Morgenmadsinspiration til striks LCHF


Spiser du egentlig stadig LCHF?  Sådan var der en, der spurgte mig forleden, efter al den snak om at spise frugt og om at spise lidt lettere, når jeg rejser til de varme lande. Og ja, det gør jeg helt bestemt.

Faktisk er min kost, som den hele tiden har været – hvis noget er den ofte striksere eller mere kulhydratfattig, end den tidligere har været, men det handler mest om, at jeg spiser lidt mindre chokolade og mindre bagværk og kage.  Når det bliver koldt i vejret igen, kommer der nok flere rodfrugter på banen igen, men her i sommer har jeg spist mest salat.

KETOSE OG INDIVIDUELLE REAKTIONER

Jeg har også brugt sommeren på at lave nogle ketonmålinger i blodet for at blive klogere på min krop og for at kunne arbejde med det projekt, jeg ikke helt har løftet sløret for endnu.

Og det har været interessant at se, hvordan jeg faktisk kan spise temmelig mange kulhydrater og stadig være i ketose.  Jeg gætter på, at det skyldes en kombination af, at jeg har spist low carb/LCHF mere eller mindre i 6 år efterhånden eller simpelthen, at jeg er “sund og rask”, dvs. hverken overvægtig, insulinresistent eller har andre helbredsproblemer. Men faktum er, at jeg kun ved dette, fordi jeg har undersøgt det.

Det er en dyr fornøjelse, vil jeg sige, så hvis det skal give mening, skal man virkelig ville det.

Skulle du have lyst til at lege med den slags (og har du penge i overskud), kan du købe ketonmåler og ketonstrimler til blodmåling her:

Freestyle Precision blodsukker + ketonmåler – startsæt (adlink)

Ekstra ketonstrimler (adlink)

Læs da også om at tolke målingerne her: LCHF og ketose

MINE SUCCESKRITERIER – UDEN AT MÅLE

Jeg er aldrig gået skematisk til værks med min kost. Jeg har aldrig talt kulhydrater eller kalorier eller noget andet, bortset fra hvis jeg har skulle eksperimentere for at blive klogere. Jeg synes egentlig heller ikke, det er vildt relevant.

For mig er disse ting de vigtigste:

  • at jeg ikke har ondt i maven
  • at jeg har energi til hele min dag
  • at jeg ikke craver sukker
  • at jeg ikke går sukkerkold hvis jeg har lange pauser uden mad
  • at jeg sover godt om natten

Og det behøver jeg ikke tælle, måle eller veje for at afgøre.

KOM GODT I GANG MED STRIKS LCHF

Er du stadig usikker på, hvordan du kommer bedst i gang med striks LCHF, så tag et kig på mit online produkt #striksLCHF – en praktisk guide. Her får du både relevant viden, ultra-nemme opskrifter baseret på grøntsager, kød og fedt og en 2-ugers kostplan til at hjælpe dig godt i gang.

MORGENMADSINSPIRATION – STRIKS LCHF

Jeg har blogget her på Madbanditten i over 5 år, og det er svært at blive ved med at lave et blogindlæg ud af, at jeg har spist æg til morgenmad.

Men vi kan sagtens lige tage en tur omkring nogle af de morgenmadstallerkener, der aldrig blev til blogindlæg, men som måske endte på Instagram eller Snapchat i stedet.

Og de er faktisk ret meget LCHF:

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Æg, bacon, en rest tomatsalat, avokado, ost og kaffe med fløde

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Spejlæg med ost og avokado. Kaffe med kokosolie.

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Chia-knækbrød med godt med smør, ost og spegepølse. Blåbær og kaffe med kokosolie.

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Spejlæg med skinke og ost og avokado. Der må have været kaffe også!

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Morgenmads-“burger” – his & hers.

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Røræg stegt med baconstykker, lidt grønt og kaffe med kokosolie.

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:
Spejlæg, bacon, ost og avokado. Lidt grønt og kaffe med kokosolie.

Og ja, så har jeg faktisk også spist en del chiagrød. Jeg laver den på kokosmælk, så den er virkelig high fat. Se grundopskriften, jeg  bruger her: Chiagrød – nogle gange blander jeg den med et par skefulde hytteost for ekstra protein. Se den her: Chiagrød med hytteost

LCHF morgenmad - striks LCHF /keto - find mange forslag her:

Sommerabat på Keto kostplan ‘den fleksible’

Få et superfleksibelt værktøj til at spise Keto med henblik på vægttab.

