Små græskarpizzaer med feta og rosmarin


Forleden fik jeg serveret de lækreste græskarpizzaer, og dem vil jeg dele med jer i dag.

Små græskarpizzaer med feta og rosmarin

Små græskarpizzaer med feta og rosmarin

Føj til favoritter Udskriv Pin
4 personer
|
30 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader varmluft.
  • Skær skiver af toppen af butternut squash. Når du kommer ned til kernerne, stopper du og gemmer resten til en anden god gang. Pensl skiverne med olivenolie, drys med salt og fordel dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag nu skiverne i ovnen i ca. 20-25 minutter, eller indtil de har taget farve i kanten.
  • Smuldr feta og hak rosmarin fint. Tag nu græskarskiverne ud af ovnen og fordel fetafyldet ovenpå hver. Sæt ovnen over på grillfunktionen og sæt pladen med græskarskiverne ind i midten af ovnen igen. Grill dem nu, til de tager farve i toppen. I min ovn tager det ca. 4 minutter, men hold øje med dem, for der kan være stor variation fra ovn til ovn.
  • Men nu har du drønlækkert tilbehør eller en lækker frokost. Server evt. en grøn salat eller en skål råkost til også. Jeg skal muligvis have det igen i aften! 🙂

Noter

*det er lidt svært at estimere mængder her, da butternut squash kommer i mange forskellige størrelser

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Men først vil jeg fortælle jer om noget dejligt, der er sket for mig: Jeg er flyttet på kontor. Eller, flyttet og flyttet er måske så meget sagt, for jeg har kun været der én gang, selvom jeg har haft pladsen siden 1. oktober.

Men jeg er nu officielt sådan en, der har et kontor at tage hen til. Og det betyder, at jeg ikke længere kan gå rundt i natbukser hele dagen, og at jeg skal socialisere med mennesker et par gange om ugen. Og begge dele er faktisk dejligt.

Jeg trives ellers storartet med at arbejde hjemme. Jeg kan godt lide stilheden (det larmer jo så rigeligt inde i hovedet), og jeg har fin discplin til ikke at ende med at sidde og se Netflix-serier dagen lang i stedet for at arbejde. Jeg får arbejdet mega-meget, det er slet ikke det, der er problemet.

Problemet er snarere, at jeg har mistet evnen til at holde fri i mit eget hjem, fordi det også er min arbejdsplads. Så det håber jeg, jeg kan få løst lidt op for nu, hvor jeg tager afsted på kontor et par gange om ugen.

Gigantisk butternut tryllet om til frokost

Jeg deler kontor med dejlige damer, der også arbejder med mad. Fx den meget dygtige Mette, der også er kogebogsforfatter og madskribent, og som er en del af den skønne restaurant Stedsans. Hun kan noget med grøntsager, det kan hun altså!

Første dag, jeg var på kontoret, “biksede hun lige lidt frokost sammen til os”. Med sig havde hun et gigantisk butternut squash, og den tryllede hun om til de lækreste græskarpizzaer med feta og rosmarin.

De smagte simpelthen så godt, at jeg måtte tage to gange og stadig cyklede forbi Irma på vej hjem og købte ind, så jeg kunne lave det herhjemme. Siden har jeg nærmest levet af dem. Hold nu på, de er gode. Den søde smag fra græskaret og den salte smag fra feta sammen med rosmarinen. Arh men det er så godt!

Små græskarpizzaer med feta og rosmarin

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

48 kommentarer til “Små græskarpizzaer med feta og rosmarin”

  1. Kære Jane,
    Bare lige en tilbagemelding efter at have prøvet disse græskarpizzaer til aftensmad. De smager jo intet mindre end FANTASTISK! Jeg var lige løbet tør for rosmarin, så de blev med oregano – og hold op hvor min mand roste dem:-) Vi fik cherrytomater, agurk og resten af fetaen til sammen med nogle marinerede, stegte kyllingeinderfileter, og der var jubel også hos min 2 årige søn :-) Så tak for timing:-)

    Svar
  2. Lyder lækre!! Kan man mon også gøre det med Hokkaido græskar? Evt fylde hullet ud hvor man skraber kernerne ud, med græskar kød?

    Svar
    • Tjah, hokkaido er jo mere hul end fyld… Men altså du kan sagtens bage hokkaido og drysse dem med feta og rosmarin. Men det vil nok ikke give samme fornemmelse af “bund”…

      Svar
  3. Bare lige ét enkelt spørgsmål: Skærer du skrællen af butternut squashen, som jeg umiddelbart altid vil gøre med græskar? På billedet ser det ud som om, der er en form på skræl på skiverne, men det er måske bare sådan bagt græskar ser ud?

    Svar
  4. Ser vældig lækkert ud, men jeg bliver lidt forvirret – du skriver græskarpizzaer, men skriver i opskriften at man skal bruge butternut sguash! Disse squash skæres iskiver, lægges i ovnen og efter 25 minutter tages geæskarskiverne ud af ovnen – bliver squashskiverne til græskarskiver mens de varmes i ovnen

    Svar
  5. Lækkert! Jeg har netop en butteenutsquash liggende, som jeg ikke vidste, hvad jeg skulle bruge til! :D jeg elsker at du laver så mange ting med græskar <3

    Svar
  6. Hej Jane,

    vi har tidligere spist søde kartofler, som vi gav rigeligt i ovnen, så de blev helt karamelagtige – uhm. Men efter vi startede på LCHF droppede vi det pga det høje kulhydratindhold.

    I weekenden havde vi så samme oplevelse som dig – butternut squash pomfritter…! Det smagte sindssygt godt, så jeg undersøgte selvfølgelig om det var LCHF. Det er ikke meget jeg kan finde, men umiddelbart har jeg fundet frem til at kulhydratindholdet er et eller andet sted i intervallet 8-12%.

    Stadig en del under kartofler, men hvad mener du om butternut squash, hvis du skal sammenligne med andre grøntsager?

    Mvh

    Henrik

    Svar
    • Butternutfritter lyder da mega-lækkert!
      Jeg spiser gerne alle grøntsager, faktisk også underjordsgrøntsager. Til gengæld spiser jeg sjældent nødder og laktoseholdige mejeriprodukter, så på den måde går det fint op for mig, men det er jo altid et spørgsmål om kontekst. Vil man gerne være meget striks med kulhydraterne, når man nok længere med kål og salatgrønt, tænker jeg :)

      Svar
  7. Det lyder rigtig spændende, og skal da helt klart afprøves. Men sig mig.. Skal butternutsquashen ikke skrælles, eller hvordan?

    Svar
  8. Og jeg skal sten sikkert ha det til både frokost og aftensmad og morgenmad!
    Uhm hvor lækkert! Jeg eeeeelsker græskar!
    Jeg vil altså også at Sådan en kontorplads hvis nogen bare lige smækker sådan en frokost sammen til mig (;

    Svar