LCHF – SPIS DIG MÆT & GLAD

D. 24. april 2013 udkom min første bog LCHF – SPIS DIG MÆT & GLAD i samarbejde med Politikens Forlag. Den har siden solgt i over 100.000 eksemplarer og er udkommet i både Island, Norge, Holland, Belgien og Tyskland.

Du kan bestille et eksemplar på fx  Saxo.com (reklamelink). Bogen fås også i boghandlere og i større supermarkeder. Den findes også som iBook til iPad og kan købes i iTunes.

Bogen gennemgår baggrunden for LCHF-principperne, og hvad du kan opnå ved at tilrettelægge din kost på denne måde. Den indeholder tips og gode råd til at komme i gang med at lægge korn og sukker på hylden og starte med at spise mad, som ikke bare smager godt, men som gør dig mæt og glad og giver dig energi og overskud til hele dagen. Bogen giver også et historisk tilbageblik på, hvordan vi er endt med de fedtfattige kostråd, som har præget al sundhedsformidling de sidste tre årtier. Og så får du selvfølgelig lækre og lettilgængelige opskrifter til alle dagens måltider.

Vil du bladre lidt i bogen, før du køber? Så klik HER eller på billedet nedenfor.

137 kommentarer til “LCHF – SPIS DIG MÆT & GLAD”

Skriv en kommentar

  1. Hej,
    Jeg har nu købt begge dine bøger. Jeg følger opskrifterne 100%, spiser 1/4 af retterne, drikker det vand jeg skal, spiser de grøntsager jeg skal og ingen snack. Men jeg kommer ikke ned i vægt. Min vægt står stille. Så jeg har brug for at få lidt hjælp til at finde ud af hvorfor jeg ikke kommer ned i vægt.

    Svar
  2. Hej jane
    Jeg købte din første bog for 14 dage siden og begyndte så småt og indføre det min kost da jeg syntes det lyder helt fantastisk man kan tabe sig ved at spise dette lækre mad :)
    Igår begyndte jeg at leve fuldt ud efter det og klarede det såå godt men da det blev aften var min sukkertrang så stor at jeg nærmest i søvne hentede is i fryseren.. Hvad gør jeg for at undgå denne sukkertrang.. Er mega fan er cola så er det helt ulovligt at drikke en dåse hver dag evt?
    Til morgenmad spiser jeg 3 æg med tomat, champignon og revet chaddar..
    Til middag spiser jeg grønsager med enten tun, markrel, rejer.. Idag og igår er det blevet til tun med cremefraiche, mayonaise, løg og salt..
    Til aften har jeg spist blandet grønsager stegt på panden med kylling.. igår lavede jeg kylling med chaddar og skinke indeni, svøbt i bacon og fløde i grønsagerne og idag blev kyllingen stegt og blandet i grønsagerne med Alioi som tilbehør.
    Ang. Mayonaisen så har jeg lavet den selv men er virkelig ikk fan af man kan smage olien så meget, kan man godt bruge almindelige mayo på tube?
    Bruger kokosolie til at stege i..
    Tak for en fed blog :)
    Hilsen Camilla (vejer 78 og vil gerne tabe mig ca 14 kg)

    Svar
  3. Kære Jane,

    Så fik jeg endelig fingre i din første bog. Den er rigtig fin både i layout og opskrifterne ser også dejlig indbydende og ikke besværlige ud, som andre kan være når det er en “speciel” livsstil som f.eks kernesund, hvor der er mange specielle ingredienser.
    Jeg kan virkelig godt li´at du har beskrevet antal carb som man må indtage alt efter om man vil tabe sig, eller bibeholde vægt osv. Det eneste jeg godt kunne tænke mig her var at der var lavet forslag til forskellige dags menuer i de forskelle carb intervaller. Jeg ved f.eks ikke hvilke måltider jeg kan lave over et døgn som indeholder de antal carb man må få i de forskellige intervaller? Ved du tilfældigvis om nogen har lavet en bog med måltider opdelt i antal carb alt efter hvor meget man ønsker at holde sig under?
    Kh
    Janne

    Svar
  4. Hej Jane
    Jeg har nu fået købt din første bog og hold da op sikke nogle lækre opskrifter og jeg vil helt klart have fat i din nye bog også :-).
    Jeg er blevet i tvivl i forhold til, hvad man må drikke. Er et glas vin og en øl ok en gang imellem? Altså jeg tænker på, hvis man er til middag eller ude og spise ikke til hverdag.
    Hilsen
    Lone

    Svar
  5. Hej.

    Jeg har læst din bog og har med glæde fundet din hjemmeside.

    Jeg synes egentlig det lyder meget logisk det med, at kroppen kører/smører bedre på fedt end med kulhydrater.

    Jeg har bare så svært ved at forstå, at jeg ikke bliver tyk af al den fedt?

    Og jeg har svært ved at gennemskue, hvor meget fedt du betegner som “meget fedt” – forstås som, at det kan være jeg spiser alt for meget/lidt fedt – i forhold til hvad der “er meningen”. For tænker, at jeg vel stadig kan komme til at spise for fedt – hvis jeg nu ikke synes at ”meget fedt” er det sammen som det du mener er ”meget fedt”?!

    Kan jeg spise ubegrænset af dit lækre knækbrød/kernebrød? I hvilke sammenhænge spiser du dem?