Læs alt om kostplanen her >>
(og spar 18%)

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

20 kommentarer til “Morgenmadsinspiration til striks LCHF”

Skriv en kommentar

  1. Jeg forsøger så igen LCHF kuren som diabetiker gn 30 år, hvor jeg har fulgt diætistens råd. Efter fejlbehandling har jeg udviklet svær insulinresistens og har tager 10 kg mavefedt på. Jeg har 12 diagnoser heriblandt en total sammenfaldet ryg, ingen vil behandle på og 3 gigtsygdomme, så jeg kan ikke dyrke motion uden at få stærke smerte (kan cykle 2 min kondi og gå 500m med rollator. Men jeg tåler ikke æg, bananer og spiser kun laktosefri mælkeprodukter, så morgenmad uden 1/2 Skive sønderjysk rugbrød er svær. Kan du inspirere mig uden æg? Sids var jeg på LCHF i 5 uger uden at tabe et gram? Vh Hjørdis

    Svar
    • Hej Hjørdis
      Jeg vil på det varmeste anbefale dig at skifte til Keto. Det vil være mere effektivt for vægten og for dine andre lidelser. Men det skal være Keto med fokus på protein og grøntsager og ikke med fokus på fedt, brøderstatninger eller lign.

      Jeg har samlet lidt læsestof til dig her:
      Begynderguide til Keto
      Keto morgenmad
      Keto uden æg

      Og så vil jeg også anbefale dig denne kostplan, som du kan bruge til at få afstemt mængder og portionsstørrelser: Keto kostplan I kostplanen indgår der æg men du kan vælge de retter uden æg eller bare bruge den som skabelon til portionsstørrelser.

      Keto på denne måde vil sænke dit blodsukker, sænke inflammationsværdierne i din krop og reducere vægt/taljemål.

      Svar
  2. Hej. Kan jeg købe Keto på 4 uger som e bog? Jeg bor i Grønland, og jeg mener ikke, at Saxo sender til Grønland

    Svar
    • Ja, det kan du godt men e-bogsversionen frigives først når bogen er udkommet (31/3). Og det vil stadig være hos fx saxo, du skal købe den. Jeg sælger den ikke selv :)

      Svar
  3. Hej Jane
    Tak for en fantastisk inspirerende side med opskrifter og fin læring. Jeg har fulgt en striks LCHF i 8 uger med en oplevelse af alle fordelene.

    Jeg er nysgerrig på hvordan man lever LCHF hvis man ikke er i ketose- og ikke følger den striks som jeg kan forstå er din personlige tilgang.

    Fedtforbrænder man stadig hvis man ikke er i ketose eller går man tilbage til at forbrænde kulhydrat?

    De bedste hilsner
    Hannah

    Svar
    • Hej Hannah
      Ja, du fedtforbrænder i en kontekst af få kulhydrater uanset om du er i ketose eller ej. Ketose er en konsekvens af det helt lave kulhydratindtag og tilbyder her en alternativ energikilde til især hjernen.

      Jo flere kulhydrater, man spiser, jo mindre fedt forbrænder man. Og omvendt.

      Svar
  4. Hej Jane.
    Tak for god læsning.

    Jeg har et par specifikke spørgsmål… Jeg har levet på LCHF i en måned. Min daglige mad består af en banan, spinat, mandelmælk og chiafrø-smoothie til morgen og 2 skiver palæobrød (færdigblandet) med pålæg (for det meste skæreost) samt ovenjordsgrøntsager til frokost. Til aften spiser jeg oftes kød (kylling) og grønt (spinat, broccoli, blomkål mm). Derudover spæder jeg min hverdagskost op med 1 dagligt stykke frugt, og en gang i mellem bønner (hummus, kidneybønner mm.). Jeg har det også med at tilsætte mejeriprodukter i salater (ost, cremefraise, mayonaise), for at få dem til at smage af mere. Til gengæld spiser/snacker jeg ikke udover måltiderne og træner 2-3 gange om ugen.

    Så mit spørgsmål lyder på, om du kan vurdere ovenstående til at være LCHF nok til at tabe sig af det? Og hvordan din holdning til færdigblandede palæobrød er i fht. LCHF?

