Low carb ‘sandheder’, jeg ikke abonnerer på


Få ting kan få folk op af stolene som diskussioner om mad og sundhed. Low carb eller low fat? Kødspiser eller vegansk kost? Osv.

Den livlige stemning skyldes formentlig, at det, vi spiser, er forbundet med mange følelser men også, at sandheden ikke findes. Eller måske snarere, at der findes flere sandheder.

Og det kan være svært at forstå, hvordan modsætninger som fx low carb, low fat og vegansk kost alle kan føre til de samme resultater, når nu de er modsætninger i sin sammensætning.

Hvad der er nyttigt ift. vægtnedgang, og hvad der er gavnligt ift. helbredet kan også være to forskellige ting (men behøver ikke være det), og det blandes tit sammen. At du går ned i vægt, er ikke det samme, som at din kost er sund. Og på den måde er der en masse områder, hvor vi taler om vidt forskellige ting.

KRIGEN MELLEM LOW CARB OG LOW FAT

PURE-studiet, som blev publiceret i sidste uge er et super eksempel på dette.

PURE-studiet er et kæmpe observationsstudie med data fra 135.000 mennesker fra 18 lande fordelt på 5 kontinenter, som viste en sammenhæng mellem et højt kulhydratindtag og øget dødelighed, og at det at spise fedt (alle slags, inkl. mættet fedt) var associeret med lavere dødelighed.

Bemærk, at der ikke er tale om et årsagsforhold her. Det kan der være, men det kan studiet ikke konkludere.

Og aldrig var det et studie i low carb – eller high fat for den sags skyld, men det stoppede ikke hverken medier eller amerikanske low carb fortalere i at bruge krigsretorik. Krigen mellem Low Fat og Low Carb og den slags. Og det er sgu lidt trættende.

Selvfølgelig er det relevant og vigtigt men ro på, venner!

LOW CARB “SANDHEDER”

Inden for low carb/LCHF-verdenen florerer en masse skøre myter, der rask væk godtages som sandheder.

Nogle gange oplever jeg, at jeg bliver lagt disse “sandheder” i munden, fordi jeg selv spiser low carb/LCHF. Og så finder jeg pludselig mig selv i en situation, hvor jeg bliver stillet til regnskab for noget, jeg aldrig har hverken sagt, ment eller troet på. Og det er jo virkelig skørt.

Selvom jeg har det godt med den kost, som jeg spiser (uanset hvad vi kalder den) og jeg nyder mætheden, det stabile blodsukker og den stabile energi og den stabile vægt og alle de andre gode ting, betyder det ikke, at jeg ikke kan rumme, at andre finder andre veje til det samme. I min verden er det vigtigste altid, at det, du gør, fungerer for dig.

Især blandt amerikanske low carb/LCHF-fortalere, er der en masse skøre sandheder, som jeg i dag godt kunne tænke mig at understrege, at jeg ikke abonnerer på.

SANDHED 1: DET ER LIGE MEGET, HVAD OG HVOR MEGET DU SPISER, BARE KULHYDRATINDTAGET ER LAVT

Nope. Hvis du gerne vil ned i vægt, er det ikke nok at holde kulhydratindtaget lavt. At spise færre kulhydrater kan være et værktøj til at opnå et stabilt blodsukker, der giver dig bedre appetitregulering, og som tillader dig at være i kalorieunderskud uden at få voldsomme sultsignaler og uden at føle, at du hele tiden skal aktivere viljestyrke for at komme igennem dagen uden at spise for meget.

Ift. sundhed og helbred spiller kvalitet selvsagt også en rolle. En kost med kun bacon og smør kan være nok så low carb, men det er nok de færreste, der vil mene, at den er sund i sig selv.

SANDHED 2: MÆTTET FEDT ER SUNDT

Uha. I årevis har mættet fedt være udråbt til den helt store synder ift. hjertekarsygdomme, men de sidste 10 år har pilen bevæget sig mere og mere væk derfra.

Men det betyder ikke, at mættet fedt er sundt, og at jo mere af det, du spiser, jo sundere er du.

Snarere kan vi tale om, at mættet fedt er neutralt for hjertet.

Du kan roligt spise mættet fedt men lad det ikke være det eneste, du spiser. Det er i øvrigt også svært, medmindre du vil leve af kokosolie, da animalsk fedt som smør, mejeriprodukter, kød etc. indeholder en blanding af mættet, enkeltumættet og flerumættet fedt, og du derfor automatisk får noget fra alle tre verdener.

