Punktering af sundhedsmyter, del 1


Det er nemt at blive sundhedsforvirret som helt almindelig dansker. Vi overøses med sundhedsinformation fra alle kanter, og det kan være svært at finde ud af, hvad og hvem man skal tro på. Og for at bidrage til den forvirring, har jeg i dag lavet en liste over nogle sundhedsmyter, som jeg mener er blevet tilbagevist så mange gange, at det virker fjollet, at de så stædigt hænger ved.

 

Så velkommen til 1. del af serien med punktering af etablerede sundhedsmyter:

 

1. Æg er skidt for kolesteroltallet
Rigtig mange er stadig lidt utrygge ved at spise for mange æg. For det er jo skidt for kolesteroltallet, ikke? Nixenbixen. Æg er rigtigt nok den mest kolesterolrige madvare, der findes, men det kolesterol, vi indtager gennem maden, har minimal indflydelse på vores kolesteroltal. Desuden regulerer kroppen selv kolesteroltallet, sådan at den producerer mere, hvis du indtager mindre og producerer mindre, hvis du indtager meget gennem kosten. Hvis man på nogen måde kan tale om, at æg giver en stigning i kolesteroltallet, er det en stigning af det gode HDL-kolesterol. Og det vil du gerne have mere af, for det beskytter dig nemlig mod hjertekarsygdomme. Så spis du bare æg. Også gerne flere om dagen. Æg er den mest næringsrige fødevare, vi har. Du kan læse mere om æg og kolesterol i Uffe Ravnskovs to bøger om kolesterol eller HER.

 

2. Mættet fedt er farligt
Dette er en af dem, der sidder godt fast, men det gør den ikke mere sand.  Frygten for det mættede fedt hænger sammen med frygten for et højt kolesteroltal, som man mente forårsagede åreforkalkninger, som førte til hjertesygdomme. En gruppe uafhængige forskere (heriblandt den danske læge Uffe Ravnskov) bad i 2008 om at få lov at se de studier, som det svenske Livsmedelsverket (Sveriges svar på Fødevarestyrelsen) lagde til grund for frygten for det mættede fedt og for de nuværende fedtfattige kostanbefalinger. De fremlagde 72 studier, som Uffe Ravnskov og hans kolleger herefter gik godt og grundigt igennem. Ud af de 72 studier fandt de uafhængige forskere to studier, som til nøds kunne siges at give støtte til teorien om det farlige mættede fedt. Resten handlede enten om noget helt andet eller konkluderede det modsatte. Tror du, det er noget, jeg finder på? Læs denne artikel fra Dagens Medicin eller tag dig tiden til at læse Uffe Ravnskovs bøger, hvori han nøje gennemgår disse studier.

 

3. Man bliver fed af at spise fedt
Ja, det virker jo ellers logisk nok. Cirka lige så logisk, som at man bliver sød af at spise sukker eller grøn af at spise grøntsager. Idéen om, at fedt feder hænger sammen med idéen om, at en kalorie er en kalorie. Og vi ved jo allesammen godt, at 1 gram fedt indeholder 9 kalorier, mens 1 gram kulhydrat eller protein kun indeholder 4 gram. Det virker oplagt! Vi kan jo spise næsten dobbelt så stor volumen kulhydrat eller protein, som vi kan for de samme kalorier fedt. Det, man så ikke lige har taget højde for her er, hvad maden gør ved din krop, når den først kommer indenfor. Fedt mætter fx, og stabiliserer dit blodsukker og holder dig mæt længe. Hvilket i sidste ende gør, at du samlet set spiser mindre. Men det er naturligvis ikke helt ligegyldigt, hvad du spiser sammen med dit fedt. En kost, som indeholder mange kulhydrater OG meget fedt vil med al sandsynlighed få din vægt til at stige, mens en kost med et højt indhold af fedt og et lavt indhold af kulhydrat enten vil stabilisere din vægt eller få den til at falde. Det kan du læse mere om HER eller HER.

 

4. Du skal spise mellemmåltider for at forbrændingen ikke går i stå
Uh, den har vi også hørt mange gange. Men det er også noget vrøvl. Tværtimod har kroppen godt af en pause til både at fordøje og forbrænde maden. I Paleo-miljøet er Periodisk Faste fx meget populært, og her er idéen netop, at man giver kroppen en pause fra det konstante bombardement af mad. Det kan du læse mere om HER.  Selv professor og overlæge Bente Klarlund har flere gange udtalt, at man skal spise tre gange om dagen, og at det her med mellemmåltider og snacks er noget vrøvl. Hvis du trives bedst med flere små måltider frem for tre større, så kan det såmænd også være ok. Det skal bare ikke være med begrundelsen, at din forbrænding ellers går i stå.

 

5. Sukker er ikke så slemt
Kom nu, jo, det er det. Sukker er rigtig slemt. Indtag af sukker har fornyligt i et nyt studie vist sig at være den primære årsag til type 2 diabetes, hvor man ellers tidligere havde konkluderet, at det var overvægt, der var årsag til udviklingen af diabetes. Derfor har man også i årtier sat overvægtige pre-diabetikere og diabetikere på en fedtfattig diæt med mange kulhydrater (=sukker) i vægttabets navn. Ikke smart.

Udover at være blottet for næring, er sukker også potentielt vanedannende, og det forårsager samtidig en stigning af de små tætte LDL-partikler og triglycerider i dit blod. Og så har du pludselig en risikofaktor for udvikling af hjertesygdomme. Sukker skaber desuden både insulin- og leptinresistens, og det er virkelig usmart. Leptin er det hormon, som hjernen udsender for at fortælle dig, at du er mæt og at du nu kan stoppe med at spise, og hvis det er ude af funktion, kan du selv regne ud, hvad der sker. Det kan du læse meget, meget mere om i den gode Dr. Lustigs bog Fat Chance.