    Mvh. Karoline

    Svar
    • Hej Karoline
      Jeg synes, din kost lyder superfin og kæmpe tommelfinger opad for fokus på hovedmåltider og ikke mellemmåltider. Det synes jeg personligt er et virkelig godt udgangpunkt. Jeg er ikke sikker på, jeg ville kalde din kost for LCHF, da der i mine øjne er for mange kulhydrater (frugt, bælgfrugter etc.) og alt for lidt fedt. Men trives du, er det altså det vigtigste. Vægtmæssigt kan du gå ned på alle typer kost. Det er kalorierne, der afgør det, og ikke kulhydraterne. At skære ned i kulhydraterne (og samtidig øge fedtet) hjælper til at blive mæt på færre kalorier, men udfaldet kan være det samme.
      Og du kan fint bruge diverse færdigblandinger til palæobrød. Det gør jeg også og jeg NYDER, at det er blevet så meget nemmere.
      KH. Jane

      Svar
  5. Hej Jane,

    Jeg bliver nødt til at fortælle, at du er en fantastisk inspiration. Tak.
    Aldrig har jeg spist så meget lækkert morgenmad og min familie elsker weekenderne, hvor jeg serverer LCHF. (Også aftens måltider er blevet en fest)
    Jeg har spist LCHF med lidt afstikkere siden januar og har bare fået det SÅ godt.
    Jeg har lidt meget af migræne og kvalme og kan konstatere, at ingen af delene har være tilstede de sidste 5 måneder. Man bliver altså en nyt menneske når man ikke har ondt i hovedet hele tiden.

    Mvh.
    Karin :o)

    Svar
    • Tusind tak for den dejlige kommentar! Og hvor er det dejligt at både kvalme og migræne er forsvundet. Pudsigt nok er du nummer 2, der i denne uge, skriver det om migræne.
      Daglige smerter ændrer en. Jeg forstår 100% hvad du mener!

      Svar
  6. Må jeg spørge hvor mange grøntsager du spiser hver dag? Sådan i gram, hvis det kan lade sig gøre.. jeg hænger meget fast i at jeg MINDST skal have de der 5-600 gram. De fylder bare meget..
    Og jo.. jeg ved godt jeg ikke skal sammenligne..;)

    Svar
    • Mine dage er meget forskellige, også hvad angår antal måltider. Jeg vil tro, jeg spiser mellem 0 og 800 g grøntsager om dagen. Det er ikke noget, jeg tæller.

      Svar
  7. Sidder og under mig, på den gode måde! Du skriver at du har blogget 5 år, jeg har ikke været med så længe! Men for to år siden kan jeg huske jeg tænkte, Wauu , kan man det og lækkert og det må da prøves, når jeg læste med! Det jeg undre mig over er, at jeg på en eller anden måde har taget din LCHF til mig, næsten uden at opdage det! Mine morgentallerkner ser ud som dine nu, og jeg føler mig super godt tilpas! Min vægt er faldet ( ret meget faktisk) og jeg elsker min livsstil! Jeg er ikke frelst og falder i! Men er hurtig tilbage på sporet! Det er slet ikke svært at leve efter LCHF ❤️ Tak for inspiration

    Svar
  8. Er vild med de opskrifter, du lægger op? Jeg prøver at leve efter LCHF, men hvor det svært ikke altid at overstige kulhydrater? men super fed blog. Så er nød til at købe dine bøger ? Håber at det bliver letter med tiden?

    Svar
    • Måske sætter du kulhydratgrænsen for lavt. Eller bruger dine kulhydrater forkert. Du kan snildt spise op til 1 kg grøntsager om dagen og stadig lande under 40-50g kulhydrat.

      Svar
  9. Jeg bliver bare nødt til at sige, at jeg er VILD med din blog Jane. Jeg har kigget med længe, og skal snart ud at købe din kogebog. Kan godt lide din grundige og seriøse og alligevel udogmatiske tilgang til tingene. Jeg kunne godt tænke mig selv at komme endnu mere i retning af LCHF og ketose og har beskæftiget med en del med kost og stress, som jeg selv kommer til at skrive om på min blog lidt senere på efteråret…så jeg er lutter øjne og ører:) Mvh Birgitte Sølvstein

    Svar
    • Hvor er jeg glad for at høre det. Tak Birgitte.

      Jeg synes, at ketose/ketogen kost og livsstil rummer utroligt mange positive elementer. Men det er ikke for alle, og det er jo også ok. Jeg synes dog alle burde prøve det i en periode, før de afgør om det er umagen værd eller ej.

      Tip mig gerne om indlæg med kost og stress, når du får skrevet dem. det vil jeg gerne læse!

      Svar