436 kommentarer til “Om mig”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane, jeg har været på Keto siden september 20, inden det har jeg været 5 år på 5-2 hvor jeg fastede totalt på de 2 dage.
    Du skriver et sted at man ikke skal spise hvis man ikke er sulten. Jeg følger dine bøger men springer frokosten over fordi jeg ikke føler mig sulten, er det OK at gøre det?
    Mvh. Marianne

    Svar
    • Hej Marianne
      Ja, det synes jeg helt bestemt. Det eneste, du skal være opmærksom på ved færre måltider er, at du har en ekstra opgave i at sikre tilstrækkeligt proteinindtag på de måltider, du spiser. Ellers vil du tabe muskelmasse og det vil være uhensigtsmæssigt.

      Svar
  2. Har været på keto siden nytår . Fulgt den helt og pænt kg tab.
    Nu er mit kolesterol tårnhøjt _ 6,6 – 4,2
    Min læge siger medicin.
    Jeg vil gerne fortsætte min ketoplan – hvad sker der, hvis jeg smider alt animalske fedt væk?
    Og hvilken mælk skal jeg vælge .
    Kh
    Helen

    Svar
    • Jeg ved ikke hvad de tal refererer til men ‘tårnhøjt’ synes jeg ikke det illustrerer.

      Men det vigtige er egentlig om du har læst dette indlæg: Keto og kolesterol – og mere vigtigt: Om du havde læst det inden du fik taget din blodprøve.

      Svar
  3. Hej Jane

    Jeg prøvede dine Oopsies, hvor jeg anrettede den med creme fraiche 38%, finthakket rødløg, stenbiderrogn og dild.

    Det smagte godt og smagen mindede om sour cream & onion chips.

    Så Oopsies a la blinis.

    Med venlig hilsen
    Lasse

    Svar
  4. Hej Jane
    Vil du anbefale, at man før løb og træning spiser et ekstra “måltid”. Og hvad?
    Jeg spiser som hovedregel kun 3 måltider om dagen, og efter Keto princippet. Nogle gange kan der dog godt “smutte” et stykke frugt ned om formiddagen , men ikke ret tit.
    Om morgenen indrømmer jeg blankt, at jeg spiser græsk yoghurt, med mandler og græskarkerner.
    Til frokost er tit rester fra aftensmad, eller et stykke valnødrugbrød, æg og salat.
    Jeg synes nemlig, at energien er dalende om eftermiddagen, men de dage jeg ikke motionerer, kan jeg godt “holde det ud”, indtil aftensmaden.
    Hilsen
    Rikke

    Svar
    • Det lyder til, at din kost ikke er helt kulhydratfattig nok til at være ketogen, hvilket jo er fint nok, men i det tilfælde vil det være fint at bruge præstationskulhydrater før træning, så du har energi nok. Det kan være hvad som helst med letoptageligt kulhydrat, 1 banan, et par riskiks eller lign.

      Svar
      • Ok – er det min morgenmad du er “efter” :-).
        Jeg er bare ikke så god til grøntsager om morgenen.
        Hilsen Rikke

        Svar
        • Pyt med grøntsagerne?
          Den kost, du beskriver er helt sikkert kulhydratfattig men det er bare svært at nå helt ned under 20, max 30 g med græsk yoghurt og frugt. Men det er ikke så vigtigt, synes jeg, og det var mest det, der var pointen. Hvis du trives med det, men bare mangler energi til træning, så synes jeg bare, du skal lægge ekstra energi til der. Man behøver ikke keto-adaptere. For mange er det ikke umagen værd. Og man kan få superfine resultater med en low carb-kost, der ikke er ketogen også.

