Salt – får du nok af det?


Salt og det at skulle spise mere af det – ikke mindre – er ganske kontroversielt. Vi hører ofte, at vi skal spare på saltet, ja, vi har endda et helt kostråd dedikeret til netop dette. Det er både rigtigt og forkert. Danskerne får en stor del af saltindtaget fra forarbejdet mad, og det kommer helt bestemt de fleste til gavn at skære ned på det salt, der kommer ad den vej. Spiser man derimod en kost baseret på naturlig mad, risikerer man faktisk at komme i lettere saltunderskud.

Overgangsbesvær og LCHF

Meget overgangsbesvær på LCHF skyldes faktisk saltmangel. En kost med få kulhydrater sænker insulinniveauet, og det lave insulinniveau får nyrerne til at udskille væske og salt. 

Husker vi ikke at tilføje ekstra salt til maden, risikerer vi derfor at komme i underskud. Sveder vi oven i købet meget, fordi vi træner meget, eller fordi det er sommer og varmt, bliver det kun vigtigere!

Hvordan føles saltmangel?

Saltmangel kan føles som generel utilpashed, træthed, koncentrationsbesvær, hovedpine, forstoppelse etc. Selv jeg, som har spist LCHF(-inspireret) i årevis falder ind imellem i fælden med ikke at få nok salt.

Føler jeg mig dårligt tilpas, tester jeg derfor for saltmangel ved at drikke et glas vand tilsat en halv tsk salt. Jo, det smager dårligt, men 9 ud af 10 gange får jeg det markant bedre indenfor en halv times tid. Så ved jeg, at min utilpashed skyldtes saltmangel, og jeg bliver opmærksom på at få nok salt indenbords. Og det er jo ikke bjerge af salt, vi taler om her. Bare en lille opmærksomhed på det.

Det gør jeg ganske enkelt ved at huske at salte maden ekstra eller ved at tilsætte et lille nip salt til mit drikkevand løbende igennem dagen. Eller ved at gøre min krop den gode tjeneste at drikke et glas hjemmelavet bouillon en eller to gange om dagen. Jeg vælger helst ikke-forarbejdet salt, som samtidig indeholder mineraler som fx magnesium og kalium også. Jeg har altid 3-4 forskellige typer salt i mit køkken og veksler i brugen af dem. Og så laver jeg også min egen saltblanding – se her: Supersalt

Læs også denne længere artikel om salt: Keto og salt – derfor er det vigtigt 

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

39 kommentarer til “Salt – får du nok af det?”

  1. Et lille tip kan være at bruge en lækker urtesalt. Jeg bruger læsøsalt med brændenælde i mit vand, hvis jeg oplever symptomer på saltmangel, og jeg fristes næsten til at sige, at det smager godt. Lidt hen ad bouillon. Så går det lidt nemmere end med “ren” salt :-)

    Svar