Om vinterdepression


Jeg har sådan et indre billede af mig selv, hvor jeg ligger på sofaen i uld-undertøj fra top til tå og med et tykt uldtæppe over mig og med chokolade indenfor rækkevidde. Og det er mere end et indre billede, det er et reelt billede af, hvordan mange af mine vintre har set ud. Vinterdepression, eller vintertungsind, som jeg plejer at kalde det, har de sidste år været et tilbagevendende emne her på bloggen.

Jeg plejer at lide mig igennem vinteren. Fra oktober til april fryser jeg, mit stemningsleje daler, jeg får tendens til modløshed, nedtrykthed, jeg sover meget, og jeg skærer helt ind til benet ift. ting, jeg skal, og bruger al min energi på at passe de mest nødvendige ting, dvs. job og familie.

Alt andet skæres fra, og jeg ligger bare der i alt mit uldtøj og fryser og spiser chokolade. Når foråret kommer, genfødes jeg og begynder at gå ud i verden igen. Når jeg så kigger tilbage på vinteren, tænker jeg, at det da var uværdigt, og at det ikke kan være rigtigt, at jeg skal have det sådan i så mange måneder af et kalenderår.

Måske er det min selektive hukommelse, der får mig til at huske vintrene sådan, eller måske er det lige nu min selektive hjerne, der prøver at få mig til at modere udsagnet. Sandheden findes måske et sted i midten.

Lys, urter og vitaminer

De sidste år har jeg sat ind med forskellige ting: lysterapilampe, tungsindskalender (en slags humørkalender), høje doser D-vitamin, de der naturtabletter med Perikon etc. Noget af det har haft effekt, men ikke i sådan et omfang, at jeg har tænkt WOW, her var løsningen.

Vi har de sidste mange år rejst til Thailand i januar.  Det anbefalede min læge mig nemlig (jeg kan godt lide min læge, forstår I nok!), og det har været en komplet life-saver for mig at vide, at der kom et ophold i misèren, og at jeg kom væk i et par uger og fik sol og varme. Så snart jeg landede derude, forsvandt alle mine tristhedssymptomer, men så snart jeg kom hjem igen, overmandede de mig igen, og jeg syntes pludselig, at vinteren stadig var endeløs.

Farvel til vinterdepression med solferie om vinteren

Noget har ændret sig…

Men der er noget, der har ændret sig. Sidste år kom jeg ret nådigt igennem vinteren. Og det til trods for at vi ikke kom til Thailand. Og i år er vi nu nået til februar, årets sidste reelle vintermåned, og jeg føler mig ikke vinterdeprimeret!

Jeg har haft enkelte dage, hvor jeg har været “nede”, og jeg går tidligere i seng og sover mere end jeg plejer, men jeg er ikke ked af det (undtagen når jeg har grund til det), nedtrykt, modløs eller i dårligt humør hver dag. Jeg sprudler måske ikke ligefrem, men jeg slæber mig heller ikke igennem dagene. Jeg har det faktisk udmærket. At have det udmærket i januar og februar er en virkelig stor ting for mig.

Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne sige, at det også var fordi XXX. Men det kan jeg desværre ikke.

Hvis jeg skal pege på nogle faktorer, som er anderledes, så er der ting, som at jeg ikke er stresset. Jeg har travlt, ja, bevares, men jeg er ikke stresset. Det, tror jeg, er den største faktor.

Det er heller ikke så koldt, hvilket også har betydning. Det er ubehageligt at fryse hele tiden. Og jeg er i forvejen typen, der sidder med striktrøje op ad radiatoren, imens Sørens sidder ved siden af mig med bare arme.

Måske har det også betydning, at jeg fik tanket voldsomt op på sol og naturligt D-vitamin i sommer, hvor vi rejste 5 uger rundt i Sydøstasien, og at vi både i oktober og december besøgte min far i Sydfrankrig og var begavet med sol fra morgen til aften. Måske, jeg ved det ikke.

Farvel til vinterdepression med solferie om vinteren

Det kan også godt være, at det er for tidligt at udråbe sig selv til en, der ikke længere lider af vintertungsind, og jeg bliver da også en smule nervøs, når jeg læser i avisen, at der er “sibiriske vintre” på vej med lave temperaturer, som kan vare indtil april. Men jeg tænker stadig, at det, der er godt, jo ikke kommer skidt tilbage. Og selv hvis jeg skulle tage et stemningsdyk i slutningen af vinteren, så bliver det alt andet lige en kortere periode, end hvis det var startet i oktober, som det plejer.

Hvordan med dig? Er du påvirket af vinteren, eller mærker du det også anderledes end tidligere?

