Får du nok søvn? (og hvad er ‘nok’ egentlig?)


Får du søvn nok? Søvn er jo super vigtigt, men får du nok af det? Og hvad er nok egentlig?

Som jeg har skrevet om tidligere, er jeg ikke fra naturens side begavet med et godt sovehjerte. Og det er lidt pudsigt, for mit søvnbehov er ret stort, og jeg fungerer uhørt dårligt med for lidt eller for dårlig søvn.

I den sidste tid har jeg været ramt af flere nætter med enten for lidt søvn eller for dårlig søvn, og det har fået mig til lige at kigge mine søvnrutiner efter i sømmene igen.

Jeg har løst mine søvnproblemer med især disse ting:

Spise LCHF-inspireret

Jeg har mine tidligere søvnproblemer mistænkt for at handle om de blodsukkerudsving, jeg levede med på min tidligere kulhydratrige kost.

I hvert fald kommer mine søvnproblemer tilbage som et brev med posten, når jeg i perioder spiser flere kulhydrater. Jeg har da svært ved at falde til ro og jeg har svært ved at blive i søvnen.

Faste søvnrutiner og tidligt i seng

Jeg bliver træt tidligt (mellem 21-21-30) og går jeg i seng der, falder jeg hurtigt og nemt i søvn og sover som regel godt.

Misser jeg det ‘sovevindue’ (Søren vender øjne af mig nu), bliver jeg først rigtig træt igen mellem 24-01.

Så jeg går megatidligt i seng, læser lidt og sover som regel omkring kl. 22.

Jeg fifler også med andre ting, som jeg også oplever giver mig god og dyb søvn.

Træning

Hård træning giver dyb og dejlig søvn, men træningen skal helst foregå tidligt på dagen.

Træning før sengetid fungerer ikke så godt for mig. En gåtur er fint men alt derover forstyrrer min nattesøvn.

Dagslys først på dagen

Jeg prøver at komme ud og være i dagslyset først på dagen.

Der ligger noget interessant forskning, der peger på, at vi har meget at hente ved at indstille vores dag efter døgnets rytme, både ift. appetit- og vægtregulering men også ift. søvn.

At få dagslys først på dagen vil øge produktionen af melatonin (søvnhormon) om aftenen, så vi bliver naturligt trætte og falder nemmere i søvn.

Stor morgenmad – lille aftensmad

I samme ånd bestræber jeg mig på at  ‘front loade’ mine kalorier. Dvs. at jeg spiser meget først på dagen og mindre sidst på dagen.

Mit naturlige spisemønster er sådan, så det falder mig ret nemt.

Koffein først på dagen

Jeg drikker helst kun kaffe om formiddagen og helst ikke efter 14-15-stykker om eftermiddag. Jeg er meget koffeinfølsom.

Det samme gælder alkohol, men det fungerer sgu dårligt at drikke det om formiddagen ;-)

Minimering af blålys

Jeg ser tv om aftenen, men min iPhone og computer bestræber jeg mig på at have i et andet rum end der, hvor jeg slapper af og gearer ned til natten.

Min iPhone er desuden indstillet på den der nattebelysning, der gør blålyset helt gult.

Hvad er søvn nok egentlig?

Jeg ved ikke, hvad søvn nok er. I min fortolkning får jeg søvn nok, når jeg vågner veludhvilet, før vækkeuret ringer.

Jeg synes egentlig, at jeg sover ‘nok’. Jeg rammer 7-8 timer hver nat og har egentlig haft det krydset af på listen over ting, jeg havde styr på.

Men da vi holdt sommerferie i år, sov jeg, som om jeg blev betalt for det.

Jeg sov mindst 9 timer hver dag i vores 16 dage lange ferie. Og det gav mig en mistanke om, at jeg måske alligevel, trods fine søvnvaner til hverdag, var i underskud. Og det var lidt tankevækkende, synes jeg.

Jeg har dog virkelig svært ved at se, hvordan jeg skulle sove mere til hverdag.

Hvad gør du? Sover du ‘nok’ eller er der plads til forbedring?
Og er det overhovedet noget, du prioriterer?

Og lider du af søvnproblemer, kan du læse 40 gode råd til bedre søvn fra mig og mine læsere lige her: Gode råd til bedre søvn

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

13 kommentarer til “Får du nok søvn? (og hvad er ‘nok’ egentlig?)”

Skriv en kommentar

  1. Er i gang med Keto på 2 måned nu , brugte din bog Jane som vejviser den første måned og må sige , wouw !!! Føler mig fantastikt til pas på alle områder undtagen søvnen:( er i overgangs alderen , så søvn er en luksus for mig , men siden Keto er jeg gået fra 4 timer søvn til 1-2 timer ?? Er det noget der kan ske for nogle på dette program ?? Vil helst blive ved men mangler min søvn.

