Er blomkål Low Carb / Keto?

Blomkål er en ofte brugt grøntsag i LCHF / Keto køkkenet. Blomkål er nemlig ideel som erstatning for både ris og kartofler. Du finder derfor også et hav af opskrifter med blomkål i alle mulige former og farver.

Blomkål har også en masse anvendelsesmuligheder, blomkål kan nemlig spises både rå som fx blomkålris eller kogt, bagt, i suppe eller stegt.

Blomkål findes både i orange og lilla, men jeg bruger som oftest blot det almindelige hvide blomkål. Det orange og lilla er dog virkelig smukt i fx salater.

Hvordan opbevarer man blomkål?

Blomkål opbevares bedst i køleskabet. Her kan det faktisk holde sig i op til en måned, det mister dog sin sprødhed med tiden.

Hvis du har en rest blomkål kan du med fordel bruge det som ekstra fyld i fx kødsovs, gryderetter eller i suppe. Du kan også vælge at blanchere og fryse det ned.

Hvornår er det sæson for blomkål?

Blomkål er i sæson fra juni måned til og med november.

Hvor længe skal blomkål koge?

Blomkål skal koge omkring 3-5 minutter. Et helt blomkål skal koges i ca. 10-12 minutter.

Hvor længe blomkål skal koge eller dampes, afhænger af hvor meget bid du gerne vil have og hvordan du bedst kan lide din blomkål.

Jeg plejer at dele blomkål i buketter og dampe det i ca. 3-4 minutter. Da jeg bedst kan lide det med lidt bid…. og helst ikke udkogt til ukendelighed. Skal den spises som blomkålsmos, koger jeg det 5-6 minutter.

Er blomkål sundt?

Blomkål er en god kilde til C-vitamin. Derudover indeholder blomkål også mineralerne calcium, magnesium og kalium.

Hvor mange kalorier er der i blomkål?

Der er 19 kalorier pr. 100 gram i blomkål.