Sådan tjener du penge på din blog!


Du kan sagtens tjene penge på blogging. Har du en drøm om at leve af din blog, så læs med i denne grundige guide.

Jeg lever af at blogge. Når folk spørger mig, hvad jeg laver, og jeg siger, jeg er professionel blogger, bliver de helt tomme i blikket, så jeg er begyndt at sige, at jeg er forfatter, for det kan de fleste forstå. Men i virkeligheden  er min primære beskæftigelse, at jeg blogger. Bloggen her er kernen i min forretning, den er min og min alene, og det er den, de andre ting (bøger og foredrag) udspringer fra.

Jeg modtager jævnligt spørgsmål om, hvordan man kan gribe det her blogging ad, så nu har jeg prøvet at samle nogle af mine erfaringer i det her indlæg. Tipsene her er baseret på de overvejelser, jeg har gjort mig, i takt med at bloggen her har bevæget sig fra hobby til forretning og kan bruges både, hvis du er helt ny til blogging, eller hvis du har en blog, du gerne vil udvikle yderligere på.

SÅDAN KOMMER DU I GANG

Opret din blog

Ja, det siger måske sig selv, men du starter ved at oprette en blog og begynde at blogge.

Der er masser af gratis blogplatforme, du kan benytte dig af. Jeg bruger og foretrækker WordPress. Prøv at være kreativ, når du finder på dit blognavn eller hold det neutralt ved at bruge dit eget navn. Det gælder især, hvis du hedder noget lækkert som fx Emily Salomon eller Anna Warrington. Grethe Jensen vil være knap så sexet her (undskyld, Grethe!).

Hav med dig i tankerne, at din blog måske en dag vokser sig så stor, at den bliver din forretning. Så er det måske lidt nederen, hvis den hedder noget skørt som fx Madbanditten. Bare et tip!

Producer godt og unikt indhold så ofte som muligt

For at din blog vil tiltrække læsere, skal du producere noget indhold, og det skal du gerne gøre jævnligt. Det er også en fordel, hvis dit indhold har en slags unik karakter.

Medmindre du er kendt, når du starter din blog, vil ingen eller ganske få læse den i starten. Der starter vi alle, men klø bare på med indlæggene, og så skal læserne nok komme.

Er du dygtig med kameraet, kan gode billeder også være med til at lokke læsere til.

Vær passioneret

Skriv om noget, som virkelig interesserer dig! Passion og entusiasme smitter.

Det er altid interessant at læse, hvad passionerede mennesker har på hjerte. Næsten uanset emnet. Så vælg at blogge om noget, du interesserer dig for, noget du ved noget om eller noget du er nysgerrig efter at komme til at vide mere om.

Det gør ikke noget, at dit emne er niche-agtigt, for det kan ændre sig. Hvor mange tror du, kendte til LCHF, da jeg startede denne blog tilbage i 2011? Ikke mange, kan jeg afsløre.

Vis dine læsere hvem du er!

De fleste kan godt lide at vide, hvem det er, der skriver, så fortæl også dine læsere lidt om, hvem du er, hvordan din hverdag ser ud, skriv om de tanker du gør dig, vis dit kæledyr, din hobby eller andet, du er passioneret omkring.

Om du vil have billede af dig selv på din blog er også en overvejelse værd. Selv foretrækker jeg at læse blogs, hvor jeg ved, hvem der skriver, og jeg synes, det er rart at have et ansigt på personen.

Kontakt og dialog

En blog er et socialt medie og ikke en form for envejskommunikation. Jeg synes derfor, det er vigtigt at prioritere dialogen med læserne.

For mig betyder det, at jeg forsøger at svare på alle kommentarer her på bloggen (og på FB, IG etc.), selvom det kniber nogle gange. Det er også vigtigt for mig, at jeg holder en pæn tone her på bloggen, og at alle læsere og spørgsmål er velkomne.

Så jeg svarer pænt, også når jeg for 800. gang svarer på “om man man spise skyr!” (det må du selv om – bare jeg ikke skal spise det!).

Vil du tjene penge på blogging? Sådan tjener du penge på din blog - tip til at starte en blog og gøre den til din forretning --> Madbanditten.dk

PROMOVER DIT INDHOLD

Det er kedeligt at have en blog, som ingen læser, så nu skal du i gang med at promovere dine indlæg. Her er sociale medier geniale til at få udbredt kendskabet til din blog.

