Podcast spørgsmål


Her kan du indstille spørgsmål til podcasten Madbanditten uden filter. En podcast, hvor jeg har mulighed for at gå lidt mere i dybden med forskellige problemstillinger. For at lytte til podcasten, skal du være PLUS-medlem.

Tip til spørgsmål & emner

Du behøver ikke stå med en personlig udfordring, det kan også sagtens bare være et emne, du synes, det kunne være spændende at jeg tog op.

Tænk gerne disse ting ind i dit forslag:

  • Overvej gerne om din problematik og svaret derpå også er relevant for andre end dig.
  • Oplys gerne din alder, evt. vægt, hvordan din nuværende kost og livsstil er og hvad du ønsker at opnå.
  • Vær gerne detaljeret men skriv helst ikke hele din livshistorie (og hvis du gør, forkorter jeg den bare)
  • Du må gerne nævne sygdomme men forstå også, at jeg ikke kan rådgive ved medicin og sygdom.

Jeg kan ikke love, at jeg tager alle spørgsmål op, og nogle gange vil du også opleve, at jeg samler enslydende spørgsmål under ét og giver et fælles svar.

Skriv dit spørgsmål/forslag til emne i en kommentar herunder👇🏼

336 kommentarer til “Podcast spørgsmål”

  1. Hej Jane. :)
    Jeg er 54 år og har været med i 2½ år på din keto og low carp. Ikke fordi jeg har været overvægtig, men fordi jeg har og har haft det fuldstændig som du beskriver med evig sult og sukkertrang, og derfor har haft svær ved at holde vægten nede.
    Har fået mit kolesterol tal tjekket flere gange, og nu er det blevet for højt, siger min læge .
    Kolesterol P 8,7 HDL 2,3 LDL 6,3 Tri 0,3.
    Hun har tjekken min lever og den er super fin. Nu foreslår hun at jeg skal skrue ned på æg og kød de næste 2 mrd. Jeg er ellers lige blevet god til at spise godt med kød og er så mæt og har oplevet keto flere gange dette forår. (feks at kigge i fryseren og slet ikke have lyst til at tage en is :) ) Hvad tænker du ? Er det ikke fedtet jeg skal skrue ned på.?
    Jeg synes jeg spiser fornuftigt. 2-3 spejlæg og 100 g skinke til morgen. 100-150 g kød(fra aftensmaden) og 3-400 g grønsager til frokost. Fisk, kylling og oksekød(sjælden gang flæskesteg og frikadeller) med 2 slags grønsager til aftensmad. Det går bedst uden mælkeprodukter, men om søndagen spiser jeg ost og får fløde i min kaffe. Hvis jeg falder i :), spiser jeg mørk 70% chokolade og flæskesvær, som mellem måltid.
    Ved godt du ikke er læge, men er den klogeste jeg kender :)
    MVH Jette.

    Svar
    • Hej Jette
      Åh ja, det er også svært for mig at vurdere. Jeg synes, det lyder superfint det hele og jeg personligt ville nok ikke ændre noget. Dine værdier er superflotte med flot højt HDL og ultralave triglycerider. Din triglycerid/HDL ratio er dermed virkelig flot.
      LDL er højt jf. de normale standardværdier, men vi ved ikke, om det udgør en risiko i denne kontekst. Nogle mener, at det gør og andre mener, at det højere LDL er en helt naturlig tilpasning til det at spise Low Carb/Keto (standardværdierne er lavet ud fra folk, der spiser kulhydratrigt og fedtfattigt). Jeg selv hælder mest til sidstnævnte, særligt hvis andre markører er gode (taljemål/vægt, blodsukker og blodtryk), men jeg kan også godt forstå, hvis man har lyst til at få alle markører til at se fine ud.

      De bedste ting, vi kan gøre ift. sænke LDL er:
      1) bytte mættet fedt til umættet fedt (olivenolie, avokado osv.)
      2) spise flere kostfibre (fx via grove grøntsager eller fibertilskud)
      3) øge kulhydratindtaget til ca. 100 g pr. dag

      Dette vil med næsten garanti sænke LDL. Der er ingen garanti for, at det også sænker risikoen og nogle af forslagene vil tage de goder, du oplever på Keto, væk, såsom den velregulerede appetit. Så det bliver lidt en byttehandel og derfor også lidt et personligt valg, hvad man synes er det rette at gøre.

