Podcast spørgsmål


Her kan du indstille spørgsmål til podcasten Madbanditten uden filter. En podcast, hvor jeg har mulighed for at gå lidt mere i dybden med forskellige problemstillinger. For at lytte til podcasten, skal du være PLUS-medlem.

Tip til spørgsmål & emner

Du behøver ikke stå med en personlig udfordring, det kan også sagtens bare være et emne, du synes, det kunne være spændende at jeg tog op.

Tænk gerne disse ting ind i dit forslag:

  • Overvej gerne om din problematik og svaret derpå også er relevant for andre end dig.
  • Oplys gerne din alder, evt. vægt, hvordan din nuværende kost og livsstil er og hvad du ønsker at opnå.
  • Vær gerne detaljeret men skriv helst ikke hele din livshistorie (og hvis du gør, forkorter jeg den bare)
  • Du må gerne nævne sygdomme men forstå også, at jeg ikke kan rådgive ved medicin og sygdom.

Jeg kan ikke love, at jeg tager alle spørgsmål op, og nogle gange vil du også opleve, at jeg samler enslydende spørgsmål under ét og giver et fælles svar.

Skriv dit spørgsmål/forslag til emne i en kommentar herunder👇🏼

228 kommentarer til “Podcast spørgsmål”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    Jeg er nu ved ar være til vejs inde på dit 6 ugers kursus start 2. januar.
    Jeg har tabt mig det jeg gerne ville ( 4 kg )
    Jeg forestiller mig ikke, at jeg fremadrettet helt skal undvære kulhydrater. Det jeg umiddelbart forestiller mig er 60 %
    keto og så lidt kulhydrater i weekenden. Her taler jeg om brød, pasta, kartofler.
    Mit spørgsmål er så :
    Vil jeg tage det hele på lynhurtigt igen eller hvad vil der ske med min krop ?
    Du skal vide at jeg ikke har tænkt mig at overspise overhovedet- Jeg er målrettet når jeg beslutter mig for noget :-)
    Tak for mange gode opskrifter. Du har været til stor inspiration.
    BH Jane

    Svar
    • Hej Jane
      Hvor dejligt for dig!❤️
      Det er et fint spørgsmål til podcasten men jeg vil også sige allerede her at du kun går op i (fedt)vægt, hvis dit kalorieindtag overskrider dit kalorieforbrug. Men når du begynder at spise kulhydrater igen, vil kulhydraterne binde væske til sig og det kan give en lille stigning på vægten. Det kan være rart lige at være forberedt på❤️

      Svar
  2. Hej Jane
    Jeg får hele tiden ærgerlige stikpiller fra en veninde om, at jeg skal spise efter DHL . Så vil kroppe automatisk tabe sig, og jeg vil IKKE have sclerosesmerter .
    Jeg har spist efter dine opskrifter og har tabt 8,5 kg. Smerterne er der stadig, men tror ikke det har noget med min kost at gøre.
    Spørgsmål: hvad er forskellen egentlig på keto og dhl? Hvordan får jeg lukket munden på hende? Faktisk usmageligt, at hun vil sælge sin vare med lovning på , man “bliver” rask. (Dhl)

    Svar
    • Hej Anett
      Enig, det er altid grænseoverskridende, når folk går tæt på på den måde. Men hvad er DHL? Det tror jeg slet ikke jeg har hørt om..

      Svar
        • ååh den er straks værre. Jeg ved ikke om jeg er komfortabel ved at skulle tale om et konkurrerende produkt på den måde. Jeg foretrækker at holde mig på egen banehalvdel.

          Men vildt nok at hun er så insisterende med det? Er hun kommissionslønnet? Og kan du evt. bare sige til hende, at du er mest komfortabel med at spise Keto med fokus på protein og grøntsager og ikke på fedt og (tvivlsomme) kosttilskudsanbefalinger (mine læseres ord, der tidligere har været på dfl).

          Svar
  3. Hej Jane
    Tak for dine gode podcast🌷Er i gang med keto-kickstart og i gang med bonosugen! Alt er gået godt – har det bedst med moderat tilgang til keto, og har fine resultater med det. Elsker og nyder madro og letheden i at springe et måltid over i ny og næ uden sult og cravings. TAK!
    Nu til endnu et saltspørgsmål. Håber du måske kan flette det ind ved lejlighed. Er det ok at lave en flaske med ca 2 tsk salt om morgenen – drikke ca 1/3 der og så resten inden måltider eller efter behov dagen igennem? Ofte drikker jeg også et glas spontant, når jeg kan mærke behovet.
    Egentlig kan jeg faktisk godt gætte dit svar! Hvilket nok er, at hvis det fungerer for mig, så er det perfekt!

