Portobelloburger


Portobelloburger er jo Keto-verdenens svar på en god efterårsburger. De gode, store portobellosvampe spiller rollen som burgerbolle og indeni kan man fylde alt det lækre, man normalt vil fylde i en burger. I mit tilfælde er det en god bøf med ost, bacon og lidt syltede rødløg.

Portobelloburger - opskrift på Keto burger med svampebolle

Portobelloburger

Føj til favoritter Udskriv Pin
Portobellosvampen er en glimrende erstatning i denne Keto-burger.
2
|
30 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Bland oksekødet med worcestershiresauce, salt og peber og form det til to bøffer.
  • Steg baconen sprød og læg den til side et øjeblik.
  • Opvarm smør på panden og steg bøfferne i et par minutter på den ene side, vend dem og kom osten ovenpå.
  • Lad bøfferne stege færdigt.
  • Opvarm svampene på en pande eller i ovnen til de begynder at blive møre.
  • Saml burgeren med salat, bacon, bøffer, rødløg og mayo.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Portobelloburger – lækreste burger uden brød

Portobellosvampe fås i flere størrelser og dette er et eksempel på at onlineshopping af dagligvare kan besværliggøre tingene. Jeg har fx flere gange været ude for at få en pakke med portobellosvampe på størrelse med store champignoner og det kommer der altså ikke meget burger ud af.

Så første skridt mod at lave portobelloburger er altså at finde svampe, der er store nok. Husk at der går to svampe til én burger.

De råsyltede rødløg havde jeg i køleskabet og det er jo så nemt så. Men ellers tager de virkelig ikke mange øjeblikke at lave.

Jeg har efterhånden virkelig mange opskrifter på burger i alle former og farver. Men særligt Keto-burger med chorizo og guacamole er altså virkelig god. Prøv også lige den!

Portobelloburger - opskrift på Keto burger med svampebolle

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

6 kommentarer til “Portobelloburger”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. For 10 år siden købte jeg faktisk en rimelig LC-burger på en ferie til udlandet (florida faktisk) – hvor brødet netop var erstattet af portobello. Det var godt..
    Senere kom jeg på en anden ferie til et andet sted til en portobello-burger – skuffelsen var stor – brød og bøffen var erstattet af portobello.. :D
    Heldigvis er det let at lave en god en selv.

    Svar
  2. Ang insulin:
    Nedenstående henholdsvis sendt til og modtaget fra frida.dk

    man. 14. dec. 2020 08.59 skrev Food-Foedevaredatabase :
    Hej Mette
    Tak for dit spørgsål.

    Inulin måles som en kostfiber og er indehold i vores tal for kostfibre.
    Kostfibre er kulhydrat der ikke er tilgængelig for den menneskelige organisme, og er ikke indeholdt i vores tal for tilgængelig kulhydrat.

    Kostfibre der udnyttes af bakterier i tarmen omsættes delvist til kortere fedtsyrer som er tilgængelige for mennesker.
    Mvh,
    Anders.

    http://www.dtu.dk/-/media/DTU_Generelt/Andet/mail-signature-logo.png

    Anders Poulsen

    Forskningsgruppen for Ernæring, Bæredygtighed og Sundhedsfremme
    Danmarks Tekniske Universitet
    Fødevareinstituttet
    Kemitorvet
    Building 201, Room 016
    2800 Kgs. Lyngby

    Mobil +45 93959091
    [email protected]
    frida.fooddata.dk

    From: M H
    Sent: 8. december 2020 21:37
    To: Food-Foedevaredatabase
    Subject: Jordskokker/inulin/kulhydrat

    God aften
    Jeg håber, at I kan hjælpe mig med følgende –

    Jordskokker angives at indeholde 15.1 g tilgængeligt kulhydrat og 2.6 g fibre.

    Jordskokker indeholder kulhydratet inulin, som ikke skulle påvirke blodsukkerniveauet, da det ikke optages førend det når tyktarmen hvor det forbruges som “bakteriemad”, hvis jeg har forstået det ret).

    Mit spørgsmål er:

    Hvor stor en andel af de 15.1 g kulhydrat udgøres af inulin? Eller er det kostfibrene, som udgøres af inulin? Eller ???
    Venlig hilsen
    Mette H

    Svar
  3. Kære Jane.
    Tænk engang, jeg har aldrig forsøgt mig med den ellers så populære LCHF-svampe-bolle som alternativ til den gængse brødbolleburger. Jeg vil nemlig som udgangspunkt hellere undvære end spise erstatninger for dit og dat. Men hér synes jeg egentlig ikke det virker som en erstatning, men mere som en lækker måde at afveksle sin burger på. Sådan har jeg det også med din kyllingepizza, så måske jeg egentlig er lidt dobbeltmoralsk og på sin vis følger med på erstatningsholdet.

    Nå, men faktisk ville jeg høre dig omkring jordskokker. Jeg tænker måske du ikke har den store erfaring med den, netop på baggrund af den indeholdende inulin som kan bidrage til mavegener. Men spørgsmålet går nu alligevel netop på dén dér inulin. Fordi som jeg har forstået det, optages jordskokker ikke i væsentlig grad netop pga denne inulin. Og i så fald, betyder det så, at man kan se gennem fingre med jordskokkens kulhydratindhold, altså at det på en måde er gratis? Eller har jeg misforstået det helt?

    Svar
    • Ha, det er så sjovt. Jeg har heller ikke prøvet portobelloen som burger før nu – så skørt for jeg har kendt til idéen i årevis. Jeg tror ligesom dig, at det fungerer så glimrende uden noget og jeg har ikke savnet nogen bolle. I går bestilte vi fx burgere fra Jagger og jeg spiser altid bare mine uden brød men i går ville jeg prøve med en glutenfri bolle. Jeg endte dog med at pille den fra og bare spise kødet for magen til kedelig oplevelse. Det er jo helt meningsløst og ligegyldigt altså.

      Og godt spørgsmål med inulin. Jeg har ikke sat mig så godt ind i det for ja, desværre slår jordskokker min mave ihjel. Jeg tænker umiddelbart at inulin fungerer som resistent stivelse, altså passerer ufordøjet igennem tarmsystemet. Men mit gæt ville også være, at ikke alle kulhydraterne kommer fra inulin og jordskokker derfor måske er bedre end sit rygte men ikke ‘gratis’. Men det er bare et gæt… :)

      Svar