Har du brug for gode råd til at komme igennem den mørke tid, kan du læse den overlevelsesstrategi for vinteren, jeg lavede sidste eller forrige år.

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

38 kommentarer til “Om vinterdepression”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    Jeg har nydt godt af din blog i 1 1/2 år snart, og har også læst om dit vintersyn. Jeg vil bidrage med min erfaring, til at komme morgen tungheden til livs. I 2008 købte jeg en Philips Wake-up light, til mit natbord. Når jeg har indstillet vækketidspunkt, starter lampen en 1/2 time før, med et tænde et svagt lys. Langsomt stiger lysstyrken. Der er mulighed for at indstille hvor stærkt lys
    det skal slutte med. Udover lys er der lydvækning med frit valg mellem fuglekvider, bongotrommer, vindklokker, biblyde og radio. Lydene stiger også i styrke og kan reguleres. Lyset forbereder kroppen på at vågne i løbet af den sidste halve times søvn. For mig har det givet et meget bedre morgenhumør og en lettere gang på jorden gennem de mørke måneder.
    Dette bare til inspiration.
    mange hilsner JetteHv.

    Svar
    • Sådan en ønskede jeg mig til jul men fik den faktisk ikke. Måske jeg bare skulle købe en :)
      Men ellers er jeg den omvendte type. Jeg er A-menneske og har det allerbedst om morgenen. Eftermiddag og aften er mine tunge timer…

      Svar
  2. Jeg er sikker på, at jeg ville trives langt bedre, hvis jeg tog til Provence i november og blev dernede til foråret kom til Danmark :)

    Jeg er ikke trist om vinteren, men jeg bryder mig bare ikke om mørke og kulde og glatte veje ;)

    Svar
  3. Uh, jeg bliver også vinterdepressiv – eller jeg bliver ikke decideret deprimeret, men jeg bliver klart påvirket af vinteren i en knap så dejlig retning. Jeg har derfor lappet dine råd til mig – både i dette indlæg og de andre, du har lavet om at blive påvirket af vinteren. Jeg vil klart komme ud at gå mere, når lyset er der. Jeg overvejer stærkt at lave sådan en tungsindskalender og måske også investere i en lysterapilampe :D Og hvor er det bare fedt, at du kan mærke, at der er noget, der har ændret sig! :D

    Svar
  4. Jeg har af andre årsager været ramt hårdere i år end normalt. Men for mit vedkommende, så er det de grå regnvejrsdage jeg bliver mest trist og nedtrykt af. Jeg bliver ligeså grå indvendig. De smukke frostklare dage, synes jeg er dejlige. Der er så meget lys – særligt, hvis der også ligger sne. Jeg holder (næsten) ligeså meget af skiferier som af sommerferier. For mig er det uden tvivl solen der har betydning for mit humør.

    Svar
  5. Hej Jane
    Dejligt at du sætter fokus på dette emne (igen). Jeg har selv tidligere været rigtig hårdt ramt men de sidste to år har det været lettere. Jeg er begyndt at starte op med lysterapi allerede midt i august, og det virker rigtig godt på mig (bruger Valkee). Jeg er stadig træt og mangler energi, men lysterapien gør, at jeg ikke bliver deprimeret. Det er rigtig ærgerligt, at det ikke har virket så effektivt for dig… Jeg kan altså virkelig anbefale at prøve Valkee’en, fordi du ikke er bundet af at skulle sidde foran en lampe i lang tid.
    Og så bliver jeg bare i ekstra godt humør, når det sner. Det har nærmest en magisk effekt :-)

    Svar
    • Hej Christina. Ja Valkee’en var jo en af de ting, som rigtig mange anbefalede sidste eller forrige år, da jeg skrev om det og jeg havde faktisk besluttet mig for at teste det. Men så var jeg langt inde i oktober, før jeg kom i tanke om det, og så kom jeg fra det igen. I år har jeg været så heldig at kunne få “naturlig lysterapi” men hvis jeg ikke er lige så heldig næste år, vil jeg bestemt overveje valkee’en :)

      Svar
  6. Hvert efterår bliver jeg mere sur og utilpas og hvert efterår er det først i oktober det går op for mig, at det nok er fordi det bliver mørkere. Nu er jeg ved at se et mønster i det, og jeg har fået en lampe. For mig har denne vinter været særligt svær, fordi nogle andre faktorer også har gjort sig gældende. Jeg får meget sværere ved at se “lys for enden af tunnellen” om vinteren – min tankegang er mere håbløs. I hate it!