          Svar
  5. Hej Jane – tak for super inspiration til kostomlægning og et foreløbigt vægttab siden nytår på næsten 5 kg ( målet er 7-8 kg )Dine opskrifter er supergode og jeg har købt din sidste bog. følger dine principper, men tror aldrig jeg har været i Ketose. Jeg er 71 år.
    Spørgsmålet er, hvad du tror der sker, hvis jeg går over til at tælle kalorier fremfor kulhydrater ? Jeg savner mange ting med få kalorier, men mange kulhydrater. Fex knækbrød og rugbrød.
    Desuden vil jeg ikke undvære et glas vin til aftensmaden.
    Har læst at du til flere har skrevet at de nok ikke er Keto-typen. Og det er jeg måske heller ikke på den lange bane.
    Kan man leve sådan Keto-light ??
    Masser af hilsner og tak fra Bodil

    Svar
    • Hej Bodil

      Det er et godt spørgsmål og mit svar er et rungende JA. Keto er bestemt ikke eneste vej og en mere liberal Low Carb kost eller for så vidt en high carb kost kan alle føre til vægttab, hvis der er kalorieunderskud. Har du læst min e-bog Sådan taber du dig? Den giver netop hjælp til hvordan man lykkes med vægttab – uanset hvilken metode, man foretrækker til det ❤️

      Svar
      • Tusind tak for dit gode og klare svar – ih, hvor blev jeg glad ? fortsætter ad samme vej med Keto- light og vil tælle kalorier i højere grad. Og stor tak fordi du har støttet mig i at kunne kostomlægge i meget høj grad – havde faktisk ikke troet det var muligt. Du er en kæmpestor inspiration !! Kh Bodil

        Svar
        • Glemte at skrive, at jeg har købt din e-bog ‘Sådan taber du dig’ – og den har helt klart gjort mig klogere. Meget informativ om svært stof. Tak – læser også med stor glæde dine nyhedsbreve

          Svar
  6. Jeg må desværre indrømme at efter at have købt 6 af dine bøger og vi prøver at gøre det, så mangler jeg et mørkt rugbrød. Vi har prøvet mange af dine brød. Men det smager ikke rigtigt. Kan du ikke fikse et brød der ikke er totalt nødde baseret. Min og konens mave elsker rugbrød. Vi lavede pizza igår med vlomkål og det er rigtigt fint. Og imorgen skal jeg lave din opskrift på leverposteg. Men men ….
    Mvh Esther og Richard
    Ps jeg har smidt 8,5 kilo i år så du er ikke helt gal på den

    Svar
    • Hej Esther og Richard

      Hvor er I seje!

      Jeg gider heller ikke spise de brød. Jeg synes, de smager for dårligt.

      Der er dog to, jeg synes smager ret fint og det er chiaknækbrødene og wannabe rugbrødet Sidstnævnte indebærer dog nogle kompromiser men jeg synes, det er det værd i den gode smags tjeneste.

      Svar
  7. Hej igen. Nu er fejlen væk, så se evt bare bort fra min besked sendt for et øjeblik siden vedr opskriften thaisuppe (med kokosmælk og kylling).

    Svar
    • Tak fordi du skrev alligevel. Jeg fejlmeldte den hos mediebureaet i sidste uge men jeg må lige høre om de har fået rettet det. Det er jo for irriterende.

      Men indtil da: genopfrisk siden, så burde du få en ny reklame, der ikke dækker.

      Og tak fordi du skrev ❤️

      Svar
  8. En reklame blokerer for de første trin i opskriften med thaisuppe med grøntsager, når den tilgås fra mobil. Reklamen kan ikke lukkes ned og ej heller scrolles over, da reklamen ligger som et lag oven på teksten. Håber på, at det snart rettes eller er anderledes fra desktop, da alle ingredienser er købt og suppen ser lækker ud. Når du har læst dette, må du gerne slette min besked. På forhånd tak.

