Må jeg spise (….) på LCHF / KETO?

Det vigtigste ift. LCHF / KETO er at du spiser få kulhydrater. Hvad du vælger at bruge dine få kulhydrater på, har mindre betydning, men ift. at opnå den dejlige appetitnedsættelse, som er den, der skal hjælpe dig til at være i kalorieunderskud (hvis målet er vægttab), er det i min erfaring bedst, hvis du prioriterer at bruge størstedelen af dine kulhydrater på grønne grøntsager.

Herunder følger alligevel en række spørgsmål og svar.

Må jeg drikke mælk på LCHF / KETO?

Mælk indeholder mælkesukker (laktose) og derved en del kulhydrater. Mælk er derfor ikke det smarteste valg på LCHF. En lille sjat sødmælk i kaffen, tror jeg dog næppe skaber de store problemer mens fire store kaffe latte glas med mere mælk end kaffe vil sætte en øjeblikkelig stopper for vægttab, ketose og sandsynligvis også for den rare fornemmelse i maven.

Der findes dog masser af gode kaffe-alternativer, som fx kaffe med fløde, kaffe med kokosmælk eller den lidt specielle æg-latte, som virkelig er værd at kaste sig ud i, hvis man savner en god, cremet kaffe latte.

Hvad hvis jeg køber laktosefri mælk!

Der er opstået en misforståelse om, at man så bare kan vælge laktosefri mælk, for den er jo så fri for laktose/mælkesukker/kulhydrater, men det er ikke helt sandt.

I laktosefri mælk er nogle af kulhydraterne fra laktosen (et diasakkarid) filtreret fra og resten er spaltet til sukkerarterne glukose og galaktose (monosakkarider).

Monosakkarider optages hurtigere i blodet end diasakkarider.

Da vi er i en kontekst, hvor du samlet set vil spise få kulhydrater, er det formentlig uden betydning.

Men jeg ser ingen nævneværdig grund til at bruge laktosefrie produkter medmindre du har problemer med laktosen.

Jeg elsker Skyr og kan ikke forestille mig et liv uden!

Men meget protein og relativt få kulhydrater virker skyr som det perfekte slankeprodukt.

Ulempen er bare, at det ikke indeholder noget fedt, og at du derfor hurtigt kommer til at skulle spise en stor portion for at blive mæt. Desuden smager det ikke specielt godt i sig selv og de fleste vil derfor putte sødning i og toppe med frugt, bær, nødder, etc.

Pludselig kigger vi nu på et måltid med måske 20 g kulhydrat og derved er du ved at have brugt hele din ration for dagen.

Det er jo ikke så smart.

Ved at vælge græsk yoghurt 10% kan du blive mæt på færre kulhydrater.

For de fleste fungerer yoghurtmorgenmad dog ikke optimalt og jeg anbefaler dig derfor at fokusere på kød/æg, grønt og fedt og holde yoghurtmorgenmad til sjældnere lejligheder.

Må jeg bruge Stevia?

Lige med stevia er det svært at sige noget entydigt. Steviaprodukter er ofte blandet ofte med sukker, maltitol, aspartam eller andre kunstige sødemidler. Dem går jeg helt udenom.

Stevia har i min bog et ufortjent godt ry. Det stevia, du køber i butikkerne, har intet at gøre med steviaplanten. Det er derimod steviolglycosider (sødestoffet E960), som er kemisk udvundet fra steviaplanten. Steviaplanten er ikke godkendt til at spise. Her er hvad Fødevarestyrelsen siger om steviolglycosider:

Sødestoffet E 960 er ikke et ”naturligt” sødestof, da steviolglycosider er ekstraheret fra Stevia planten på en sådan måde, at der ikke længere er tale om et naturligt stof

Læs mere om steviolglycosider her: Fødevarestyrelsen om stevia

Jeg bruger dog selv stevia (steviolglycosider) i dråbeform til at søde flydende ting. Men jeg er varsom med brugen, men det er jeg i øvrigt med alle sødemidler.

Læs min guide til sødemidler her: Sødemidler

Må jeg spise boghvede, quinoa, amarant, glutenfrit mel, etc på LCHF?

Nej, desværre.  LCHF er rigtigt nok naturligt glutenfri men den er også fuldstændig korn-fri og fri for mad med højt indhold af kulhydrater og stivelse. Det betyder ikke, at fx quinoa, amarant og boghvede er dårlige eller usunde madvarer. Det betyder bare, at du ikke spiser dem på LCHF.

Må jeg spise bønner, linser og bælgfrugter på LCHF?

Både og, kan man sige.

Bønner og linser indeholder en stor del kulhydrater og det er måske ikke så smart i starten, hvor du skal vænne din krop til fedtforbrænding.

Jeg plejer at anbefale at tage 4-6 uger på striks LCHF/KETO og derefter eksperimentere med at lægge ting til, man gerne vil spise og det kunne fx være bønner og linser.

Må jeg så heller ikke spise rodfrugter?

Well… normalt siger man, at man på LCHF primært spiser “ovenjordsgrøntsager”, altså grøntsager, der vokser over jorden.

Underjordsgrøntsager som rodfrugter indeholder flere kulhydrater end fx salat og kål. Er målet at spise få kulhydrater, kan du altså spise mere salatgrønt og kål for de samme kulhydrater.

Det vigtigste er dog stadig at dit samlede indtag af kulhydrater er lavt og passer rodfrugter ind i din kontekst, er det det, du skal lytte til.

Selv spiser jeg dog gerne rodfrugter. Især om vinteren, hvor det er rart at få noget varmt, fyldigt tilbehør. Om sommeren har jeg ikke samme behov.

