Forbrugerombudsmanden har omsider forfattet en stribe retningslinjer, der skal sikre bloglæsere mod at blive udsat for skjult reklame på blogs og andre sociale medier. Det er kun rimeligt, for der er meget af det, og rigtig meget af det ryger under radaren. Når ens favoritblogger eller Instagrammer, som man synes, man kender og holder af, pludselig roser et produkt, er det nemt at tolke det som en anbefaling fra en god veninde. Og det kan det også sagtens være jo. Men det skal stadig være klart, hvis vedkommende modtager penge eller gratis produkter for det.
Selvom jeg har forsøgt at være gennemsigtig ift. min egen brug af indtægtsgenererende tiltag her på bloggen, både ved at skrive det i indlæggene og ved at uddybe det i min reklamepolitik, lever mine mærkninger ikke op til kravene, og det må jeg tage til efterretning.
Som jeg skrev i indlægget forleden om, hvordan man kan tjene penge på sin blog, har jeg stort set ikke benyttet mig af virksomhedssamarbejder (sponsorerede indlæg), og jeg har takket nej til at modtage gaver til at omtale eller vise frem her på bloggen. Men jeg har linket til webshops fra ingredienslisterne i mine opskrifter og modtaget kommission for de salg, der er kommet herfra (affiliate marketing).
I starten tjente det mig mest til, at jeg slap for at svare 800 gange på hvilket mandelmel, jeg brugte, og sidenhen blev det en del af min indtjening. Disse indlæg skal nu mærkes tydeligt med “reklame” eller “annonce” i samme skriftstørrelse som blogindlæggets overskrift.
Klippet fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Det samme gælder vel så, når jeg omtaler eller fremviser mine egne bøger. Jeg håber jo trods alt, at det fører til, at nogen køber dem (= kommercielle interesser bag omtalen af produktet). Det skal fremover mærkes tydeligt med reklame. Bum bum…
Jeg er glad for, at der endelig er klare retningslinjer på dette område, men jeg synes måske også, bloggere rammes lige hårdt nok her. Forestil jer et dameblad, som skulle mærke alle artikler, der omtaler produkter, de har fået tilsendt med REKLAME i samme størrelse som artiklens overskrift. Og selvom omtale af uopfordrede gaver som udgangspunkt ikke skal mærkes med “reklame”, skal der ikke meget til for, at det kan anses, som at der er indgået en stiltiende eller underforstået aftale.
Klippet fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Dog gælder det, at bloggeren ikke står alene med ansvaret. Virksomheden eller PR-bureauet, som har hjulpet aftalen i stand, er også ansvarlige for overtrædelsen af Markedsføringsloven.
Well well, sådan er det jo med regler og retningslinjer. Man behøver ikke være enig i dem. Men man skal stadig overholde dem.
Du har fuldstændig ret i, at reglerne burde være præcis de samme for andre (f.eks. trykte) medier! / Jeg blev lidt ærgerlig i begyndelsen, da de “affilaterede” dukkede op på din sobre side, men tænkte, at jeg værdsatte, at det var TYDELIGT, hvad det var – og at det er ok at vide, at du altså foretrækker / anvender dét og dét produkt i dine opskrifter… Man må jo gerne tænke selv og beslutte noget andet – whatever works … Men det er rigtigt, at som ny LCHF’er (eller hvad bloggeren nu skriver/vejleder om), så er man selvfølgelig meget tilbøjelig til at følge rådene til punkt og prikke for at opnå den ønskede/optimale effekt. Det er vel ok – man finder jo sin egen vej, hvis man holder ved længe nok :-)
Dejligt indlæg, rigtig brugbart som blogger. Men er helt enig i at vi er lidt for hårdt ramt! Nu har jeg selv valgt at tage det hårde arbejde med selv at bygge bloggen op frem for gennem et netværk, af den ene grund at jeg selv vil kunne designe mit site og få den til at fremstå pæn og æstetisk. Jeg har et par samarbejder, men siger ofte nej, fordi jeg som du siger, synes det skal give mening det jeg poster. Men med en stor fed “Reklame” i overskriften, ja så er det arbejde jo spildt. Jeg har i stedet løst det ved at skrive med kursiv i lidt mindre tekststr under overskriften “Reklame//Indlægget indeholder affiliatelinks”.. Men efter jeg har læst dine kommentarer, kunne jeg også godt overveje muligheden for at markere de links som er affiliate links med en parentes. For jeg linker også til meget andet nyttigt, som ikke nødvendigvis er affiliate.
