Low Carb knækbrød


Low Carb knækbrød med mandelmel og parmesan stryger direkte ind på top 2 over mine bedste knækbrødsopskrifter sammen med de gode chiaknækbrød. Disse er lavet med mandelmel og drysset med parmesan, som gør, at de både er søde, salte – og ikke mindst sprøde!

De er geniale til den lille sult, til madpakken, eller hvis du lige trænger til noget sprødt og salt. Som man jo gør engang imellem!

low carb knækbrød

Low Carb knækbrød

Føj til favoritter Udskriv Pin
30 stk
|
1 time

Ingredienser

Sådan gør du

  • Bland alle ingredienserne godt sammen i en skål.
  • Tænd ovnen på 160 grader varmluft og lad dejen hvile lidt, mens den varmer op.
  • Kom dejen på en bageplade med bagepapir. Portionen svarer til ca. 1,5 plade afhængigt af størrelsen på din bageplade. Fugt dine hænder lidt i koldt vand og pres dejen flad. Du kan også rulle den ud med et stykke bagepapir ovenpå, men pas på, den ikke bliver for tynd!
  • Drys fintrevet parmesan ud over dejen.
  • Med en skarp kniv trykker/skærer du den størrelse knækbrød, du ønsker.
  • Kom knækbrødene i ovnen og bag dem i ca. 40 minutter, til de er brune. Hvis du har to plader i på en gang, skal du nok lige bytte pladerne undervejs og måske give dem 5 minutter mere.
  • Tag knækbrødene ud, når de er gyldne. Lad dem køle af på bagepladen.
  • Tag den skarpe kniv og skær knækbrødene fra hinanden. Hvis du knækker dem fra hinanden går det let i stykker, da de er ret porøse.
  • Opbevar dem i en tæt beholder, evt. med bagepapir i mellem.

Egne noter som Plus medlem

Som MadbandittenPLUS medlem, kan du skrive dine egne noter

Energiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlemEnergiberegning - Bliv Madbanditten PLUS medlem

Low Carb knækbrød med mandelmel og parmesan

Disse knækbrød minder faktisk om helt almindelige sprøde hjemmelavede knækbrød. Og det er vigtigt, at de er sprøde. For der er ikke noget værre end knækbrød, der er bløde og uden knas. Vel?

Derfor laver jeg også ofte de virkelig populære Chiaknækbrød, som klart er min favorit. Men disse Low Carb knækbrød med mandelmel er simpelthen en værdig konkurrent. De skal i hvert fald bages igen – for de er allerede væk.

Hvis du har lyst til at se flere af mine bedste knækbrødsopskrifter finder du dem lige her.

Keto knækbrød med få kulhydrater

Energiberegningen på knækbrødene er lavet pr. stk, og hvis jeg ville, kunne disse knækbrød godt hedde ‘keto knækbrød’. Men som du måske ved, er jeg ikke meget for at sætte den betegnelse foran diverse bagværk såsom vafler, pandekager, brød etc.

Om noget er Low Carb eller Keto afhænge ikke af opskrifterne, du laver, men om dit eget samlede indtag af kulhydrater gennem dagen. På Keto sigter vi efter et indtag på max 20 g kulhydrat om dagen, måske 30 g hvis du bruger dine kulhydrater på grøntsager.

Savner du et stykke knækbrød, er disse i hvert fald i den lave ende kulhydratmæssigt.

Knækbrød med få kulhydrater til særlige lejligheder

Men i det store billede er det bare min erfaring, at det fungerer bedst, hvis man ikke lader brød og bagværk være en daglig ting. Som du måske ved, taler jeg nogle gange om, at det er bedre at ændre vaner end at ændre ingredienser.

Men bemærk også lige kalorieindholdet! Hvis dit mål med at spise Keto for vægttab, skal der ikke snackes ret mange før du pludselig har spist knækbrød for samme værdi i kalorier som et helt måltid. Og ting, der er søde, salte og sprøde er nemme at overkonsummere.

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

17 kommentarer til “Low Carb knækbrød”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Jeg er helt ny på keto.

    Og savner lidt snack

    Er disse knækbrød den bedste mulighed eller er der andet du kan anbefale?

    Håber at spørgsmålet er okay

    Svar
    • Hej Alexandra
      Denne her liste med snacks er umiddelbart bedre: Keto snacks og mellemmåltider

      Brøderstatninger er mest en slags støttehjul i starten, hvis man ikke kan overskue den fulde omlægning. Men før eller siden skal støttehjulene væk. Det er lidt individuelt om man er klar til at gå all in eller om man foretrækker at tage det mere gradvist. Der, hvor du helst skal ende, er der hvor du spiser gode hovedmåltider og ikke har brug for at spise imellem dem.

      Svar
      • 1000 tak for det hurtige svar.

        Havde ikke lige set den liste.

        Ja ved godt at jeg skal undgå brød, og det går også fint.

        For mig er det tiden mellem morgenmad kl 6 og frokost kl 12.30, der virker lang.

        Der har jeg altid spist frugt og nødder (før keto )men tænkte at det kunne være rart med andre ting end nødder, og så lød det fristende med knækbrød

        Men tak for svar og ideer

        Svar
        • Det er helt normalt i starten men det kan også være at du spiser for lidt til morgenmad. Hvis man skal være mæt i mange timer, nytter det ikke at man spiser en lillebitte morgenmad med to æg og en skive skinke. Der skal mere til.

          Med det sagt vil jeg lige huske at sige også at det selvfølgelig er fint også at spise lille morgenmad + snack/mellemmåltid om formiddagen. Jeg tror bare mange synes, det bliver lidt bøvlet at skulle tænke på mad og måltider så mange gange om dagen :)

          Og husk også salt! Supervigtigt for appetitreguleringen også.

          Svar
    • Et stykke i energiberegningen svarer til 1/30 af den fulde portion. Det er det, tallet øverst i opskriften henviser til. Håber det giver mening :)

      Svar
  2. Hvordan kan det være at denne opskrift på knækbrød, kun skal have 40 min i ovnen, når fx. Chiaknækbrød skal have en time til halvanden?

    Vh. Rikke

    Svar
  3. Hej Jeg har ikke prøvet denne endnu, men er meget glad for din opskrift på chiaknækbrød. Dem har jeg på din anbefaling krydret med fennikelfrø og til stor begejstring.
    Har du eksperimenteret med krydring til disse knækbrød? – ud over parmesan. Jeg vil gerne prøve noget med peber, timian, oregano eller lignende. Jeg kan jo selv gå i gang med eksperimenterne, men hvis du eller nogle andre har tips, kan man jo lige så godt lige høre. Det er især blandingen af krydderier og mængderne, som jeg er i tvivl om.
    Venlig hilsen
    Bibi

    Svar
    • Hej Bibi
      Fennikelfrø er jo så lækkert. Og de andre du foreslår kunne også være superlækkert. Generelt synes jeg at krydderimængden skal være mindre end man tror. Jeg tror, jeg ville starte med 1-1,5 tsk til hele portionen. Det skal helst ikke overtage det hele men mere ligge som en smag i baggrunden, synes jeg :)

      Svar
  4. Hej Jane
    Tak for endnu en spændende og garanteret lækker opskrift!
    Er disse lige så velegnede til frysning som chiaknækbrødene?
    Mvh. Marlene

    Svar