Overgangsalder og Keto / LCHF


Overgangsalder og Keto / LCHF – er det et godt match eller hvordan er vi stillet her. Ikke sjældent får jeg spørgsmål om overgangsalder, og det giver fin mening for mange af mine læsere er i den aldersgruppe.

Jeg er jo 43, og jeg kan ikke se mig fri for, at tanker om overgangsalder begynder at rykke tættere på.

Jeg har også tit haft fornøjelsen af kvinder i overgangsalder på mit Kickstart-kursus og deres oplevelse er faktisk ofte, at de lykkes med vægttab. Kiloene rasler ikke af, som de gjorde i 20’erne, men med en stødt og vedholdende indsats, ryger der løbende kilo.

Overgangsalder og keto

40’erne = Perimenopause

Efter jeg er fyldt 40 er overgangsalder også noget, der stille og roligt optager mig mere og mere, og jeg begynder at mærke, at der sker nogle ting i min egen krop. Ikke noget voldsomt, bare nogle nye ting.

Og det er måske ikke helt underligt.

I de ti år, der går forud for menopausen, sker der en masse ting hormonelt i kvindekroppen.

Præ-menopause kalder nogle den tid. Andre kalder det peri-menopause.

Det siger sig selv, at menopause ikke er en afgrund, man pludselig møder fra den ene dag til den anden. Det er selvfølgelig en gradvis ændring i kvindekroppens hormoner.

Overgangsalder og Keto/LCHF

Men i dag skulle det faktisk ikke handle om mig.

I stedet skulle det handle om en af mine læsere, som var så sød at sende mig en besked forleden om, hvordan hun oplevede bedring i sine overgangsaldersymptomer efter at have lagt kosten om til Keto/LCHF.

Og intet glæder mig mere end den slags historier.

Pga. historiens intime karakter har hun ønsket at være anonym. Og har du ikke lyst til at læse noget af intim karakter, er det nu, du klikker dig væk.

Læs i stedet: 7 ting, jeg gør i håb om en sund alderdom

Men lad os nu komme til dagens læsermail.

Sådan her skrev ‘Tanja’ til mig:

Sagen er, at jeg er helt vildt glad.

Jeg er snart 58 år, og har de seneste år bare taget på lidt efter lidt. Sammenlagt 5-6 kg. I forbindelse med overgangsalder har jeg i i hvert fald 6 år døjet med tørre slimhinder – i skeden.

Efter at min svigerinde havde så fin effekt af at have skiftet sin meget kulhydratholdige kost ud med Keto/LCHF og på bare 3 mdr. opnået et vægttab på godt 6 kg, langt større energi og et meget bedre humør og samtidig en kraftig minimering i hendes angstanfald (til hendes historie hører, at hun i de sidste 4 år har været meget ramt af angst).

Det var et eksempel til efterfølgelse for mig.

5 ugers Keto – vægttab og overraskende ‘sidegevinst’

Jeg har nu i 5 uger spist efter Keto principperne, har haft et vægttab på 3,5 kg, hvilket jeg er så glad for.

Målet om at lande på 62 kg er kun 2-2,5 kg væk.

Men det aller-, allerbedste og en helt uventet effekt af kostomlægningen er, at jeg efter 14 dage med Keto konstaterede jeg, at jeg følte mig mindre tør – både på huden generelt, mere blød, og havde en fornemmelse af, at de tørre slimhinder “for neden” var mindre tørre.

En test (i form af faktisk at have sex med min mand efter 1/2 år uden) var en inspirerende oplevelse. Ja, der var lidt smerte, men i forhold til de sidste 6-7 år var det ingenting.

Og nu 5 uger inde i kostomlægningen, har vi gentaget successen. Og jeg er mildest talt blæst bagover. Nærmest ingen smerte, og en skøn oplevelse (som i “gamle dage”).

Undskyld den intime information.

Jeg håber du vil modtage min anerkendelse af, at Keto/LCHF kan noget for kroppen, så jeg bare slet ikke havde forventet.