    Svar
    • Hej Jeanett
      Så dejligt at høre❤️
      Og ja, det synes jeg bestemt, det lyder som en fin løsning, men det skal være en temmelig stor flaske (1,5-2 liter). Ellers vil du få brug for at fortynde dit medbragte vand med yderligere vand for at sikre at du får nok væske. Prøv evt. at lytte til seneste episode, der handler et af spørgsmålene næsten om dette.

      Svar
      • Jeg drikker vand ved siden af. Det er blot for at være sikker på at få salt nok. Og til min store forbavselse smager det mig faktisk!

        Svar
  4. Jeg har influenza og tror det er pga keto kuren . Har alle symptomer , men det har varet 3 dage indtil nu.
    Hvor længe varer influenza – flu ?
    Jeg har din bog , og der står kun at man skal tage extra salt ,som jeg har gjort.
    Er på 3. Uge med keto kuren . Den er rigtig god , føler ikke trang til alt muligt andet, og så mætter det helt vildt .
    Jeg er 64 år , vejer 20 kg for meget .
    Har forhøjet blodtryk , som jeg får medicin for og så diabetes 2, uden medicin endnu .
    Lykkes mig via kosten at få blodsukkeret ned fra 13 til 5.
    Håber du kan svare eller give et godt råd vedr. influenza flu.
    Mvh. Solveig

    Svar
    • Hej Solveig
      Det er altid relevant at tage op i podcasten men jeg vil dog nævne, at det bestemt er en mulighed at du har fået ægte influenza, for det er der godt nok mange, der er ramt af i øjeblikket. Det, man kan opleve på Keto er ikke som influenza med host og nys og snot og feber, det er mere bare sådan træthed, energiløshed, hovedpine osv. som om man er ved at få influenza. Vi kalder det Keto flu og du kan læse om det her: Keto flu

      Svar
  5. Haj Jane
    Jeg er kommet ind i et Desert problem. Jeg kan ikke bage, men jeg har fundet en no bake opskrift. Men den bruger havregryn. Jeg har fundet ud af at man kan bruge hirseflager i stedet. Kan jeg bruge det på keto?

    Svar
    • Hej Heidi
      Ikke så oplagt et spørgmål til podcasten, synes jeg😅
      Men altså nej, tjek lige kulhydratindholdet en gang og se hvordan du synes, det stemmer med max 20 g kulhydrat om dagen…😔 havregryn og hirse er kornprodukter og det får du ikke til at passe ind.

      Svar
  6. Hej Jane
    Tak for din fantastiske indsats, jeg har fulgt din side i årevis og har stadig stor glæde af den – og spiser mig ud af diabetes 2-medicinering.

    Jeg nørder dine artikler og er nu faldet dem om i resistente kulhydrater. Det ville glæde mig, hvis du vil uddybe dem i din podcast, idet de måske kan udvide mit fødevare-repertoire. Jeg er specielt interesseret i mekanismen omkring varme/kolde kulhydrater.

    Venlig hilsen – og tak. Susanne

    Svar
      • Tak for svar, jeg tænker som emne, altså at nogle forholdsvis kulhydratrige fødevarer som fx bønner og ris godt kan gå på LCHF, når man spiser dem på den rigtige måde. Det var nyt for mig. Som emne, hvis det altså ikke forvirrer begreberne 😀.
        Venlig hilsen Susanne

        Svar
  7. Kære Jane
    Jeg er en pige på 52år, er i overgangsalder, måler 163cm og er nået ned på 69kg men den går op/ned med 300 GR og ikke faldet den sidste uge!(har altid kæmpet m jojo vægt)
    Jeg er på 4. Uge i keto ! Jeg oplever næsten dagligt en hjertebanken, når jeg er i ro!
    Jeg lyttede til en tidligere podcast, hvor en pige ikke fik kalorier nok- den fælde er jeg nok også faldet i! Hvordan udregner jeg det bedste tal for protein, kal, og fedt- jeg ligger på 15-20 kulhydrat. Pr dag- jeg springer ofte et måltid over (morgen eller frokost) nogle dage begge

    Jeg har købt madplan og 3 bøger og bruger dine opskrifter hver aften- morgenmad er typisk 2 spejlæg m cheddar- frokost 1 æg med en ds tun i vand og 1 tsk mayo og måske lidt salat!
    Går tur ca 30 min dagligt
    Drikker KUN sort kaffe, vand og danskvand .

    Hvad går jeg forkert?

    Svar
    • Hej Helle
      Det vil jeg gerne overveje til podcasten men for at du ikke skal vente vil jeg sige, at der er et par ting, du skal have styr på, som vil hjælpe dig.
      1) du spiser alt for lidt protein. Det skal du have styr på.
      2) du spiser alt for lidt salt – hjertebanken er et tegn på elektrolytubalance og det skal du have rettet op på. Hvis din kost er grøntsagsfattig, kan du prøve at øge grøntindtaget også. Men salt er obligatorisk.

