Lyst toastbrød og en lækker toast/panini


Dette toastbrød indeholder kun 2,5 g kulhydrat pr. portion, så det bliver vel næsten ikke mere low carb. Og så er det smagsneutralt, fordi det er bagt helt uden nøddemel men med Pofiber i stedet. Win, siger jeg bare!

Toastbrød med få kulhydrater - low carb, LCHF og glutenfrit

Lyst toastbrød og en lækker toast/panini

5 fra 2 stemmer
Føj til favoritter Udskriv Pin
4
|
30 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 190 grader.
  • Blend æg med hytteost og smeltet smør. T
  • Tilsæt resten af ingredienserne og blend eller rør dejen godt sammen. Dejen bliver nu tyk og klistret pga. alle fibrene.
  • Hæld dejen i en bageform (ca. 18×25 cm) beklædt med bagepapir. Glat den med en dejskraber og drys lidt sesam over.
  • Bag i 20 minutter eller til brødet er gyldent på overfladen.

Noter

Til toasten brugte jeg lidt sennep som smørelse, en spansk skinke, jeg fandt i køleskabet og nogle gode skiver ost. Ned i multijernet med paninipladerne og vupti: Toast!
Eller panini, rettere, men er det ikke bare formen, der er forskellen? Uanset, så var det en virkelig dejligt frokost!

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Toastbrød med få kulhydrater

Jeg lavede en toast – ja, en panini faktisk – på mit nye Vaffeljern/multijern (reklamelink) – og straks kom ungerne, som ellers havde spist rugbrødsmadder til frokost, og bad om også at få en. Og de spiste den og kunne lide den. Og det er ellers ikke altid, de kan lide “mine brød“.

Konsistensen er lidt blød i det. Jeg ved ikke rigtigt, om det skal løses ved at putte lidt mere Pofiber i, eller om det kunne hjælpe med lidt fiberHUSK. Men det kan du jo evt. teste.

Det hjalp at toaste brødet men det bliver jo ikke sprødt, som vi kender det fra hvedebrød. Det samme er gældende for stort set alt andet Low Carb “brød”. Udover dette toastbrød, bruger jeg ofte Fiberbollerne som sandwichbrød. Det har jeg flere eksempler på, det kan du fx se lige her: Flæskestegssandwich.

Lækker toast - panini - med LCHF-brød. Find den nemme opskrift her: Madbanditten.dk
Lækker opskrift på toast /panini med meget få kulhydrater --Madbanditten.dk

Kom med til webinar

Tilmeld dig 30 minutters gratis webinar d. 10. januar med Tine og mig og bliv klogere på din fordøjelse (og hvorfor den nogle gange brokker sig)

Tilmeld dig allerede nu, så du ikke går glip af det

Lyt til nyeste afsnit podcast gratis

Som PLUS-medlem kan du lytte til min nye podcast, Madbanditten uden filter – Lyt til sidste episode gratis i prøveperioden.

Emner denne gang: Antiinflammatorisk kost, hvad er den sundeste kost, proteindistribution, fest og alkohol på Keto og er Keto stadig sund, hvis man ikke laver alting fra bunden?

Lyt til sidste nye afsnit her >>

Udover podcast får du adgang til energiberegninger på alle opskrifter, du får din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter, du kan lave dine egne madplaner og få en indkøbliste til eller du kan bruge de madplaner, jeg laver til dig hver måned.

Alt dette for mindre end 1 krone om dagen og du kan starte med at prøve det gratis i 7 dage her:

Prøv MadbandittenPLUS i 7 dage

Skal jeg hjælpe dig med vægttab?

Keto er super effektivt til vægttab, når det gøres rigtigt. Stop med at spilde tiden og kom ordentligt fra start.

Se hvordan her >>

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

126 kommentarer til “Lyst toastbrød og en lækker toast/panini”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. 5 stjerner
    Super opskrift, kan varieres i det uendelige. Mozzalla i stedet for hytteost, blendede mandler i stedet for noget af pofiberen, hampemel i stedet for noget af pofiberen. Mere fiber i og man har bolledej til burgere.
    Det er et genialt udgangspunkt for eksperimenter.