    Svar
    • Mener du, at du kun plejer at sove 4 timer pr. nat og nu kun sover 1-2 timer i døgnet? Det lyder jo helt uholdbart😱

      Hvordan går det med saltindtaget? Får du suppleret med salt gennem hele dagen og særligt om aftenen inden sengetid?
      Og hvor mange kalorier spiser du på en dag? ved du det?

      Svar
  2. Jeg er lige begyndt på LCHF kost for 3 dage siden og det har virkelig givet mig store søvnproblemer. Jeg kan ikke falde i søvn og er slet ikke udhvilet efter 8 timers søvn. Jeg havde ellers glædet mig til det modsatte. Har altid haft lidt svært ved at falde i søvn, men det er helt galt med den nye kost.

    Svar
    • Åh det er lidt svært at køre frem med den store trouble shooting efter så kort tid, synes jeg, men jeg vil sige, at søvnbesvær også er almindeligt i startfasen. Det skyldes i de fleste tilfælde at saltanbefalingerne i følges og kroppen derfor unødigt stresses.

      At selve overgangen er en stressfaktor kommer vi heller ikke udenom. Du har jo fjernet din krops vante brændstof og står lige nu i en situation hvor den endnu ikke har optimeret fedtforbrændingen. Det giver forhøjet adrenalin, hvilket kan give forstyrrelser ift. søvn.

      En fuldstændig lammende træthed i dagtimerne er også normalt med tanke på det energiskifte, din krop er i gang med. Jeg anerkender fuldstændig din oplevelse, som er både normal og forventelig, men forsikrer dig om at det bliver bedre.

      Dine bedste hjælpemidler i de første uger er nok salt, nok væske og nok fedt/mad/kalorier. Og tid og tålmodighed.

      Har du mon KETO-bogen? Det er din vigtigste ressource til at komme godt fra start.

      Svar
  3. Hej Jane

    Da jeg er uddannet søvn vejleder, tillader jeg mig lige at kommentere lidt på dette indlæg. Så jeg håber, du vil se det som en hjælp fremfor kritik :)
    Der er nemlig nogle ting, som du sagtens kan forbedre og arbejde med.

    – Selv om det virker “logisk”/fornuftigt at gå tidligt i seng for så at læse derinde, slukke lyset og prøve at sove. Men faktisk, så er det for hjernen og optimal udskillelse af stofferne i hjernen der styrer vores søvn, bedst at man kun bruger sengen til at sove. Du skal derfor først gå ind og lægge dig når du er klar til at sove.
    – TV og telefon forstyrrer din søvn meget mere end du aner. Det blå lys er der stadig på din telefon og det med at se TV påvirker utrolig meget, da det gælder om at falde til ro og undgå for meget stimuli inden man skal sove. Det vil sige ingen telefon og TV en time inden man skal sove :)
    – Det skal gerne tage 15-20 minutter at falde i søvn fra man lægger sig til man sover.

    Alle andre ting du gør, er lige efter bogen :) Og faktisk er “søvnvinduet” ikke noget du finder på – det ligger ved de fleste som en periode på 20 min :)

    Håber du kan bruge ovenstående til at få endnu bedre søvn vaner :)

    Svar
    • Tusind tak for de fine input. Det er svært med de sidste ting, synes jeg. Fx elsker jeg at læse inden jeg falder i søvnen. Jeg elsker at ligge i min seng og opleve trætheden komme til mig. Det er næsten luksusagtigt efter en lang dag.
      Og TV’et, ja, det anede mig. Hvad laver andre mennesker om aftenen- haha!

      Svar
  4. Ja, jeg prioriterer min søvn og nej, det funker overhovedet ikke. Jeg sover let og er påvirkelig af alt fra koffein til blafrende gardiner. Hen over sommeren har jeg tracket min søvn, bare for sjov – og for at få bare lidt syn for sagn ift. min konstante overtræthed. Jeg går i seng ca. kl. 21.30 og står op 5.30, hvilket giver 8 timer – og bør være fint. Det viser sig, at jeg sover gns. 4 t 14 min pr nat! Afbrudt. Så tror da pokker, jeg altid er træt og falder i sukkerskålen on a daily basis.
    Hvordan pokker knækker man dén kode? Det er nemlig også min oplevelse, at jeg ikke orker og magter madstrategier, madlavning og sukkerstop, for slet ikke at nævne motion, når jeg er så søvndrænet. Så alt i alt bare en virkelig dårlig cirkel, jeg har skabt der.

    Svar
    • Ej ja, for pokker. Det er jo alt for lidt.

      Jeg tracker også min søvn og min (fitbit) har to indstillinger til søvnen. En normal og en ekstra sensitiv. Kan ikke lige huske hvad de kalder den. Men indstiller jeg den på den sensitive mener den også at jeg kun sover ganske lidt. Og det tror jeg simpelthen er forkert, for jeg føler mig fint udhvilet og det gør jeg bestemt ikke med fire timer.

