Er hytteost Low Carb / Keto?

Ja, hytteost kan godt spises på Low Carb / Keto. Hytteost indeholder kun omkring 3 g. kulhydrat pr. 100 gram og kan derfor sagtens indgå i en Low Carb / Keto kost. Derudover er den en god kilde til protein med sine 13 g pr. 100 g hytteost.

Hvad er hytteost?

Hytteost er en friskost med små ostekorn/ostetern i en flødelage. Hytteosten laves af skummetmælk og smager let syrligt og lidt salt.

Opskrifter med hytteost

Hytteost egner sig både til at blive brugt i det søde Low Carb / Keto køkken i fx pandekager og kager – og det salte køkken som fx fyld i wraps, sammen med laks eller avocado eller i en tærte.

Jeg bruger ofte hytteost til morgenmads- eller frokostretter. Det kunne fx være de populære HytteostpandekagerLaksemad med hytteost og æbleSpinatpandekage med hytteost og hindbær eller Broccoli vafler med hytteost, avokado og radiser.

I det søde køkken har jeg også lavet de klassiske kesoplätter og den lidt sjove Hytte à la mande, som er en slags Low Carb risalamande. Den minder også lidt om Risifrutti.

Brød med hytteost

Udover en masse lækre opskrifter til morgenmad og frokost med hytteost, har jeg også en lang række opskrifter på Low Carb brød med hytte ost.

Det er blandet andet denne Low carb kernebrød med højt proteinindholdLyst toastbrød og Focacciabrød.