Er avocado Low Carb / Keto?

Avocado kan sagtens indgå som en del af en Low Carb / Keto kost. Avocadoen er rig på umættede fedtsyrer, og selvom den også indeholder en del kulhydrat (7 g pr. 100 g), er den mere end velkommen i min kost.

Jeg får rigtig mange spørgsmål ift avocado og keto, derfor har jeg faktisk skrevet et helt indlæg om netop det: Alt om avocado og KETO

Er avocado sundt?

En avocado indeholder rigtig mange vitaminer, mineraler og fibre. Blandt andet er det en rigtig god kilde til kalium.

Jeg spiser den rent, i tern i salater, som guacamole og dip, i grønne smoothies og you name it.

 

Er avocado en frugt?

Avocado er en frugt. Faktisk er det en stenfrugt, fordi den har en kerne omgivet af frugtkød. Avocadoen bruges dog som oftest som en grøntsag og spises også oftest sammen med andre grøntsager.

Hvis du gemmer din avocadosten og sætter den i vand, kan du faktisk gro dit eget lille avocadotræ hjemme i stuen.

Hvor mange kalorier er der i en avocado?

Der er 155 kalorier i 100 g avocado. En avocado vejer ca. 100-200 g uden sten og skal.

Hvor kommer avocado fra?

Avocado vokser på et lille træ der oprindeligt stammer fra det sydlige Mexico og Mellemamerika. I dag dyrkes avocado i hele verden blandt andet i Californien, Spanien og Tyrkiet.

Hvordan modner man avocado?

Hvis du opbevarer din avocado ved stuetemperatur, vil den langsomt modnes af sig selv. Hvis du lægger den i frugtskålen med fx et æble eller en tomat, vil du kunne modne den hurtigere.

Både æbler og tomater afgiver ethylen som fremskynder modningsprocessen. Hvis du derimod lægger den i køleskabet, vil modningen tage længere tid. Læs min guide til den perfekte avocado.

Hvorfor er tallene i Frida anderledes?

Slår du avokado op i Frida, er det dog andre tal, du møder og det giver anledning til berettiget forvirring. Vi har derfor kontaktet Frida Fooddata for at høre, hvad pokker der er op og ned med den.

Deres svar er, at der i avocado findes nogle specielle sukkerstoffer, som de ikke analyserer for. Deres tal for ”Sukkerarter, total” og ” Kulhydrat, tilgængelig, deklaration” er derfor misvisende. De inkluderer pentoser og hexoser, men ikke de heptoser, der er i avocado. Det stemmer med ”Kulhydrat, tilgængelig, videnskabelig” hvis man regner med op til 9 g sukkerarter i avocado.

Et fint eksempel at vi er nødt til at tage alle data, vi kan finde, som vejledende og ikke som noget, der er mejslet i sten.