Jeg er også rigtig glad for, at der er kommet nogle klare retningslinjer, for skjult reklame er ikke fair overfor forbrugeren. Dog synes jeg også, det er pænt unfair med REKLAME i størrelse overskrift. Det ødelægger det visuelle ved mange indlæg og jeg har personligt svært ved at skulle få det grejet ind i indlæg med produkter der er modtaget eller indlæg med affiliate. Langt de fleste bloggere er rigtig gode til gennemsigtighed synes jeg, og jeg forsøger også at gøre mit til, at det altid er åbenlyst for læseren hvad jeg har modtaget og hvordan. Jeg vil fremover rykke alle mine sætninger med sponseret, affiliate osv, øverst i alle indlæg og bestemt forsøge at efterleve forbrugerombudsmandens retningslinjer, men giver dig ret, hvorfor er bloggere SÅ hårdt ramt ift eksempelvis dameblade eller magasiner online?
Det, der bliver spændende er, når der kommer en aktuel sag. Der var jo den der med Arla for noget tid siden, men den synes jeg faktisk var virkelig far fetched ift. hvad der er muligt at finde derude. Men mit gæt er, at vi vil se flere af den slags. De har haft flere sager i Norge men om der er faldet dom, ved jeg faktisk ikke.
Læser du ikke jura egentlig?
Jeg synes, det er meget tydeligt, når du har affiliate links.
Er glad for der endelig er kommet noget på området, men synes ligesom Lars det er en meget mærkelig måde at gøre det på. “Retningslinjerne” er fine ift. almindelige produktanmeldelser, hvor de fleste bloggere nok vil have nemmere ved at indsætte “Annonce” i en tekst lige så stor som overskriften. Men når der er tale om affiliate, virker det bare ikke! Alle dine opskrifter skal pludselig markeres med “annonce” etc., hvilket kun vil forvirre dine læsere – hvor er “annoncen” henne i en opskrift?
Har brugt dig som eksempel i et indlæg til Unitate, hvor jeg fremsætter eksemplet med dine opskrifter, hvor det bare ikke giver mening – og i langt de fleste tilfælde blot vil forvirre din læsere. Din eksisterende måde (tekste med link til din reklamepolitik) er langt bedre i sådanne tilfælde. Indlægget kan findes her, hvis det har interesse: http://unitate.dk/retningslinjer-fra-forbrugerombudsmanden-skjult-reklame-pa-blogs/
/Nicolaj Nielsen
Har du seriøst tænkt dig at overholde det Forbrugerombudsmanden skriver? Der står jo at du skal skrive reklame i dine overskrifter.
Jeg er ærlig talt målløs over hans fortolkning. Når du udgiver en opskrift, er det jo ikke en reklame fordi der er et affiliate link i den.
Husk iøvrigt at Forbrugerombudsmandens ord er ikke lov. De er retningslinjer.
Jeg ved det ikke rigtigt. Jeg har længe gået og syslet med, hvordan jeg kunne gøre det tydeligere og har fx rykket det med, at “opskriften indeholder affiliate link” tættere på selve opskriften, så læseren møder det før selve linket, i stedet for at have den information i bunden af indlægget. Det synes jeg er mest fair. Men ikke alle ved, hvad affiliate link betyder, så jeg tænker, at jeg vil ændre ordlyden til “annonce-link” eller måske bare uddybe, at jeg har indtjening via de links. Men jeg vil helst udenom at markere indlæg med REKLAME, for det synes jeg ikke er fair. Og du har ret i, at det er retningslinjer, men hvis nogen skulle få lyst til at statuere et eksempel, ville det være oplagt at lave en sag med en stor blogger, der har indtjening via bloggen. Så jeg vil gerne lytte og rette ind.
Jeg har set flere amerikanere skrive “affiliate link” i parentes efter linket. Det virker vildt troværdigt og jeg nægter at tro, at nogen vil komme efter en, hvis man gør det sådan.
På dansk kunne man så kalde det reklame-link eller annonce-link.
Det har jeg også set, og jeg har testet det lidt af. Jeg er enig med dig i, at det virker fair og troværdigt!
Fedt, at der endelig er kommet klarere retningslinjer. Men puha, skal lige have dem læst igennem et par gange og få begreberne rystet ordentligt på plads :)