    Svar
  9. Hej Jane
    Har fulgt dig gennem de sidste 10 år, ja tænk sig. Jeg er fysioterapeut og møder mange på min vej der gerne vil hjælpes kostmæssigt, så jeg tænker at videreuddanne mig. Jeg er selv hjulpet med din kost og kunne tænke samme spor i uddannelse. Du har vel ikke et godt råd til hvor og hvordan jeg griber det an?
    Vh Betina

    Svar
    • Hej Betina

      Uh hvor spændende! Den uddannelse, jeg tog i sin tid, var en svensk uddannelse. Jeg tog den, fordi den fokuserede netop på Low Carb. Med en dansk kostvejlederuddannelse ville jeg skulle sidde mig igennem lektioner om at fedt er usundt og fuldkorn det bedste, man kan spise, og jeg syntes ikke, det var relevant for mit arbejde. Jeg var dog meget tilfreds med uddannelsen, jeg tog. Jeg tog den i Malmø i sin tid, men den kan også tages som fjerundervisning. Det kræver jo at man forstår svensk (hvilket jeg gør).
      Den præcise uddannelse jeg tog findes ikke længere i den form men var en mellemvej mellem denne her https://www.paleo-institute.se/at-lev-paleo og denne her https://www.paleo-institute.se/cert-pi-kost-och-halsocoach

      Håber det kan hjælpe dig lidt videre ❤️

      Svar
  10. Hej Jane

    Du skriver i flere opskrifter “god tomatsauce” – har du en opskrift på en ?

    Vi er nu færdige med de første 4 uger, og vi er meget begejstede og taknemmelige for kurset. Vi er især glade for din måde at præsentere “stoffet”. Det giver os lystog drive til at fortsætte.

    Vi er forundrede over, hvor mætte vi er, pg hvor nemt vi har haft ved at undgå sukker osv.

    ??

    Svar
    • Hvor dejligt at høre ❤️❤️

      Jeg køber som regel bare tomatsovs. Enten en smagstilsat en med fx basilikum eller en neutral à la Mosede tomater.

      Det er meget sjældent jeg bruger tid på at stå og lave den selv men har man lyst til det, er der masser af opskrifter på det her på bloggen, fx her: Tomatsovs

      Fortsat god fornøjelse :)

      Svar
  11. Hej Jane.
    Jeg har fulgt dit Kick-start kursus, og har været super glad for det. Har både oplevet vægttab, at kunne styre min higen efter sukker, og alle mulige andre gode ting for kroppen.
    Desværre ryger jeg i, engang imellem, og spiser slik, kage, fastfood. Mit spørgsmål er om det er farligt f.eks. for hjertet, at man veksler mellem Keto og sukkerholdig kost, når man er en person midt i 50`erne uden de store problemer med helbredet.
    Mvh. Annette

    Svar
    • Hej Annette

      Dejligt at høre du har været glad for kurset.

      Vi har ikke rigtigt noget svar på det, du spørger til for det vil jo være uetisk at forske i og det kan man ikke få godkendelse til. Der blev dog lavet et lille studie for nogle år siden, som indikerede at skaden på cellerne var større, hvis man kulhydrat-‘bingede’ direkte fra en ultra low carb kost end hvis man gjorde det i en kulhydratforbrændende krop, formentlig fordi den fedtforbrændende krop har nedreguleret glukosetolerancen, fordi den bruges mindre. Så som vi har været inde på på Kickstart, er det altid bedre at trappe lidt langsomt op med kulhydrater, hvis du ved, at du en dag skal spise mange af dem.

      Dette er ikke det samme som at veksle mellem at være i ketose og ikke være det. Det kan være ganske fint og sundt, om end man nok gerne vil have en eller anden form for baseline, man følger det meste af tiden. Det er overspisning i mange kulhydrater, der potentielt er skadeligt men det er det altså ærligt talt uanset hvilken kost, man gør det fra.

      Svar
  12. Kære Jane
    Mit ægtefælle og jeg har siden nytår fulgt ketokosten og laver mad ud fra begge dine bøger. Det opleves som nemt, spændende og velsmagende.
    Jeg har dog siden påske 20 døjet med tør hoste, luft i maven og vejrtrækningsbesvær (føles som om jeg mangler luft) Jeg skal nu til en konsultation på sygehuset ang. aerofagi ( en ubalance i vejrtrækningen).
    Det føles som om det er taget til, kan du fortælle, om der kan være sammenhæng mellem ketokosten og dette issue?

