Hvad indeholder chiafrø?

Chiafrø har et stort indhold af både omega-3 fedtsyren alfalinolensyre (ALA), fosfor, kalium, C- og B-vitamin. Chiafrø indeholder ikke gluten og er derfor glutenfri.

Derudover indeholder chiafrø to gange så meget protein som andre frø og hele 5 gange så meget calcium som mælk. Ydermere er der boron i frøet, som hjælper med at føre kalcium ind i knoglerne.

Der er 447 kalorier i chiafrø pr. 100 gram. 1 spsk chiafrø vejer ca. 9-10 gram og indeholder altså omkring 40-45 kalorier.

Hvorfor spise chiafrø?

Chiafrøet kan absorbere og holde på 12 gange sin egen vægt i væske. Det betyder også at chiafrøet har evnen til at gelere på samme måde som hørfrø. Det gør chiafrøet til en stor fugtgiver, der hjælper med at holde kroppen hydreret.

Chiafrøet indeholder 30% essentielle fedtsyrer, hvilket faktisk er planterigets rekord. Det store indhold af både antioxidanter, omega-3, protein og fibre gør også at chiafrøet er blevet udnævnt til en såkaldt “superfood”.

Hvad kan man bruge chiafrø til?

eg bruger chiafrø til alt fra bagværk fx chiaknækbrød og morgenmad fx chiagrød til kage fx brownie, kølige drikke og smoothies. Chiafrø er særligt gode som bindemiddel i glutenfrit brød og bagværk. Et godt eksempel er både Low Carb knækbrød og Wannabe rugbrød – det bedste kernebrød.

Hvor kan man købe chiafrø?

Chiafrø kan efterhånden købes i alle supermarkeder og helsebutikker. Det kan naturligvis også købes overalt på nettet, jeg plejer at købe mine chiafrø her.

Hvor meget chiafrø må man spise om dagen?

Fødevarestyrelsen anbefaler et dagligt indtag på højst 15 gram om dagen. Dette skyldes at det er den mængde der er undersøgt, da chiafrø blev godkendt til salg i Danmark. Derfor er det 15 gram der er blevet risikovurderet og fundet sikker. Fødevarestyrelsen har ikke kendskab til nogen sundhedsmæssige konsekvenser ved indtagelsen af chiafrø (kilde: Fødevarestyrelsen, 2022)