      Håber dette lidt uklare svar kan hjælpe dig lidt videre❤️

      Svar
  2. Hej
    Jeg har lige et spørgsmål. Det handler dog om opskrifter. Du fortalte mig en gang
    At du havde lavet opskrifter til Crockpot . Jeg skulle blot søge og så ville det komme
    frem. Men jeg kan ikke finde søgefelt til opskrifter. Hvad kan jeg gøre?
    Venligst Bjørg

    Svar
  3. Hej Jane, hvordan kan jeg tilføje en favorit opskrift under fx kylling eller dessert eller oksekød mm?
    Mvh Anne

    Svar
    • Hej Anne
      Hvis du ønsker dine egne samlinger med fx kylling, dessert eller oksekød, skal du oprette selve samlingerne først inde på favoritsiden (klik på “tilføj madplan/samling). Når du først har lavet mappen, tilføjer du opskrifter dertil ved enten at klikke på stjernen i en opskrift og vælge hvilken mappe, du vil have den i eller søge den frem direkte inde fra mappen. Begge dele kan lade sig gøre :)

      Svar
  4. Hej Jane .
    Jeg er en pige på 52 år, som er i gang med mit 2 Keto , fordi jeg har taget 4 kg på igen
    For ca 3 år siden, købte jeg dit kick start program , og tabte 10 kg, på et år , den gang gik jeg 5 km hver dag, Nu styrke træner jeg tre gange i ugen, går 3 km, hver dag, spiser to gange om dagen, men taber mig ikke . Morgen mad er Tun og 3 æg, samt lidt kål, middagsmad er en kop boullion med salt, aftensmad er opskrifter fra madbanditten , jeg har tabt 3 kg, som nok var væske , men nu jeg taber mig ikke mere. Spiser jeg for lidt protein eller er jeg bare utålmodig ?
    Jeg har en tendens til at tage en kop kaffe med en spise ske fløde i, nok 3 gange om ugen, hvis jeg er lækker sulten , er det den som spænder ben ? .
    Tusind tak for dig og det du hjælper os med , hver dag
    Venlig hilsen Tina

    Svar
    • Hej Tina
      Jeg kan ikke læse ud af din kommentar hvor længe dette andet forsøg med Keto har varet, men hvis det er kort tid (uger), er det normalt og lige efter bogen, at vægten dropper hurtigt i starten og derefter står stille (det er forklaret i denne artikel). Hvis du har været i gang i måneder, skyldes vægtstilstanden, at dit kalorieindtag er for højt.

      Jeg vil dog synes, at dit proteinindtag risikerer at blive i den lave ende med kun to måltider og det er ikke optimalt i en livsfase, hvor muskeltabet er accelleret. Det er ikke en strategi, jeg personligt ville turde benytte mig af til den tid, men hvis du kan lykkes med at spise nok protein (mindst 100 g, gerne 120-130 g pr. dag) er det formentlig lige meget. Men hvis ikke vil du være bedre tjent med at spise tre måltider, alle med fokus på protein og grønt, så du beskytter din muskelmasse og matcher dit proteinindtag til dit aktivitetsniveau.

      Svar
      • Tak for hurtig svar , Jane 😃
        Og ja, jeg har kun været i gang en ca måned tror jeg det bliver, hvor jeg kan sige, at jeg har været fuld fokuseret på kosten .
        Jeg tager 3 måltider om dagen, som du foreslår, i stedet for 2 .
        Vh hilsen Tina

        Svar
  5. Kære Jane
    Var i gang med at slette et skriv til dig, og jeg blev smidt af siden. Hvis du skulle have modtaget en usammen-hængende besked fra mig, skal du blot se bort fra den.
    Kh, Eva