Opret Facebook-side

Opret en Facebookside til din blog, og inviter dine venner til at synes godt om din side.

Nøjes evt. med at invitere dem, du mener, vil finde din blog relevant. Engagerede følgere er vigtigere for dig end et vist antal likes.

Du kan også dele dine indlæg i relevante grupper og tiltrække nye læsere ad den vej, ligesom du også kan bruge din egen FB-profil.

Hvor aggressivt du vil gå til værks her, er op til dig. Selv deler jeg kun mine indlæg på Madbandittens FB-side og aldrig på hverken min egen profil eller i grupper.

Min (private) tid på sociale medier er sparsom, så hvis jeg møder det samme blogindlæg fire gange i mit feed,  vælger jeg som regel at melde nogle af den bloggers kanaler fra.

Brug også andre sociale platforme

Spil aldrig kun på én hest. Brug også Instagram, Pinterest, Twitter eller Youtube til at få dine indlæg ud og arbejde.

Du behøver ikke være til stede overalt, men du kan vælge hvilke medier, der er mest relevante for dit indhold.

Forskellige typer blogs performer godt på forskellige platforme.

Husk også nyhedsbrevet!

Du SKAL også sætte et nyhedsbrev op!

Det kan være, du tænker, at det behøver du ikke, men det gør du! Du behøver dog ikke at sende noget ud, men du skal begynde at indsamle emailadresser fra dine læsere.

De sociale medier er et tveægget sværd at arbejde med, og Facebook ændrer fx algoritme, som vi andre skifter underbukser.

Det betyder, at du aldrig kan vide, hvor mange FB vil vise dine indlæg til. En dag kan de vælge at stoppe med at vise dem til nogen overhovedet, medmindre du betaler store summer for eksponeringen. Det samme gælder de andre sociale platforme.

Så se på de sociale platforme som en slags markedsføringskanal, der kun er til låns.

De emailadresser, du samler ind fra dine læsere, er derfor din forsikring og din sikkerhed for, at du kan komme i kontakt med dine læsere, hvis dine indlæg pludselig ikke når så langt ud, eller hvis uheldet er ude og din blog bliver hacket (som min gjorde nogle år siden -l’horreur!!) eller hvis den på anden vis er utilgængelig.

Jeg startede med Mailchimp til mine nyhedsbreve, men er siden rykket over i Simplero, og begge dele er jeg rigtig fint tilfreds med. Mailchimp er gratis at bruge, indtil du når et vist antal modtagere. Jeg ved ikke helt, hvordan det forholder sig med Simplero.

TJEN PENGE PÅ DIN BLOG

Når du har en blog, kan du tjene penge på annoncer, på sponsorerede indlæg og på affiliate marketing. Her skal du gøre op med dig selv, hvad der passer dig bedst.

Her på Madbanditten har jeg valgt at fokusere på annoncer og affiliate marketing.

Jeg var meget sen til at få annoncer på og bloggede annoncefrit i de første to år. Men så sprang jeg ud som selvstændig, og der skulle jo penge ind et eller andet sted fra, og så måtte jeg give lidt kald på idealerne, eller hvad man nu skal sige.

Og sådan vil det være hele tiden, når du skal tjene penge på din blog. Det kræver et par slugte kameler undervejs.

Annoncer 

Annoncer er jo ikke ligefrem forskønnende, men de er et nødvendigt onde, hvis du vil leve af din blog. Og generelt er det sådan, at jo større og mere generende annoncerne er, jo flere penge får du for dem. Her må man som blogger hele tiden veje generne overfor læserne (som man gerne vil have kommer tilbage dagen efter) mod de penge, der skal tjenes ind.

Nogle gange bliver det et nej tak, andre gange sluger man en kamel eller to.

Google Ads er et fint sted at starte. Kønne er de ikke, og indholdet af dem varierer fra superrelevant til det rene skrammel.

Google prøver at vise brugeren annoncer, som er baseret på den besøgendes tidligere færd på internettet. Har du lige søgt efter cykelhjelme til ungerne eller hotel i Barcelona, er det derfor kun det, du ser. Du og jeg ser derfor heller ikke de samme annoncer, når vi bevæger os rundt på internettet.

