Panik, stress og en lille rabat


Man har kun det spænding, man selv laver. Eller hvordan er det nu, det er? I torsdags stod jeg i mit køkken og arbejdede på teoridelen til mit manus, som jeg skal aflevere i morgen. På et tidspunkt gik jeg væk fra PC’en for at lave kaffe, og da jeg vender mig om og kigger tilbage på PC’en, står den med blå skærm og en hvid tekst, der løber ned over siden.

Herefter skiftede den til sort skærm med hvid tekst og til sidst til sort skærm med en enkelt linje, hvor der stod, at Windows var ved at geninlæse filer. Efter flere mislykkede reparationsforsøg stod jeg med en PC, som ikke ville starte Windows.

Den næste, der siger, at “jeg vel havde sørget for back up af manus” bliver skudt!

Selvfølgelig havde jeg ikke sørget for back up. Jeg havde i stedet sporadisk sendt mit manus til min gmail, men det var over en uge siden sidst. Og Søren, som ellers er min redningsmand i alt, hvad jeg foretager, havde netop sat sig i et fly på vej på vintur i Frankrig.

48 timer med panik og stress

Så jeg gik i panik. Sådan god gammeldags panik, hvor jeg gik rundt og grinte hysterisk ud i luften i et tomt hus. Jeg begriber ikke, hvordan jeg kan være så idiotisk!

Godt nok er min PC kun seks måneder gammel, og den slags sker jo ikke på nye maskiner (jo, det gør), men jeg har jo også bare generelt virkelig dårlig elektronik-karma. Det ved jeg jo!

Vi har sådan en stående joke om, at jeg udsender et usynligt magnetfelt, der får al elektronik omkring mig til at crashe. Altså, nogle gange blinker lyset lige en gang, når jeg kommer ind i et rum. Just saying!

Nå, men efter 48 timer med panik og stress, som jeg ikke har kendt mage, siden jeg forlod min gamle arbejdsplads, er jeg nu blevet genforenet med min PC, mit manus og alle andre dokumenter på min PC. Og jeg er så lettet, at jeg slet ikke kan beskrive det. Nu står den til gengæld på arbejdsweekend her i huset, kan jeg afsløre.

Er du nysgerrig på det med ketose? Så kan du læse mere om det her:

LCHF og ketose
Mine erfaringer med optimal ketose
LCHF og vægttab 

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Sommerabat på Keto kostplan ‘den fleksible’

Få et superfleksibelt værktøj til at spise Keto med henblik på vægttab.

Læs alt om kostplanen her >>
(og spar 18%)

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

18 kommentarer til “Panik, stress og en lille rabat”

Skriv en kommentar

  1. Jeg har købt et blodsukkermåleapperat og mine værdier ligger et sted mellem 5 og 6 men jeg spiser nærmest konstant og er ret sulten. spiser ikke så mange grøntsager, mest kød og fedt. Spiser jeg for lidt fedt eller kan der være andre årsager til det høje tal. Er jeg i ketose når tallet er så højt?

    Svar
    • Hej Heidi
      Det lyder som om dit blodsukker ligger lidt højt. Du skal bruge separat ketonstrimler til at måle, om du er ketose. Måske kunne det være en idé at prøve en periode, hvor du spiser godt med grøntsager sammen med både fedt og protein.

      Svar
  2. Jeg vil bare bakke Klara op og sige: DROPBOX – så slipper du for at blive hylet ud af den nogensinde igen – jeg har prøvet det selv! Men så opgradrede jeg min dropbox, og nu ligger ALT i den ; )

    Svar
  3. Hej Jane.
    Tak for en fantastisk bog og hjemmeside. :)
    Du har givet mig så meget ved at introducere mig til LCHF så nu ville jeg også introducere dig til noget jeg synes er genialt. Dropbox.com! Det er en mappe du har liggende på din computer og som fungere som en ganske almindelig mappe – det smarte er at den altid gemmer mappen på nettet – uden du skal gøre mere end som i en normal mappe. Det vil sige hvis din computer går ned eller du vil åbne dine filer på en andens computer kan du tilgå dine filer fra nettet = det er UMULIGT at miste filer!!
    Ekstrabonus er at den også gemmer alle stettede eller redigerede filer i 30 dage!

    Svar
  4. Hej Jane, tusind tak for en meget inspirerende bog og ikke mindst blog!
    Jeg har i det sidste års tid spist ret proteinrigt, relativt fedtfattigt ( hvilket jo er et no-go i forhold til LCHF, men det har egentligt virket ok) og selvfølgelig uden kulhydrater – og tabt mig omkring 18 kg. LCHF er relativt nyt for mig, og blev egentligt også lidt overrasket over at protein ikke er så godt som det bliver ophøjet til. Jeg har PCO, og derfor som du nok er klar over, problemer med insulin og sukker. Derfor bliver jeg en smule “skræmt” af at du skriver i et andet indlæg at protein omdanner sig til sukker? egentligt er jeg normalvægtig nu og føler min kost er ok – mangler dog de sidste 5 kg, og har en mistanke om at mit indtag af mælkeprodukter godt kunne have noget af gøre med det, så hvor meget anbefaler du at man kan spise/drikke før det går imod ens vægttab? og til sidst ville jeg egentligt bare høre hvad din holdning til klidkiks er? det er jo kulhydrater i og med at det er kiks/knækbrød, men da nærmest halvdelen af dem består af fiber ( mener det er 45 %) med et ret lavt indhold af kulhydrater og kalorier, så har jeg “snydt” dér, og bruger det nogle gange som et hurtigt mellemmåltid/frokost med hytteost, kyllingepålæg, æg og andre gange også som topping til min skyr om morgenen. Så føler ikke der er noget galt i det ( tror ikke lige det er dét der forhindrer de sidste 5 kgs vægttab i hvertfald), men er bare nysgerrig til hvad du tænker om det :) Ved godt mit indlæg er lidt off-topic, men egentlig ville jeg også bare sige at jeg er helt tosset med din bog og dine opskrifter – det er så fedt at det er så let at finde alternativer til den gængse opfattelse af hvordan f.eks. en burger eller lasagne bør være. så egentligt bare TAK! og go´søndag :)