    Svar
  6. Hej Jane
    Jeg har i henved et halvt år lidt af blærebetændelse, typisk opstået pga tarmbakterier. Jeg er 51 år. Jeg har fået underliv, blære og nyre undersøgt og alt ser fint ud. Derfor er lægernes konklusion på min blærebetændelse, at det skyldes hormonelle forandringer i min slimhinder som er blevet mere følsomme overfor tarmbakterier som e-coli, der ‘vandrer’ igennem skedevæggen via livmoderen op i urinrøret.
    Jeg tager diverse kosttilskud fir at styrke mine slimhinder.
    Jeg er nu begyndt at kigge mod kosten…lchf og keto ift sunde tarme og anti inflammation.
    Hvad tænker du rent kostmæssigt ift mine udfordringer?
    Mange hilsner Eva

    Svar
    • Hej Eva
      Uha, det er jeg heller ikke helt sikker på, at jeg har nok forstand på, men jeg synes, at Keto kunne være en interessant intervention at teste. Ketosetilstanden er jo dokumenterbart inflammationsdæmpende. Din alder taget i betragtning gør det endnu mere aktuelt.
      Har du testet at spise Keto tidligere?

      Svar
      • Hej Jane
        Jeg har snuset lidt til det tidligere men kulhydrat restriktionerne var svære for mig, da jeg godt kan lide rugbrød (ihvertilfælde et stykke om dagen).
        Vh Eva

        Svar
        • Hvad siger du til at give Keto et ærligt forsøg, uden rugbrød, i fx fire uger? Så kan du evaluere derefter. Hvis vi bare taler almindelig sundhed, er et stykke rugbrød om dagen jo ikke noget problem. Men hvis målet i en periode skal være ketose, duer det ikke med rugbrød. Så skal kulhydratindtaget helt, helt ned.

          Tit er en eksperimenterende periode på fire uger nemmere at sluge end tanken om ‘forevigt’…

          Svar
  7. Hej Jane. Jeg er blevet nysgerrig på det med at have en alkaline tilstand incl. åndedræts øvelser osv. Men hvad mad angår er jeg lidt på bar bund 🤷‍♀️ Kan du anbefale Keto/ lowcarb retter som er indenfor alkaline tilstand eller hvad man siger ? Måske det bliver svært og såfremt holder jeg mig bare til dit koncept, som jeg har gjort i et år nu og tabt 20 kg (vejer nu 70 kg og vil ned på 64 kg) 👍🏻 Ved ikke om jeg må nævne navne osv her men jeg er iøvrigt igang med at læse en ny bog “Vanedyr” og indtil videre rammer den godt ind i omtalen om ex. sukker / forarbejdet mad osv . som du også forklare 👍🏻 spænde læsning ind til videre , nået halvvejs i bogen … 😊 god dag 🌸 Mvh. Tine

    Svar
    • Hej Tine
      Det der alkaline-koncept er fup og fiduser. Det er den gamle syre-base-model på nye flasker. Det ændrer dog ikke på, at teorien stadig er tilbagevist et utal af gange og at det ikke er muligt at påvirke blodets pH-værdi med hverken kost eller livsstil. Og det er faktisk ret godt for selv de mindste forskydninger i den balance ville slå dig ihjel.

      Åndedrætsøvelser og Low Carb/keto mad lyder derimod som en super idé. Af en helt masse andre grunde end noget, der skulle relatere sig til ‘alkaline’.

      (sorry, men der findes fannerme så meget sludder derude. Det er snart ikke til at holde ud😅)

      Svar
  8. Hej Jane

    Jeg har været igang et par gange, første gang med stor succes og så nogen gange hvor det har været knapt så helhjertet og resultatet har været derefter. Denne gang har jeg vist “ramt” den rent og har tabt 7kg på 3 uger. Jeg har det storslået, har ingen sukkertrang og ingen større sult. Jeg starter dagen med en kaffe med kokosolie og æg og noget senere på formidagen en gang morgenmad efter din ketoplan dog minus det æg og kokosolie jeg brugte til morgenkaffen.
    Sidst på eftermiddagen/tidlig aften spiser jeg en portion svarende til 1 person ifølge dine opskrifter.
    Jeg er 49 og der gået fra 86 kg til 79 kg på 3 uger. Mit nysgerrige spørgsmål er om det kan gå for stærkt?

