Er hvide asparges Low Carb / Keto?

Ja, du kan godt spise hvide asparges på Low Carb / Keto. Hvide asparges indeholder ca. 92% vand og er, med sine 26 kalorier og 2,5 g kulhydrat pr. 100 gram, både kalorie- og kulhydratfattige. Hvide asparges kan derfor sagtens være en del af både en Low Carb og Keto kost.

Hvad er hvide asparges godt for?

Hvide asparges indeholder vitaminerne C-vitamin og B-vitamin samt mineralerne calcium, fosfor, kalium og magnesium.

Hvordan ordner man hvide asparges?

Hvide asparges skal skrælles. Du kan blot skrælle den med en tyndskræller eller en kartoffelskræller. Skræl den hvide asparges fra hovedet og ned hele vejen rundt. Skær et par cm. af enderne af.

Hvor længe skal hvide asparges koges?

De hvide asparges skal koges i letsaltet vand i 5-7 minutter, så har de stadig bid. Det afhænger naturligvis lidt af tykkelsen. Jeg har en opskrift med kogte asparges lige her. Du kan også vælge at grille dem. 

Du kan læse om tilberedning af grønne asparges lige her. 

Hvornår er det sæson for hvide asparges?

Hvide asparges har sæson i Danmark fra ca. 1 maj til Sank Hans i slut juni.

De hvide asparges tager lidt længere tid at dyrke end de grønne asparges, og derfor er de hvide aparges også også lidt dyrere end de grønne asparges. Men sæsonen er den samme.

Kan hvide asparges fryses?

Du kan sagtens fryse dine asparges. Dog skal de blancheres først.

Det nemmeste vil være at skære de hvide asparges i mindre stykker, blanchere dem i 5-6 minutter, lad dem køle ned og derefter pakke dem ned i portioner. Så er det nemt at tage dem op og fx bruge dem til høns i asparges.

Hvad spiser man til hvide asparges?

Klassisk tilbehør til hvide asparges er særligt sauce mousseline og rejer.

Derudover bruges hvide asparges oftest til Aspargessuppe med rejer og dild og Høns i asparges. Men de smager også skønt med fx brunet smør og ristede hasselnødder.