Af hjertet tak for dine bøger, som jeg startede med at låne på biblioteket. Nu har jeg købt den ene af dem, og har så erfaret, at din hjemmeside er helt fantastisk.

Kæmpe YAY herfra over at kost kan rykke så meget.

Læs også: Bente tabte 21 kg trods overgangsalder
Vægttab i overgangsalderen: Bente tabte 21 kg med Keto

Læs også: Vægttab og overgangsalder – er det muligt?

Skal jeg hjælpe dig i gang med Keto?

Få hjælp fra mine madplaner, komplette kostplaner til vægttab eller mit populære Keto kursus.

Se mere her >>

 

26 kommentarer til “Overgangsalder og Keto / LCHF”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane. Jeg er 49 år og har det seneste år været plaget af hedeture. Efter at have fulgt dit kursus er hedeturene forsvundet. Tak for et godt kursus med gode redskaber til at fortsætte livsstilændringen.

    Svar
  2. Kære Jane. Jeg kom til at synde i julen, og nu kan jeg slet ikke få gang i ketosen, selvom jeg stort set følger programmet og går en rask tur hver dag på en time.
    Er lidt ræd for at springe på den skrappe…. Prøver med lidt brød jvf dit råd om kulhydrat, men nu kæmper jeg jo på anden måned uden et gram hverken den ene eller anden vej… Blot parkeret for højt ..
    Hilsen Anita

    Svar
    • Hej Anita
      Jeg er ikke lige helt med. Hvorfor brød? Er det fordi du vil prøve kræfter med Low Carb i stedet for Keto? Jeg har lige brug for at forstå :)

      Svar
      • Hej igen
        Jeg kan godt se, at jeg ikke giver mening. Jeg vil helst Keto – men har læst et sted, du har skrevet, at man kan prøve lidt kulhydrat for at sparke det i gang igen… som fx frugt – men nu er brød det jeg så savner mest :o) Men måske har jeg misforstået det. Det er nu også kun en gang imellem.
        Jeg har droppet mandlerne og flæskesværen… Prøver at øge salt selvom jeg frygter det binder vand… altid kun 2 måltider, spejlæg og bacon til frokost eller røræg og laks. Alm. aftensmad u/ kartofler. Men det står bare stille… som i virkelig stille.

        Svar
        • Begge dele kan helt sikkert være en mulighed men det vigtigste er at du vælger om du i en periode vil fokusere på Keto eller en mere liberal Low Carb-kost, så du ligesom vælger side.

          Jeg tænker samtidig at du ville have glæde af at prøve at tracke din kost i en periode. Det er irriterende at føle at man spiser superlidt og vægten så stadig ikke går ned. En periode hvor du helt enkelt måler/vejer alt, du spiser, kan ofte vise hvor det er, der ryger ting ned, der går under radaren. Prøv fx at se eksemplet HER. Du kan overveje at tage et par uger med et program som Madlog. Det er ofte øjenåbnende.

          Svar
          • Kære Jane
            Jeg kan dokumentere ikke over 1200 kalorierer og ikke over 50 kalorier i over en måned med daglig rask gårtur på ca en time om formiddagen. Jeg spiser ikke noget før til frokost. Jeg KAN ikke sparke Keto forbrændingen igang igen. Det virkede så perfekt, men selvom det lyder latterligt, er det som om min krop ligesom ved en slankekur går i strejke. Altså som når sult ikke virker, hvis du forstår.? Har du hørt om det før?
            Det er jo bare så piv-ærgerligt med de julekilo… :o)

          • Hej Anita
            Jeg forstår din frustration. Der er dog heldigvis ikke tale om at din krop går i strejke. Den der idé om at kroppen i kalorieunderskud ‘holder på det hele så man ikke går ned i vægt’ er forkert. Så enten spiser du mere end du tror eller forbrænder mindre end du tror. Ikke sagt for at være lyseslukker men for at være realist for det hjælper dig ikke at vi spinder dig ind i forklaringer, som ikke er sande.

