16:8 faste


16/8 er en af de mest populære strategier indenfor periodisk faste/intermitterende faste.

Kort fortalt betyder 16:8, at du faster i 16 timer og herefter har et spisevindue på 8 timer. Nogle kalder det derfor også 8-timers kuren. I dit spisevindue spiser du det antal måltider, der bekommer dig bedst og det kan både være tre måltider, to større måltider og en mindre snack eller slet og ret to større måltider.

Mange oplever 16/8 som en nem måde at introducere faste i deres liv.

Læs mere om faste og vægttab her.

Faste 16/8 – fordele

Der er mange fordele ved at faste 16/8. For det første er fasten tilstrækkeligt lang til, at din krop tvinges til i hvert fald begyndende at skifte brændstoftype over mod fedt og måske endda ketonstoffer. Det i sig selv har en lang række metaboliske fordele.

Samtidig er fasten så tilpas kort, at der sjældent vil være negative effekter forbundet af det, forudsat selvfølgelig at du spiser ordentligt i dit spisevindue.

Den mest elskede effekt er dog formentlig, at mange oplever det som nemt og effektivt til vægttab. Kun at spise i 8 timer i døgnet, gør det nemmere at opnå kalorieunderskud og vægttab. At faste 16 timer i døgnet er dog ingen garanti for vægttab. Vægttab opstår kun, hvis det reducerede spisevindue bruger dig i kalorieunderskud.

En sidste og ikke ubetydelig effekt er, at mange oplever det som nemt at passe ind i hverdagen.

Keto og faste 16:8

16/8 er et af de mest populære fastemønstre i Keto-verdenen og det lader til at være det mønster, som mange spontant ender med at bruge. På Keto er appetitten som regel nedsat og det gør det nemmere at spise færre måltider. Og for nogle endda svært at spise mere end dette.

Det er selvsagt effektivt for vægten.

Hvordan faster man 16/8?

De fleste tilhængere af 16/8 gør det ved at springe morgenmaden over og derved forlænge nattens faste. Første måltid spises ved 11-12 tiden og spisevinduet lukkes igen ved aftensmaden. Det er dog intet krav, at fasten skal ligge der. Det er bare det, de fleste oplever som mest naturligt og som bedst imødekommer, at man gerne vil spise aftensmad med sin familie.

En anden meget effektiv model er dog den, hvor man placerer sit spisevindue først på dagen i stedet. Her placerer man sine kalorier først på dagen men lukker spisevinduet ved 15-16-tiden og faster så til morgenmad næste dag. Det kaldes også eTRF (Early Time Restricted Feeding). Læs evt. min artikel om det her: Er morgenmaden det vigtigste måltid?

Faste i 16 timer – hvad spiser man så?

Lad mig prøve at vise et eksempel på en dag med 16/8.

Du har spist din aftensmad aftenen forinden ved 18-19-tiden. 16 timer senere spiser du så dit første måltid. Det skal gerne være proteinrigt og kunne fx være sådan en omgang her med hakkebøf med spejlæg.

Hakkebøf med spejlæg

Om eftermiddagen har du måske brug for en snack eller et lille måltid og det kunne være 1-2 kyllingemuffins med lidt gnavegrønt.

Lækre meat muffins med kylling til madpakken

Det kunne også være en avokado med tunsalat.

Tun i wasabi med avokado - nem, lækker og sund madpakke. Opskrift og madpakke idéer her:

Til aften spiser du dit vanlige aftensmåltid. Et proteinrigt forslag kunne være min lækre opskrift på kylling med chipotle og urteris.

Kylling med chipotle og urte ris

Herefter er spisevinduet lukket indtil næste dag.

Dette er en anden positiv effekt ved 16/8 faste. Mange har en uhensigtsmæssig snackvane om aftenen og når at hente mange kalorier ind der. Det eliminerer lukningen af spisevinduet efter aftensmaden fuldstændigt.

Man kan sagtens faste spontant

Periodisk faste i 16/8-stil behøver måske ikke være så planlagt. Du kan sagtens gøre det spontant og i overensstemmelse med din naturlig sult og appetit. Det er heller ikke sådan at din faste behøver være 16 timer hver dag. Den kan sagtens være 14 en dag, 15 en anden og så 16. Det er bedst ikke at blive rigid omkring det, tror jeg.

Er 16/8 faste effektivt til vægttab?

Ja, det kan det sagtens være. Hvis dit indskrænkede spisevindue hjælper det dig til at opnå kalorieunderskud, vil du tabe dig. Men det er vigtigt at sige, at du taber dig det samme, hvis du spiser det samme antal kalorier over 12 timer. Fasten er ubetydelig her. Eller måske bedre sagt: fasten er bare værktøjet.

Hvad du spiser i dit spisevindue, vil dog stadig være afgørende for vægttabet og for om det, du taber, er primært fedt eller muskelmasse.

Forsvarlig faste

At introducere periodisk faste (intermitterende faste) kan være noget af det bedste, du har gjort for dig selv. Men det kan også komme med en lang række negative effekter, hvis du ikke er opmærksom på at gøre det på en sikker måde.

Fastelandskabet rummer mange faldgruber og formår du at navigere udenom dem, kan faste hjælpe dig til nemmere vægttab og en lang række metaboliske sundhedseffekter.

Lad min bog Forsvarlig faste hjælpe dig ind på rette kurs.

Trænger du til en frisk start (der virker)?

Når man starter en kostomlægning med vægttab som mål, er det ret vigtigt, at man oplever hurtige resultater. Man har brug for at se ‘bevis’ for, at det, man gør, virker. Ellers er det for nemt at give op igen.

Slip for gætteriet og få en god start med min super-effektive (og supernemme) Keto kostplan.

Find Keto kostplanen her >>

Keto kostplan testimonial

Skal jeg sende dig en gratis Keto-madplan (aftensmad)?

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

41 kommentarer til “16:8 faste”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane

    Jeg overvejer at prøve kuren og samtidig begynde at træne igen.
    Jeg har dog ind til videre kun set voksne/ældre forsøge denne kur.
    Jeg er 18 år gammel. Er der nogen forbehold jeg skal tage eller vil det hele være det samme?

    Svar
    • Hej Sarah
      Åh virkelig godt og svært spørgsmål. Jeg er jo mor til to 18-årige og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad jeg ville svare dem, hvis de spurgte.

      Jeg tror, mit svar ville være dette: Faste er ikke vigtigt, uanset hvad det er, du gerne vil opnå. Et langt bedre og vigtigere fokus ville være at spise tre gode måltider om dagen og hellere spise noget rigtig mad end fx slik og chips.
      Morgenmaden er vigtig for at du har nok energi til dine daglige gøremål og til at minimere trangen til det søde, der tit opstår om eftermiddagen. En god morgenmad kunne fx være røræg med skinke. Det mætter godt og længe.
      Sluk tørsten i vand for det meste og træning er en super idé.

      At gå på kur er en rigtig dårlig idé. Uanset alder og uanset kurens navn. At få indarbejdet nogle gode, enkle vaner er langt bedre. Og din krop har bedre af sund mad end af at afstå fra mad i 16 timer i døgnet❤️

      Svar