Søvnløshed og tankemylder


Søvnløshed er så irriterende! Især den slags, der kommer med tankemylder. Og netop sådan tilbringer jeg mine nætter i øjeblikket. Nøj, hvor er det tankemylder anstrengende!

Jeg synes egentlig ikke, at jeg i vågen tilstand mangler hverken selvværd eller selvtillid, men mit søvnløse alter ego er den mest latterlige underbydende og nederen person, jeg nogensinde har mødt. Der er næsten ikke grænser for, hvor mange steder jeg kommer fuldstændig til kort, når jeg ligger der om natten. Ting, jeg gør godt eller er dygtig til i dagtimerne, blegner helt der om natten. Hvorfor er det mon sådan?

Udover at være underbydende, mener mit søvnløse jeg også, at natten er det rette tidspunkt til at debattere en lang række relevante og knap så relevante emner.

Det kan fx være emner som:

Er jeg mon gift med den rette mand? (vi har kendt hinanden i 18 år og han er skøn, så mon ikke…).

Er jeg en god nok mor? (ja sguda, jeg er en herregod mor!).

Burde jeg egentlig ikke skifte karriere? (nej sguda! Hvorfor i alverden skulle jeg gøre det?)

Skulle jeg egentlig skrive den bog? (ja!)

Bor jeg egentlig i det rigtige hus/land? (måske ikke, men det kan vi tage stilling til i dagtimerne).

Hvis vi køber det der hus, har vi mon så råd til at rejse på ferie? (who knows før vi har regnet på det..)

Hvad nu, hvis der er indbrud, imens ungerne er alene hjemme? (come on, let it go)

Hvad nu, hvis der er indbrud, imens jeg er alene hjemme? (let it go, sagde jeg!)

Hvad nu, hvis vi køber et rigtigt dyrt hus, og jeg så hader at bo der? (hvorfor i alverden skulle det ske?)

Hvorfor har jeg egentlig ikke flere veninder? (måske fordi jeg har svært nok ved at finde tid til dem, jeg har)

Burde jeg ikke spise sundere, træne mere, få mere frisk luft, sove mere? (nej til de første – jo for pokker til den sidste!)

Gad vide, om jeg har huller i tænderne… (har ikke haft et hul i 15 år)

Hvad nu, hvis jeg har kræft? (ja, I kan selv se, hvor det bærer hen..)

Er mit ene bryst egentlig ikke lidt ømt? (stop nu!)

Suuuuuuk….

Lyder det bekendt?

Kan du genkende det? Mand, hvor er det anstrengende!

Som jeg har skrevet om mange gange her på bloggen, er jeg ikke fra naturens side begavet med et godt sovehjerte.

Som barn sov jeg aldrig, hvis du spørger mine forældre, og som ung voksen havde jeg svært ved at falde i søvn og ved at blive i søvnen, når jeg først var faldet i søvn.

Jeg har oplevet, at især to ting har hjulpet mig til bedre søvn. Kost og regelmæssighed.

Bedste hjælp mod (min) søvnløshed:

Og med de ting i baghånden har jeg lært mig selv at sove rigtig godt. Jeg sover 7-9 timer hver nat uden (nævneværdig) afbrydelse og det er en kæmpe prioritet for mig.

Søvnløshed og tankemylder

MEN… i øjeblikket er jeg ramt af søvnløshed, og jeg ved faktisk ikke rigtigt hvorfor.

Jeg er træt, når jeg går i seng, men så snart hovedet lander på puden, starter tankemylderet.

Og tankemylderet kan jeg simpelthen ikke finde ud af at få til at gå væk.

Jeg har prøvet at have en notesbog ved sengen og skrive ned, men som du kan se af ovenstående lange liste er tankerne jo komplet irrationelle og slet ikke nogen, jeg ville skænke meget opmærksomhed i vågen tilstand.