    Svar
    • Det kender jeg godt. Håber, du får glæde af lampen. Jeg blev så irriteret over at skulle sidde foran min, at jeg slet ikke har taget den frem i år…

      Svar
      • …et godt tip til lampe-sessionen er at lave en kop the og så sidde og læse imens. Jeg satte mig foran lampen og læste med bogen på bordet foran mig…så får man sig et lille “åndehul” og glemmer irritationen over at skulle sidde stille..
        (det virkede i hvert fald for mig)

        Svar
    • Jeg får både D-vitamin gennem min fiskeolie (Cod Liver Oil + extra D fra Nordic Naturals), fra min multivitamin (20 ug) og fra ekstra tilskud. Det ekstra tilskud, jeg tager pt. er fra PurePharma og giver mig 62,5 ug (mcg), så sammen med fiskeolien, lander vi på en pæn høj dosis.

      Svar
  7. Kære Jane
    Først og fremmest tak for dit store og inspirerende arbejde med at udbrede dine gode budskaber. Jeg er ny her i kommentarfeltet men har trofast fulgt din blog og købt dine bøger gennem de sidste år. Og nu får jeg lyst til at skrive en kommentar til dit indlæg om vinterdepression, noget som mange danskere oplever. Jeg er tekstildesigner og har arbejdet i Indien flere måneder om året gennem syv år. Indien har lært mig mange ting, men først og fremmest vil jeg fremhæve evnen til at lade lyset komme indefra. Når man formår at sætte pris på de vilkår man har, se det smukke i de mennesker, man omgiver sig med, og udfører sit arbejde med glæde og værdighed hver dag, så fokuserer man mindre på et behov for, at omgivelserne stimulerer i form af alt det, som sommeren er så god til. Når man læser din blog og følger dig på sidelinjen, så virker det som om du gør alle disse ting, og først og fremmest oplever du den store glæde at lave et virkeligt meningsfuldt stykke arbejde. Derfor kommer lyset måske inde fra dig og får den mørke vinter til at blegne?

    Svar
  8. Egentlig forstår jeg godt, at vinterhalvåret for mange kan virke mørkt, trist og uendeligt langt, det kender jeg da i nogen grad fra mig selv. Men jeg tror desværre der opstår en form for “placebo depression/tungsindighed” hos mange, netop fordi at alle de negative elementer af vinteren fremhæves – hvert eneste år skal vi mindes om, at nu er tiden over os, hvor der er stor risiko for at få en såkaldt vinter depression. Vi bliver mindet om hvor grå, mørk, trist, lang, våd og kold vinteren er i Danmark. I stedet for at fokusere på alle de hyggelige elementer som jeg synes, vinteren bærer med sig. :-) Jeg er selv begyndt at sætte mere pris på vinteren. Egentlig er jeg med alderen begyndt at sætte pris på alle årstider, for jeg synes der er noget smukt ved dem alle, og det er næsten ikke til at bære at skulle pege på én og sige “den sæson bryder jeg mig ikke om”. Så hellere have noget at se frem til hele året, frem for at tænke på én man heller ville være foruden, og som man betragter som ren tortur. Og som du jo alligevel ikke rigtigt kan undgå. Én ting der er svær at gøre noget ved er selvfølgelig det manglende lys henover vinterhalvåret, som da om nogen kan tage en masse energi fra én! Men der er så mange andre ting jeg mener, man kan gøre for at komme lettere igennem det rent psykisk.

    – Lad være med at bure dig inde. Nyd stilheden som fx sne bringer med sig, se det smukke i, at du igennem en gåtur i sne-landskabet, har hele verden for dig selv mens alle andre har trukket sig tilbage indendøre. Nyd roen og gå en nærværende tur!
    – Tag på biblioteket og lån en stak gode bøger, eller andet du nu endelig har tid til fordi vejret ikke rigtig er til at opholde sig i.
    – Mange glemmer at motion har en opløftende virkning på humøret. Drop tankerne om at du kun skal motionere, hvis du gør det fuldt ud minimum 5 gange om ugen – altså “all or nothing”. Bare 1-2 gange om ugen kan være med til at løfte dit humør betydeligt! Det er godt for både krop og sind.
    – Plej dig selv på din favoritmåde. :-)

    Jeg er af den opfattelse, at hvis man ikke mener man har tid til bare én af ovenstående, så investerer man ganske enkelt ikke nok tid i sig selv. Undskyldningerne er mange, men faktum er, at man er nødt til at give sig selv lidt pleje indimellem, hvis omverdenen skal nyde godt af dine bedste sider og det du har at tilbyde. Så prøv at vende den om og tænke på den måde også, hvis det er svært for dig at bruge dit eget velbefindende som reel grund til at passe på dig selv. Det vedrører nemlig ikke kun dig, men også dine nærmeste når du ikke er i balance :-)

