Nordisk morgenmad


Navnet her er lidt en joke, for jeg tror ærligt talt ikke der er mange mennesker i norden, der starter deres dag med æg og røget laks, men kender du ikke det fra udlandet, at alt med laks er ‘nordisk’. En bagel med laks og flødeost er en ‘nordisk bagel’ og en salat med røget laks er en nordisk salat. Det er i hvert fald udbredt i Frankrig. Så sjovt altså…

Nordisk morgenmad

Men okay, two can play that game, så lad mig præsentere dig for min nordiske morgenmadstallerken. En avanceret komposition bestående af tre kogte æg og en pakke røget (færøsk) laks og en lille dusk rucola, fordi jeg elsker den bitre smag sammen med fedmen fra laksen. Innovativt og nyskabende, ikke? Nå ikke… nej, men nemt, sundt og mættende.

Denne nordiske morgenmad er jo i familie med indlægget om min proteinrige morgenmad og hvordan jeg også spiser den på rejsedage. Og på den ene side undrer det mig at der er læsere til noget så banalt men på den anden side glæder det mig faktisk afsindigt meget. Jeg vil så gerne undgå, at vi lander i et leje, hvor det virker enten urealistisk eller mærkeligt at spise Low Carb og Keto. Og at spise kogte æg med lidt ekstra protein fra skinke eller laks eller en aftensmadsrest, er supernemt og det er virkelig bare helt almindelig hverdag.

Nordisk morgenmadstallerken

Nordisk morgenmadstallerken

Føj til favoritter Udskriv Pin
eller bare 'æg med laks'
1
|
10 minutter

Ingredienser

Sådan gør du

  • Kog æggene i en kasserolle, til de er som du foretrækker dem. Jeg koger vandet op med æggene i og så får de 5 minutter fra vandet koger og de bliver blødkogte.
  • Overhæld æggene med koldt vand. Pil dem og anret dem på tallerken sammen med laks og rucola.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Travl morgen

Har du travlt om morgenen, kan du koge æggene aftenen før og have dem i en lille bøtte. Og du kan såmænd også tage det hele med i en bøtte og spise på job i din første pause.

Har du brug for mere inspiration til hvad du kan spise på travle dage, så se mine mange forslag her: Keto morgenmad til travle morgener

Start din dag med protein og spis mindre samlet set

Jeg beklager, hvis jeg lyder som en pladespiller, der er gået i hak og som derfor gentager det samme igen og igen. Måske sidder der nogen nede bagved, der ikke har hørt det endnu: Proteinrig morgenmad er det bedste og mest veldokumenterede trick til at spise mindre samlet set.

Især med faste så populært ser jeg mange, der skipper morgenmaden og derved ‘sparer kalorier’ men som derefter spiser en frokost, der er større, end de ellers ville, snacker på ostestænger og flæskesvær om eftermiddagen, fordi de er sultne og spiser aftensmad som normalt. De lander derfor dagen på flere kalorier og færre næringsstoffer, end de ville have gjort, hvis de fx havde spist denne nordiske morgenmadstallerken.

Faste kan sagtens være fint men i den beskrevne situation ender det med at være et dårligt bytte, både for sundhed og vægt.

Yes, upopulært synspunkt, I know. Ikke desto mindre…

nordisk morgenmad

Bliv klogere på Low Carb og Keto i din sommerferie☀️

Lyt blandt andet til emner som: strategier til vægttab, hvordan du griber vægttab an efter 40, fordele og ulemper ved faste, cravings og sukkerafhængighed, mentale redskaber til motivation og fastholdelse og hvordan du kommer tilbage på sporet efter en periode med for meget af det gode.

Lige nu kan du lytte til hele mit podcast arkiv for bare 49,-

Prøv MadbandittenPLUS her >>

I gang med Keto på en nem og fleksibel måde?

Med min nye Keto kostplan ‘den fleksible’ vælger du frit tre retter pr. dag fra planen og uanset hvilke du vælger, får du den rette mængde kulhydrat, protein og fedt for at gå ned i vægt.

Prøv kostplanen her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

8 kommentarer til “Nordisk morgenmad”

  1. Jeg lavede den her morgenmad i dag. Jeg tror lige jeg skal øve mig lidt i at koge æg helt generelt. Men jeg synes, det smagte godt :)
    Gør det nogen forskel om det er 3 hårdkogte æg, eller om jeg laver 3 spejlæg?

    Svar
    • Hehe, ja, det er nogle gange lidt et lotteri med de kogte æg.
      Og du spiser bare æggene præcis som du foretrækker dem. Det gør ingen forskel👍🏼

      Svar
  2. Jeg læste dit opslag ud fra en anden præmis. 9 dages roadtrip i Norge og det er præcist, hvad du kan få på morgenbordet. Syv hoteller alle havde både laks og blødkogt æg på morgenbuffeten.
    Din bagel vil jeg tilgengædl kalde en klassisk NY bagel.

    Svar
    • 😂😂 Som gift ind i Nordens største hotelkæde vil jeg sige, at røget laks og blødkogte æg findes på ALLE hoteller, også i Danmark. Dog heldigvis ikke som eneste valg.

      Svar
  3. Hej Jane
    Jeg ved godt du siger man ikke skal bruge for meget tid på at måle de små detaljer og nuancer, hvis man tæller kalorier og kulhydrater. Men altså…. jeg får bare et helt andet tal, når jeg taster samme madvarer ind.

    Eks. denne “nordiske morgenmad” giver i min Cronometer:
    325 kcal, 35,3 protein, 1,8 net carbs og 18,4 fat, hvor din giver:
    409 kcal, 42 protein, 4 net carbs og 25 fat,

    Det betegner jeg som en stor procentuel forskel og kan give en ret stor variation over dagens 3 måltider.

    Jeg synes selv, jeg har tjekket setup’et i Cronometer nøje og mange gang og kan simpelthen ikke få det til at gå op… Har du nogen forslag – ud over “ikke at gå i petitesser” :-) For når man bruger så lang tid på at tagge, vil man jo også gerne gøre det korrekt.

    Svar
    • Hej Mia
      Jeg forstår godt hvad du siger, men det er stadig bare forskellen mellem forskellige databaser med forskelligt indhold. Vores røgede laks var fx oprettet med 1,6 g kulhydrat pr. 100 g. Det har jeg nu ændret til nul, hvilket har ændret energiberegningen lidt.

      Men det er stadig lige meget, så længe du følger den samme database hver dag. På den måde har du din baseline og det er den, du ændrer ud fra, hvis du får behov for det. De eksakte tal findes ikke. Jeg ville ønske de gjorde men det gør de ikke❤️

      Svar