Mandagstanker om at rydde op i uvanerne


Selvom jeg har befundet mig i denne her Low Carb-verden i 7-8 år, kan jeg sagtens stadig have uvaner, der sniger sig tilbage og hvor jeg lige kan have brug for at stoppe op og sige: Okay, så skruer vi lige lidt ned for kulhydraterne igen.

Af alle etiketter, vi kan sætte på lavkulhydratkost, kan jeg nemlig bedst lide Low Carb. At skrue ned for kulhydraterne eller have styr på sit kulhydratindtag er det absolut vigtigste i alle forskellige Low Carb-tilgange.

LCHF – High fat, yesssss!

LCHF kommer fx nemt til at signalere, at det handler om at presse en masse fedt i sig. At fokus på at spise mere fedt er også vigtigt og har måske også en eller anden form for rigtighed, hvis man kommer fra et meget fedtfattigt udgangspunkt.

At spise mere fedt er nemlig med til at bringe den dejlige mæthed, energi og følelse af ro eller stabilitet i kroppen, og det er meget svært at lykkes med Low Carb Low Fat.

Men nogle bliver så opsat på High Fat-delen, at de glemmer at tage Low Carb-delen med. Og så spiser de pludselig ikke få nok kulhydrater til at mærke den appetitdæmpende effekt. I stedet spiser de nu moderat med kulhydrater (fx frugt, yoghurt, low carb-bagværk) og meget fedt og derfor får de nu virkelig mange kalorier.

Svært at gå ned i vægt så og ikke helt det, der var meningen…

KETO – skal man så være i ketose?

KETO kan jeg egentlig bedre lide, for KETO signalerer, at man er i en så kulhydratreduceret tilstand, at kroppen producerer såkaldte ketonstoffer, som er et biprodukt af fedtforbrændingen og som derfor indikerer, at kroppen kører på fedtforbrænding.

Godt nok er der også mange myter om KETO, som fx den med, at man skal spise 70-80% fedt (det skal man ikke), men de fleste forstår, at KETO handler om at spise utroligt få kulhydrater, oplever jeg.

Nogle gange bliver KETO dog nemt en faldgrube, hvor man tror, at det er selve det at være i ketose, der giver resultaterne på vægten. Det er det med al sandsynlighed ikke.

Og det fungerer i hvert fald ikke sådan, at man taber sig mere ved at begynde at presse fedt i sig for at drive sin krop ind i ‘dyb ketose’.

Den strategi kan have sin plads, hvis man bruger KETO terapeutisk til behandling af fx epilepsi, men altså mindre super, hvis målet var vægttab.

Vild med fedtforbrænding

KETO er en vild intervention for de fleste og at få lov at mærke, hvordan det føles at være i en krop, hvor fedtforbrændingen buldrer derud af, hvor man kan gå mange, mange timer uden at spise og uden at miste energi, kognitionsevne, humør eller at være mærkbart sulten er en oplevelse, jeg ønsker for alle.

Jeg opfatter KETO som en intervention. Et værktøj, man kan bruge efter lyst og behov. Ikke nødvendigvis som noget, der er værd at efterstræbe fra nu af og til evig tid.

Da jeg skrev KETO-bogen tænkte jeg flere gange, at det var utroligt dejligt med en bog, hvor jeg kunne distancere mig selv og min person lidt fra ‘konceptet’.

KETO er den metode, jeg bruger, når jeg rådgiver andre i at gå ned i vægt.

Kost og livsstil til vægtnedgang og kost og livsstil til vægtvedligehold er to forskellige ting.

Det glemmer vi nogle gange.

Min kost – fra KETO til Low Carb og tilbage igen

Nuvel…

Meget af min egen kost er egentlig meget kulhydratfattig. I hvert fald for det meste. Af den simple grund at både jeg og min mave har det bedst sådan.

Jeg lander vel mellem 0-50 g kulhydrater om dagen, hvis jeg skulle vælge at tælle dem (hvilket jeg faktisk ikke gør). I perioder spiser jeg op til omkring 100 g kulhydrat om dagen og når jeg bliver træt af ballonmave, sukkertrang, sult mellem måltiderne og dårlig søvn plejer jeg at skrue lidt ned igen.

Det valg er egentlig ikke så svært.

Et par gange om året tager jeg strategisk Keto-periode. Vil du følge med på den strategi, kan du kigge på mit 6-uger lange Kickstart-kursus.

Og jeg oplever det som så dejligt lige at have en periode, hvor jeg lige fokuserer indsatsen og igen bliver mindet om hvor fedt det er, når det hele spiller.

Og for mig er det også en kærkommen lejlighed til lige at få ryddet ud i uvanerne og det kan være rigtig fint – selv for en som mig.