            Hvad er dit daglige proteinindtag?
            Og kunne det være en idé at genintroducere morgenmaden?

            Og vil du beskrive en typisk dags indtag i mængder/gram?

          • Kære Jane
            Tak for svare tilbage.
            ja, det lyder jo rigtigt nok, jeg kan bare ikke se, hvordan jeg skal spise mindre. Selvom det nok var lettere at sende dig en pdf fra madlog, så får du her fra den 21.2.2022
            Kulhydrater 22 gr
            Protein 76 gr
            kalorier 1083 gr

            Mht morgenmad er jeg faktisk ikke så sulten om morgenen.
            Frokost 3 skv bacon og 3 æg
            Eft.m. 1 avocado og 23 gr brie
            Aften mørbradgryde med blomkålsris og spidskålsalat med mayonnaise…

            Jeg spiser meget det samme. Især er jeg faktisk blevet ret glad for spidskålen.
            Hilsen Anita

          • Hej igen
            Tak for det. Det hjælper altid meget lige at få syn for sagen.
            Du skal have byttet om på dit fedt- og dit proteinindtag. Lige nu får du mere fedt end protein og du vil gerne, at de to er lige eller allerhelst, at proteinindtaget i gram er højere end fedtindtaget.
            Fx får du næsten al energien fra fedt i dit eftermiddagsmåltid. Det ville du kunne springe over, hvis du havde spist proteinrigt til morgen. Det er fint, at du ikke er sulten om morgenen men prøv at spise alligevel. Det er ofte ren og skær vane. Morgenmåltidet vil hjælpe dig til at få proteinindtaget løftet. Er det helt udelukket med morgenmad, så byt eftermiddagsmåltidet med noget proteinrigt, men generelt giver det bedre resultater på vægt, kropskomposition og hormonbalance at frontloade sine kalorier (spise dem først på dagen hellere end sidst på dagen).

            Og undgå i en periode retterne med flødesovs og tænk mere i kød, kålsalat med lidt oliedressing på tallerkenen. Retterne med flødesovs er supersvære at estimere og dit måltid kan snildt indeholde dobbelt op på kalorier ift. hvad du estimerer det til. Brug måltidsforslagene fra den nemme Keto kostplan, som jeg ved du har. De viser hvordan du øger protein uden at øge fedt.

            Jeg er 100% sikker på at disse to ændringer vil sætte skub i vægten.

          • Kære Jane
            Tak igen for at vende tilbage. Okay. Jeg giver det et skud med de nye dessiner. Men jeg er nok alligevel ved at være helt forvirret. Du har tidligere skrevet, at det er bedst at vente med spise for at forbrænde så længe fra natten som muligt. Derfor er det også formiddag, jeg motionerer. Morgenmad vil været udfordrende, men så skruer jeg op for æg om morgenen også selvom, jeg mindes, du har skrevet, at æg om morgenen kan forstyrre fordøjelsen, og også selvom jeg nok er lidt bekymret over, hvorvidt æg morgen og frokost mon er for meget?!
            Med din sidste madplan opdagede jeg spidskål med lidt mayonnaise og får meget kål til at glide ned. Det håber jeg stadig vil være ok?
            Ja, jeg vil undgå flødesovse, selvom vi nu ellers er blevet temmelig glade for din masala-kylling. :o)
            God søndag og tak for din respons. <3

          • Det kan sagtens være en fin idé med længere spisepauser, men det forudsætter stadig, at proteinindtaget nåes på de måltider, man spiser. Og vi må jo konstatere, at det ikke virker optimalt for dig, for du har jo ikke opnået dit ønskede resultat. Derfor er det nødvendigt at gøre noget andet.
            Du kan godt spise æg til to måltider men jeg ville variere det og spise en anden proteinkilde til et af måltiderne. Og hvis æg driller maven om morgenen, er det oplagt ikke at spise dem her. Når målet er at øge proteinindtaget, kan vi være nødt til at bringe de magrere proteinkilder i spil (kylling, fisk, skaldyr, magert okse, svin osv.)