    Svar
    • Hej Else
      Det lyder ikke spor rart. Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle have sammenhæng mellem det og Keto-kosten. I hvert fald er det ikke noget, jeg er stødt på tidligere.

      Lige i starten på Keto, hvor dehydrering og elektrolytubalance er mest udtalt, kan man godt føle sig lidt stakåndet, når man fx går op af trapper, men jeg tænker at I har styr på væske/saltbalance efter så lang tid.

      Så jeg synes, det lyder rigtig fint at få det undersøgt.

      Svar
  13. Hejsa
    Jeg har flere de bøger du udgivet men den bog min mand og jeg gerne vil prøve og starte på er : 4 uger på Keto.. Mit spørgsmål er hvordan jeg feks laver mad til min mand som desværre ikke tåler æg (jo kun i bagværk mærkeligt nok) men selv omelet bliver han syg af. Vi vil gerne lave vores livstid om men har været svært at komme Igang (mest nok mig fordi jeg usikker og hvordan jeg reagere på det man kalder ketose! Vi ønsker også mere energi i hverdagen og ved ud fra bøgerne og de anmeldelser at andre har fået dette.
    Vi vil selvfølgelig gerne tabe mig lidt (4/5kg) pga overgangsalderen har påvirket det, men vigtigst f os er vi håber kunne forbedre vores livskvalitet og og få mere energi i hverdagen og ikke føle den frygtelig sukkertrang vi har. Jeg har det man kalder f k lavt blodsukker som ofte er i ubalance.
    Har kun hørt fra flere vores venner og bekendte som lever på LCHF har fået det meget bedre både fysisk, mentalt og psykisk. Der vil vi også gerne.
    Men hvad gør jeg med retter hvor æg indgår en stor del? Da min mand pga colitis ulserose fik fjernet tyktarmen og får kraftig reaktion og diaré ved indtagelse af æg, dvs det eneste han tåler er når det indgår i brød. Spejlæg/omelet osv reagere han på. Æg er jo fyldt med protein og mange opskrifter er m æg, hvad kan jeg evt lave eller erstatte æggene med i hans retter? ?
    Håber du k hjælpe??
    Lilly

    Svar
    • Hej (igen) Lilly

      Start med at læse det svar, jeg allerede har skrevet til dig HER og spørg endelig hvis du stadig har spørgsmål :)

      Svar
  14. Hej Jane.
    Jeg har drøftet med en fysioterapeut, som jeg opsøgte ifm. GLAiD, som jeg skal begynde på, hvor mange der mon er på Keto. Jeg har selv tabt 11 kg på Keto, tog lidt på igen, og skal nu tabe de næste 8 kg. Det er den bedste kostomlægning, jeg har prøvet, og nu er jeg 65.
    Jeg har selv fortalt gladeligt om Keto til min familie, venner, kommunalbestyrelseskolleger m.v., og jeg tænker, der efterhånden er flere og flere, der opdager, hvor god en metode det er til kostomlægning og vægttab.
    Så derfor håber jeg, du har et bud på, hvor mange der er begyndt på Keto/hvor mange du har hjulpet.

    Svar
    • Hej Brigitta

      Uh det tør jeg ikke gisne om. Madbanditten er jo utroligt velbesøgt og har mellem 500.000-700.000 unikke besøgende hver måned. Det er jo ganske mange danskere, der kigger med. Det er dog ikke udtryk for at de spiser Keto for opskrifter osv. kan jo bruges af alle. Madbanditten har eksisteret i 10 år og sammenlagt har mine bøger solgt…måske 300.000 eksemplarer i Danmark igennem de sidste 7-8 år.

      Mit mål med mit arbejde er ikke at alle skal spise Keto. Mit mål er at vise, at man ved at spise rigtig mad med færre kulhydrater kan opnå bedre velbefindende og sundere vægt. Keto er meget specifikt og det ser jeg mere som et alternativ til dem, der gerne vil det.