      Med det du beskriver ville jeg også sige, at du spiser for lidt, men det ville nok afspejle sig i din vægt. Under alle omstændigheder er noget skævt.

      Hvad siger du til at følge Keto kostplanen i en periode? Bare så du får en fornemmelse for mængder og sammensætning…

      Svar
      • Tak for svar
        Det vil jeg forsøge!
        Drikker vand med salt hver morgen, sammen med min Cal, mag
        Har desværre sjældent frokostpause – så det er tit svært at nå- derfor er æg og tun tit nemmest- eller at springe over!
        Ligger kostplanen i + eller en af bøgerne- eller er det et tilkøb?

        Tak for kæmpe inspiration og hjælp🫶🏻

        Svar
        • Det er fint at du drikker vand med salt men dine symptomer indikerer at det er for lidt. Prøv med 0,5 tsk i et glas vand morgen+formiddag+eftermiddag+aften. Så 1 tsk i supplement i alt. Det er ikke sikkert det gør en forskel men det er bestemt værd at teste i nogle dage.
          Din frokost er fin men jeg ved ikke hvorfor du kun bruger 1 tsk mayonnaise. Det er derfor jeg tænker, at der er noget med mængder og sammensætning som du vil have glæde af at få på plads.

          Keto kostplanen er anderledes end dem i bøgerne. Den er meget nemmere og lidt mere kaloriebegrænset og derfor er den ofte et godt valg til dem, der oplever udeblevent resultat❤️

          Svar
  8. Hej
    Både min mand og jeg startede på Keto 1/1. En uge med nedtrapning, og dermed er vi i halvvejs henne i uge 3. Den første halvanden uge gik rigtig fint. Men nu har vi store problemer med forstoppelse. Vi følger dine opskrifter fra “kursus” og spiser omkring 1500 kcal. Pr. Dag. Min mand har desuden slet ingen energi. Er ikke i stand til at træne. Dvs, han kører jo nok stadig på kulhydrater ?
    Vi har skruet op for salt, både i maden og i vand ved siden af. Prøver at skrue ned for æg om morgenen så vi max får 1 hver. Har prøvet rester, men det duer ikke. Supplerer ægget med osteskiver.
    Vi har prøvet at analysere om det var noget bestemt mad, rå kål eller ikke rå o.s.v. Uden vi er blevet klogere.
    Skal vi gå op i mad. Altså flere kcal. Gode råd modtages.
    Mvh Lillian

    Svar
  9. Jeg har nu været på keto siden d. 2.1. Min udfordring er at jeg ikke kan finde ud sf hvor meget salt jeg skal drikke. Der er ingen tvivl om jeg skal men?? Jeg har inden jeg startede haft daglige reaktioner på for hurtige kulhydrater som har givet mig kvalme og utilpashed, og det at skulle spise hele tiden. jeg føler lidt det samme når jeg mangler salt – hvor er balancen og er der en følelse min krop skal “aflære”
    Vh Jytte

    Svar
    • Hej Jytte
      Det vil jeg gerne prøve at tage op men det korte svar er at der ikke findes noget universelt svar på det, som gælder alle. I stedet skal du prøve dig lidt frem. Prøv fx at måle den mængde du vil teste op i en lille skål ved dagens start og fordel det så ud over dagen. Evaluer hvad du synes og skru op/ned på mængden. Sådan tror jeg, du får det bedste svar for DIG❤️

      Svar
  10. God morgen Jane😊
    Først vil jeg sige tusinde tak for madbanditten♥️ Jeg er en Q på 52 som har alt for mange kilo på sidebenene 🥴 Jeg vil rigtig gerne af med dem. Jeg har tabt mig og taget på. Hvis jeg ikke havde taget alle mine tabte kilo på ville jeg veje minus 800 kilo i dag🤪🤪🤪🤪 Nå, men jeg ved hvad LCHF gør af gode ting for min krop og psyke….
    Nu til mit spørgsmål: FASTE? Både i korte og lange perioder er det godt eller skidt? Man bliver jo tudet ørerne fulde af hvor sundt faste er🧐 Jeg er faktisk nået til det punkt at jeg har “slukket” for alle de selv udnævnt eksperter på nettet😊

    Svar
    • Uh ja, faste har jeg haft med i podcasten nogle gange (afsnit 3 i sæson 1) men jeg tror egentlig sagtens vi kan klare en tur mere. Det er jo helt vildt så sort/hvidt folk fremlægger det derude….

      Svar