    Svar
  2. 5 stjerner
    Kære Jane.
    Tak for den fantastiske opskrift.
    Nu er de første ramsløgs blade dukket op i skoven, så du får lige min version af din opskrift.
    Jeg skifter smør ud med olivenolie og tilsætter ca. 30 g knuste mandler (mandler lægges i en pose og knuses i morteren) og en lille handfuld strimlede ramsløgs blade, og ellers resten som i opskriften. Jeg har lige bagt et brød, og der dufter så dejligt i huset nu.
    Jeg skærer brødet ud i firkanter og fryser det ned, så er det nemt at tage op efter behov og varme på brødrister eller i i airfryer.

    Svar
  3. Hej Jane

    Jeg har bagt det her virkelig mange gange – det er det tætteste, jeg kan komme på brød uden mel. I dag testede jeg med lidt ekstra loppefrøskaller – det virker! Det tager den der lidt fugtige krumme.

    Svar
  4. Hej Jane. Kan alle brød med profiber fryses – er ved at forberede til et nyt semester og vil gerne lidt af hvert af både brød og chafler

    Svar
    • Hej Anette
      Ja, det vil jeg næsten tro, at det kan. Jeg fryser rask væk altmuligt – også chaffler og det går i hvert fald helt fint.

      Svar
  5. . Hej jeg har prøvet at bage dem flere gange men de bliver flade som pandekager.

    Jeg har fulgt opskriften og brugt 4% hytteost kørt det hele i en blænder

    Svar
    • Det skal være fladt..? Jeg tror ikke, jeg forstår hvad du mener. Melfrit bagværk hæver jo ikke.

      Svar
  6. Nu har jeg aldrig været en brød-pige, så savnet af brød er minimalt for mit vedkomne.
    Men det kan være rart at have noget til at holde på leverpostejen, og her fungerer de her panini helt perfekt.
    Bagt, kølet, skåret op og lagt i fryseren. Bum..

    Svar
  7. Jeg har købt 5 af dine bøger. Ville vide om der ligger en digital version af dem. Så jeg ikke skal igennem alle 5 for at finde en bestemt opskrift?

    Svar
    • Hej Richard

      Alle mine bøger er udkommet som e-bøger men de regnes for selvstændige udgivelser og følger desværre ikke med printversionen.

      Men det søgbare arkiv du foreslår, er en megagod idé. Jeg kan ikke engang selv længere huske, hvilke opskrifter der er i hvilke bøger og roder også rundt efter dem. Så snart jeg får et ledigt øjeblik, laver jeg et søgbart arkiv her på bloggen.

      Svar
  8. Hej Jane
    Måske dumt spørgsmål. Hvad er et multijern?❓ min mand og mig har været på keto snart et år? det har været så godt vi har spist så godt mad og går aldrig sulten i seng.

    Svar
    • Hej Jette
      Ikke spor dumt :)
      Det hedder bare et multijern fordi der er plader, der kan skiftes ud, så man både kan lave belgiske vafler, hjertevafler, panini, toast, pandekager osv. i et og samme jern.

      Og hvor fantastisk at høre, at det går så godt for jer❤️

      Svar
  9. Jeg har prøvet denne opskrift flere gange nu, og jeg er CRAZY med det brød dér! Og min mand udtrykker, at med det her brød, så er han kommet i keto-himlen! Tak Jane!

    Svar
  10. Hej Jane
    Brødet er superlækkert ?
    Går det an at spise brødet dagligt når man køre keto ? Sørger selvfølgelig for at holde kulhydraterne på max 20-30 gram dagligt .
    Et andet spørgsmål :
    Er det ok at spise tre måltider om dagen ? Eller har du et must der hedder det er bedst at komme ned på to måltider om dagen ligesom dfl ?

    Mvh Rikke

    Svar
    • Hej Rikke

      Jeg tænker at du ikke har læst min Keto-bog. Det synes jeg faktisk, du skal gøre. Det lyder til at du allerede er på vej ned af nogle af internettets mange vildspor og det kan vi lige så godt få stoppet.