SANDHED 3: KOST, DER IKKE ER LOW CARB, KAN IKKE VÆRE SUND

Det er noget sludder. Selvfølgelig kan den det.

Det vigtigste, som jeg ser det er, at vi tager udgangspunkt i vores individuelle kontekst. Er du insulinresistent eller diabetiker vil sukker fx ikke være smart, mens den samme mængde sukker i den aktive sportsudøvers krop knap vil kunne aflæses i blodet.

Spiser du sukker (kulhydrater) i dens naturlige indpakning, kommer den desuden i de fleste tilfælde med en masse fibre. Fibre fungerer som en slags modgift, i mangel på bedre ord, som bl.a. sænker blodsukkerbelastningen. At spise en gulerod og at drikke en sodavand er og bliver ikke det samme. Punktum.

At vi, der spiser low carb/LCHF fravælger kulhydrater fra fx stivelse og kornprodukter er heller ikke ensbetydende med, at de er usunde eller skadelige. Rugbrød, kartofler og frugt er fx gode eksempler på det.

SANDHED 4: MIDDELHAVSKOSTEN ER LOW CARB

Hver gang, der kommer et studie, som peger på, at middelhavskost klarer sig godt på en række parametre, står low carb folket klar til at tage æren.

Men helt ærligt. Middelhavskost er sådan et underligt mytisk begreb, hvor man forestiller sig, at de lever af masser af fisk, grøntsager, olivenolie, pasta/ris/kartoffel og ganske lidt sukker. Og det er da muligvis sagen i nogle små landsbyer på de kanter.

Men de fleste, der nogensinde har opholdt sig ved middelhavet ved, at deres kost er mange ting, men low carb er ikke en af dem.

SANDHED 5: FÆRRE KULHYDRATER OG MERE FEDT ER ALTID SVARET!

Det er lidt som at sige, at hvis det ikke fungerer, gør du det forkert eller gør du det ikke nok, og den køber jeg altså ikke.

Alligevel vil jeg sige, at jeg presser deltagerne på mine Kickstart-hold i starten, for med LCHF gælder det for de fleste mennesker, at det bliver skidt, før det bliver godt. Og den første tid, hvor kroppen lægger sin forbrænding om til fedtforbrænding, kan være led. Og direkte pinefuld til tider. Og det er nemt at konkludere, at det i hvert fald ikke virker.

Jeg presser deltagerne (kærligt), fordi jeg ved, at når de kommer henimod slutningen på uge to, så vender det pludselig. Energien kommer tilbage, sulten nedsættes/appetitten reguleres, søvnen forbedres, humøret bliver bedre, alt muligt. Og jeg ser det igen og igen, så derfor tør jeg godt presse lidt.

Men har du givet (striks) LCHF en reel chance, og opnår du ikke det, du vil, på enten vægt eller velbefindende, vil du aldrig høre mig foreslå, at endnu færre kulhydrater og endnu mere fedt vil være den eneste løsning. Det ville være skørt, synes jeg. Flere kulhydrater og mindre fedt kunne lige så vel være løsningen. Mere protein kunne være løsningen. Osv.

SANDHED 6: KETOGEN KOST KAN KURERE ALVERDENS SYGDOMME, INKL. CANCER

Øj, den her er lidt drøj.

Ketogen kost er uden tvivl potent og kan i de rette tilfælde udvirke noget, der kan minde om mirakler. Bedst undersøgt er det når det drejer sig om epilepsi og neurodegenerative sygdomme som alzheimers, demens etc.

Type 2 diabetes er også blandt de sygdomme, der virker til at  have stor gavn af ketogen kost.

Cancerforskning er også interessant og der er lavet få forsøg, der har vist, at ketogen kost kan sulte cancerceller og hjælpe tumorer til at skrumpe. Men det gælder mig bekendt kun ved nogle bestemte cancerforme og vist også kun i selskab med konventionel behandling.

Under alle omstændigheder er der virkelig langt til at kunne sige, at keto kurerer kræft, og jeg bliver ærligt talt lidt utilpas, når jeg ser sådan nogle forenklinger flyve rundt på internettet.

Det har jeg haft lyst til at sige længe :)

Er der flere Low Carb “sandheder” derude, der skal have en plads på listen?

Mangler du inspiration til morgenmad og frokost?

… og har du en airfryer? Så er min nye e-bog lige noget for dig. Her får du 30 nye Keto-opskrifter på morgenmad og frokost, du kan lave i din airfryer. Nemt, hurtigt, lækkert og sundt.