    Svar
    • Der er lidt forskellige skoler på den front – bl.a. den hvor du trækker antal gram fibre pr. 100 g fra antal gram kulhydrater – og det antal g. kulhydrater, der er tilbage er det, du skal regne med.

      Svar
    • Det var mange spørgsmål ;-)

      Det er rigtigt nok, at aminosyrerne i protein kan omdannes til sukker (glukose). Kroppen kan bruge kulhydrater eller fedt som energi. Får den ingen af delene, er den lidt i knibe. Protein er meget hårdt for kroppen at omdanne til energi. På mange low carb-kure anbefales low carb low fat high protein, men på LCHF henter vi altså vores energi ved at spise øget mængde fedt, og holder et moderat indtag af protein. LCHF er jo oprindeligt en ketogen kost, og her er man nødt til at holde kulhydrater lavt, protein moderat og fedt højt. Ellers lykkes man ikke med at komme i ketose. Du har tabt dig fint på din kost, og jeg tror næppe, det er mælkeprodukterne, der spænder ben for dig. Måske er det snarere din krop, som er glad for at være der, hvor den er. Der findes ikke nogen grænse for, hvor mange mælkeprodukter, man kan spise før det går ud over vægttab. Det er jo helt individuelt. Hvis man spiser mange mælkeprodukter, som fylder meget i energiregnskabet uden at mætte tilsvarende, er det jo oplagt at tage dem fra eller minimere dem lidt.

      Jeg spiser ingen knækbrød uanset mængden af fibre. Jeg regner heller ikke kulhydrater og trækker fibre fra og den slags. Jeg lader bare være med at spise det. Faktisk får jeg ondt i maven af fibre, så det ville aldrig fungere for mig. De svenske LCHF’ere spiser jo ind imellem de her helt tynde knækbrød. Tager man en enkelt skive engang imellem, er kulhydratindholdet jo til at overse.

      Svar
  5. Jeg ved godt at denne kommentar hører til i et tidligere indlæg, men jeg bliver nødt til at sige ja Jane, jeg er altså også vred over de kostråd. Specielt nr. 7. Det er et skræmmende råd. Jeg har ikke haft margarine i mit hus i mere end 30 år, og jeg skal sand for dyden da heller ikke have det nogensinde.
    Tag nu ikke dette som herseri, men jeg vil foreslå at titlen på din 3. bog kan være “Naturlig Mad”, og så med nogle små “mærkater” ved hver ret, der siger om det er LCHF, eller måske hvordan energifordelingen er.
    Jeg hører til dem der absolut ikke skal tabe mig, og det er ikke sjovt at stå i boghandelen med en bog der anviser kost man kan tabe sig på. De tror jo nærmest jeg er skør, men faktum er bare at jeg trives så smadder godt på mad uden kornprodukter. Ingen mavesmerter og ingen diarré.
    Det var lidt fra den blandede skuffe.
    Bedste hilsner og gudskelov at manus er reddet :-)
    Inge

    Svar
  6. Pyha – det er bare ikke sjovt sådan noget. Jeg tror ikke jeg var gået grinene rundt men havde endt i et eller andet hysterisk anfald hvor pc’en muligvis ikke kunne være blevet reddet bagefter ;)Er glad for at høre at du fik reddet tingene selv om forsinkelsen giver dig lidt af en arbejdspukkel.

    Svar
  7. Vi to skal aldrig sidde sammen omgivet af elektronik. For jeg får også ALT til at crashe. Helt vildt.
    Er vild med at du griner hysterisk, når sådan noget sker. Det virker på en eller anden måde mere konstruktivt end jeg, der tuder og sparker.

    Svar
  8. DIN stakkel -du må ha skidt grønne grise
    jeg kunne jo være fræk at skrive lidt grimt om pc´er…. men det gør jeg ikke ;)

    kærligst en der har dårlig hvidevarer-karma -himler lidt.

    Svar
  9. Hej Jane
    Stikke mig selv i fingeren … frivilligt? nej det har jeg ikke lyst til, og det er der, hvor jeg synes at hysteri kommer ind i ens kost. Jeg holder af din blog, du har nogle gode opskrifter; fornuft er i min verden en god motivation for at holde sig selv fit. God weekend og godt du fandt dine papirer igen :)

    Svar
    • Det kan du have ret i. For dem som har svært ved at få maden og resultaterne til at spille sammen, kan en periode med ketonmåling bidrage med værdifuld information.

      Svar
  10. Ai Jane, totalt godt klaret ikke at gå helt i selvsving og ende rokkende under bordet med papilotter i håret!
    Glæder mig til at eje din nye bog og har bedt Almanakstyrelsen om at rykke januar 2014 tættere på :)

    Svar