      Håber det giver lidt perspektiv :)

      Svar
  15. Kære Jane
    Jeg er vild med dit univers, og har haft meget glæde af både bøger, kickstart, nyhedsbreve, FB osv det det sidste år – tak for det!
    Har du et forslag til “faste basisvarer i skabet og køleskabet”??
    Baggrunden for spørgsmålet er:
    Jeg er ekstra presset af det lange seje træk af Corona, arbejder i sundhedsvæsnet, hvor verden er forandret drastisk og mangler min fritid med venner og arrangementer som modvægt.
    Det er med til at gøre det vanskeligt for mig at fastholde strukturer i dagligdagen, og planlægning af mad er derfor ikke realistisk lige nu.
    Jeg forsøger at have basisvarer i huset, så falder jeg over en af dine opskrifter på FB eller har vi lyst til noget bestemt, søger jeg din udgave af opskriften – her løber jeg bare ind i at jeg mangler nogle af ingredienserne. Jeg tilpasser ofte bare opskriften, men lige nu, er min rummelighed for det ikke så stor…..så en god basisvare-liste ville hjælpe.
    Jeg har overvejet madplanerne, men igen fastholdelse af struktur lige nu er ikke nemt.

    Svar
    • Hej Trine
      Puh det forstår jeg godt! I trækker jo en urimelig stor del af læsset lige nu – tak for det ❤️

      Jeg har denne gamle indkøbsliste, som jeg lavede for hundrede år siden: https://www.madbanditten.dk/indkobslisten/
      Jeg synes egentlig stadig den gælder, men jeg ville plukke i den og ikke købe alt på listen. Min egen mad-stil er blevet meget enklere end den var for 6-7 år siden.

      Og ellers måske Keto på 4 uger, hvis du ikke har den. Den er virkelig nem og enkel i ingredienserne også.

      Svar
  16. Hej Jane

    Så hopper jeg ind i uge 2 på Kickstart, og det går så fint. Vi er vilde med dine opskrifter ??

    Jeg kan ikke finde kostplan til uge 2, men til gengæld har jeg en indkøbsliste, hvor der står uge 2. Det opdager jeg faktisk først i dag ?
    Og nu kan jeg ikke finde indkøbsliste til uge 1 – har sættenissen måske drillet og skrevet uge 2 i stedetfor uge 1 ?

    Er kostplanen for uge 1 bare et forslag, så jeg de kommende uger selv skal sammensætte dagenes plan ?

    Svar
    • Hej Helle
      Jeg mistænker at du blander dine produkter sammen. Der er ingen indkøbslister i Kickstart (men det er der i den guide til striks LCHF, du også har købt).

      Kickstart er ikke et følg-denne-kostplan-kursus. Det er et kursus, der lærer dig at spise Keto med udgangspunkt i dit liv, indholdet i dit køleskab osv.

      Og ja, jeg har lavet en kostplan til en uge i Kickstart til dem, der har brug for noget konkret at støtte sig op ad. Men jo før du kan slippe de faste planer, jo hurtigere lærer du at mærke din krop og dine behov❤️

      Spørg endelig hvis der er andet :)

      Svar
      • Tusind tak – det har du nok ret i.
        Det er super nemt at følge dine opskrifter, og dine lydfiler er bare suveræne. Vi hører dem sammen herhjemme for, at vi begge får taget ejerskab af vores kostomlægning og vægttab.

        Kan alle dine opskrifter byttes bruges i 4 ugersperioden ?

        Når du bruger udtrykket “ketofasen” er det så de første 4 uger eller er det også tiden fremover ?

        Svar
        • De opskrifter, I får i starten på Kickstart er alle energiberegnede, så der kan I se kulhydratindholdet og holde øje med kulhydrat/kalorieindhold. De er lavet til at passe til Keto-fasen.

          Keto-fasen er de fire midterste uger. Du kan se kursets opbygning i kursusoversigten inde på medlemsiden. Om man herefter fortsætter Keto eller lemper lidt på kulhydratrestriktionen er en meget individuel sag og det hjælper jeg med at give input til i den sidste uge (bonus-ugen).