I den bedste af alle verdener havde vi allesammen kun æstetisk smukke annoncer fra Irma, Urtekram og Aarstiderne på vores madblogs, men sådan er verden desværre ikke skruet sammen.

Du kan sagtens vælge selv at kontakte relevante annoncører til din blog, men min erfaring er, at din blog skal være meget stor, før den er attraktiv for annoncørerne.

Bliv en del af et bloggernetværk

Du kan også vælge at blive en del af et bloggernetværk, som vil placere annoncer på din blog. Fordelen ved bloggernetværk er, at du har nogen til at håndtere annoncørerne og varetage det tekniske på din blog. Ulempen er, at de tager en stor bid af kagen, og der er mindre tilbage til dig.

Selv var jeg kortvarigt i et bloggernetværk i bloggens spæde opstart men forlod det efter en kort periode og har siden valgt at være helt min egen. Det har jeg valgt, fordi jeg gerne vil være uafhængig, og fordi jeg tror på, at det er sådan, jeg kan tjene flest penge på min blog.

Affiliate marketing

Affiliate marketing er en disciplin indenfor online marketing, hvor du sætter en tracking kode ind i dine links, når du linker til webshops fra din blog. Er der så nogen, der klikker på dine links og handler i den pågældende webshop, modtager du kommission af det salg. Det drejer sig ikke om enorme summer men mere om mange bække små.

Affiliate marketing foregår ved, at du opretter dig som “publisher” hos nogle tredjepartsbureauer (Partner-ads, Tradedoubler, Zanox etc.) og herefter melder dig på de kampagner/kunder, som har relevans for din blog og dit publikum.

Det er vigtigt at huske, at affiliate marketing anses for reklame, hvorfor du skal oplyse dine læsere om, at du bruger affiliate links i dine indlæg.

Sponsorerede indlæg

Når du skriver et sponsoreret indlæg, betaler virksomheden dig et beløb for at skrive et reklameindlæg om deres produkt.

Nogle gange forærer de dig bare produktet, andre gange får du penge for det. Uanset betaling, er det at sidestille med reklame, og indlægget skal mærkes som sådan.

Jeg har kun lidt erfaringer med sponsorerede indlæg endnu. Det skyldes bl.a. om, at jeg gerne vil have, at indlæg her på bloggen er unikt, og de fleste tilbud om sponsorerede indlæg sendes ud til bloggere i klynger.

Derfor laver jeg hellere direkte samarbejder med relevante virksomheder, der kontakter mig. Min erfaring er, at de bedre forstår værdien i omtalen, og hvorfor prisen er, som den er, end et bureau, som måske i lidt højere grad skyder lidt med spredehagl og hellere vil have mange mindre omtaler end én stor. Det er helt ok med mig, men der takker jeg pænt nej.

Jeg arbejder ikke for produktprøver. Får jeg tilbud om at “teste et produkt” og derved få produktet som betaling for omtalen, takker jeg pænt nej eller indgår en dialog om vilkår og pris. Nogle gange når vi hinanden, andre gange ikke.

Det vigtigste, synes jeg, når det kommer til sponsorerede indlæg er, at man kun tager produkter ind, man kan stå inde for, og også at man får lavet en aftale, man er glad for.

Hvis man er tilfreds med, at betalingen er et nyt vaffeljern, er det helt fint men jeg synes heller ikke, man skal være bange for at prissætte sin omtale.

Men det er et punkt, hvor hver blog arbejder forskelligt.

TRAFIK OG TROVÆRDIGHED

Som blogger lever du af din trafik og af din troværdighed, og du vil derfor gerne værne om begge dele. 

Bloglæsere er flygtige, og unfollow-knappen eller den næste spændende blog er bare et klik væk, så hav dine læsere med i tankerne, når du planlægger, hvad der skal have plads på din blog.

Trafik er penge

Din indtjening på bloggen stiger proportionelt med dine besøgstal på bloggen. Jo flere besøgende, jo mere attraktiv vil du være for annoncører, jo flere visninger vil dine annoncer have, jo flere klik vil du få på dine affiliate links og jo flere penge kan du tage for dine sponsorerede indlæg.