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

3 kommentarer til “Mandagstanker om at rydde op i uvanerne”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane.

    Først og fremmest tusind tak fordi du bringer fokus på hvordan kost og krop hænger uløseligt sammen, og hvordan man bare får det så meget bedre, når man spiser omsorgsfuldt for sin krop. For mig er det LCHF/KETO! Jeg er nu i slutningen af fjerde uge på striks LCHF, som jeg startede på for at få det bedre i min krop og tabe de kilo der har sneget sig på efter jeg rundede de 40. De første 2 uger gik det SÅ godt, mærkede da lidt til omstillingen i form af hovedpine og lidt kvalme. men et stort glas vand med salt afhjælper jo det meste, som du siger! Den første uge røg der en masse væske, jeg kunne se det tydeligt på mine ben, specielt. næste uge røg der næsten et kilo, og jeg følte mig spritklar i hovedet og humøret var bare i top! efter uge 3 var der ikke ændret på vægten..ikke så meget som et gram! humøret var mærkbart ikke så godt (også inden jeg steg på vægten) og benene føltes igen lidt spændte og tunge. nu efter uge 4 er vægten den samme som efter uge 2..benene tunge og humøret og klarheden ikke så god og skarp som i de første to uger.
    Jeg spiser 2 måltider om dagen, primært bestående af ovenjordisk grønt, creme fraiche 38%/mayo-dressing og fisk eller kød. Desuden drikker jeg som regel en eller to kopper kaffe med fløde, ca 10 gram. Desuden ca 2 liter vand og Husk om morgenen.

    Jeg cykler ca 11 km dagligt til og fra arbejde.

    Jeg har sådan set acceperet at vægttabet går i stå i en periode, men hvorfor? Hvad er det der gør at der ikke ryger noget af vægten, når jeg helt tydeligt spiser færre kalorier end jeg forbruger.

    Desuden er det som om den der vilde mæhedsfølelse jeg oplevede i starten, som gjorde at jeg uden at blinke kunne gå forbi kagefade og slikskåle, ligesom ikke rigtig indfinder sig længere..eller i hvert fald ikke så lang tid som i de første uger.

    What to do? Jeg er vild med at spise som jeg gør, men det slider at jeg hele tiden skal forholde mig til ikke at spise noget med kulhydrater i og at jeg oftere og oftere føler mig sulten..det var jo ikke meningen.

    Kan man tilvænne sig effekten?

    Bedste, men også frustrerede hilsner

    Tine

    Svar
    • Hej Tine
      Jeg anser det ikke for et vægttab, der er gået i stå, for det, der sker er, at du har tabt en del væske og en del af den væske genvinder kroppen (hvilket er en god ting) men den væske kamuflerer fedttabet på badevægten. Så det største problem er egentlig at stå på den vægt i tide og utide og tillægge den så meget værdi. Det er selvdestruktivt. Lad være med det. Kalorieunderskud=fedttab. Det er uundgåeligt.

      Lav energi er en anden sag, synes jeg, og det indikerer, at der er noget at rette op på. Mit gæt går på, at du spiser for lidt salt. Det gælder formentlig også, selvom du selv synes, du spiser vildt meget salt. Øg dit saltindtag med 1-2 tsk ekstra pr. dag i en periode og se om det gør en forskel. Gør det ikke, kan du sætte mængden ned igen.

      Andet gæt går på underspisning. Måske får du ganske enkelt for lidt energi ind. Måske værd at teste at spise tre måltider om dagen i en periode. Det er superfint kun at spise to gange om dagen men kun hvis det fungerer. Og der er i hvert fald noget, der ikke helt fungerer her.

      Skulle du tilfældigvis være en af de mange, der følger Lifesums retningslinjer, har du årsagen til begge dele der og så skal du stoppe med det og følge keto-bogens retningslinjer i stedet. Jeg har set det så tit efterhånden at det er blevet en slags fast disclaimer på alle svar.

      Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

      Svar
      • hej igen.

        tusind tak for svaret..vil prøve med salten..og det ekstra måltid. lifesum er jeg gået væk fra ..eller egentligt aldrig rigtig startet på, da du jo ikke kunne anbefale det. i stedet har jeg prøvet at følge dine mængder i KETO bogen. Har ikke den store sult om morgenen, der ligger i stedet den ene kaffe.. men vil prøve at spise formiddagsmad og så rykke resten af dagens måltider…så jeg kommer op på tre..

        og så ud med vægten! ved det jo godt…men nu ryger den s.. i kælderen! ;-)

        bedste og nu forhåbningsfulde hilsner

        Tine

        Svar