    Svar
    • Selvom jeg er meget enig i dine gode råd, gør det også lidt ondt at læse “man skal bare tage sig sammen”-holdningen til den deprimerede. Det understreger jo selvfølgelig rigtig tydeligt, at du aldrig har været rigtig deprimeret, og det er dejligt for dig. Men jeg kan forsikre dig om, at jeg – for mit vedkommende – intet ønsker mig mere end at have det godt, og de vintre, jeg har lidt mig igennem, har jeg simpelthen ikke kunnet rejse mig ved hjælp af postive tanker og sætten pris på det gode i vinteren. Det er simpelthen så langt fra, hvad vinterdepression handler om. Hvis du derimod bare mener, den negative retorik, der kan være omkring vinteren og det at være almindelig vintertræt, så fair nok. Så er jeg enig med dig et længere stykke af vejen :)

      Svar
      • Det var lige netop retorikken omkring vinterdepression, jeg gerne ville påpege. :-) Jeg har den dybeste respekt for det at være decideret deprimeret, da jeg selv har en mor som er manio depressiv, og jeg ved godt man ikke “bare lige skal tage sig sammen”. Det er nok det værste råd man kan give et pyskisk påvirket menneske. Og så har du nok ret i at jeg alligevel ikke har den helt rette forståelse hvordan det egentlig føles at have en vinterdepression. :-) Men selv for én som mig der aldrig har prøvet det, kan jeg godt mærke den triste og tungsindige fornemmelse påvirker mig, når diverse medier fremstiller vinteren som noget der generelt bare skal overstås, i stedet for at forsøge at fokusere lidt på de positive ting. Så det var lidt mere den indgangsvinkel jeg havde til det.

        Svar
        • Det forstår jeg sagtens, Signe, og det er også rigtigt, at både vinterdepression, alm. depression og jo egentlig også stress er ord, som ofte bruges lidt for hyppigt og derved udvandes deres betydning, hvilket er synd for dem, som vitterligt lider.

          Svar
  9. Uhh, jeg har faktisk aldrig været slemt ramt men efter jeg har fået barn og skal endnu tidligere op, cykle i mørket og stresse over tid, er det blevet lidt sværere. Men heldigvis gør børn også, at man er langt mere lykkelig, så det opvejer hinanden ;)

    Men jeg synes generelt vintertiden er hård. Både på jobfronten, mentalt, kropsmæssigt og overskud. Om man lader sig påvirke af andre eller der virkelig er noget på vej, ved jeg ikke. Men jeg er glad for det allerede er februar og derved snart forår :) Ferie kom hid.

    Svar
    • Jeg er så taknemmelig for at jeg ikke skal ud ad døren hver morgen. Det tror jeg virkelig har gjort en stor forskel på mine vintre. Og ja, det er allerede februar og “lige om lidt” er det ovre for denne gang :)

      Svar
  10. jeg er bestemt glad for dine overlevelsesstrategier, som hjælper lidt igennem den hårde vintertid. Jeg synes heller ikke, at i år har været lige så slem – men jeg frygter lidt februar og marts, da jeg synes, det plejer at være seje og triste måneder at komme igennem, selvom det er lysere.

    Svar
  11. Jeg forstår dig fuldstændig, omend jeg aldrig aldrig er vinterdeprimeret. For mig er vinteren nemlig yndlingsårstiden. Jeg bliver meget stresset om sommeren, jeg fungerer afsindigt dårligt i temparaturer over 15-18 grader i mere end en uge ad gangen, og jeg bliver i dårligt humør af alt sollyset. Jeg ved godt at vinterdepression (ofte) er en reaktion på manglende vitaminer, og derfor må være noget fysiologisk, men jeg tror sommeren med den manglende mørke, gør det samme for mig. Der er simpelthen ikke mørke timer nok i døgnet til at jeg kan restituere. Det er selvfølgelig bare min egen teori, og det kan lige så godt være fordi det er nemmere at undskylde at blive hjemme under dynen når det er p**** koldt udenfor. Jeg har dog haft det sådan så længe jeg kan huske.
    Så jeg kender det godt, men alligevel ikke rigtigt :)

    Svar
    • Det er da også en spændende teori! For det er jo rigtigt, at det kan være svært at sove nok om sommeren, når det er så lyst (og varmt). Hvilket minder mig om at vi skal have fikset en god mørklægningsordning i vores soveværelse :)