Dermed ikke være sagt, at trafik er det eneste, der gælder, for det er det ikke.

Et relevant sponsoreret indlæg på en lille blog, kan fx have langt større værdi for afsendervirksomheden end et knap så relevant sponsoreret indlæg på en stor blog, og bør derfor kunne aflønnes derefter, men desværre er der stadig mange, som kun kigger isoleret på besøgstal og reach.

Vær god ved dine læsere

Du vil gerne have, at dine læsere skal bære over med dine til tider generende indtægtsgenererende tiltag på bloggen, så i andre sammenhænge vil du gerne forkæle dem. Det kan være ved at lave gratis guides, du ved, de gerne vil have eller andre tiltag, du oplever skaber glæde eller loyalitet.

Men indtægtsgenerering eller ej, så er dine læsere dit vigtigste kort, og dem skal du behandle pænt.

Se på det, som at du inviterer dem ind i dit hjem, og du gerne vil have, at de skal føle sig godt tilpas. Lyt til hvad de har at sige og tal pænt og respektfuldt til dem. Føler de sig mødt og godt behandlet, vil de komme tilbage og måske også anbefale din blog til andre.

Husk også, at det kun er få, der giver sig til kende via kommentarer, så selvom dit kommentarfelt er fyldt med folk, som støtter dig, kan du godt samtidig støde andre læsere fra dig. Indlæg, som handler om at nedgøre en bestemt type eller folk, der gør noget bestemt, er derfor generelt en dårlig idé.

Troværdighed er penge

Som blogger lever du også af din troværdighed.

Det kan virke smigrende, når virksomheder kontakter dig og tilbyder dig at sende dig gaver, blive “ambassadør” for deres produkt eller inviterer dig til events, og det kan virke som en ringe betaling, at du lige poster et indlæg om produktet.

Ingen af delene er der noget i vejen med, men husk at have din læser og din egen troværdighed med i tankerne og overvej, hvad det vil betyde for dit brand eller din troværdighed, at du sættes i forbindelse med et givent produkt.

Hvorhenne vil det fx stille mig, hvis jeg pludselig postede et indlæg om, hvor lækre, jeg syntes, Nupos måltidserstatningsbarer var efter at have modtaget en kasse “til test”.

Hvis jeg var fast læser af denne blog, og det skete, ville jeg aldrig vende tilbage, tror jeg.

Og husk også, at det stadig er reklame, om end tangerende til skjult reklame. Virksomhederne lukrerer altså på den troværdighed, du har opbygget gennem dine gode blogindlæg og din interaktion med dine læsere, og den troværdighed vil du gerne værne om. Eller tage dig betalt for at sætte på spil. Sådan er i hvert fald mine overvejelser.

At reklamere i andre medier er ikke gratis (langt fra endda), hvorfor skal reklame være gratis på en blog?

En personlig anbefaling fra en blogger, man som læser har tillid til, er i mine øjne langt mere værd end en omtale i et magasin. Så blogger, husk dit værd!

Husk også, at alle gaver, du modtager, beskattes. I sidste ende kan du altså ende med at betale for at reklamere for en virksomheds produkt. Det, synes jeg ikke, lyder som en god forretningsmodel (for dig).

OVERVEJ SUPPLERENDE PRODUKTER

Det kan være en rigtig god idé at supplere bloggen med andre ydelser eller produkter, som kan virke styrkende for dit og bloggens brand og sikre yderligere udbredelse. Der er mange måder at gøre det på.

Skriv en bog

Forlagene har i den grad fået øjnene op for hvor genialt, det er at lave bøger med bloggere.

At lave bøger med en populær blogger (eller en populær instagrammer eller anden online personlighed med mange følgere), der kommer til bordet med en kæmpe følgerskare og en enorm (gratis) markedsføringsplatform, får jo forlag til at klappe i hænderne.

Men glæden går begge veje. For det er også genialt for bloggeren at få lov til at have sit indhold ude i en anden form.

Der er en kæmpe synergieffekt mellem det at have en blog og skrive bøger. Bøgerne arbejder bedre ude i de traditionelle medier, og de skaber en masse omtale og trafik til bloggen, og med bloggen og mange læsere i ryggen er der en eller anden form for garanti for salget.

