Skal man holde det 100%


En tanke, som gør mere skade end gavn, er tanken om, at man skal holde noget 100% for at lykkes, og hvis man ikke kan det, kan det være lige meget.

Men det kan bestemt ikke være lige meget. Det er lidt som at sige, at en løbetur på 1 km ingenting batter, fordi det ville være bedre, at man løb 5. Det er jo helt åbenlyst ikke sandt.

Indsatsen tæller, men 100% er urealistisk

Det er klart, at den, som passer sin træning 3 dage i ugen dag ind og dag ud, uge efter uge, måned efter måned, opnår et bedre resultat end en, der træner to dage i en uge, holder tre ugers pause og derefter træner en gang igen.

Resultatet står mål med indsatsen, det kommer vi ikke udenom. Men hvis indsatsen er  god og regelmæssig, er der ingen skade sket ved, at der er en dag eller uge, der falder udenfor. 

Jeg ville ønske flere mennesker ville omfavne denne tanke. Det ville føre til langt mindre selvsabotage end den sære tanke om, at kun 100% batter.

Hvordan ser indsatsen ud i et ægte liv?

Spørgsmålet er kommet op flere gange i forbindelse med Sommerklar med Madbanditten og især til, hvor nært min søster fulgte protokollen for at opnå de imponerende resultater, hun opnåede.

Jeg har derfor spurgt hende ad og har prøvet at samle det hele herunder.

Lidt ikke-uvæsentlig baggrund først

Min søster er 39 og har en aktiv 2-årig og et travlt fuldtidsjob. Hun har aldrig været overvægtig og var det jo heller ikke, før protokollen startede. Protokollen lavede jeg til hende, fordi hun ønskede at komme af med lidt kilo før sommerferien sidste år. 

Af forskellige grunde besluttede vi, at protokollen til hende hellere skulle være Low Carb end Keto. Det er derfor man kan spise så mange grøntsager, og derfor at der også er skrevet ting ind som frugt, alkohol og valgfrie måltider.

Vores mål var, at hun skulle tabe ca. 500 g fedt pr. uge. Hun endte så godt nok med at tabe gennemsnitligt 1 kg pr. uge, hvilket jo så var over forventning.

Hvor meget trænede hun?

Mange har spurgt til træningen, fordi det på billederne ser ud, som om hun blev mere muskuløs i den periode, hun fulgte protokollen.

Hun forsøgte at nå sine daglige gåture, og hun styrketrænede 3 gange pr. uge (hjemmetræning med bl.a. TRX). Træningen har helt sikkert hjulpet hende til ikke at tabe nævneværdig muskelmasse under vægttabet. 

Men hun byggede altså heller ikke nævneværdig muskelmasse. Dels er det at bygge ny muskelmasse en meget tidskrævende proces, og dels er det sværere, når man er i kalorieunderskud. 

Det, som billederne viser, er, at hendes muskler bliver mere synlige, fordi hendes fedtprocent er lavere på efterbillederne. 

Sommerklar med Madbanditten

Hvad var den største udfordring?

Hun spiste i forvejen overvejende sundt, grønt og proteinrigt og den største udfordring madmæssigt var at luge ud i mellemmåltiderne og alle de løse ting, der ryger ind i løbet af en dag.

At få sat hovedmåltiderne i system hjalp meget på trangen til at snacke mellem måltiderne. Nogle gange var der en smule sult sidst på eftermiddagen eller om aftenen, men ikke noget voldsomt, der ikke kunne sparkes til hjørne med et glas danskvand eller en kop kaffe eller te.

Var der lidt slinger i valsen i en dag eller to, fik hun hurtigt rettet op igen.

Brugte hun de valgfrie måltider og hvad spiste hun?

Hun brugte det valgfrie måltid hver uge. Nogle gange bare på at spise søde kartofler til aftensmaden eller drikke et ekstra glas vin, og andre gange til at spise ude, være på besøg hos venner, eller hvad livet nu lige bød på.

Hun havde flere middage ude, sociale arrangementer og lignende undervejs. Hun forsøgte at time det, så det passede med det valgfrie måltid. Nogle gange valgte hun en salat med kylling/fisk fra menuen, imens de andre spiste pizza, men andre gange gik hun all in og spiste 5-retter med vinmenu på restaurant.

Men hverdagsmåltiderne var overvejende på plads, og i sidste ende var det det, der bragte hende det flotte resultat.

Hvad gjorde hun, når vægten stod stille?

Hun havde også perioder, hvor vægten stod stille i irriterende mange dage eller krøb opad igen, og vi drøftede undervejs, hvornår det var tid til at have tillid til processen, og hvornår det var tid til at justere.

Men vi nåede faktisk ikke at justere, før vægten pludselig tog et nøk nedad. Og det er jo i virkeligheden det, man ser, hvis man disse perioder fortsætter i stedet for at give op.

De daglige vejninger gav desuden over tid indblik i ting, som at vægten ofte steg dagen efter træning, eller at ting som søvn og tid på måneden også spiller ind.

Men set over en længere periode er trenden faldende, og det er det vigtigste. 

Det, der gav resultaterne her, var en god og stabil indsats de fleste dage over en lang periode. Der var ikke tale om en robot, der traf 100% gode valg hver dag. 

Det, der sker, når man kommer godt i gang, er, at man får indblik i, at indsatsen tæller. Og når man ser resultaterne af sin indsats, bliver det en motivation i sig selv. 

Vil du prøve Sommerklar-protokollen på egen krop?

Folk er allerede i fuld gang med at prøve kræfter med protokollen. Feedback indtil videre er, at de sætter pris på den enkelthed, som protokollen byder ind med og også det, at den er mindre streng end Keto. Det passer godt til det lune forår.

Sommerklar med Madbanditten koster 99,- og sendes til dig øjeblikkeligt efter dit køb.

Læs mere om Sommerklar her:

Få mere ud af Madbanditten

Få adgang til energiberegninger på alle opskrifter, få din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, lav dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller brug de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette og meget mere får du som PLUS-medlem🤩

Det koster mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Skal man holde det 100%”

Skriv en kommentar