      Svar
  12. Tusind tak fordi du tager dette emne op Jane, det viser at du ikke er et overmenneske, men døjer med de samme skavanker som andre mennesker. Jeg HADER bare vinteren og vi plejer at tage sydpå i december hvert år, det hjælper lidt på humør og energi, men alligevel er vinteren lang. Når det så ikke er Hvidt udenfor pga. sne så er det ekstra svært at komme ud af fjerene om morgenen når det er mørkt så længe. Heldigvis døjer jeg ikke mere med vinter depression, efter jeg begyndte at tage 90 mik D Vitamin i 2009 ;-)

    Svar
  13. Jeg syntes egentlig at jeg var kommet godt i gang med vinteren. Jeg er (åbentbart) sæsonløber og begyndte at løbe i november så snart jeg mærkede at mørket samlede sig. Desværre blev hele familien syge på skift hele december så løbet gik i stå og er ikke rigtig kommet i gang igen. Men det resultat at de sidste 14 dage har været helt tossede. På trods af d-vitamin og lysterapi… Det er en negativ spiral, for jo mindre jeg løber jo mindre lyst har jeg til at løbe og så kommer det triste og tunge humør.
    Det eneste jeg rigtig kan holde mig fast på at få minutter om dagen hvor det er lysere end i går.

    Svar
  14. For første gang i 15 år har jeg ikke siddet og gloet ind i min lysrerapilampe.
    Kan godt mærke lidt nedsat energi, når vejret er gråt, men slet ikke som før.
    Tror helt bestemt, at det skyldes mine nye kostvaner – og d-vitamin, olieshots, magnesiumcitrat….

    Svar
  15. Tak for dette indlæg! Jeg er slemt ramt af vintertungsind i år, men det er en trøst at andre kender til problemet. For mit vedkommende fik jeg en slem generalforkølelse i forbindelse med julen, som gjorde at jeg ikke fik slappet af og tanket op i ferien, og januar har – undskyld mig – været et h****** at komme igennem. Jeg har måttet skære helt ind til benet for at overkomme hverdagen, alle opgaver tager mig så lang tid, opgaveløsningen er ikke optimal, og mit selvværd er som følger heraf rigtig dårligt. Det har hjulpet mig at erkende, at det er sådan det er for mig lige nu, at jeg ikke skal stille for høje krav til mig selv, og at jeg har brug for at hvile når jeg kan, læse gode bøger, sove, spise godt og så ellers kæmpe mig igennem det, for det vender jo, ja det gør – ikke?

    Svar
    • Åh stakkels dig!
      God strategi med at nedsætte kravene til dig selv. Lige nu gælder det om at komme bedst muligt igennem. Og jo, det vender! februar er en kort måned og så skal vi bare igennem marts, før det er slut. Ja, for mig starter foråret først rigtigt i april ;-)

      Svar
  16. Jeg kommer klart nemmere igennem i år. Jeg tror det er fordi det har været så lunt. Jeg er nemlig også sådan en frossenpind. Faktisk er jeg nærmest gift med min varmedunk.
    Jeg synes også det har været rimelig lyst i år.. Men det er måske noget jeg bilder mig ind..

    Svar
    • Det der med at fryse er bare så invaliderende! Det har betydet meget for mig, at det ikke er så megakoldt i år, men jeg pakker mig stadig ind i uld og tæpper :)

      Svar
  17. Hvor er det dejligt du føler, at du kommer nemmere igennem i år.
    Jeg syntes januar har været uendelig og jeg er konstant træt og pylleret. Til trods for at der hele tiden sker en masse gode ting i mit liv. Bliver bare aldrig fan af vinter. Drømmer om varme, sol og glade tanker igen.

    Svar
    • Jeg bliver heller aldrig fan, og jeg glæder mig til forår og sommer, hvor jeg alt andet lige bare er mere “levende”.

      Svar
  18. Jeg er også sommermenneske som dig. Jeg synes ikke det er så slemt i år generelt, men jeg mærker stor forskel de dage, som idag hvor frosten driller, cyklerne ikke virker, det er koldt og tåget. Og så er der de dejlige næsten forårsagtige dage, hvor solen kan varme og fuglene afslører, at det ikke bare er mig der har det sådan. Jeg tror det er det der bærer mig igennem.

    Kh.
    Anne-Marie

    Svar
    • Både kulde og mørke er også det værste for mig. De dage, hvor solen aldrig står rigtig op. Gaaah! Det taler også til min fordel nu, at jeg ikke længere SKAL ud ad døren om morgenen. Det gør en kæmpe forskel, tror jeg :)

      Svar