      Men er du træt om dagen, er det dog næppe dit problem.

      Måske har du glæde af nogle af de mange gode råd til bedre søvn her: https://www.madbanditten.dk/soevnproblemer/

      Svar
  5. Jeg går i seng ca kl 21.30, læser lidt og sover omkring kl. 22. Nattesøvnen er god og jeg sover tungt med vinduet på klem. Klokken 6 vågner jeg og er som regel rimelig frisk.

    Min erfaring med kost er at LCHF er godt for søvnen. Dvs. at jeg skal ha minimum et måltid om dagen hvori der er masser af grøntsager. Ideelt set helst to hvor morgenmåltidet f.eks. kunne være grønkålsuppe, efterfulgt af ca. 100 gram oksekød/fisk med lidt salat mixed med tomat, olivenolie og eddike og så en kop kaffe med en lillebitte kaffekage. Uhmmm. :)

    Kosten skal helst ikke være for kulhydratrig og slet ikke om aftenen. Så har jeg svært ved at falde i søvn og søvnen er urolig. Det skyldes at mit blodsukker da er for højt og det resulterer så også i at morgen blodsukkeret er for højt. Det resulterer så igen i at jeg i løbet af min arbejdsdag løber tør for energi, hvilket igen øger lysten til flere lette kulhydrater fra brød og kage. Med andre ord er det en energispiral der er nedadgående.

    Så nu vil jeg prøve at gå i seng klokken 21 og håber så at jeg vågner 5.30. Det gør at jeg har tid til mindfullness, yoga og den LCHF inspirerede kost. Jeg håber på at det vil give en god energi frem til klokken 12, hvor jeg så igen vil spise LCHF kost og så igen kl 18.

    Jeg ved at det vil give et stabilt blodsukker og håber så på at det vil give en god energi så jeg lige får det der ekstra der gør at man har let ved at være venlig og give andre et smil og det også i situationer der er komplekse.

    Svar
      • Tak skal du ha. Du er nu også go. Jeg elsker også at læse dine indlæg. De er også inspirerende og motiverende.

        Motivation er noget jeg meget gerne vil skrive lidt om og det vil jeg gerne sende til dig. Så kan du bruge det som du lyster.

        Svar
  6. Ja, jeg prioriterer min søvn. I dén grad ?

    Jeg falder nemt i søvn og sover let og “luftigt” og vågner nemt når jeg er på konventionel kost.

    På lchf sover jeg som om jeg har fået et klask med en stor mukkert – men jeg falder stadig nemt i søvn og vågner af mig selv.

    Jeg sover mere om vinteren end om sommeren – jeg tror, det har noget med lyset at gøre. Så mit soveværelse har mørklægningsgardiner.

    Når jeg ikke sover nok, hvis jeg fx går for sent i seng, er jeg ekstra sulten, sover uroligt, vågner flere gange og har ligesom flimmersøvn.

    Hvis jeg ikke kan falde i søvn fordi jeg ligger og grubler, kan jeg godt finde på at stå op igen og lave hele min gå-i-seng rutine igen. Eller blive oppe.

    Jeg har den luksus at jeg de fleste dage kan tage mig et powernap når jeg har brug for det. Det tager ca 15-20 minutter og giver god energi til resten af dagen. Jeg mærker efter, om jeg er træt. Hvis ja – er det mangel på mad eller søvn? Hvis søvn, så på langs under et tæppe og siger til mig selv: jeg tager et powernap – jeg vågner om lidt når jeg er klar. Og så tæller jeg baglæns fra 100 og falder i søvn ca ved 90 ?

    Hvis ikke jeg kan powernappe kyler jeg kaffe i gabet og ved at konsekvensen er dårlig søvn et par nætter, fordi balancen skal genoprettes.
    Jeg er ikke specielt koffeinfølsom men har dog nået den alder hvor kaffe efter kl 14 holder mig vågen og giver hjertebanken alt for længe…

    Når alt det så er sagt, så er der modsætningen, som er fuldmånesøvn ? det er en meget flimrende – på den gode og næsten magiske måde – søvn med masser af vågen/sove/drømme/vågen tid. Det lys månen giver er fantastisk og jeg er ligeså vågen og frisk de dage, der er tiltagende/aftagende måne, som de dage, hvor jeg har sovet igennem ?

    Svar
    • Det lyder nøjagtigt som mig. Bortset fra at jeg sover så dårligt på konventionel kost.
      I øjeblikket lider jeg under teenage-underbo, der for tit er alene hjemme, og jeg tæller derfor dage til vi flytter og jeg igen kan sove, når jeg vil.
      Powernaps bruger jeg også og det synes jeg er så dejligt. Men jeg synes godt nok at søvnunderskud hænger ved i mange dage, før det er rigtigt indhentet. I nat snorksov jeg dog trods den fine måne. Det plejer ellers også nogle gange at påvirke mig :)

      Svar