Velkommen 2018 – nytårsforsæt, mad og tanker


2018 har fået en forrygende start her! Vi festede og dansede natten igennem, sov et par timer og vågnede 1. januar uden (nævneværdige) tømmermænd.

Hvis du kan huske hvor syg (“forgiftet”) jeg var ved indgangen til 2017, var det her jo en dans på roser, og det var bestemt ikke, fordi jeg havde sparet på noget, hvilket billederne fra min telefon også afslørede.

Et trick til færre tømmermænd, som jeg har testet et par gange nu, er at drikke et stort glas vand med 1 tsk salt inden sengetid. Nej, det smager ikke specielt festligt, men hvis det betyder, at jeg kan feste uden at ligge brak dagen efter, så gør jeg det som om mit liv afhang af det.

Januar, mad og tanker

Normalt er mine madvalg af lidt tilfældig karakter 1. januar, men i går spiste jeg super striks LCHF. Det er perfekt mod tømmermænd. Jeg spiste kød, fedt og salt. Og en smule grønt.

I går var der en, der spurgte mig, hvorfor jeg spiser LCHF(-inspireret) nu på 8. år, og det svar er så nemt:

Det gør jeg, fordi jeg spiser den mad, jeg allerbedst kan lide. Og så fordi det fjerner min sukkertrang, giver mig god stabil energi, gør mig klar i hovedet, regulerer min appetit, så jeg ikke behøver spise så tit, og fordi det tillader mig at holde vægten fuldstændigt uden anstrengelse, selvom jeg er over 40.

Og selvom december har budt på en masse udsving med både flere kulhydrater og ret så meget mere alkohol, oplever jeg det som nemt at vende tilbage til min grundkost. Faktisk er det noget, jeg glæder mig til.

Her er et par billeder fra i går. At spise så god mad 1. januar… jamen, jeg følte mig helt heldig!

LCHF mad til 1. januar LCHF mad til 1. januar LCHF mad til 1. januar

Nytårsfor(t)sæt….

Tilbage i november delte jeg mine mål for 2018. De fleste af dem var arbejdsrettede eller praktiske og nærmest mere en to-do-liste.

Nytårsforsæt er noget andet, som jeg ser det. Det er mere personlige mål eller udviklingspunkter.

Jeg synes ikke, jeg har så mange i år. I stedet har jeg en masse fra det gamle år, som jeg gerne vil fortsætte med.

Træning

Min træning fx, som på trods af mange måneder med rygballade virkelig har givet et fint resultat, som jeg er meget tilfreds med. Jeg træner to gange om ugen, så det er jo ikke specielt vildt.

Træning har høj prioritet og jeg har ikke sprunget én eneste uge over i 2017. Det er jeg virkelig stolt over.

Og sådan har jeg tænkt mig at fortsætte. Træning er supervigtigt. Særligt når man ikke længere er helt ung (læs mere om det HER)

Rejse

Jeg vil også rejse i år. Både alene og med min familie.

Søren og jeg gik en lang tur i går, imens vi planlagde rejseåret 2018. Pga. planer om huskøb har vi ladet dem ryge lidt i baggrunden, men nu besluttede vi ikke at sætte alting på stand-by.

At finde det rette hus kan have lange udsigter, og vi er nødt til at tage nogle pauser fra vores ret hektiske hverdag.

Søren og jeg er begge gift med vores arbejde først og med hinanden dernæst. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at bytte lidt om på de to i år.

Jane og Søren - nytårsaften 2017

Hormonel balance

Jeg er stadig meget optaget af det her med hormonel balance, og jeg har nu kørt et helt år med FAM.

Det fungerer upåklageligt, og det er så dejligt at have taget kontrollen over sin krop og cyklus tilbage.

Og for første gang i mit liv, har jeg en snorlige regelmæssig cyklus. Jeg takker LCHF for det og ser det som endnu et tegn på, at min tidligere fedtfattige, kulhydratrige kost var en katastrofe for min krop.

Ved du slet ikke, hvad jeg taler om kan du læse om det her: Farvel til hormonel prævention

Flere billeder af mig

Og som jeg også havde på min mål-liste for 2018, er jeg nødt til at lære at tage flere billeder af mig selv.

Når jeg gennemgår billeder, både hverdagsbilleder og rejsebilleder, er det helt spøgelsesagtigt som om jeg ikke eksisterer. I stedet er der billeder af mad, pæn natur og børn. Og enkelte billeder af Søren.

Det forekommer mig superfjernt at tage billeder af mig selv, men heja 2018, det skal ændre sig i år!

Og vi starter lige her med nytårs-outfittet.

Jane - nytårsaften 2017

Og med de ord vil jeg åbne ballet her på bloggen til et forrygende nyt år.

Jeg glæder mig til alt det, vi skal opleve sammen.

PS: Hvis du har planer om, at du skal med på Kickstart her i januar, er der nu åbnet for tilmeldinger. Vi starter på mandag d. 8. januar. Læs mere her: LCHF Kickstart

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

0 kommentarer til “Velkommen 2018 – nytårsforsæt, mad og tanker”

Skriv en kommentar