Vil man gerne køre meget striks LCHF og fx eksperimentere med ketose, skal man nok lade rodfrugterne ligge i de perioder.

Må jeg spise kunstige sødemidler og drikke cola light på LCHF?

Jeg er ingen fan af light sodavand, som jeg oftest ser fastholder trangen til søde sager og derved bliver en glidebane tilbage i de gamle søde vaner.

Jeg anerkender dog at det godt kan fungere for nogen og oplever man fx at en lightsodavand er det, der gør at man lykkes med at fastholde sin nye livsstil, synes jeg, målet helliger midlet.

Drikker du lightsodavand og står stille i vægt, er det det første, jeg vil bede dig tage væk.

Må jeg spise frugt på LCHF?

Frugt indeholder en del frugtsukker/kulhydrater. Derfor er store mængder frugt ikke så velegnet på LCHF.

En god idé er at tænke på frugt som dessert og gerne spise dem med noget fedtholdigt som fx flødeskum (tough job!!).

Du kan også bruge frugt som smagsgiver i salater, men to æbler som mellemmåltid er ikke smart.

Generelt er bær et bedre valg end anden frugt.

Du kan læse om, hvorfor jeg ikke spiser store mængder frugt i indlægget Frugt og LCHF.

Må jeg spise smørbare blandingsprodukter som Kærgården, Bakkedal, etc…?

En rigtig smør er et bedre valg.

De smørbare produkter har fået tilsat en olie (enten benævnt “vegetabilsk olie” eller ind imellem “rapsolie”). Den vegetabilske olie vil vi ikke have og rapsolien bør vi her forholde os skeptisk til.

Rapsolie har en meget kraftig og markant smag og duft, men sidst jeg duftede til Kærgården, duftede den bare af det reneste smør. Hvor er rapsoliens lugt henne? Den er blevet fjernet, og jeg ved ikke, om det er foregået med respekt for rapsoliens sarte flerumættede fedtsyrere. Den tvivl vil jeg gerne lade mig selv komme til gode.

Må jeg spise honning på LCHF?

Honning er at sidestille med sukker, når vi befinder os i en Low Carb kontekst. Man kan dog fint argumentere for at der sundhedsmæssigt kan være en fordel i at vælge honning over sukker men da ingen af delene bør være noget, man spiser meget af, er det lidt omsonst.

Sødemidler, der ikke påvirker blodsukkeret er et bedre valg på LCHF. Det kunne fx være Sukrin (erytritol) eller stevia.

Læs om sødemidler her: Sødemidler

Må jeg spise NUPO på LCHF?

Jeg ved ikke, hvorfor det spørgsmål pludselig dukker op så tit men svaret er et stort og rungende NEJ. Du må ikke spise NUPO-bar, shakes eller hvilken form de ellers kommer i. På LCHF spiser vi rigtig naturlig mad. Læs evt. om principperne bag LCHF HER.

Her er et udsnit af, hvad du spiser på LCHF:

Læs mere HER.

lchf

Kom godt i gang med striks LCHF/KETO ved at starte her:

Begynderguide til striks LCHF/KETO

421 kommentarer til “Må jeg spise (….) på LCHF?”

Skriv en kommentar

    • Havre giver jo ingen mening, hvis dit mål er at spise Low Carb😅 Soya eller mandel… tja, det afhænger af hvad dit mål er.

      Generelt er drikkekalorier ikke den bedste idé, hvis målet er vægttab. Er målet bare fx sukkerfri/mælkefri/Low Carb livsstil, kan der bedre være plads til den slags.

      Svar
      • 🫡🫡
        Jamen det er mål med vægttab😂 man skal bare lige omstille sin hjerne fra vane tænkning.. er proteinpulver os forbudt? I forbindelse med træning 🙄

        Svar
        • Hehe, ja, det skal man virkelig :)

          Det er bedst at stille din krops behov for protein gennem kosten. Kan du ikke det, kan et kvalitetsproteinpulver (whey) med få kulhydrater være et kompromis.
          Men læs om protein her: Protein på Keto

          Svar
  1. Hmmm Jeg skal “i byen” hos nogle venner, og det plejer at være rigtig hyggeligt, og de er gode til at sørger for rigeligt med grønt jeg kan spise og fornuftigt protein, og da jeg er sovse mager så bliver den en fed ægte sovs på æg og smør :-D
    Værtinden har spurgt om hvad jeg må drikke? Altså alkoholisk, og der er jeg på bar bund, har lyst til et glas vin? og da hun spurgte om velkomst, da hun ved jeg ikke drikker sødet drikke, blev jeg hende svar skyldig.
    Men har en gang for længe siden hørt at jeg kan drikke grin og tonic? Og at der skulle findes en light udgave af tonic?

    Svar
    • Tag en tur på Google og søg på sukkerfri tonic – der findes i hvert fald ret mange, der er sukkerreducerede, så helt kulhydratfri er de ikke.
      Men du afgør jo selv, om du har plads til sådan en en gang imellem 😊

      Svar
  2. Hej Jane

    Jeg har lige købt din bog med madplaner til 4 uger og er lige gået i gang. Jeg vil spørge om man må spise hjemmelavet popcorn lavet på kokosolie. Syntes ikke jeg kan finde informationer om det nogen steder. Prøver at finde lidt alternativer til fredagshyggen :-)
    Vh Ina

    Svar
    • Hej Ina
      Altså svaret ligger jo ikke i fedtkilden men i kulhydraterne. Popcorn indeholder jo 62 g kulhydrater pr. 100 g. PÅ Keto skal du spise max 20-30 g kulhydrat om dagen. Derfor går popcorn ikke…😔

      Svar