    Et andet spørgmål er det her Keto ver 2 halløj der er begyndt at dukke op. Hvad er det?

    Derudover bare tak for at være en fornuftig stemme i en jungle af mere eller mindre vanvittige dieter og påfund derude. 🤗

    Mvh
    Vibeke

    Svar
    • Hej Vibe
      (har rettet dit navn af hensyn til anonymitet :))

      Ja, jeg synes godt det kan gå for hurtigt. Men i starten er det ikke noget, man behøver bekymre sig om, fordi så stor en del af vægttabet er det indledende væsketab. Men senere hen gælder det at risikoen for tab af muskelmasse er øget, når kalorieunderskuddet er meget stort.

      Det er altid svært at skulle gå i rette med noget, der virker, men jeg vil alligevel nævne, især din alder og kalorieunderskuddet taget i betragtning, at dit proteinindtag bliver for lille, når du bytter en proteinrig morgenmad til en, der indeholder fedt i stedet. Og hvis jeg læser din besked rigtigt, trækker du også protein fra din frokost. Det sætter dig i en risikabel situation for at op mod 30-40 % af dit vægttab kan komme fra muskelmasse. I din alder har du brug for at gøre alt i din magt for at holde på den muskelmasse, da de begyndende hormonelle forandringer gør at muskeltabet i forvejen accelereres. Det føler jeg et ansvar for at nævne og ellers bare keep up the good work💪🏼

      Keto 2… mener du Kickstart 2.0? Det er bare kurset, som jeg kan se, at du har været på. Gå evt. tilbage dertil og læs om vigtigheden af protein også. Det talte vi en del om i intro-ugen.

      Svar
  9. Hejsa Jane, jeg har før været på dit kickstart kursus, tror det var i 2020, nu trænger jeg til en genopfriskning og at høre din stemme i ørerne for at komme i gang igen, skal jeg købe et nyt kursus, mener at kunne huske noget med at materialet var til evig eje, men kan selvfølgelig have misforstået noget
    På forhånd tak
    Hilsen
    Pia

    Svar
    • Hej Pia
      Det er helt rigtigt, du har adgang til alt materialet til evig tid inde på siden, hvor kurset foregik. Find en gammel mail og lad den lede dig derind eller gå via Simplero og dit login dertil. Du kan også skrive til support@madbanditten.dk så hjælper vi dig derfra. Hvis vi skal starte de daglige mails op igen, kan du gøre det via Kickstart Genstart

      (jeg går ikke ud fra at du synes, dette var et spørgsmål til podcasten, vel? Jeg synes i hvert fald det var hurtigere at svare dig her :))

      Svar
      • Tak Jane, tænkte det var en hurtig måde at komme i kontakt. Er i gang med at tjekke madbanditten plus ud og hører alle dine podcast fra starten. Synes det er hyggeligt med al den viden der er herinde og glæder mig til at komme ordentligt i gang igen
        Hilsen
        Pia

        Svar
  10. Hej madbandit🌝
    Holder sommerferie nu og det går rigtig godt med Keto
    Mit spørgsmål mixer du mellem keto og low carb..? Syntes ofte når jeg kikker opskrifter fra dig er det lidt svært for mig og finde rundt🫣men elsker dine opskrifter🌞 Mhv Birte

    Svar
    • Hej Birte
      Ja, jeg skifter mellem at spise Low Carb og Keto. Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg griber det an her: Sådan skifter jeg mellem Low Carb og Keto

      Jeg ved ikke om jeg forstår dit opskrift-spørgsmål rigtigt, men det er jo ikke sådan at der er ‘Keto opskrifter’ og ‘Low Carb opskrifter’. I stedet er det sådan at koste er Keto, når den indeholder mindre end 20 g kulhydrat om dagen mens der på Low carb er plads til op til 100 g kulhydrat. Hvilke opskrifter man bruger er ligegyldigt så længe man får dem til at passe ind i disse mål. Håber det giver mening :)

      Svar
  11. Kære Jane,
    Jeg har med stor interesse læst din seneste mail, hvor du refererer til en undersøgelse, som har sammenlignet forbrændingen hos et folkeslag i Tanzania med forbrændingen hos stillesiddende personer i USA, Europa mv.