Kender du det, og har du et trick til hvad der hjælper?
Altså hjælper med at få hjernen til at lade være med at køre i 5. gear og tro, at hele verdenssituationen skal tages op til revision der om natten?

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

90 kommentarer til “Søvnløshed og tankemylder”

Skriv en kommentar

  1. Prøv brain waves (app til mobilen), når du skal sove. Den der hedder “deep sleep” i 10 minutter får mig ofte til at falde i søvn imens den stadig kører. ☺️??

    Svar
  2. Jeg bruger fokus på vejrtrækningen og smutter mine tanker hiver jeg dem lige så blidt tilbage til min vejrtrækning. Der er forskellige måder at trække vejret på der hjælper mig ?

    Men ellers vil jeg sige at tage hånd om det ukendte der venter, altså tankerne omkring det er også guld værd for min søvn.

    I nat vågnede jeg kl 03 og har ikke sovet siden, og skal op om 20 min. ?

    Svar
  3. Hej Jane, du spørger efter en kur til at få hjernen til at lade være med at køre i 5. gear og tro, at hele verdenssituationen skal tages op til revision om natten! Den kur kender jeg meget godt :) Og eftersom, at du spørger så direkte, vil jeg tillade mig at komme med et bud på en løsning på dit problem. Løsningen hedder metakognitiv terapi.
    Jeg er psykolog og driver MIND CPH – metakognitiv psykolog praksis. Her arbejder vi med at bryde tankemylder, negative tankespiraller, bekymringer og grublerier effektivt og skånsomt og helt uden brug af meditationspraksis, søvnritualer, mindfulness eller andet, der sikkert i sig selv er fine aktiviteter, men som ikke effektivt stopper bekymringer og tankemylder.
    Jeg har fx skrevet dette blogindlæg om søvnløshed: https://mindcph.dk/soevnloes/ der måske kan give et lille indblik i hvordan metakognitiv terapi fungerer.
    Jeg giver dig desuden gerne et par effektive tips :) skriv til mig på [email protected]
    kh Erla :)

    Svar
  4. Uha kender det alt for godt. Jeg behøver hverken være stresset , have drukket kaffe eller noget andet. Jeg er træt, men det øjeblik jeg lægger mig, starter tankerne……. mest om familiens ve og vel. Jeg har prøvet meget også at tage melatonin til at byde søvnen velkommen. Bevares det hjælper, men det kan man jo ikke hver aften. Så nu fortæller jeg mig selv, at alle er ok, og de nok skal klare sig. Så fortæller jeg mig selv at jeg nok skal få sovet, måske ikke denne nat, men så den næste ( der er nætter hvor jeg ikke sover) og så tæller jeg, tæller bare. ( kan ikke tælle baglæns, mens jeg regner kommer lige i tanke om…..) så jeg tæller 1-2-3-4. I starten kræver det lidt disciplin, men når først man får afbrudt alle de bekymringer…….så kommer søvnen.
    Sov godt ☺️

    Svar
  5. Hej Jane, har selv lidt meget af søvnløsheden, men startede for ca. 10 år siden med Tankefeltterapi (EFT/TFT), det hjalp. Østens magi virker her, prøv det, der er ingen bivirkninger men man lærer at “tømme” sin hjerne :)

    Svar
  6. Tankemylder er jo som regel et tegn på stress, der kommer snigende så tror det er rigtig vigtigt af lytte til… har selv været der!
    Hvis man lever en hverdag med fuld fart på, og i bund og grund er glad og tilfreds, så oplever man måske ikke hvor høje krav man egentlig stiller til sig selv…så kører man bare på, hurtigere og hurtigere.. når hovedet så rammer puden kommer det hele susende..
    Jeg har selv haft svært ved hele mindfulness konceptet men fik anbefalet Bobby Zachariae, som har været helt fantastisk for mig. Han har lavet rigtig mange forskellige indspilninger (fx. Til kræftramte, angst/stress ramte, mm) jeg fandt dem for nogle år tilbage på biblioteket. Han er ikke alt for hokus pokus men formår virkelig at få hovedet tømt ved at fokusere på vejrtrækningen og pludselig sover man :-)
    Prøv det!
    PS. Er vild inspireret af din blog og hele din tilgang til mad – fungerer virkelig for mig og min familie så tak!