 

Nå, men det var så første del af serien med punktering af sundhedsmyter. Anden del kommer snarest. Stay tuned!

 

 

 

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

19 kommentarer til “Punktering af sundhedsmyter, del 1”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane.
    Jeg har med stor interesse kigget her på bloggen og i din nye bog på E- bib. Dejlige inspirerende opskrifter, jeg har lyst til at gå igang med, og lækre billeder. En bog jeg må have i min reol.
    Jeg har i en periode spist efter “ketolyse kuren”, og det forbavsede mig at jeg kunne tabe mig ved at spise proteinholdig, fed mad med grønsager – uden at dyrke motion. Men det er jo bl.a. manglen på indtag af kulhydrater, der forklarer det.
    Nogle gode sidegevinster er netop, at blodsukkeret bliver stabilt og man holder op med at hungre efter sukker, mellemmåltiderne kan ofte springes over, fordi mæthedsfølelsen varer ved – og maven er ikke længere oppustet eller øm.
    Jeg bruger især olivenolie i min madlavning.
    Du nævner ikke planteolier i dine opskrifter. Er der en grund til det?
    Pia

    Svar
  2. Måske er mellemmåltiderne ikke forbundet med forbrændingen, men man kan jo ikke komme udenom at mellemmåltider kan hjælpe til et stabilt blodsukker. og et stabilt blodsukker mindsker i den grad sukkertrangen eller lyst til overspisning :-)

    Svar
    • Både og, vil jeg sige. Hvis man spiser fedtfattigt og kulhydratrigt vil jeg også mene, at mellemmåltiderne er et must for at holde blodsukkeret stabilt. Eller det var det i hvert fald på mig. Men hvid man spiser LCHF, giver maden jo ikke nogen særlig blodsukkerbelastning, og man oplever heller ikke de voldsomme blodsukkerfald, som vi (eller i hvert fald jeg) kender det fra tidligere. Hvis man er ved at omlægge sin kost til LCHF, og kroppen endnu ikke har vænnet sig til det, kan det også være, man har brug for flere måltider. Og så er der naturligvis også nogen, som bare trives med at spise flere små måltider end få store, men så er vi jo udenom argumentet med, at det skulle være for at holde forbrændingen i gang ;-)

      Svar
  3. Sender dig kyssere og krammere for endnu en gang at formidle det budskab, jeg selv har svært ved at få igennem. Så jeg har nasset på dit indlæg og linker til det ;)

    Svar
  4. Hej Jane,
    Fedt du skriver om disse myter. Jeg er træt at høre folk sige til mig at jeg ikke er normal for jeg ikke spiser sukker! Jeg hører tit det der: åhhh du er SÅ sundt ( på en sarkastisk måde) kom nu, du kan tåle! Jeg spiser paleo pga af maveproblemmer som jeg har haft i et par år og ingen har kunnet hjælpe mig end migselv og kostomlægning som jeg selv har fundet frem til ved at undersøge på nettet og er MEGA glad for din blog, maden har med alt det foregår i vores kroppe at gøre, alt det gode og onde. Jeg vil ønske der ville være flere som dig og fantastisk du tage disse emne til diskussion.
    Yara

    Svar
    • Ja, koblingen mellem at ville leve sundt og være på slankekur lever også i bedste velgående. Men det er faktisk ok at spise for at leve godt og ikke kun spise for at tabe sig. Tsk tsk..

      Svar
  5. Juhu for gode argumenter til den offentlige sundhedsdebat der – tak, Jane ;-)
    Du er for sej til at leveret et enkelt og letforståeligt budskab i en forvirrende jungle af sundhedsviden.
    KH
    – frk. sveske

    Svar
  6. Det har du skrevet meget overskueligt og let forståeligt – super godt og MEGET aktuelt indlæg.
    Jeg kan godt fornemme rundt omkring i mit netværk, at folk er temmelig forvirrede efterhånden. Jeg forstår dem så sandelig godt.. Men til gengæld synes jeg forståelsen for dét med at spise meget fedt – af det gode, naturligvis – er rykket en mikro-bitte-smule. Der er håb forude :)

    Svar
  7. Det er rigtig godt Jane! Lad os få slået hul på de myter, som vi er blevet indoktrinerede med de sidste (mange) årtier og som nu viser sig – en efter en – ikke at holde vand!
    Efter at have spist LCHF i omkring et halvt års tid, var jeg hos lægen og fik taget nogle blodprøver. Alt var perfekt! Kolesterol, triglycerider, blodsukker osv. Og det til trods for at vi spiser mængder af æg (2 personer mellen 40 og 60 æg om ugen nogle gange), bruger rigeligt af smør, kokosfedt, piskefløde, 34% creme fraiche osv. Men minimerer selvfølgelig kulhydraterne. Som du skriver, kan man naturligvis ikke spise begge dele – så vil det gå galt. Og vi har det bare så meget bedre!

    Svar
  8. Godt skrevet.. og jeg elsker også sætningen ‘cirka lige så logisk….’
    – også her har vi konstateret, at jeg er meget mere medgørlig, når jeg lever lchf end før, sååh :-)

    Svar
  9. HaHa… Elsker den her sætning: “Cirka lige så logisk, som at man bliver sød af at spise sukker”

    Jeg kan er i hvert tilfælde et omvandrende bevis på at jeg er 1000 gange sødere uden sukker :D

    Svar
    • Åh me too. Jeg bliver simpelthen så ubehagelig af at spise sukker. Det er lige før min mand kan finde på at kigge på mig og spørge: Har du spist sukker? – hvis jeg en dag er opfarende og sur.

      Svar