    Jeg har ikke læst artiklen/undersøgelsen, men finder konklusionen interessant, og den rejser et par spørgsmål hos mig, som jeg gerne vil høre din mening om/svar på;

    1) Tager undersøgelsen højde for kausalitet i de forhold som har indvirkning på forbrændingen eksempelvis (men ikke nødvendigvis begrænset hertil….); genetik, folkeslagets fysiologiske udvikling gennem tiderne, mængden af føde og adgang hertil, fødens sammensætning og kalorietæthed, metabolisk effektivitet i de individer, som undersøgelsen omfatter?

    2) Du nævner, at kroppen vil kompensere for en øget forbrænding ved at nedsætte forbrændingen andre steder – uden dog at komme ind på hvor/i hvilke organer og hvordan, det sker. Det har efter min viden hidtil været “best practise” eller i hvert fald almindelig anerkendt, at hvilestofskiftet (mange af kroppens funktioner generelt) vil være forhøjet i timer efter (hård) motion for at komme af med affaldsstoffer, mælkesyre, varme etc., hvilket også kræver energi. Det taler imod, at kroppen skulle forsøge at kompensere for den øgede kalorieforbrænding – faktisk snarere have den modsatte effekt. Eller er der en tidshorisont, hvorunder det sker, som bare ikke er nævnt?

    Jeg anfægter ikke, at man kan tabe sig ved at “spise rigtigt”, men også her har det hidtil været italesat fra eksperters side, at kroppen vil opfatte et kalorieunderskud som “hungersnød” og derfor nedsætte forbrændingen for at beskytte sig selv mod at “gå til grunde” – nok afhængig af underskuddets størrelse.

    Jeg medgiver, at ovenstående fremstilling nok er lidt unuanceret, men det er “påstanden” om en ensartet fedtforbrænding mellem et folkeslag i Afrika og mennesker i den “vestlige verden” vel også….med mindre ovenstående spørgsmål er inddraget og besvaret i undersøgelsen 😉?

    Jane, jeg ved ikke, om mit “indlæg” er egnet til din Podcast, men jeg ser meget frem til at høre din mening herom – og meget gerne i din altid interessante Podcast😊.

    De bedste hilsner
    Kurt

    Svar
    • Hej Kurt
      Jeg er ikke sikker på at min viden og forståelse rækker til at gå sådan i dybden med det. Jeg tror næsten du skal have fat i en specialist som har fx metabolisme som felt. Det er jo ekstremt kompliceret, som du selv er inde på, og skal der konkluderes noget endeligt skal al data regnes ind. Det er jo umuligt for os almindeligt dødelige at have det overblik. Og som med alting, er der aldrig taget højde for alting. Det er der bare aldrig.
      Alternativt skal du læse Herman Pontzers bog eller dykke ned i de studier, der refereres til i Science-artiklen, jeg linker til i nyhedsbrevet. Hadza-folket er bare et eksempel ud af mange forsøg. Det tror jeg næsten vil være mit bedste bud til dig.

      Svar
      • Mange tak for svar Jane,

        Og det er ikke for at starte en længere mailkorrespondence, at jeg lige må til tasterne igen😉.

        Mange af dine følgere/dit publikum, er jeg ret sikkerhed på, ser dig som – hvis ikke alvidende, så i hvert fald særdeles godt inde i det stof, du beskæftiger dig med – mig selv inklusiv!

        Et sådant engagement forpligter!

        Også selvom det ikke er én selv, der er forfatteren. Dine (trofaste…!) læsere kan jo kun stå tilbage med den opfattelse, at man ikke kan tabe kropsfedt ved at dyrke motion – og dét er ganske enkelt ikke korrekt….min opfattelse selvfølgelig🤤.