    Mine børn spiser også LCHF til måltiderne hjemme – men de har rugbrød med i madpakken og vil gerne have brune ris/grov-pasta til aftensmaden. Men det er vel ikke så godt for dem, at de så spiser så fedtrigt – når de samtidig får en del kulhydrater?

    Hvis jeg er på ferie, hos venner eller lign, og jeg så “falder i” en italiensk pizza, en bolle eller lign. Skal jeg så starte forfra – altså dvs. begynder kroppen så med det samme at køre på kulhydraterne i stedet for fedtet – eller kan man godt have en enkelt ups-dag og så op på den “FEDE” hest igen? :-) Det synes jeg ikke lige jeg kunne finde frem til i din gode bog.

    Og så et sidste spørgsmål: I dine opskrifter der skal i ovn – den temp. du skriver ovnen skal have – er det alm ovn (over-/undervarme) eller er det varmluft?

    På forhånd tusind tak

    Svar
    • Puh, det var mange spørgsmål. Når du spiser få kulhydrater og meget fedt bruger kroppen fedt som energi. Kroppen forbrænder altså fedtet – også når du ligger på sofaen. Læs mere om vægt her: https://www.madbanditten.dk/lchf-og-vaegttab/

      Jeg går mere i dybden med fedtet, hvilken slag og hvor meget i den nye bog. En god tommelfingerregel er, at du spiser nok fedt når du er mæt og ikke tænker på mad mellem måltiderne. Hovedmåltiderne, forstås! Du kan sagtens spise for meget fedt men min oplevelse er, at det er svært (og involverer noget “sødt” som fx sødemidler).

      Knækbrød må du selv finde ud af hvor mange du kan “tåle”. det er en enormt individuelt. Generelt vil jeg gå forsigtigt til brøderstatningerne, hvis du gerne vil ned i vægt.

      Jeg er ved at skrive et indlæg om hvad mine børn spiser, for det er der mange, der spørger til. Generelt spiser de ret meget, som du beskriver dine og det går fint.

      Hvis du spiser mange kulhydrater, sker der ikke andet end at dine glykogendepoter fyldes op og din krop kortvarigt ryger tilbage på kulhdyratdrift. Det er ingen katastrofe men skal selvfølgelig helst ikke ske hver anden dag, hvis du vil ned i vægt.

      Ovn er almindelig ovn.

      Og en sidste ting: Prøv at lytte til din krop. Sandsynligheden er, at den nok skal fortælle dig, om du er på rette spor og så behøver du ikke længere søge svar rundt omkring. Prøv dig frem. Se hvordan din UNIKKE krop reagerer. Og læg så kursen efter det. Det er mit klogeste råd.Pøj pøj med det!

      Svar
  6. Mere et spørgsmål end en kommentar.

    Jeg er netop gået igang med LCHF og har lager af havreklid fra en anden diæt.

    Kan jeg bruge havreklid, hvor der står loppefrøskaller i opskrifterne?

    Jeg glæder mig til den nye bog. Vil den være til salg i Føtex som den nuværende?

    Vh Jane

    Svar
  7. HEJ vil gerne ha din bog, men ville bare høre om alle de dejlige opskrifter der er herinde, også er i bogen? :)

    Svar
  8. Kære Jane

    Jeg blev så glad da jeg fik din bog i hænderne, slippe ag med ustabilt blodsukker, ikke skulle spise hele tiden, og nød min omelet om morgenen med lidt ost og grønt.
    Tiden gik, og jeg fik det lige så stille mere og mere dårligt, kunne mærke galdestenene flytte på sig, blev træt og her til sidst fik halsbrand, uff, det er dog stygt.
    Har så undersøgt meget grundigt hvorfor jeg fik det dårligt på mange forskellige teorier, og har fundet svaret (håber jeg)Jeg er blodtype A, åhhh nej vil nogen sikkert sige, hvis de har viden om blodtypekost, som der har været megen debat omkring, og mange meninger. Men blodtype er ikke super god til proteiner, og det er der jo i overflod i LCHF. Alle mine symptomer er helt klare:
    træthed, lever/galde problemer, dårlig fordøjelse,halsbrand,
    Blodtype O er de store proteinnedbrydere og kød/fedt elskende og de stortrives med det.
    Hvis du nu siger du er blodtyoe A, så er jeg lidt lost.
    Nå men, jeg tænker at der måske er andre med samme problemer, og tænker at der ingen grund er helt til at afskrive LCHF, jeg har da tænkt mig at omskrive nogle af opskrifterne, til mit formål.
    Det var tanker fra en stor blodtype A fan

    Svar
    • Jeg kender faktisk ikke min blodtype, men jeg ved, at den gode Charlotte fra bloggen Sundforsjov har det svært med for meget protein og skriver om blodtype ind imellem. Måske kan du finde inspiration der. Ellers tænker jeg, om du har undersøgt om du har nok mavesyre? Mange, som oplever sure opstød og halsbrand, tror fejlagtigt, at de har for meget mavesyre mens de i virkeligheden har for lidt. Du kan teste det nemt ved at lave natrontesten. Læs hvordan på denne side: https://www.madbanditten.dk/fordojelse-og-maveproblemer/

      For lidt mavesyre giver problemer med at nedbryde protein. Men ellers vil jeg sige, at der ikke er andet at gøre end at lytte til din krop. LCHF behøver jo ikke være kødtungt, det kan jo sagtens bestå af lettere kødtyper som fx fisk og så grønt og fedt. Rigtig meget held og lykke!

      Svar