Er chili Low Carb / Keto?

Ja, du kan godt spise chili på Low Carb og Keto. Chili indeholder 9,5 gram kulhydrat pr. 100 gram. Men det er vist sjældent at man spiser så meget. Chili bruges ofte som smagsgiver og 1 chili vejer ca. 7-10 gram. En chili indeholder altså under 1 gram kulhydrat.

Er det sundt at spise chili?

Chili indeholder både mineraler calcium, fosfor, jern, kalium, kobber og magnesium.

Derudover indeholder chili A-, B- og C-vitamin og en smule E-vitamin.

Hvor stærk er chili? Og hvorfor er chili stærk?

Hvor stærk en chili er, afhænger af sort og modenhed. Jo mere moden den er, jo stærkere er den. Styrken af chili måles på den såkaldte Scoville-skala.

Chili er stærk da den indeholder capsaicinoider. Det er olie-sagtigt stoffer som gør chilien stærk. Der findes otte slags capsaicinoider og særligt capsaicin gør chilien stærk. Disse stoffer er flest i frøstolen og de hvide vægge. Det er altså ikke frøene der er stærkest i chilien.

Verdens stærkeste chili er Carolina Reaper, på Scoville-skalaen kommer den op på hele 2.200.000 Scoville (SHU).

Hvad er stærkest rød eller grøn chili?

Den grønne chili er ofte stærkest. Det skyldes at den grønne chili er mere umoden end den gule og røde som med modenheden også udvikler mere sødme.

Hvad kan man bruge chili til?

Chili kan bruges som smagsgiver, på samme måde som både hvidløg og ingefær. Chili giver retten ikke retten ret meget smag, men styrke og skarphed i smagen, afhængigt af hvor stærk den chili du bruger er.

Hvad hjælper mod chili?

Fedt hjælper mod styrken i chili. Capsaicin binder sig nemlig til fedt og mister sin styrke. Det er også derfor, at det virker godt at drikke mælk, hvis du har spist noget (for) stærkt.