          Håber det giver mening :)

          Svar
  17. Hej Jane,
    Først vil jeg sige tusind tak, for en utrolig inspirerende bog og madblog! Bogen har nogle lækre opskrifter, som hele familien er begejstret for – og det er rart, for en gangs skyld, at læse en blog der er så givende, og ikke kun henviser til de publicerede bøger.

    Jeg går ind i min anden uge på Keto, og det går strygende. Jeg føler mig mæt og tilfreds i kroppen, og har ikke fået den omtalte “flu”, så det er dejligt.

    Mit spørgsmål går som følge:
    I hele ugen har jeg ligget på under 1000kcal og i dag kun 438kcal. Jeg sulter bestemt ikke mig selv, men oplever som sagt en behagelig mæthed osv. Men er det normalt?! Jeg synes kalorieindtaget er faretruende lavt. Vil det stabilisere sig på et tidspunkt? Jeg har en BMI på 31, og lider af pco. Kan der være tale om, at jeg ikke oplever et større behov for kcal på nuværende tidspunkt, da der er så meget kropsfedt at tage af?
    – jeg har absolut ikke en historik med at sulte mig selv for at opnå vægttab o.lign., men maden gør bare, at jeg ikke er mere sulten.

    Svar
    • Hej Nathalie

      Hvor lyder det godt – du responderer jo tydeligvis helt perfekt på Keto-kosten.

      Med det sagt er der selvfølgelig også en nedre grænse for hvor lidt du bør spise. Dette især af hensyn til at få nok protein og nok næringsstoffer. Jeg vil ikke være spor urolig for en dag her og der med meget lavt kalorieindtag, men de andre dage skal der næring ind.

      Så hvis jeg var dig ville jeg tjekke op på proteinindtaget og sørge for at det prioriteres i dine måltider.

      Men jeg vil også sige, at det plejer at udligne sig med tiden. Den her komplette appetitløshed, som nogle (du) oplever, plejer at aftage lidt og så kan der igen blive plads til lidt mere føde. Og skulle det ske, at appetitløsheden fortsætter i ugevis, kan du øge en lillesmule på dit kulhydratindtag, indtil du mærker at appetitten og madlysten kommer retur.

      Og ellers synes jeg bare, du skal nyde at det her kan blive en nem vej til lavere vægt for dig ❤️

      Svar
  18. Hej.
    Tusind tak for en fantastisk hjemmeside. Den giver en masse gode opskrifter og fif med på vejen.
    Nu læser jeg at du ikke vejer din mad af..
    men kan du fortæller hvor mange kalorier man må spise hvis man skal tabe sig?
    Mvh

    Svar
    • Hej Christina

      Tak for de fine ord❤️

      Kender du min e-bog Sådan taber du dig? Den hjælper netop med at finde ud af hvor mange kalorier DU (ikke man for det er jo højst individuelt) for at gå ned i vægt og hjælper samtidig med at finde den bedste og mest realistiske vej for dig.

      Jeg ved ikke lige hvor relevant det er, hvad jeg personligt gør. Jeg har jo fx ikke et mål om at gå ned i vægt. Om man vil veje og måle sin mad, synes jeg dog uanset mål er et personligt valg. Nogle elsker det og andre afskyr det. Det er værd at have med i betragtningen også❤️

      Svar
      • Tak den vil jeg helt sikkert se nærmere på.
        Jeg er kun på 3. Dagen, så det er meget nyt. Jeg spiser for omkring 1200 kcal og forbrænder ca 600 på en arbejdsdag. Jeg er altid så sulten sidst på aftenen, hvilket kan gøre det svært ikke at kaste sig over de søde sager. ?❤️

        Svar
  19. Kære Jane
    Nu er jeg stødt på en olie som forkortet hedder C8,MCT olie
    Den bliver taget med kaffe.
    Har du noget synspunkt/mening om den??
    Hilsen fra mig
    Sara M. Ps i dag har vi lavet kotelet i fad efter din opskrift! Mega lækkert tak for alle de dejlige opskrifter!

    Svar