Lav en e-bog eller et andet online produkt

Du kan også vælge at lave en e-bog eller et online produkt og sælge den på din blog.

Jeg har lanceret to online produkter. En praktisk guide til striks LCHF og et 28 dages online forløb – LCHF KICKSTART.

Det er både sjovt, lærerigt og kan være indbringende at lave supplerende betalingsprodukter til bloggens øvrige gratis indhold. Det siger sig selv, at produktet skal lægge sig i forlængelse af bloggens tema.

Salget af online produkterne foregår primært i nyhedsbrevene men også her på bloggen og på øvrige sociale platforme. Jeg kan kun anbefale at tage hul på denne del også.

Hold foredrag

Foredrag er en god indtægtskilde, som kan fungere rigtig fint side om side med en blog og hvor synergieffekten igen er rigtig god.

At tage blogger-læser-forholdet ud på den anden side af skærmen er en rigtig fin måde at skabe yderligere loyalitet og tilhørsforhold.

Læserne synes tit, at de kender bloggeren ved at læse med på bloggen men at opleve bloggeren live, styrker indtrykket og tilhørsforholdet.

Samtidig tager de trofaste læsere ofte et par venner eller familiemedlemmer under armen til foredraget eller fortæller begejstret om det, når de kommer hjem, og på den måde når du også ud til en ny gruppe.

Det kan også være, at foredragsformen ikke lige er dig, men du i stedet hellere vil holde kurser, workshops, webinarer etc. Idéen er den samme.

MEN BLOG FØRST OG FREMMEST FORDI DET SJOVT!

Hvis der fandtes én skudsikker vej til at tjene nok penge på sin blog til at leve af den, ville alle gøre det. Det er jo et virkelig skægt job! Men at nå dertil skyldes lige dele held og talent, tror jeg.

Det er først og fremmest glæden ved at skrive/producere indhold, der skal drive værket her, så blog først og fremmest, fordi du synes, det er sjovt.

Hvordan du vælger at gribe din blog an, handler også om, hvad den er for dig. Er det et rent hobbyprojekt, eller har du en drøm om at leve af den en dag? Eller er det en hobby, som gerne må kaste lidt af sig i form af penge eller sjove oplevelser?

Din blog kan også sagtens starte som det ene og udvikle sig til det andet i takt med, at den vokser sig stor og stærk.

Inden jeg runder af, vil jeg lige understrege igen, at tipsene her er baseret på de overvejelser, jeg har gjort mig undervejs og altså ikke udtryk for en universel model.

Happy blogging!

Prøv PLUS gratis i 7 dage

Som MadbandittenPLUS-medlem får du adgang til at se energiberegninger på alle mine 2.000 opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme opskrifter og lave egne madplaner med indkøbsliste, du får en velkomst e-bog om Keto og du kan lytte til min podcast. Du får også adgang til en lukket spørgeside, hvor du kan stille spørgsmål til mig.

Altsammen gratis de første 7 dage.

Ja tak – start prøveperiode nu!

MadbandittenPLUS

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

80 kommentarer til “Sådan tjener du penge på din blog!”

Skriv en kommentar

  1. Selvom de efterhånden er gamle, er de bestemt brugbare – dine tips.
    Og jeg er helt enig i, at man skal passe på sin troværdighed.
    Selv indrømmer jeg gerne, at jeg vil blive glad i låget, den dag jeg (måske) kan tjene til en is via bloggen. Men jeg vil ikke tjene de penge for en hver pris. Troværdighed er vigtigt for mig, som blogger. Mine læsere skal kunne stole på, at det jeg siger, er det jeg mener. Også når det kommer til sponsorerede indlæg og reklame :).
    Vh Anne

    Svar
  2. hejsa. overvejer selv at oprette, er det her wordpress god nok og hvordan kommer jeg i gang med Google ads? vil gerne tjene penge på som blogger. har fuldtidsarbejder, men et spændene liv, og har mange interesser, så jeg vil gøre det for sjov, men vil gerne have som et lille ekstra indtægt. og der er så mange side man kan starte som blogger, man det skal være en nemt og gratis en. tak. vh nicole

    Svar