  3. Kære Jane
    Har nu været på Keto i 6 uger, det føles så godt, har tabt 8 kg, fra 99 til 91 kg.
    Har været opmærksom på ekstra saltindtag med vand og citron. Lige nu føler jeg ikke behovet for salt, er fortsat med vand tilsat citron og ind imellem æblecidereddike – har læst det skulle være udrensende. Laver 30 min gym for ca 5 gange om ugen og gåture.
    Har faktisk sprunget morgenmad over i en måned, føler mig ikke sulten. Er det vigtigt at jeg overholder mængden af protein? Sådan at jeg øger proteinindtaget til de to andre hovedmåltider??
    Næste måske ikke helt så typiske spørgsmål er om det kan være pga Keto (vægttab og kostomlægning ) at jeg har øget menstruation og at den sidste varede længere end normalt?? Jeg er 50 år – i overgangsalder og mine blødninger var faktisk reduceret før Keto.

    Svar
    • Megasejt Pia. Sikke en start👏🏼

      Jamen jeg synes jo det er vigtigt at holde proteinmængden, uanset antal måltider. Særligt i din alder bør det være absolut topprioritet at gøre alt for ikke at miste muskelmasse.

      Jeg ved ikke med blødninger. Jeg tror godt det kan være relateret idet østrogen lagres i fedtvæv og frigives ved fedtforbrænding men det er rent gætteri. De cyklusforstyrrelser, der ind imellem ses plejer at normalisere sig.

      Svar
      • Tak for super svar. Det lyder meget plausibelt, har skrevet til min læge. Tak for bøger og kostplaner uden dem var jeg ikke kommet ordentligt fra start.

        Svar
  4. Hei. Jeg prøver å tape de fem kilo jeg har lagt på meg i overgangsalderen. Spiser lavkarbo. Prøver faste 8/16 minst fem ganger i uken. Men det skjer ikke noe. Kan mct olje ha skylden. Eller må jeg telle kalorier?

    Svar
    • Hej Berit
      Der er i hvert fald ingen grund til at indtage næringsfattige kalorier som MCT-olie, hvis dit mål er vægttab. Fokuser i stedet på godt med protein og grøntsager og læg kun ekstra fedt til måltiderne, hvis du har brug for det til mæthed/energi.

      Det er ikke en dårlig idé lige at tage en uge eller to, hvor du tæller kalorier for at få en fornemmelse for hvor du ligger. Det er altid nemmere at justere, når man har et reelt udgangspunkt end at gætte sig frem.

      Svar
  5. Hej Jane
    Jeg har tidligere tabt 20 kg ved at følge dine opskrifter på lchf. MEN efter en længere periode med sygdom og dødsfald i familien har jeg taget næsten 10 kg på, og vil igen gerne igang med lchf principperne. I mellemtiden er jeg kommet i overgangsalderen med virkelig mange hedeture, både om dagen og natten. Jeg sover dårligt pga. disse hedeture, hvor jeg ofte 1-3 gange må op og skifte natkjole.
    Jeg har de sidste 3 uger spist lchf men ikke tabt mig, derimod taget lidt mere på. Godt nok føler jeg mig ikke nær så oppustet, og det er jo et plus. MEN har nogle af dine følgere kommet hedeturene til livs? Jeg har prøvet alverdens naturmedicin og intet hjælper. Jeg er desperat for at tabe de overflødige kg og komme af med hedeturene. Så…. kan du måske hjælpe mig med nogle gode råd? Hilsen den desperate :)

    Svar
    • Åh stakkels dig. Og ja, det er lidt en træls situation fordi den afbrudte søvn giver øget appetit og det gør det sværere at lykkes med vægttab. Så det hele bider sig selv lidt dumt i halen.