        Der er vel ingen, der er ved sine fulde fem, vil hævde, at Jonas Vingegaard er kommet til at se ud, som han gør, hvis det ikke var fordi, hans energistofskifte brænder en masse kalorier af…..og hvilke funktioner/organer skulle så kompensere i tilsvarende størrelsesorden ved at nedsætte sit stofskifte? En cykelrytter indtager ca. 9000 kcal om dagen under et længere cykelløb alene for at kunne opretholde sit energiniveau under løbet….og sin kropsvægt. Det er måske ikke en fair sammenligning, da den “almene idrætsteori” ikke altid kan overføres direkte til eliteidrætsudøvere – men hvad er det så, der gør, at de ser ud som de gør? Fysisk træning…!!…og de spiser al den (lødige) mad, som de kan – i hvert fald inden for udholdenhedssporten.

        Sidste år læste jeg et indlæg, som gik i rette med den (ukritiske) måde, som nogle forfattere refererede til diverse undersøgelser og artikler på – både i forhold til de konkrete konklusioner, men også i forhold til den bagvedliggende manglende årsagssammenhæng (kausalitet) mellem redegørelse og analyse.

        Indlægget var vanvittigt godt skrevet, godt argumenteret for og lødigt i sin retorik! Jeg fik næsten tårer i øjnene og var 100% enig!

        Forfatteren hed Jane Faerber!

        De bedste hilsner
        Kurt

        Svar
        • Jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg synes bare, der er værdighed og integritet i også at erkende, når man er udenfor sit vante område i stedet for at prøve at foregive at vide alt. Ingen er ekspert i alt og jeg er bestemt ikke ekspert i særlig meget.
          Og jeg er helt enig med dig i, at det selvfølgelig ikke er sort-hvidt og også i, at tour de france rytteres træning er et eksempel med meget lidt relevans for de fleste almindelige mennesker.
          I Science-artiklen refereres dog faktisk også to eksempler med halv- og ultramaratonløbere og hvordan deres forbrænding udvikler sig over tid. Halvmaratonløberne forbrænder ikke mere, end før de begyndte at løbe 40 km om ugen og ultramaratonløbernes forbrænding falder også med mere end tusinde kalorier dagligt på trods af at de løber et maraton seks dage i ugen. Igen, heller ikke så relevant for det almindelige menneske, men stadig interessant ift. tanken om at motionskalorier bare er nogen, du lægger oveni din daglige forbrænding.

          Nyhedsbrevet er jo også en slags underholdning og nuancerne glipper nemt, men jeg læste det lige igen for at se, om jeg fik taget munden for fuld. Men det synes jeg (overvejende) ikke. Jeg står ved mit budskab. Kan man tabe sig uden motion? Ja, det kan man og fokus på kosten vil for de fleste almindelige mennesker give bedre resultat vægttabsmæssigt end at prøve at forbrænde flere kalorier via motion. Skal man stadig træne: Oh yes. Og du vil aldrig høre mig sige andet.
          Hvis jeg skulle ændre én ting, ville det være at tilføje: Der kan stadig godt være en forbrændingsmæssig fordel i motion og træning. Den er bare mindre, end vi tror.

          Svar
  12. Carb Loading? Har du nogen vise ord om det?
    Jeg har tabt ca 20 kg for nogle år tilbage og har siden levet straight keto / low carb med god succes.
    Men en sjælden gang får jeg lyst til lidt flere kulhydrater. Fx sweet potato fries når jeg er ude og spise eller lignende. Og så har jeg hørt om carb loading. Er der en ” smart måde” at spise lidt flere kulhydrater på af og til?
    Jeg er 45, normalvægtig, træner en smule + lever en aktiv hverdag.
    Mvh Mia

    Svar
    • Megasejt Mia💪🏼

      Jeg har skrevet lidt om ‘refeeds’ i artiklen om Keto og træning. Kan det måske bruges?
      Og ellers tror jeg bare, jeg ville spise den søde kartoffel og ikke bekymre mig, om den strategi hedder noget. I Low Carb kostplanen har jeg fx flere retter med sød kartoffel og den lander dagsmæssigt stadig så lavt som 50-60 g kulhydrat. Så der er langt fra sød kartoffel til de hundredevis af gram kulhydrat, man normalt taler om at spise i ‘carb loading’. Ift fritterne vil fritureolien være et større problem end kulhydraterne fra kartoflen, så måske bare trække på skuldrene den dag og sige pyt :)

      Svar