      Har du ikke lyst til at læse bogen, kommer svarene her:

      Jeg anbefaler ikke brød på daglig basis. At ændre ingredienser og at ændre vaner er to forskellige ting. Brødene kan tjene som en krykke i starten men jo før du omfavner idéen i at din kost nu skal bestå af kød, fedt og grøntsager, jo bedre.

      Men fungerer det for dig med brød er det selvfølgelig glimrende og det vigtigste vil altid være, at du holder dit samlede kulhydratindtag lavt.

      Det er uden betydning hvor mange måltider du spiser. Tre måltider om dagen er et superfint måltidsmønster, som også passer til den kulturelle norm, vi lever under. For mange bliver det dog hurtigt normalt kun at spise to gange og det er også fint.

      Svar
  11. Hej Jane
    Jeg kan se at du har flere rigtig spændende opskrifter, har du nogen ide om kcal indholdet i de opskrifter? der er mest fremhævet kulhydrat mængde og vi vil gerne holde øje med begge delene. :)

    Svar
  12. Det smager fantastisk ? jeg havde ikke sesam så jeg dryssede nigelleafrø på, det blev det ikke dårligere af. Uhm det blev til en lækker toast ? ikke sidste gang jeg laver dette “brød”

    Svar
  13. Hej Jane

    Jeg har i dag forsøgt at bage det toast her… Jeg tror jeg gør et eller andet helt helt forkert. Mit brød er fyldt med alle hytteost-klumperne. Det er slet ikke ligeså luftigt og ensformigt og ensfarvet som på dit billede.. Hvad gør jeg forkert? Er det meningen man skal “mose” hytteosten så alle klumperne forsvinder?

    Mvh Lene

    Svar
      • Jeg har ikke en blender så jeg forsøgte med elpisker. Måske det er der problemet er så?

        Kan man gøre noget for at de ikke er så smattede i konsistensen? Eller er det bare en del af det at det ikke er “almindeligt” brød?

        Svar
        • Ja med elpisker får du ikke blendet klumperne væk.

          Jeg synes ikke de er smattede i konsistensen. Mine er helt faste. Men altså det er jo ikke rigtigt brød og det bliver det aldrig.

          Svar
          • Hm. Mystisk. Mine har en konsistens der bedst kan beskrive med at det siger “smat” når man presser et stykke op i gangen. Jeg må prøve igen og så få blendet klumperne ud på en måde.

            Men tak for svar. Jeg prøver mig frem! :-)

        • Hej Lene
          Efter at have læst en del svar, så kan jeg så at nogle har skiftet hytteost ud med flødeost med samme gode resultat. SAMT at nogle tilsætter lidt loppefrøskaller så forsvinder den svampede konsistens.

          Jeg har endnu ikke prøvet opskriften selv, forsøger selv at lære ved at læse alle kommentarer ❤️
          Mvh Nini

          Svar
    • Nej bestemt ikke. Kartoffelmel og Pofiber er meget langt fra hinanden. Kartoffelmel er High Carb, Pofiber Low Carb. Pofiber fås i stort set alle supermarkeder. Det står på glutenfrihylden. Rød pakke, der koster en 20’er.

      Svar
  14. Hej søde Jane.

    Når der står 2,5 g kulhydrat pr portion, svarer det så til, at der er fire portioner i én omgang af opskriften? Hvis du forstår ☺️

    Knus

    Svar
    • Ja lige netop. Det er baseret på at man får fire stykker ud af portionen. Og så er det for at vise, at Pofiber bidrager med utroligt få kulhydrater i det færdige produkt, fordi det vejer så lidt :)

      Svar
  15. Åhh nu har jeg endelig også prøvet dette brød. Har gået og tænkt på at lave det i rigtig lang tid, men nu er det gjort og jeg er i brødhimmel!! Endelig et brød som har nærmest et smag og konsistent af brød. Og den er da oven i købet meget nem at lave.
    Tak for denne fantastiske opskrift. Endelig kan jeg have ganske normal ostemad og gnavegrønt i madpakken når overskuet eller opfindsomheden svigter ?

    Svar
    • Ej hvor godt at det faldt i god jord. Jeg er ikke så god til de brød men synes også, at det her ligger i den gode ende :)

      Svar