      Jeg forstår fuldstændigt de hormonelle forandringer men jeg har svært ved at acceptere at det skal gribe så voldsomt ind i livet – du kan godt høre, jeg ikke selv har prøvet det endnu, ikke? ;-)

      Hvis jeg var dig, ville jeg teste Keto med fokus på protein i stedet for fedt, som er den version du finder i mine Keto-bøger. Min erfaring er at det fungerer ret godt vægtmæssigt for kvinder i den aldersgruppe. Forhåbentlig kan det lindre nogle af symptomerne også. Men prøv at følge en af mine Keto-bøger i en periode på fx 3-4 uger og se hvor langt det bringer dig. Og så må vi evaluerer derefter :)
      Find bøgerne her, hvis du ikke allerede har dem: https://www.madbanditten.dk/keto-boeger/

      Svar
  6. Jeg er 55 år og har haft mange gener ifm. overgangsalderen. I første omgang hedeture, som de fleste nok kender til, eller har hørt om. Men det værste som også er overgangsalderssymptomer er ledsmerter. Jeg har været så hårdt ramt, at jeg næsten ikke kunne gå (først troede lægen at det var gigt, men det viste sig at være overgangsalderen). Det har rent ud sagt været en pine, at slæbe sig på arbejde! Jeg har været totalt mørbanket og fuldstændig udmattet i lange perioder. Jeg har sågar tænkt: Så giv mig bare flere hedeture, for set i lyset af ledsmerterne, er de slet ikke så slemme endda (og det siger ikke så lidt!). I januar 2018 startede jeg på LCHF.
    Lidt tøvende, for jeg var i tvivl om, om jeg kunne undvære brød. Men det har været en fantastisk beslutning for mig. Idag juni 2018, har jeg ingen ledsmerter overhovedet! Jeg har tabt 11 kg. Jeg sover dejligt om natten. Jeg ligner ikke mere en gravid i 9. mdr. Jeg har ingen halsbrænd og sure opstød. Jeg kan overskue min hverdag, min familie og mit liv. Jeg har fået et dejligt overskud, som jeg aldrig håber stopper! Jeg er endnu ikke “faldet i”, når jeg får lyst til brød, sukker e.l. så fokuserer jeg på at genkalde mig, hvordan min mave, krop og hovede får det, hvis jeg gør det, så kan jeg bedre holde fast i det, som er så godt for mig! TAK for din fantastiske blog og dine bøger Jane, de har været en støtte og inspiration, hele vejen! Mange hilsner Tina

    Svar
    • Ej for Søren da, Tina. Hvor er det en vild og fuldstændig fantastisk beretning. Hvor det glæder mig på dine vegne at du mærker så tydelig bedring og tusind tak for at du tog dig tid til at skrive ❤️❤️

      Svar
    • Hej Jeg har os skåret alt korn væk….bage dog til tider af rent surdej og havremel…det kan min krop tåle i små mængder. Ja den totale træthed og følelsen af at være totalt banket til månen og udmattelsen…sygt lav stress tærskel….jeg kan anbefale podcasten Når Kroppen Støjer

      Svar
  7. Jane, fedt at du også bringer sådanne historier. Det er ikke relevant for mig lige nu, men er også 41 år, så who knows om det bliver relevant om nogle år. LCHF og glutenfri livsstil kan bare noget særligt…

    Svar
  8. Kære Jane! Tak for at du advarer i god tid om at emnet kan blive for intimt for den enkelte (Jeg læste nu alligevel videre, fordi jeg selv er i overgangsalderen, og fordi jeg stoler på, at du ikke ligefrem har pornografiske sager på din blog)
    Og den tak er grundet i den evige, stadigt eskalerende sexificering af vores medier og kultur. (Jeg er ikke sippet, jeg er dog vokset op i 70’erne)
    Når det er sagt, så kan jeg fortælle, at jeg fandt ud af, at jeg har færre og mildere hedeslag end ellers, hvis jeg skærer drastisk ned på de proteinrige mejerivarer.

    Svar
    • Ja jeg tænkte at hvis man lige kom forbi efter dagens opskrift, kunne det godt være, man kunne opleve det som lidt grænseoverskridende lige at læse med her ;-)

      Og fedt tip med mælkeprodukterne. Det vil jeg have i baghovedet til når det bliver min tur <3

      Svar