Du sparer 20% lige her >>

Lad mig gøre dit sunde liv ENDNU nemmere!

Med MadbandittenPLUS får du:

  • energiberegninger på alle mine 1.900 opskrifter
  • din egen favoritside, hvor du kan gemme dine yndlingsopskrifter
  • adgang til værktøj, hvor du kan lave egne madplaner og få indkøbsliste
  • færdige madplaner, jeg laver
  • velkomst e-bog Den Store Keto-guide (værdi 149,-)
  • adgang til at læse eksklusive sundhedsartikler og guides
  • adgang til at lytte til min podcast

OG jeg fjerner alle reklamer fra siden🥳

Det koster 1 krone om dagen – men du kan prøve det GRATIS i 7 dage først.

>> MadbandittenPLUS <<

Kom med ombord og lad mig hjælpe dig. Det har aldrig været nemmere at spise sundt.

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

20 kommentarer til “Low carb ‘sandheder’, jeg ikke abonnerer på”

Skriv en kommentar

  1. Du spørger om der måske er flere “sandheder” der skal diskuteres. Jeg tænker af og til på den der med at ” øl er rugbrød på flasker”. Men er det så slemt. Ifølge fødevaredatabasen Frida fra DTU indeholder en alm pilsner 2,7 g tilgængeligt kulhydrat pr 100g. Og 100 g rugbrød fuldkorn 37,3g altså næsten 14 gange så meget. men igen gælder det vel som du også tit har understreget om at tænke sig om. Man skal nok ikke fylde sin kulhydratration helt op med øl haha.
    Som det er nu, er det jeg spiser mest af grøntsager og kød. Det er helt fint og virker meget naturligt. Selvom jeg da også har prøvet en del af opskrifterne i dine fire første bøger som jeg har.
    mvh sygeplejerske John Andersen.

    Svar
    • Haha, det er sandt?
      Det løber dog hurtigt op ift vin eller champagne fx.
      I det hele taget er (kulhydratfri) alkohol et bedre match med Keto end jeg har lyst til det sige højt. Måske fordi en lige så stor risiko med alkohol er at paraderne sænkes og der træffes dårligere valg madmæssigt (chips, jeg kigger på jer der!!)?

      Svar
  2. Fantastisk indlæg!
    Er lidt forelsket i dig nu ;) – bare rolig på den helt “ufarlige” måde.
    Jeg har rigeligt m fundamentalister i mit politisk aktive liv – jeg elsker “nuancister”.
    Jeg er selv ved at finde min egen vej i dette jeg-vil-gerne-tabe-mig-og-leve-sundt univers. Og hælder t LCHF i egen version.
    Tak for dejlig side og blog

    Svar
  3. Er lige startet på et personligt træningsforløb, hvor kostplanen er baseret på LCHF…. Og hold kaje hvor bliver jeg forvirret på et højre plan, når jeg i de sidste 20 år er blevet tudet ørerne fulde og ditten er sundt, og datten er usundt…. og jeg har bare taget på i vægt :-). Har prøvet mangt og meget i tidens løb inkl. måltidserstatninger, og lige så snart hverdagen og normalkost kommer tilbage, gør vægtøgningen det også.
    Jeg er ved komme ind i “rytmen”, har læst nogle af dine forskellige indlæg, kigget/lavet opskrifter, og synes pt. ikke jeg er så hårdt ramt med “sukkertrang” m.m., som jeg havde frygtet, og det er jo dejligt. For mig gælder det også, at “vanens magt” og hjernen ikke skal bestemme, hvad jeg skal spise.
    Jeg er spændt på, om jeg har tabt mig næste gang jeg skal vejes. Det føles sådan, men det kan jo også være væske.
    Jeg bruger din side som inspiration og til at blive lidt klogere på LCHF, som jeg hidtil ikke har forbundet med vægttab ;-), men så er det jo godt, man kan læse for at blive klogere.

    Svar
  4. Enig Jane! Endnu en “sandhed” er at på LCHF skal man spise masser af kød/meget protein. Det passer ihvertfald ikke på min kost, jeg spiser kød ja – men det mest markante skift har for mig været at erstatte kulhydraterne med bunker af grønsager. Jeg får flere grønsager nu end da jeg i mine yngre dage var vegetar, fordi kulhydrater fyldte godt op på tallerkenen dengang!

    Svar
    • Ja true! Jeg oplever også at det i højere grad er fedtet, jeg skruer op for – og grøntsager også for at få noget fylde på tallerkenen :)

      Svar