl om noget.

      Og vil du følges med nogen, er det genialt at finde en veninde, søster, bror, partner eller lign. Det er ofte meget succesfuldt.

      Svar
  12. Hej Jane.
    Jeg har købt sommerklar og er lige gået igang idag og indtil videre går det fint. Ha ha.
    Jeg er dog lidt i tvivl om hvorfor fx skyr og hytteost skal udelades, da der jo er rimeligt meget protein i. Er det fordi det ikke kan dække det optimale proteinindtag på en dag og man så får for mange kalorier eller hvordan hænger det sammen. Synes ikke helt jeg kan finde forklaringen i protokollen :-)

    Svar
    • Det er fordi det mætter dårligt og mange derfor spiser mere de dage, hvor de har spist det. Vægttab er tusinde gange nemmere uden :)

      Men du kan altid spise det til dit valgfrie måltid, hvis det er noget, du savner.

      Svar
  13. Jeg skal tabe 10 kg – hvilken plan skal jeg købe ? vil sommerplannenfungere og vil man tabe fedt. Laver du også en individuel plan ?

    Svar
    • Hej Ulla
      Meningen med sommerklar-protokollen er at man skal tabe fedt.

      Det er lidt forskelligt om man trives bedst med en fleksibel plan som Sommerklar eller om man hellere vil have faste opskrifter og kostplaner, som jeg fx har i Keto kostplanen. Det er lidt en individuel ting og hvad du fungerer bedst med.

      Prøv at læse om forskellen her: Forskellen på Sommerklar og Keto kostplanen

      Svar
  14. Hej Jane
    TAK. ♥️
    Tak for at du har lavet sommer protokollen. Det var lige hvad jeg trængte til. En guideline der er til at forstå og til at holde – næsten 100%. Har tabt mig 3.5 kg og 9 cm på 14 dage. Så til jer der måske er i tvivl – bare klø på, det virker😊

    Svar