    Svar
  7. Jeg er også notorisk dårlig til at sove. Lige nu har jeg dog en baby på snart 5 måneder og en pige på 3, hvilket giver en naturlig træthed samtidig med at jeg ikke skal være bekymret om at få nok søvn så jeg kan være frisk på arbejdet. Jeg oplever, at søvnproblemerne er værst, når jeg har for meget at tænke på og føler at jeg skal kunne præstere dagen efter. Jeg har endnu ikke fundet løsningen derpå, men prøver lige som du med regelmæssighed.

    Svar
    • Jeg fik et godt råd for mange år siden:

      Når man ligger vågen om natten og hjernen kører for fulde omdrejninger, skal man forestille sig, at man er på en strand.
      Man skal forstille sig, at man tager en pind og skriver 100 i sandet, dernæst forestille sig at vandet udvisker tallet, man skriver så 99, det bliver udvisket, så skriver man 98 osv.

      Hvis tankerne ryger andre steder hen, går man tilbage til det tal, man kom til.

      Det virker for mig, jeg er aldrig kommet længere end til 85 inden jeg er faldet i søvn.

      Svar
  8. Hej Jane
    Det er absolut genkendeligt, når tanker overtager nattesøvnen. Det lyder til du er kommet ind i en ond cirkel, hvor tanken om at tankerne nu igen i nat vil tage din nattesøvn. Og det gør de så. Sengen bliver et ubehageligt sted at komme hen og sådan må det ikke være. Så skal du stå op.
    Jeg har gået i søvnterapi i mit lægehus, hvilket var hårdt, men en helt fantastisk hjælp.
    Måden at få sin søvn igen, er søvnpres. Jeg lå 9 timer i min seng, men sov kun 4,5. Jeg skulle derfor ned på 6 timer i en helt fast rytme. Mit søvnvindue hed 22.30-04.30. Det var hårdt, men jeg blev så træt at jeg om aftenen kunne sidde op og falde i søvn. Så måtte jeg finde på noget indtil jeg 22.30 kunne lukke mine øjne. Når søvnen begynder at fungere udvider man sit søvnvindue. Det er super effektivt og jeg bruger det, når jeg i perioder sover dårligt. Kan varmt anbefales.
    Held og lykke ?

    Svar
  9. Du skulle prøve og hente en app med mindfullness, det er perfekt at falde i søvn til og hjælper til at holde tankerne på rette spor :)

    Svar
  10. Lyd bog virker for mig ?
    Man kan heldigvis sætte sleep timer til og ofte sover jeg indenfor 10 minutter.
    Hvis ikke du er vant til lydbog, så skal du lige øve dig i at lytte, da tankerne har det med at suse afsted ?
    Jeg bruger også lydbog når jeg går med hunden, gør rent, laver mad osv ?

    Svar
  11. Hej Jane.
    Jeg lider også af det i perioder. Mine tre bedste tips:
    1. En simpel øvelse: Start ved 1000 og træk 7 fra igen og igen og igen. Altså 1000 – 993 – 986 etc.
    2. Lyt til den amerikanske podcast Sleep With Me. Den er specieltberegnet til søvnløshed. Den er lidt mærkelig, men giv den en chance og prøv det er par gange. Sæt evt. en timer på din podcastapp, så den automatisk slukker.
    3. Download appen Headspace og lav en meditationsøvelse derfra for at geare ned. Jeg gør det i sengen med lukkede øjne.
    Pøj pøj og sov godt :)
    Kh Ann

    Svar